جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرز استفاده ی لنز چشم

line
فهرست مطالب

طرز استفاده ی لنز چشم، راهنمای کاربرانی که برای اولین بار استفاده می کنند:

استفاده از لنزهای تماسی و مراقبت از آنها به زمان و تمرین نیاز دارد.

پیروی از نکات نگهداری و مصرف لنز تماسی می تواند ناامید کننده باشد. اما هنگامی که بر قوانین مسلط شدید، به راحتی می توانید متوجه شوید. که چرا میلیون ها نفر عینک خود را با لنزهای چشمی تعویض کرده اند.

این راهنمای مبتدی برای لنزهای چشمی به شما ایده روشنی از آنچه را که باید انتظار داشته باشید ارائه می دهد.

این توصیه عموماً لنزهای تماسی نرم و سخت و همچنین لنزهای تماسی روزانه و طولانی مدت را پوشش می دهد. پیشنهادات مراقبتی، ممکن است. بسته به نوع لنزهایی که استفاده می کنید، متفاوت باشد.

نحوه طرز استفاده ی لنز چشم

در اینجا دستورالعمل های گام به گام، برای نحوه قرار دادن لنز چشم آورده شده است:

-قبل از انجام هر کار دیگری، دست های خود را کاملا با آب و صابون بشویید. این امر احتمال عفونت چشم را کاهش می دهد. از صابون هایی که حاوی روغن یا عطر اضافی هستند خودداری کنید. زیرا می توانند به سطح لنز بچسبند.

-دست های خود را با دستمال یا پارچه بدون پرز خشک کنید تا ذرات در یک یا هر دو چشم شما شناور نشوند.

چطوری لنز چشم بگذاریم

-یکی از لنزها را از محفظه نگهداری خارج کنید. سپس، آن را با دقت روی نوک انگشت اشاره یا وسط روی دست غالب خود بلغزانید. برای قرار دادن لنز، به جای ناخن ها از نوک انگشتان خود استفاده کنید.

-لنز را با محلول لنزهای تماسی بشویید. اگر لنز روی هر سطحی افتاد. قبل از قرار دادن آن در چشم، دوباره آن را با محلول بشویید.

-لنز را بررسی کنید و مطمئن شوید که لبه های ان روبه داخل است. اگر لنز، شکل یک کاسه را تشکیل می‌دهد. و لبه‌های آن به سمت بالا می‌آیند. آماده هستید آن را روی چشم خود قرار دهید. اگر لنز شبیه یک درب به نظر می رسد. و لبه ها بیرون زده اند. باید لنز را معکوس کنید.

-در حالی که در آینه نگاه می کنید. پلک بالایی خود را با دست غیر غالب خود باز نگه دارید. پلک پایین خود را با انگشت وسط یا حلقه دست غالب خود به سمت پایین بکشید.

-لنز تماسی را روی چشم خود قرار دهید. در حین انجام این کار به جلو یا به سقف نگاه کنید.

-به آرامی چشمان خود را ببندید. و آنها را در یک دایره کامل بچرخانید. تا لنز به درستی جا بیفتد. چشمان خود را باز کنید. و به آرامی چند بار پلک بزنید. به آینه نگاه کنید تا ببینید آیا لنز در مرکز چشم شما ظاهر می شود یا خیر.

-اگر لنز به درستی وارد و در مرکز قرار گرفته باشد. چشم شما باید احساس راحتی کند. و دید شما واضح باشد. اگر احساس ناراحتی می‌کنید یا دیدتان تار است، باید لنز را بیرون بیاورید و دوباره آن را قرار دهید.

چطوری لنز را از چشم خارج کنیم

این مراحل برای نحوه در اوردن لنزهای تماسی است:

-برای جلوگیری از عفونت چشم، تنها پس از شستن و خشک کردن دقیق دست‌ها، لنزها را لمس کنید.

-جعبه ذخیره سازی خود را برگردانید و محلول لنزهای تماسی باقی مانده را تکان دهید، سپس آن را با هوا خشک کنید یا با یک پارچه تمیز و تازه کیس را خشک کنید.

-جلوی آینه بایستید و به بالا نگاه کنید. پلک پایین خود را با انگشت وسط دست غالب خود به سمت پایین بکشید. سعی کنید همیشه همان لنز را ابتدا (چشم راست یا چپ) بردارید تا دچار سردرگمی نشوید.

-با احتیاط لنز تماسی را با انگشت اشاره دست نوشتن خود به سمت سفیدی چشم خود بلغزانید.

-به آرامی لنز را با بندهای انگشت اشاره و شست خود فشار دهید تا آن را از چشم خود خارج کنید.

-اگر لنزهای شما یکبار مصرف روزانه نیستند، پس از برداشتن آن ها را تمیز کنید. دستورالعمل های تمیز کردن ارائه شده توسط متخصص مراقبت از چشم یا سازنده لنز را دنبال کنید. فقط از محلول های تمیز کننده توصیه شده استفاده کنید. از محلول های خانگی استفاده نکنید

-لنزها را در یک جالنزی مخصوص قرار دهید و روی آنها را با محلول لنز تازه بپوشانید.

حال دیدید که طرز استفاده ی لنز چشم چقدر راحت است.

چگونه از لنز ها و چشمان خود مراقبت کنید

مراقبت صحیح از لنزهای شما می تواند به حفظ سلامت چشم ها کمک کند و می تواند عمر لنزهای شما را افزایش دهد. کارشناسان نکات زیر را برای مراقبت از لنزهای تماسی و محافظت از چشم در برابر عفونت توصیه می کنند:

حداقل هفته ای یکبار محفظه نگهدارنده لنز های خود را با آب گرم و صابون تمیز کنید. آن را کاملاً بشویید و با استفاده از یک دستمال تمیز خشک کنید.

حداقل هر سه ماه یکبار یا طبق توصیه متخصص چشم خود، جالنزی خود را تعویض کنید.

اگر سوزش چشم غیرمعمول را تجربه کردید، لنزهای خود را بردارید. این ممکن است شامل قرمزی، درد، ناراحتی، تغییرات بینایی، حساسیت به نور، اشک ریزش زیاد یا ترشحات عجیب چشم باشد. لنز چشم را کنار بگذارید تا زمانی که به یک متخصص مراقبت از چشم مراجعه کنید و مشکل را حل کنید.

وقتی مریض هستید از کنتاکت استفاده نکنید، حتی اگر فقط سرماخوردگی باشد. هنگامی که بیمار هستید، میکروب‌ها می‌توانند از دست‌های شما به چشم‌هایتان سرایت کنند. وقتی که تماس‌ها را قرار می‌دهید یا از بین می‌برید.

به یاد داشته باشید که پلک بزنید. پلک زدن منظم، به تمیز و مرطوب نگه داشتن لنزهای شما کمک می کند.

از قطره های مرطوب کننده مجدد طبق توصیه چشم پزشک استفاده کنید. تا از خشک شدن چشم ها و لنزهای خود جلوگیری کنید.

عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد بیشتر بخوانید: عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد

محلول لنز تماسی را یک ماه پس از باز کردن آن دور بیندازید. حتی اگر مقداری محلول باقی مانده باشد.

هنگام خواب از لنز خود استفاده نکنید. مگر اینکه متخصص چشم شما بگوید مشکلی ندارد.

از کدام طرف باید لنز گذاشت

تفاوت لنزهای تماسی از داخل و خارج می تواند ظریف باشد. یک راه خوب برای تشخیص این تفاوت این است. که از خود بپرسید که آیا لنز شبیه نیم توپ است یا یک کاسه سوپ با لبه.

ترفند این است که لنز را روی انگشت خود قرار دهید تا یک فنجان تشکیل شود. سپس لنز را مستقیماً جلوی چشمان خود نگه دارید تا به کناره فنجان نگاه کنید.

لبه‌های لنز برای ایجاد یک “لب” در امتداد لبه‌ها به بیرون باز می‌شوند. از داخل به بیرون است. اگر فقط یک شکل “U” کامل ایجاد کند، در موقعیت صحیح قرار دارد.

اگر از لنزهای رنگی استفاده می کنید، راه دیگر این است که لنز را روی نوک انگشت خود قرار دهید و سپس از پایین به آن نگاه کنید. لبه یک لنز رنگی باید بسیار آبی (یا سبز، بسته به رنگ) به نظر برسد. اگر لنز معکوس باشد اینطور نخواهد بود.

برخی از لنزهای تماسی همچنین دارای علامت لیزری مانند نام تجاری روی لبه هستند تا به شما کمک کند. اگر بتوانید آن را به درستی بخوانید، لنز از داخل بیرون نیست.

اگر لنز تماسی را برعکس در داخل چشم خود قرار دهید، نگران نباشید. لنز احساس ناراحتی می کند، اما نمی تواند آسیبی وارد کند.

لنزهای تماسی و نور UV

محققان نور فرابنفش (UV) را با تشکیل آب مروارید مرتبط دانسته اند. قرار گرفتن در معرض بیش از حد اشعه ماوراء بنفش همچنین ممکن است منجر به بیماری به نام فوتوکراتیت یا “برف کوری” شود.

به همین دلیل است که برخی از لنزهای تماسی اکنون حاوی یک عامل مسدود کننده UV هستند. شما نمی توانید با نگاه کردن به آن متوجه شوید که لنزهای تماسی دارای مسدود کننده UV هستند یا خیر. بسته بندی لنزهای تماسی مشخص می کند که آیا محصول دارای مسدود کننده UV است یا می توانید از چشم پزشک خود بپرسید.

بسیار مهم: تماس های مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش جایگزین عینک آفتابی نیستند. یک لنز تماسی فقط قرنیه شما را می پوشاند نه کل چشم شما را.

اما، لنزهای تماسی مسدودکننده اشعه ماوراء بنفش به محافظت از قسمت های پوشیده شده چشم در برابر تشکیل زائده هایی مانند پینگکولا و ناخنک کمک می کنند.

عینک آفتابی با محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش می تواند بیشتر چشم شما و قسمت هایی از صورت شما را که آن را احاطه کرده اند بپوشاند. به همین دلیل است که تماس با مسدود کننده های UV برای تکمیل استفاده از عینک آفتابی به عنوان محافظت اضافی طراحی شده است.

طرز استفاده ی لنز چشم و ارایش چشم

آرایش کردن آزار دهنده است. اما در مورد تماس‌ با لنزها بدتر است، زیرا می‌تواند، مستقیم به لنزها بچسبد. این نکات را دنبال کنید تا چشمانتان ظاهر و احساس خوبی داشته باشد:

همیشه قبل از آرایش کردن، لنزهای تماسی خود را بگذارید. همچنین مهم است که قبل از دست زدن به لنزها، دست های خود را کاملا بشویید، بنابراین هیچ روغن، کرم یا لوسیونی را به لنز منتقل نکنید.

فقط از لوازم آرایش ضد حساسیت استفاده کنید. بسیاری از برندها محصولات آرایشی چشم را برای چشم های حساس ایجاد می کنند که نباید باعث تحریک کمی یا بدون تحریک شوند.

سایه چشم کرمی کمتر از پودری وارد چشم شما می شود. اما اگر کرم ها به داخل چشم شما نفوذ کنند، می توانند چشم شما را بیشتر تحریک کنند. کرم های مبتنی بر آب را به جای کرم های روغنی انتخاب کنید.

هرگز خط چشم را بین مژه ها و چشم خود نکشید – در غیر این صورت به عنوان “خط آب” شناخته می شود. خط چشم را فقط روی قسمتی از مژه هایتان بزنید که به خوبی از چشم شما فاصله دارد.

برای پاک کردن آرایش چشم، دستان خود را بشویید و خشک کنید. سپس مخاطبین خود را بردارید، مراقب باشید که آنها را به هیچ گونه آرایشی برخورد نکنید. در نهایت از پاک کننده آرایش چشم خود استفاده کنید.

آرایش چشم خود را مرتباً تعویض کنید – حداقل هر روز یکبار. باکتری ها می توانند به مرور زمان وارد آرایش قدیمی چشم شوند و به طور بالقوه باعث عفونت چشم شوند. یکی از راه‌های تشخیص قدیمی بودن آرایشتان این است که بوی خنده‌داری می‌دهد.

عفونت قارچی چشم حتی با مراقبت و طرز استفاده ی درست لنز چشم نیز ممکن است رخ دهد

حتی اگر توصیه های چشم پزشک خود را برای مراقبت از لنزهای تماسی دنبال کنید، باز هم احتمال ایجاد عفونت وجود دارد.

محققان وجود آلودگی قارچی را در محلول لنزهای تماسی شرکت کنندگان در مطالعه بررسی کردند. همه شرکت کنندگان در مطالعه بدون علامت عفونت بودند و به صورت روزانه از لنزهای تماسی یکبار مصرف نرم استفاده می کردند. لنزها برای تعویض ماهانه طراحی شده اند.

پس از حذف مخاطبین، شرکت کنندگان آنها را در داخل جعبه ذخیره سازی خود قرار دادند. آنها سپس کیس را با محلول ضد عفونی کننده ای که چشم پزشکشان توصیه کرده بود پر کردند.

محققان نمونه‌هایی از محلول ضدعفونی‌کننده موجود در کیس‌ها را برداشتند. و آنها را به مدت چهار روز کشت دادند.

از 216 نمونه جمع آوری شده، 15 مورد از آنها برای حداقل یکی از چندین گونه قارچی که قادر به ایجاد عفونت چشم هستند مثبت بوده است.

این مطالعه به این نتیجه رسید که حتی زمانی که استفاده کنندگان از لنزهای تماسی در مراقبت از لنزهای تماسی کوشا باشند. خطر عفونت قارچی چشمی مرتبط با لنز تماسی همچنان وجود دارد.

نکات پایانی مربوط به لنز چشم

برای کمک به استفاده از لنزهای تماسی نرم، در اینجا چند نکته برای استفاده از لنزهای تماسی آورده شده است:

هنگام دست زدن به مخاطبین خود روی یک سطح تمیز و صاف بایستید. اگر بالای سینک هستید، حتماً لوله فاضلاب را ببندید.

سعی کنید همیشه اولین لنز تماسی را در همان چشم، راست یا چپ، قرار دهید. این شما را از مخلوط کردن تماس های چشم راست و چشم چپ، که ممکن است قدرت یا اندازه های متفاوتی داشته باشند، باز می دارد.

از شستن دست ها با محصولات حاوی لانولین و لوسیون های مرطوب کننده خودداری کنید. این مواد اضافی می توانند روی لنزها نفوذ کنند.

جای لنز خود را از قبل با محلول ذخیره سازی به آرامی تکان دهید. این می تواند لنزهای تماسی را در صورت گیر کردن شل کند. (سعی نکنید لنز را با انگشت خود بکشید، در غیر این صورت ممکن است آن را پاره کنید.)

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.