جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فشار چشم چیست (و آیا اندازه گیری آن ضروری است)؟

line
فهرست مطالب

فشار چشم چیست (و آیا اندازه گیری آن ضروری است)؟ تست پف هوا نوعی تونومتری است. – آزمایشی برای اندازه گیری فشار مایع داخل چشم (که در غیر این صورت به عنوان فشار داخل چشم شناخته می شود). به طور خاص، این آزمایش نوعی تونومتری غیر تماسی است، به این معنی که به اپتومتریست ها اجازه می دهد فشار داخل چشم را بدون لمس فیزیکی چشم اندازه گیری کنند. شاید باور اینکه مصرف طولانی لنز چشم در طول روز هم به افزایش ان کمک می کند سخت باشد.

این یک اندازه گیری مهم است، اما برخی از افراد از دمیدن هوا در چشمانشان خوششان نمی آید. این قابل درک است! با لنز‌‌شو در این مقاله، تست پف چشم را بررسی می‌کنیم و به نحوه عملکرد آن و جایگزین‌های دیگری که وجود دارد می‌پردازیم.

تست فشار هوا چشم چگونه کار می کند

یک تونومتر پف هوا (ابزاری که چشم پزشک برای این آزمایش استفاده می کند) پف کوچکی از هوا را به داخل چشم پرتاب می کند. هنگامی که هوا آزاد می شود، تونومتر پف هوا می تواند فشار داخل چشم را بر اساس مدت زمانی که طول می کشد تا هوا به عقب برگردد، اندازه گیری کند.

در طول آزمایش، هیچ چیز به جز یک فوران کوچک هوا به چشم شما برخورد نمی کند.

آیاتست پف هوا درد دارد؟

نه، آزمایش پف هوا نباید دردناک باشد. اما ممکن است، افرادی آن را ناراحت کننده بدانند. برخی از بیماران ممکن است در مورد آزمایش پف هوای چشم به دلیل احساس عجیبی که ایجاد می کند، احساس اضطراب کنند.

آیا تست فشار چشم ضروری است؟

فشار چشم چیست (و آیا اندازه گیری آن ضروری است)؟ فشار زیاد چشم می تواند به قرنیه آسیب برساند یا منجر به دید تونلی شود. همچنین یک عامل خطر برای گلوکوم و سایر بیماری های چشمی است. بنابراین، برای چشم پزشک ضروری است که فشار داخل چشم شما را کنترل کند – این بخش مهمی از حفظ سلامت چشم شما است. (بیشتر بخوانید: محدوده فشار طبیعی چشم چقدر است؟)

با این گفته، آزمایش پف چشم تنها راه اندازه گیری فشار داخل چشم نیست.

روش های دیگر برای بررسی فشار چشم

تونومتری پف هوا تنها راه برای اندازه گیری فشار چشم نیست. روش های دیگری نیز وجود دارد که اپتومتریست ها و چشم پزشکان می توانند برای اندازه گیری فشار داخل چشم بیماران خود استفاده کنند. بیایید نگاهی دقیق تر به این روش های دیگر تونومتری بیندازیم.

رنگ چشم نوزاد تا چند ماهگی تغییر میکند بیشتر بخوانید: پیش بینی تغییرات رنگ چشم در نوزادان

تونومتری ریباند

تونومتری ریباند به عنوان جایگزینی برای تست پف چشم در سراسر جهان رایج شده است. نیازی به پفک هوا، بیهوشی یا قطره چشمی از هر نوع ندارد. همچنین برای بچه ها مناسب است.

برای این نوع تونومتری، اپتومتریست از تونومتر Icare برای اندازه گیری فشار چشم استفاده می کند. این دستگاه با ارسال یک توپ پلاستیکی به قرنیه و پشت، فشار داخل چشم را اندازه گیری می کند. مدت زمانی که طول می کشد تا توپ به عقب برگردد، فشار چشم را تعیین می کند. این توپ پلاستیکی آنقدر ریز، سریع و ملایم است که تماس آن بدون درد است – اغلب حتی نامحسوس. اکثر مردم آن را به عنوان غلغلک در مژه های خود توصیف می کنند.

تونومتری Applanation

در طول آزمایش تونومتری آپلانشن، اپتومتریست مقدار کمی ماده بی حس کننده و رنگ زرد را در چشم بیمار می ریزد. گاهی اوقات رنگ و عامل بی حس کننده در یک قطره هستند و به یکباره تحویل می شوند. (نگران نباشید – آنها هر دو غیر سمی و بسیار ایمن هستند.)

پس از تنظیم چشمان بیمار، به دستگاهی به نام لامپ شکاف نگاه می کند. هنگامی که آنها به این دستگاه نگاه می کنند، پزشک (به آرامی!) یک پروب تونومتر کوچک و درخشان را روی سطح هر چشم قرار می دهد تا فشار داخل چشم را به صورت دستی اندازه گیری کند.

این آزمایش ممکن است ناخوشایند به نظر برسد، اما کاوشگر کوچک است و لمس آن سبک و سریع است. از آنجایی که چشم بی حس است، بیمار کاوشگر را احساس نمی کند – آنها فقط نور آبی را در مقابل چشم خود می بینند.

نیازی به ترس از تست پف هوای چشم نیست

اجازه ندهید ترس از تست پف هوا مانع از انجام معاینات سالانه چشم شود – معاینات منظم برای سلامت چشم شما حیاتی است. فقط به یاد داشته باشید که روش های مختلفی برای بررسی فشار چشم وجود دارد. تونومتر iCare روش ترجیحی برای آزمایش فشار داخل چشم است. وقتی تست فشار چشم خود را پیش اپتومتریست رزرو می کنید، بدانید که ما تجربه شما را تا حد امکان راحت و بدون نگرانی می دانیم.

می توانید یک اپتومتریست محلی پیدا کنید که از روشی استفاده می کند که شما با آن راحت هستید. و در صورت داشتن هر گونه سوال یا احساس اضطراب در مورد معاینه چشم، از صحبت با چشم پزشک خود دریغ نکنید.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.