جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه لنز چشم را ضدعفونی کنیم

line
فهرست مطالب

چگونه لنز چشم را ضدعفونی کنیم؟ ضدعفونی کردن لنز چشم به صورت منظم و صحیح، برای جلوگیری از عفونت‌های چشمی و حفظ سلامت چشم‌ها بسیار مهم است. در ادامه روش‌هایی را برای ضدعفونی کردن لنز چشم به شما معرفی می‌کنم:

  1. دست‌ها را بشویید: قبل از هرگونه تماس با لنز چشم، دست‌هایتان را به شکل صحیح و با استفاده از آب و صابون بشویید و خشک کنید. این کار جلوگیری از انتقال هر نوع باکتری یا ویروس به لنز چشم را تضمین می‌کند.
  2. استفاده از محلول ضدعفونی: برای ضدعفونی کردن لنز چشم، از محلول ضدعفونی توصیه شده توسط متخصص چشم پزشکی استفاده کنید. این محلول را معمولاً در هنگام نگهداری لنزها درون قاب‌ها و در اثنای استفاده از آن‌ها بکار می‌برند.
  3. شستشوی لنز چشم: قبل از استفاده از لنز چشم، با مواد مخصوص موجود در محلول ضدعفونی لنزها، لنز چشم را به دقت شستشو کنید. این روش به حذف هر گونه چربی، ذرات خارجی یا آلودگی از لنز چشم کمک می‌کند و عفونت را برطرف می‌سازد.
  4. پاک‌سازی و جا به جا کردن محلول: همواره محلول ضدعفونی را به طور منظم تازه کنید و از استفاده مجدد آن اجتناب کنید. لحظه وارسی آلودگی به آن، می‌تواند برای چشم‌های شما خطرناک باشد.
  5. تمیز نگه‌داشتن جا لنزی: قبل و بعد از استفاده از لنز چشم، قاب لنز را با استفاده از محلول ضدعفونی شستشو کنید. این کار به حذف باکتری‌ها و جلوگیری از انتقال آنها به لنز چشم کمک می‌کند.
  6. تعویض منظم لنز چشم: به منظور جلوگیری از تجمع باکتری‌ها و ریزمومان‌ها روی لنز چشم، آن را مطابق توصیه‌های تولید کننده تعویض کنید. همچنین، لنز چشم را در صورت بروز علائم عفونتی مانند خارش، قرمزی و تورم تعویض کنید.

اگر به هر دلیلی مشکوک به عفونت چشمی خود هستید، حتماً باید به یک متخصص چشم پزشکی مراجعه کنید.

چگونه لنز چشم را تمیز کنیم

در پایان یک روز طولانی، ممکن است وسوسه انگیز باشد که در برنامه شبانه خود کوتاه بیایید. (بپذیریم – همه ما گاهی اوقات گناهکار هستیم که نخ دندان استفاده نمی کنیم.) اما واقعیت این است که اگر وسایل یکبار مصرف روزانه را ندارید که بتوان آنها را قبل از خواب بیرون انداخت، پس ضروری است که برای محافظت از آن، هر روز لنز خود را تمیز کنید. لنزهای شما و از چشمان شما در برابر عفونت محافظت می کند.

خوشبختانه، تمیز کردن لنز محتوا را می توان در عرض چند دقیقه انجام داد. (همچنین نخ دندان کشیدن نیز می تواند باشد، اما ما آن را در مقابل شما نگه نمی داریم.) بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه تمیز کردن صحیح لنز خود بیندازیم تا به سلامت چشمان خود و داشتن دید واضح کمک کنیم.

تمیز کردن لنز در 6 مرحله آسان

چه از لنزهای تماسی دو هفته‌ای یا ماهانه استفاده کنید، این مراحل ساده را می‌توانید هر شب قبل از خواب برای تمیز کردن آنها دنبال کنید. فقط مطمئن شوید که از محلول لنز تماسی مناسب برای نوع تماس خود استفاده کنید.

(به یاد داشته باشید، برای تماس های یکبار مصرف روزانه نیازی به تمیز کردن نیست. فقط آن ها را بیرون بیندازید!)

دست های خود را بشویید و خشک کنید

دست‌های کثیف می‌توانند کثیفی، میکروب‌ها و روغن‌ها را به لنز شما منتقل کنند، بنابراین حتماً آنها را کاملا بشویید. صابون ضد باکتری بهترین است—صابون های مرطوب کننده در واقع می توانند لنز های شما را کدر کنند. همچنین باید دست های خود را با یک حوله تمیز و بدون پرز خشک کنید.

محفظه لنز تماسی تمیز خود را با محلول ضدعفونی کننده تازه پر کنید

مهم است که همیشه هر دو محفظه جعبه ذخیره سازی خود را با محلول تازه پر کنید، نه اینکه فقط محلول قدیمی را پر کنید. محلول لنز استفاده شده دیگر استریل نیست و مستعد رشد باکتری است که می تواند باعث ناراحتی یا حتی عفونت چشم شود.

اول لنز تماسی را با محلول ضد عفونی کننده بمالید

پس از برداشتن یکی از لنز های خود، آن را در کف دست خود قرار دهید و دست خود به شکل کاسه ای در آورید. چند قطره از محلول را روی لنز بریزید و سپس به آرامی لنز را به صورت دایره‌ای روی کف دست خود به مدت حدود 15 ثانیه بمالید تا تمیز شود.

لنز تماسی خود را با محلول بیشتری بشویید

مایع لنز بیشتر ممکن است اضافی به نظر برسد، اما شستشو یک مرحله مهم است، بنابراین مطمئن شوید که آن را نادیده نگیرید. شستشو هر گونه کثیفی یا باقی مانده ای را که ممکن است در حین مالش شل شده باشد پاک می کند. اگر می‌خواهید چگونه لنز خود را بشویید، آسان است – فقط مقداری محلول دیگر روی لنز بریزید.

رنگ چشم نوزاد تا چند ماهگی تغییر میکند بیشتر بخوانید: پیش بینی تغییرات رنگ چشم در نوزادان

لنز تماسی را در محفظه نگهداری قرار دهید و محفظه آن را ببندید

به یاد داشته باشید، هر چشمی نسخه لنز تماسی خاص خود را دارد – حتماً هر لنز تماسی را در محفظه صحیح قرار دهید (معمولاً “R” و “L” برچسب گذاری می شوند). سپس درب را به خوبی و محکم بپیچید.

(حتماً در صورت آسیب دیدگی، فوراً آن را تعویض کنید. در غیر این صورت، می توانید هر سه ماه یکبار آن را تعویض کنید.)

دوباره این کار را تکرار کنید

این مراحل را برای چشم دیگر تکرار کنید و اجازه دهید لنز شما برای مدت زمان مشخص شده در جالنزی خیس شوند. بیشتر محلول‌های تماسی توصیه می‌کنند که 6 تا 8 ساعت خیسانده شوند (بسته به سازنده متفاوت است)، بنابراین بهترین راه برای تمیز کردن لنزهای تماسی این است که اجازه دهید لنزها یک شب خیس بخورند.

صبح، قبل از قرار دادن لنزهای خود، دستان خود را بشویید و خشک کنید و سپس لنزهای خود را دوباره بمالید و با محلول تازه بشویید.

محلول تماسی پراکسید هیدروژن

اگر از محلول پراکسید هیدروژن استفاده می کنید، دستورالعمل های شما ممکن است متفاوت باشد – این نوع محلول مانند محلول لنز چند منظوره نیست. قبل از استفاده حتماً تمام برچسب های هشدار دهنده و دستورالعمل ها را بخوانید. نوک قرمز روی بطری محلول یادآور این است که این نوع محلول نباید برای شستشوی لنز یا قرار دادن مستقیم در چشم استفاده شود (در غیر این صورت دچار سوزش، سوزش و سوزش خواهید شد). این محلول دارای فرآیند ضدعفونی خاصی با خنثی کننده است.

محلول های پراکسید هیدروژن بدون مواد نگهدارنده هستند و می توانند گزینه خوبی برای برخی از افرادی باشد که لنز های طولانی مدت دارند یا به محلول های چند منظوره حساس هستند.

چگونه قاب لنز تماسی خود را تمیز کنیم

قاب لنز خود را فراموش نکنیم. تمیز نگه داشتن جعبه ذخیره سازی شما به اندازه تمیز کردن مخاطبین مهم است.

صبح، پس از قرار دادن کنتاکت های خود، محلول استفاده شده را از جعبه ذخیره سازی خود خالی کنید و به آن (و هر دو درپوش محفظه) بمالید. سپس آن را با محلول تازه بشویید. قاب باز و درپوش ها را وارونه روی دستمال کاغذی بگذارید تا در هوا خشک شود.

همچنین باید هر سه ماه یکبار کیس ذخیره تماس خود را تعویض کنید (یا اگر ترک خورد یا آسیب دید فوراً).

نکات اضافی برای تمیز کردن لنز چشم

دنبال کردن مراحل بالا راهی مطمئن برای تمیز نگه داشتن لنزهای شماست. اما اگر می‌خواهید مطمئن شوید که از لنزهای خود به بهترین شکل ممکن مراقبت می‌کنید، این نکات اضافی را در نظر داشته باشید.

انجام دهید

  • اطمینان حاصل کنید که همیشه لنزهای تماسی خود را با دست های تمیز و تازه شسته شده نگه دارید.
  • هنگام کار با لنز خود ملایم باشید و مراقب باشید که آنها را پاره نکنید.
  • عادت سالمی داشته باشید که همیشه با یک چشم شروع کنید تا مطمئن شوید که به طور تصادفی آنها را با هم مخلوط نمی کنید.
  • از مرحله مالش فوق الذکر استفاده کنید، حتی اگر محلول تماسی شما «بدون مالش» باشد. (محلول پراکسید هیدروژن متفاوت است – حتماً تمام دستورالعمل های محلول پراکسید هیدروژن را دنبال کنید.)
  • قبل از پاک کردن آرایش، تماس‌هایتان را بردارید تا به لنزهایتان نخورد.
  • هنگام شنا و استحمام از لنز استفاده نکنید.

انجام ندهید

  • برای تمیز کردن یا خیس کردن لنز خود از آب، نمک یا بزاق (قطعاً نه بزاق) استفاده نکنید. به هیچ یک از این گزینه ها نمی توان برای تمیز کردن درست لنزها اعتماد کرد.
  • بیش از حد از لنزتان استفاده نکنید.
  • محلول را دوباره استفاده نکنید یا محلول تماسی قدیمی را با محلول جدید مخلوط نکنید.
  • با لنزتان نخوابید.
  • از محلول منقضی استفاده نکنید.
جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.