جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا مایع لنز خراب می شود؟

line
فهرست مطالب

بله، مایع لنز خراب می شود. هرگز ایده خوبی نیست که لنزهای تماسی خود را در محلول تماسی تاریخ مصرف گذشته خیس کنید، حتی اگر تاریخ انقضا اخیراً گذشته باشد. انجام این کار می تواند به لنز چشم و چشم های شما آسیب برساند.

در این مقاله، مدت زمان ماندگاری محلول تماسی، اهمیت تاریخ انقضای محلول تماسی و تأثیر محلول تاریخ مصرف گذشته بر سلامت چشم شما را بررسی خواهیم کرد.

چرا مایع لنز خراب می شود؟

با افزایش سن محلول تماسی، اسیدیته آن تغییر می کند که می تواند باعث شود محلول خاصیت ضدعفونی کنندگی خود را از دست بدهد. به عبارت دیگر، مایع لنز شما پس از تاریخ انقضا به همان اندازه مؤثر (یا اصلاً مؤثر) نخواهد بود.

علاوه بر این، محلول تماسی قدیمی یا تاریخ مصرف گذشته می تواند، به راحتی توسط میکروب های سرگردان آلوده شود. مطمئناً نمی خواهید لنزهای خود را در آن نگهداری کنید، درست است؟

مایع لنز چقدر دوام دارد؟

محلول تماسی معمولاً حدود دو سال پس از تاریخ تولید آن دوام می‌آورد، با فرض اینکه بطری باز نشده باشد. طول عمر آن نیز به برندی که خریداری می کنید بستگی دارد.

بنابراین، محلول تماسی پس از باز شدن چقدر دوام می آورد؟ باز هم، با برند و راه حل متفاوت است. برخی از محلول‌های بدون مواد نگهدارنده فقط 24 ساعت دوام می‌آورند، در حالی که برخی دیگر ممکن است یک ماه (یا حتی کمی بیشتر) پس از باز شدن دوام بیاورند. طبق گفته انجمن بینایی سنجی آمریکا، بیشتر مایع لنز های باز شده. باید پس از گذشت 90 روز دور ریخته شوند.

آیا می توانید از محلول لنز تاریخ گذشته استفاده کنید؟

شما نباید از مایع لنز تاریخ گذشته استفاده کنید. پس از گذشتن تاریخ محلول تماسی، مایع لنز خواص ضدعفونی‌کنندگی خود را از دست می‌دهد. و بنابراین لنزهای شما را تمیز نمی‌کند. لنزهای چشم شما حتی ممکن است با مصرف مایع لنز تاریخ گذشته با باکتری ها آلوده شوند.

اگر از مایع لنز تاریخ گذشته استفاده کنید چه اتفاقی می افتد؟

استفاده از محلول تماسی تاریخ مصرف گذشته برای تمیز کردن یا نگهداری لنزهای تماسی می تواند چشمان شما را تحریک کرده و آنها را در برابر شرایط جدی تری آسیب پذیر کند.

عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد بیشتر بخوانید: عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد

در بدترین حالت، چشمان شما ممکن است دچار عفونت (باکتری، قارچی یا ویروسی) شود. که منجر به از دست دادن بینایی می شود. در بهترین حالت، محلول شما به اندازه کافی لنز چشم شما را ضد عفونی نمی کند و در نتیجه ممکن است ناراحتی و قرمزی را تجربه کنید.

اگر مایع لنز تاریخ گذشته استفاده کردید چه باید بکنید؟

فرض کنید به طور تصادفی از مایع لنز منقضی استفاده کرده اید – قدم بعدی شما چه باید باشد؟ ابتدا محلول را از بین ببرید و آن را با یک بطری تازه جایگزین کنید. محلول تازه بهترین راحتی و بینایی را به شما می دهد و در عین حال احتمال عفونت باکتریایی و سایر عواقب مانند زخم قرنیه را کاهش می دهد.

حتماً لنزهای خود را با محلول جدید کاملاً بشویید. تحت هیچ شرایطی نباید آنها را با آب بشویید! آب حاوی باکتری ها و آلاینده هایی است که می تواند به لنزها بچسبد و به قرنیه آسیب برساند. (به همین دلیل است که هرگز نباید در تماس ها دوش بگیرید یا در تماس شنا کنید.)

اگر شروع به تجربه علائم عفونت چشم یا علائم آزاردهنده مرتبط با چشم کردید، یک معاینه چشم را رزرو کنید.

چگونه تاریخ انقضا را در محلول تماسی پیدا کنیم

چگونه تاریخ انقضا را در محلول تماسی پیدا کنیم

تاریخ انقضای محلول تماسی را می توان روی برچسب بطری (معمولاً در پشت) یافت. با این حال، اگر نمی توانید تاریخ انقضا را پیدا کنید یا پاک شده است. از یک محلول جدید استفاده کنید. ارزش ریسک کردن را ندارد!

استفاده از مایع لنز منقضی، خطرناک است – سریع آن را جایگزین کنید!

حتی اگر به نظر کار مهمی نباشد، استفاده از مایع لنز منقضی، کار بدی است. ضروری است که همیشه محلول تماسی تاریخ مصرف گذشته را با یک منبع تازه جایگزین کنید تا لنز های خود را عاری از میکروب و چشم هایتان سالم نگه دارید.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.