جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لنز چشم اسکلرال

line
فهرست مطالب

آنچه در مورد لنز چشم اسکلرال باید بدانید

لنز چشم اسکلرال چیست؟ بیایید اول درباره لنز چشم بگویم، لنز چشم انجام کارهای روزانه را برای افراد با بینایی ضعیف آسان تر می کند. حدود 45 میلیون نفر در ایالات متحده از لنزهای طبی برای اصلاح بینایی خود استفاده می کنند.

لنزهای تماسی نرم به اندازه قرنیه شما هستند و روی آنها قرار می گیرند. لنزهای چشم اسکلرال سخت و بزرگتر از قرنیه شما هستند. آنها بر روی صلبیه، سفیدی چشم شما قرار می گیرند. از آنجایی که نفوذ پذیر گاز هستند، به اکسیژن اجازه می دهند به قرنیه شما برسد و برای سلامت چشم بهتر هستند. آنها دید بهتری دارند و می توانند برای دوره های طولانی تر استفاده شوند. اگر به دلیل شکل نامنظم قرنیه یا بیماری نتوانید از لنزهای تماسی معمولی استفاده کنید، لنزهای چشم اسکلرال این مشکل را حل کرده‌اند.

لنز چشم اسکلرال چیست؟

دو نوع رایج لنز، لنزهای تماسی سخت و نرم هستند. لنزهای سخت اغلب قابل نفوذ گاز هستند و اجازه می دهند اکسیژن به قرنیه شما برسد. لنزهای تماسی اسکلرال بزرگتر از لنزهای تماسی نرم هستند. آنها محکم هستند، شکل خود را حفظ می کنند و روی صلبیه اطراف قرنیه قرار می گیرند.

مانند سایر لنزهای تماسی، لنزهای اسکلرال، ضعف بینایی ناشی از عیوب انکساری را اصلاح می کنند.

آنها می توانند تصحیح کنند:

نزدیک بینی (نزدیک بینی)

دوربینی (دوربینی)

تحریف بینایی (آستیگماتیسم)

مشکل در دید نزدیک با افزایش سن ( پیرچشمی )

لنز چشم اسکلرال از مواد قابل نفوذ گاز ساخته شده اند. آنها اجازه می دهند که اکسیژن به قرنیه شما برسد. لنزهای اسکلرال اگر شکل قرنیه شما غیرعادی باشد، مانند آستیگماتیسم و ​​قوز قرنیه، ارزشمند هستند. همچنین می‌توانید پس از لیزیک (کراتومیلوسیس درجا با لیزر)، نوعی جراحی برای اصلاح عیوب انکساری یا پیوند قرنیه از لنزهای اسکلرال استفاده کنید. فضای بین عدسی صلبیه و چشم مخزنی است که با لنز اسکلرال پر می شود. لنزهای چشم اسکلرال برای افرادی که خشکی چشم دارند گزینه مناسبی است.

معایب لنزهای تماسی اسکلرال

لنزهای چشم اسکلرال برای افرادی که نمی توانند از انواع دیگر لنزهای چشم استفاده کنند ارزشمند هستند. اما آنها معایبی هم دارند:

هر اپتومتریست و چشم‌پزشکی آنها را ارائه نمی‌کند. این لنزها نیاز به آموزش خاصی دارند.

لنزهای اسکلرال چهار تا پنج برابر لنزهای تماسی نرم گران هستند. اما می توان آنها را برای مدت طولانی تری استفاده کرد.

لنزهای اسکلرال اغلب کثیفی ها را جمع آوری می کنند و در طول روز نیاز به تمیز کردن دارند.

آنها گاهی نسبت به موقعیت اصلی خود می لغزند.

عادت کردن به لنزهای اسکلرال پس از استفاده از لنزهای نرم می تواند آزاردهنده باشد.

لنزهای اسکلرال در مقابل لنزهای تماسی

لنزهای تماسی نرم روی قرنیه قرار می گیرند. آنها نرم هستند و اکثر مردم پوشیدن آنها را راحت می دانند. اما این لنزهای تماسی می تواند برای افراد مبتلا به بیماری خشکی چشم، سندرم استیونز جانسون، سندرم شوگرن، قوز قرنیه (قرنیه با شکل غیر طبیعی) و بیماری پیوند در مقابل میزبان ناراحت کننده باشد. افرادی که جراحی قرنیه انجام داده اند نیز ممکن است نتوانند از لنزهای تماسی معمولی استفاده کنند.

لنزهای تماسی اسکلرال بزرگتر از قرنیه هستند. قطر اکثر آنها 14 تا 24 میلی متر است. آن را روی قرنیه خم می کنند و روی صلبیه، قسمت سفت و سفید چشم قرار می دهند. رطوبت چشم ها را برای مدت طولانی تری مرطوب نگه می دارد.

لنزهای اسکلرال جدید نیستند. مزایای آنها از نظر اکسیژن رسانی به قرنیه دهه هاست که شناخته شده است. آنها از آسیب هیپوکسیک قرنیه جلوگیری می کنند. و همچنین ممکن است آسیب هایی را که قبلاً رخ داده است، معکوس کنند.

مایع لنز چشم اسکلرال

همیشه باید از محلول های خاصی که برای نگهداری و مراقبت از لنزهای تماسی استفاده می شود، استفاده کنید. هرگز از آب یا محلول شوینده برای لنزهای تماسی خود استفاده نکنید. محلول لنز تماسی چند منظوره را می توان برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن لنزهای تماسی اسکلرال استفاده کرد. این محلول ها همچنین لنزهای شما را حالت می دهند. شما باید هر سه ماه یکبار کیس ذخیره سازی خود را تعویض کنید.

سایر محلول های تمیز کننده لنز حاوی پراکسید هیدروژن هستند. این محلول ها همچنین لنزهای شما را تمیز و ضدعفونی می کنند. آنها همچنین می شکنند. و زباله های به دام افتاده، پروتئین و رسوبات چربی را از بین می برند. پراکسید هیدروژن می تواند به چشم شما آسیب برساند. شما باید از خنثی‌کننده‌ای استفاده کنید که قرار دادن لنز در چشم را ایمن کند. یک خنثی کننده همیشه به عنوان بخشی از کیت های تمیز کردن لنز پراکسید هیدروژن فروخته می شود. لنزهای تماسی خود را حداقل شش ساعت در محلول خنثی کننده بگذارید.

چگونه لنزهای تماسی اسکلرال را قرار دهید؟

فرآیند قرار دادن لنزهای اسکلرال با لنزهای نرم متفاوت است. لنزهای چشم اسکلرال شما مخزنی برای نگهداری مایع و مرطوب نگه داشتن قرنیه شما دارند. این مراحل لازم است:

دست های خود را به خوبی با آب و صابون بشویید.

لنز را با محلول نمکی بدون مواد نگهدارنده به خوبی پر کنید. مواد نگهدارنده می توانند به قرنیه شما آسیب برسانند.

اطمینان حاصل کنید که هیچ حباب در لنز وجود ندارد، زیرا این حباب ها باعث تار شدن دید شما می شود.

وقتی چاه لنز پر شد، لنز را به روش سه پایه سه انگشتی در چشم خود قرار دهید.

لنزهای تماسی قابل نفوذ گاز

لنزهای تماسی قابل نفوذ به گاز از ماده ای ساخته شده اند که شکل خود را حفظ می کند اما اجازه عبور اکسیژن را می دهد. در مقایسه با لنزهای نرم، حدود دو تا چهار برابر بیشتر اکسیژن در دسترس قرنیه شما قرار دارد. آنها کوچکتر از لنزهای تماسی معمولی هستند و حدود سه چهارم قرنیه را می پوشانند. آنها از یک ماده سفت ساخته شده اند و شکل خود را در استفاده حفظ می کنند.

این لنزها دید واضح تر و واضح تری نسبت به لنزهای تماسی نرم ارائه می دهند. آنها دوام بیشتری دارند و کار با آنها راحت تر است. اما ممکن است نیاز به زمان داشته باشید تا به آنها عادت کنید. فرآیند تمیز کردن و ضد عفونی آنها نیز پیچیده تر است.

مراقبت از لنزهای خود

شمان شما ارزشمند هستند. و مراقبت از لنزهایتان برای سالم نگه داشتن آنها مهم است. برخی از اقدامات مهم عبارتند از:

قبل از گذاشتن یا درآوردن لنزهای تماسی دست های خود را بشویید.

همیشه هنگام خواب لنزهای خود را بردارید. استفاده از لنز در هنگام خواب هشت برابر بیشتر در معرض خطر عفونت است.

عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد بیشتر بخوانید: عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد

آب می تواند حامل میکروب باشد. لنزهای خود را دور از آب نگه دارید. هرگز آنها را هنگام شنا یا دوش گرفتن نپوشید.

لنزهای خود را با محلول ضدعفونی کننده لنزهای تماسی تمیز کنید.

محفظه لنز تماسی خود را با همان محلول تمیز کنید و هر سه ماه یکبار آن را تعویض کنید.

مراقبت از لنز برای سلامت چشم بسیار مهم است. مراقبت نادرست می تواند باعث بیماری هایی مانند کراتیت و عفونت چشم شود. اگر قرمزی چشم دارید یا چشمانتان دردناک است، فورا لنزهای تماسی خود را بردارید و با پزشک خود مشورت کنید. عفونت های جدی چشم با استفاده از لنزهای تماسی اتفاق می افتد و می تواند باعث نابینایی شود.

لنزهای GP Scleral: چگونه این لنزها می توانند به شما کمک کنند

اگر در گذشته به شما گفته شده است که به دلیل نامنظم بودن قرنیه یا مشکلات دیگر نمی‌توانید از لنز استفاده کنید. ممکن است بخواهید نظر دومی بگیرید و از چشم پزشک خود در مورد لنزهای تماسی اسکلرال بپرسید.

لنزهای تماسی اسکلرال، لنزهای تماسی قابل نفوذ گاز با قطر زیاد هستند. که مخصوصاً برای قرار گرفتن در تمام سطح قرنیه و بر روی “سفید” چشم (صلبیه) طراحی شده اند. در انجام این کار، لنزهای اسکلرال به طور عملکردی قرنیه نامنظم را با یک سطح نوری کاملا صاف جایگزین می کنند تا مشکلات بینایی ناشی از قوز قرنیه و سایر بی نظمی های قرنیه را اصلاح کنند.

همچنین، فضای بین قرنیه و سطح پشتی لنز اسکلرال به عنوان یک مخزن مایع عمل می کند. (برای افرادی که خشکی شدید چشم دارند.) و در غیر این صورت نمی توانند استفاده از لنز اسکلرال را تحمل کنند، راحتی را فراهم می کند.

انواع لنزهای تماسی اسکلرال

لنزهای اسکلرال به طور قابل توجهی بزرگتر از لنزهای استاندارد قابل نفوذ گاز (GP) هستند. و قطری برابر یا بزرگتر از لنزهای تماسی نرم دارند. کوچکترین اسکلرال ها تقریباً 14.5 میلی متر قطر دارند و بزرگترین آنها می تواند تا 24 میلی متر باشد.

به طور معمول، لنزهایی که 18 میلی متر یا کوچکتر هستند به عنوان مینی اسکلرال طبقه بندی می شوند.

قطر متوسط ​​قرنیه انسان تقریباً 11.8 میلی متر است، بنابراین حتی کوچکترین تماس های صلبیه برای پوشش کل سطح قرنیه طراحی شده است.

در مقایسه، بیشتر لنزهای تماسی معمولی GP 9.0 تا 9.5 میلی متر قطر دارند و تنها 75 تا 80 درصد از قرنیه را پوشش می دهند.

دسته دیگری از لنزهای نفوذپذیر گاز فاصله اندازه بین لنزهای معمولی GP و مینی اسکلرال ها را پر می کند. این لنزها که لنزهای کورنئو-اسکلرال نامیده می شوند. معمولاً قطری در حدود 13 تا 15 میلی متر دارند.

لنزهای Corneo-scleral اغلب انتخاب خوبی برای افرادی هستند که برای راحتی بیشتر به لنزهای GP بزرگتر از حد معمول نیاز دارند. همچنین در مواقعی که پس از لیزیک یا سایر جراحی های انکساری قرنیه برای اصلاح آستیگماتیسم نامنظم به لنزهای تماسی نیاز است، اغلب استفاده می شود.

اندازه لنز مورد استفاده اغلب با درجه پیچیدگی شرایط تعیین می شود. اشکال خفیف تر قوز قرنیه و آستیگماتیسم نامنظم ناشی از پیوند قرنیه و جراحی انکساری اغلب به راحتی با لنزهای اسکلرا در انتهای کوچکتر طیف کنترل می شوند.

لنزهای کوچکتر اسکلرال و مینی اسکلرال می‌توانند آسان‌تر اعمال شوند، می‌توانند هزینه کمتری داشته باشند و به محصولات مراقبتی کمتری نیاز دارند.

در طول معاینه و نصب لنز تماسی، متخصص چشم شما بهترین نوع و اندازه لنز اسکلرال را برای نیازهای خاص شما تعیین می کند.

لنزهای تماسی اسکلرال برای قوز قرنیه

بسیاری از اپتومتریست ها و چشم پزشکان لنزهای تماسی اسکلرال را برای انواع چشم هایی که به سختی جا می گیرند. از جمله چشم های مبتلا به قوز قرنیه توصیه می کنند.

در موارد قوز قرنیه زودرس، ممکن است از یک لنز استاندارد GP استفاده شود. با این حال، اگر لنز به درستی روی چشم متمرکز نشود یا با پلک زدن بیش از حد حرکت کند. باعث ناراحتی میشود، تغییر به لنزهای تماسی اسکلرال با قطر زیاد ممکن است مشکل را حل کند.

از آنجایی که لنزهای اسکلرال به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سطح قرنیه را قوز کنند و روی سطح کمتر حساس صلبیه قرار بگیرند، این لنزها اغلب برای افراد مبتلا به قوز قرنیه راحت‌تر هستند.

همچنین، لنزهای اسکلرال به گونه‌ای طراحی شده‌اند که (با حرکت کم یا بدون حرکت لنز در هنگام پلک زدن) مناسب باشند. و در مقایسه با لنزهای سنتی قابل نفوذ به گاز قرنیه، روی چشم پایدارتر می‌شوند.

لنزهای تماسی اسکلرال برای سایر مشکلات چشم

علاوه بر قوز قرنیه، لنزهای تماسی اسکلرال را می توان برای چشم هایی که تحت پیوند قرنیه قرار گرفته اند استفاده کرد. و یا برای افرادی که خشکی چشم شدید ناشی از بیماری هایی مانند سندرم شوگرن، بیماری پیوند در مقابل میزبان (GVHD) و سندرم استیونز جانسون دارند، استفاده کرد.

پیشرفت‌ها در فناوری طراحی لنز به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا لنزهای اسکلرال را طراحی کنند که می‌تواند شرایط بیشتری را نسبت به قبل اصلاح کند، از جمله اسکلرال‌های دو کانونی برای اصلاح پیرچشمی.

لنزهای اسکلرال ویژه

گاهی اوقات اصطلاح “لنزهای اسکلرال” (یا “لنزهای صلبیه”) نیز برای توصیف لنزهای تماسی استفاده می شود که به طور چشمگیری ظاهر چشم کاربر را تغییر می دهد.

با این حال، این لنزهای تماسی معمولاً لنزهای نرمی هستند که شباهت کمی به لنزهای قابل نفوذ گاز صلبیه دارند. غیر از قطر بزرگ آنها برای پوشاندن کامل قرنیه. همچنین، لنزهای نمایشی نرم معمولاً فقط برای اهداف زیبایی طراحی می شوند و نه برای اصلاح بینایی.

هزینه لنز تماسی اسکلرال

لنزهای تماسی اسکلرال به صورت سفارشی برای هر کسی که استفاده می‌کند ساخته می‌شود. بنابراین نصب لنزهای تماسی اسکلرال به تخصص بیشتر و زمان بیشتری نسبت به لنزهای تماسی نرم یا GP استاندارد نیاز دارد.

اغلب، نقشه‌های رایانه‌ای از انحنای کل قرنیه برای تسهیل اتصال لنز ایجاد می‌شود و چندین لنز آزمایشی با اندازه‌ها و انحناهای مختلف ممکن است در طول فرآیند نصب روی چشم اعمال شود.

کل فرآیند نصب لنز اسکلرال ممکن است چندین بازدید طول بکشد تا لنز بهینه برای هر چشم تعیین شود.

در حالی که بسیاری از افرادی که از لنزهای اسکلرال استفاده می کنند، در گذشته از لنزهای GP نرم یا قرنیه استفاده می کردند، فرآیند استفاده و برداشتن لنزهای اسکلرال ممکن است کمی تمرین داشته باشد.

به این دلایل و دلایل دیگر، لنزهای تماسی اسکلرال می توانند به طور قابل توجهی بیشتر از لنزهای تماسی استاندارد قیمت داشته باشند. در واقع، هزینه تماس های اسکلرال سه یا چهار برابر غیر معمول نیست.

اکثر برنامه های بیمه به طور خودکار هزینه کامل لنزهای تماسی اسکلرال را پوشش نمی دهند. در برخی موارد، بیمه بینایی ممکن است هزینه لنز و/یا هزینه نصب را کاهش دهد.

جدید ترین لنزها

2 پاسخ

  1. بسیار عالی ممنون از توضیح خوبتون فقط اینکه گفته بودید سه پایه چجوری منظورتون هست!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.