جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

محدوده فشار طبیعی چشم چیست؟

line
فهرست مطالب

محدوده فشار طبیعی چشم چیست؟ محدوده فشار طبیعی چشم معمولاً بین 10 تا 21 میلی‌متر جیوه یا میلی‌متر جیوه است، اگرچه می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در اصل، محدوده فشار داخل چشمی “ایده آل” یک فرد ممکن است با دیگری متفاوت باشد.

فاکتورهای زیادی برای تعیین محدوده فشار چشم طبیعی یا سالم وجود دارد، و اگر فشار داخل چشم شما به خوبی با آن تناسب نداشته باشد، نیازی به نگرانی نیست. چشم‌های هر کسی متفاوت است!

با این حال، چیزهای زیادی در مورد تعیین فشار داخل چشم و معنی خواندن فشار چشم شما وجود دارد. بیایید ببینیم آیا می‌توانیم به برخی از فوری‌ترین سؤالات شما در مورد فشار چشم «خوب» پاسخ دهیم یا خیر – اما به یاد داشته باشید، چشم پزشک تنها کسی است که می‌تواند به طور قابل اعتماد به شما بگوید که آیا فشار داخل چشم شما باعث نگرانی است یا خیر.

محدوده فشار طبیعی چشم چیست؟ و چگونه کار می کند؟

فشار چشم یا فشار داخل چشم، فشاری است که توسط مایع داخل چشم به دیواره های داخلی چشم وارد می شود.

ممکن است نگاه کردن به فشار چشم در مقایسه با موضوع آشناتر، فشار خون، کمک کند. فشار خون میزان نیرو یا فشاری است که خون شما هنگام تپش قلب به دیواره شریان شما وارد می کند. کره چشم شما مانند قلب شما نمی تپد (امیدواریم)، ​​اما مایع درون آنها در یک فشار ثابت نگه داشته می شود که می تواند سلامت کلی چشم را نشان دهد.

مانند فشار خون، حفظ فشار چشم در حد طبیعی مهم است. اما همانطور که اشاره کردیم، معنای “عادی” بسیار متفاوت است.

محدوده متوسط ​​بین 10 تا 21 میلی متر جیوه تنها به این دلیل وجود دارد که 90 درصد جمعیت در این محدوده قرار می گیرند. این پزشک شما – و فقط چشم پزشک شما – است که می تواند تشخیص دهد که آیا فشار چشم شما خوب، طبیعی یا غیر طبیعی است.

فشار چشم چگونه اندازه گیری می شود؟

چندین تست تونومتری – یا روش‌هایی برای اندازه‌گیری فشار داخل چشم وجود دارد که ممکن است در معاینه جامع بعدی چشم انتظار هر یک از آنها را داشته باشید. چشم پزشک بهترین گزینه را برای شما تعیین خواهد کرد.

تونومتری “پف هوا”

یکی از تست‌هایی که برای اندازه‌گیری فشار چشم مورد علاقه همه است: تست «پفک هوا». این آزمایش شامل هدف قرار دادن یک پف کوتاه (بدون درد!) هوا به داخل کره چشم برای بررسی فشار داخل چشمی بالا یا پایین است. این پالس سریع هوا، قرنیه را کمی صاف می کند تا میزان قرائت را اندازه گیری کند.

تست ریباند

تست ریباند شبیه تست “پف هوا” است، اما از یک پروب کوچک با نوک پلاستیکی به جای انفجار هوا استفاده می کند. پروب برای تعیین فشار چشم از قرنیه پرش می کند و معمولاً به قطره های بی حس کننده نیاز نیست. این گزینه اغلب برای کودکان و کسانی که نمی توانند سایر روش های تست فشار چشم را رعایت کنند استفاده می شود.

تونومتری اپلناسیون گلدمن

تست تونومتری گلدمن که مطابق با نام خود است، استاندارد طلایی برای اندازه گیری فشار چشم است. برای این آزمایش، چشم ها با قطره بی حس می شوند و رنگ غیر سمی در هر چشم قرار می گیرد. سپس یک گیج کوچک روی قرنیه قرار می گیرد تا فشار را اندازه گیری کند.

پنوماتومتری

این روش اندازه گیری جایگزین اغلب برای کسانی که قرنیه زخم دارند استفاده می شود. مانند تست تونومتری گلدمن، ابتدا چشم ها بی حس می شوند. با این حال، هیچ رنگی اعمال نمی شود. این به تعیین دقیق خوانی برای کسانی که قرنیه ضخیم‌تری دارند کمک می‌کند.

اگر فشار چشم خیلی زیاد باشد چه اتفاقی می افتد؟

اگر فشار داخل چشم شما به هر نحوی بیش از حد بالا یا غیرطبیعی باشد، ممکن است نشان دهنده مشکلی برای سلامت چشم شما باشد.

هنگامی که فشار چشم برای محدوده فشار چشم خاص یک فرد بیش از حد بالا باشد، ممکن است فشار خون چشمی برای او تشخیص داده شود. این وضعیت می تواند باعث آسیب به عصب بینایی شود و احتمالاً در ایجاد گلوکوم نقش داشته باشد.

عوامل خطر برای فشار خون چشم عبارتند از:

آیا چشم مشکی وجود دارد بیشتر بخوانید: آیا چشم مشکی وجود دارد؟ افسانه یا واقعیت؟

سن: افراد مبتلا به فشار خون بالا معمولا بالای 40 سال سن دارند.

ضخامت قرنیه: قرنیه نازک ممکن است منجر به فشار خون چشم شود.

سابقه خانوادگی: کسانی که سابقه خانوادگی گلوکوم دارند بیشتر از فشار خون چشم رنج می برند.

استفاده از استروئیدها: استفاده طولانی مدت از استروئیدهای موضعی می تواند فشار را در طول زمان افزایش دهد.

سابقه پزشکی: افراد مبتلا به بیماری های چشمی خاص (تروما، شرایط خودایمنی، التهاب و غیره) ممکن است به فشار خون چشمی مبتلا شوند.

اگر در مورد این عوامل خطر نگرانی دارید، باید برای مشاوره به چشم پزشک مراجعه کنید.

درمان فشار چشم بالا

نوع درمان تجویز شده برای فشار خون بالا بستگی به شدت مورد و نیازهای فرد دارد.

برخی از اشکال رایج درمان عبارتند از:

قطره چشم دارویی

روش های لیزر

داروهای خوراکی

عمل جراحی

خوردن یک رژیم غذایی سالم، ورزش و هیدراته ماندن نیز می تواند به حفظ یا کاهش فشار داخل چشم کمک کند، اما همیشه باید قبل از هر چیز از راهنمایی های اپتومتریست یا چشم پزشک خود پیروی کنید.

درست با چشمان خود انجام دهید: IOP خود را به طور منظم بررسی کنید

چشمان شما دو عضو مهم بدن شما هستند و نیاز به معاینه و مراقبت منظم دارند. یک معاینه چشم را برنامه ریزی کنید تا تعیین کنید محدوده فشار چشم سالم برای شما چگونه است و سلامت کلی چشم هایتان را ارزیابی کنید.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.