جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ترفندهای نگهداری از لنز تماسی از زبان یک کارشناس

line
فهرست مطالب

ترفندهای نگهداری از لنز تماسی از زبان یک کارشناس

ترفندهای نگهداری از لنز تماسی از زبان یک کارشناس : استفاده از لنز چشم به‌قدری مرسوم شده است که اغلب اشخاص فراموش می‌کنند، برای استفاده از این محصول باید حتما مسائلی را در نظر داشته باشند.

لنزهای تماسی طبی که ماموریت بهبود بینایی افراد را به‌عهده دارند، جای عینک را گرفته‌اند و از این‌رو بیماران باید هر روز لنز را در چشم بگذارند. همین امر سبب می‌شود تا کسب اطمینان کامل از پاکیزگی و ضدعفونی بودن لنز به یکی از ضرورت‌های زندگی این اشخاص تبدیل شود.

در همین راستا، یکی از کارشناسان علم اپتیک موسوم به کلودیا روجاس، پیشنهاداتی در راستای اصول نگهداری از لنز تماسی دارد که ما در ادامه برایتان نوشته‌ایم.

البته این را مدنظر داشته باشید که دستورات تکمیلی برای استفاده از نوعِ لنز مصرفی و برند آن را باید پزشک متخصص یا فروشگاهی که از آن لنز را خریداری می‌کنید در اختیار شما قرار دهد. اما ترفندهای نوشته شده در زیر، موارد کلی هستند که لازم است برای حفظ و نگهداری لنز تماسی در نظر داشته باشید.

برای آگاهی از این موارد در ادامه با لنز شو همراه باشید.

 همیشه دستان خود را تمیز بشویید

ترفندهای نگهداری از لنز تماسی از زبان یک کارشناس

در طول روز همه ما به وسایل گوناگونی دست می‌زنیم و میکروب‌های فراوانی را به واسطه پوست دست ممکن است وارد بدن خود کنیم از این‌رو بسیار مهم است که پیش از استفاده از لنز تماسی، حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشویید تا میکروب‌ها از انگشتان به لنز و در نهایت به چشمان شما وارد نشوند.

 لنز تماسی را هر روز بشویید

ترفندهای نگهداری از لنز تماسی از زبان یک کارشناس
ترفندهای نگهداری از لنز تماسی از زبان یک کارشناس

لنز چشم خود را هر روز با محلول شوینده مخصوص لنز بشویید. محلول‌های مناسب هر لنز را پزشکی که لنز را برایتان تجویز کرده به شما معرفی خواهد کرد و ترجیحا هم بر اساس نسخه متخصص خرید خود را انجام دهید.

اگر باید لنز تماسی چشم را با محلول‌های چندمنظوره بشویید، مطمئن شوید که همه رسوبات باکتری، پروتئین و چربی‌ها از سطح لنز پاک شود.

 قاب لنز تماسی را هر سه ماه یک‌بار تعویض کنید

ترفندهای نگهداری از لنز تماسی از زبان یک کارشناس

شما به عنوان فردی که از لنز استفاده می‌کند، موظف هستید تا هر روز قاب لنز را شست‌وشو دهید و سپس آن را خشک کنید. بدون ضدعفونی کردن جای لنز ، لنز را درون آن نگذارید. بدین ترتیب احتمال رشد هرگونه میکروب و باکتری را به صفر خواهید رساند و سلامت چشمانتان تضمین خواهد شد.

در همین راستا لازم است بدانید عمر مفید قاب لنز سه ماه است و بهتر است پس از این دوران، حتما آن را عوض کنید.

 به نوع لنز و تاریخ انقضای آن توجه داشته باشید

ترفندهای نگهداری از لنز تماسی از زبان یک کارشناس
ترفندهای نگهداری از لنز تماسی از زبان یک کارشناس

به مدت زمان لنز دقت کنید، مثلا اگر لنز روزانه است، در انتهای روز آن را دور بیندازید. توجه داشته باشید که عمر لنزهای مختلف و برندهای متفاوت با هم فرق دارند. پس بدون مشورت متخصص تصمیمی اتخاذ نکنید.

لنز را زیاد در چشم نگذارید

ترفندهای نگهداری از لنز تماسی از زبان یک کارشناس

بسیار مهم است که در طول روز استفاده محدودی از لنز تماسی داشته باشید، این توصیه‌ها به منظور حفظ سلامت قرنیه چشم اعلام می‌شوند.

از لنز هنگام انجام ورزش‌های آبی پرهیز کنید

نگهداری از لنز تماسی

به هیچ عنوان کار درستی نیست که وقتی لنز در چشم دارید وارد آب‌هایی شوید که احتمال وجود باکتری در آنها زیاد است.

توصیه ما این است که هرگز با لنز به استخر نروید.

از لنز چشم خود به درستی مراقبت کنید

قبل از قرار دادن مجدد لنز، باید هر لنز تماسی را که از چشم خود جدا می کنید تمیز و ضد عفونی کنید. انواع بسیاری از سیستم های پاک کننده وجود دارد. انتخاب بستگی به نوع لنز مورد استفاده شما دارد، اگر آلرژی دارید یا اگر چشمان شما تمایل به تشکیل رسوبات پروتئینی دارند. از چشم پزشک خود بپرسید که از چه نوع محلول های پاک کننده ای باید استفاده کنید.

برای جلوگیری از عفونت های خطرناک چشم، مراقب تمیز کردن و نگهداری صحیح لنزهای خود باشید.

در اینجا کاری است که باید انجام دهید:

دستورالعمل را دنبال کن

  • برنامه ای را که چشم پزشک برای استفاده و تعویض لنز به شما می دهد رعایت کنید.
  • دستورالعمل های پزشک خود، سازنده لنز تماسی و سازنده محلول تمیز کننده لنز را برای تمیز کردن و نگهداری لنزهای خود دنبال کنید. اگر لنزهای خود را برای مدت طولانی در جا لنزی نگه می دارید، دستورالعمل های خود را بخوانید تا ببینید آیا باید قبل از استفاده، آن ها را دوباره ضدعفونی کنید. اگر لنزهای تماسی خود را به مدت 30 روز یا بیشتر بدون ضدعفونی مجدد نگهداری کرده اند، هرگز از آنها استفاده نکنید.
  • قرارهای معاینه چشم خود را نگه دارید. لنزهای تماسی می توانند به مرور زمان پیچ و تاب بخورند و قرنیه شما تغییر شکل دهد. برای اینکه مطمئن شوید لنزهای شما به درستی جا می شوند و نسخه برای شما مناسب است، به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید.
  • هنگام استفاده از لنز های تماسی از دوش گرفتن، شنا کردن، استفاده از وان آب گرم یا انجام هر کاری که در آن آب وارد چشمان شما می شود خودداری کنید. آب و تماس ها با هم مخلوط نمی شوند.
  • با لنزهای روزانه نخوابید.

با دقت تمیز و نگهداری کنید

  • دست های خود را با آب و صابون بشویید و قبل از دست زدن به لنزهای تماسی با حوله بدون پرز خشک کنید.
  • مهم نیست که چه نوع محلول تمیزکننده لنز را خریداری می کنید، از روش تمیز کردن «مالیدن و آبکشی» استفاده کنید. لنزهای تماسی خود را با انگشتان تمیز مالش دهید، سپس لنزها را قبل از خیس کردن با محلول بشویید. از این روش استفاده کنید حتی اگر محلولی که استفاده می کنید از نوع “بدون مالش” باشد.
  • هرگز لنز را در دهان خود قرار ندهید تا آنها را خیس کنید. بزاق (تف) محلول استریل نیست.
  • لنز ها را در آب (شیر آب یا آب استریل) نشویید یا نگهداری نکنید.
  • هرگز از محلول نمک خانگی استفاده نکنید.
  • برای ضد عفونی کردن لنزهای خود از محلول نمکی یا قطره های مرطوب کننده مجدد استفاده نکنید. ضدعفونی کننده نیستند.
  • هر بار که لنزهای تماسی خود را تمیز و ضدعفونی می کنید از محلول جدید استفاده کنید. هرگز از محلول قدیمی استفاده مجدد یا پر نکنید.
  • محلول لنز تماسی را در بطری دیگری نریزید. محلول دیگر استریل نخواهد بود.
  • اطمینان حاصل کنید که نوک بطری محلول به هیچ سطحی برخورد نمی کند. در زمانی که از آن استفاده نمی کنید، بطری را محکم بسته نگه دارید.

آیا لنزهایتان برای شما مناسب هستند؟

میلیون ها نفر استفاده از لنزهای تماسی را انتخاب می کنند. با این حال، آنها برای همه نیستند. ممکن است به دلایل زیر نتوانید آنها را استفاده میکنند:

  • شما عفونت های چشمی زیادی دارید.
  • آلرژی شدید یا خشکی چشم دارید که درمان آن سخت است.
  • شما در جایی کار می کنید یا زندگی می کنید که گرد و خاک بسیار زیاد است.
  • شما نمی توانید به درستی از لنزهای تماسی خود مراقبت کنید.
  • قرنیه و لایه اشکی شما باید سالم باشد تا راحت باشید و با لنزهای تماسی به وضوح ببینید.

برای استفاده ایمن از لنزهای تماسی، باید متعهد باشید که از آنها به درستی مراقبت کنید و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید. با چشم پزشک یا سایر متخصصان مراقبت از چشم صحبت کنید تا در مورد نیازها و انتظارات بینایی خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تصمیم بگیرید که آیا مخاطبین گزینه خوبی برای شما هستند یا خیر.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.