جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لنز چشم آستیگمات چیست؟

line
فهرست مطالب

لنز چشم آستیگمات چیست؟ لنزهای تماسی توریک لنزهای مخصوصی هستند که برای اصلاح آستیگماتیسم طراحی شده اند. افراد مبتلا به آستیگماتیسم قرنیه‌هایی دارند که کاملاً گرد نیستند، که باعث می‌شود نور به گونه‌ای خم شود که برخلاف یک نقطه، به چندین نقطه روی شبکیه برخورد کند. نتیجه؟ تاری دید در تمام فواصل (و احتمالاً علائم دیگر). لنزهای تماسی Toric این عیب انکساری را تصحیح می کنند و به افراد مبتلا به آستیگماتیسم دید واضحی می دهند.

تفاوت بین لنز چشم آستیگمات و “معمولی” چیست؟

چندین تفاوت بین لنزهای توریک و “معمولی” وجود دارد. با این حال، آستیگماتیسم یک بیماری بسیار رایج چشمی است، بنابراین ما لنزهای توریک را غیرطبیعی نمی‌دانیم – فقط بسیار شگفت‌انگیز است.

توریک به چه معناست؟ در حالی که بیشتر لنزهای چشمی دیگر برای قرنیه کروی شکل (که مانند توپ خمیده است) ساخته می‌شوند.< لنزهای توریک برای قرنیه آستیگماتیک (که مانند شکل چنبره خمیده یا به‌طور مشخص‌تر، توپ فوتبال خمیده است) ساخته می‌شوند.

پیچیدگی لنز چشم آستیگمات

شکل تخصصی لنزهای تماسی توریک، قدرت فوکوس متفاوتی را به صورت عمودی و افقی در سراسر آنها ایجاد می کند. نسخه‌ای برای کنتاکت‌های توریک پیچیده‌تر از سایرین است، زیرا شامل یک جزء قدرت استوانه‌ای است—شما اعداد را در ستون‌های «SPH»، «CYL» و «Axis» در نسخه لنز تماسی توریک خود خواهید دید.

غیرمعمول نیست که فردی که آستیگماتیسم دارد، مشکلات بینایی دیگری نیز داشته باشد، مانند نزدیک بینی یا دوربینی. لنزهای تماسی Toric می توانند چندین عیوب انکساری را در یک لنز برطرف کنند. چقدر باحاله؟

گرایش لنز چشم آستیگمات

به دلیل پیچیدگی تجویز لنزهای توریک، این لنزها باید در جای خود باقی بمانند تا بینایی را به درستی اصلاح کنند. بنابراین، لنزهای تماسی توریک برای اطمینان از حرکت نکردن آنها در چشم ساخته می شوند. ضخامت لنزها ممکن است در چندین ناحیه متفاوت باشد و قسمت پایینی ممکن است در برخی موارد کوتاه یا بیشتر شود.

با توجه به اهمیت جهت گیری صحیح در چشم، لنزهای تماسی توریک دارای علامت هایی بر روی آنها هستند. این علائم با چشم غیر مسلح به سختی قابل مشاهده است. آنها در واقع برای کمک به اپتومتریست هستند. اما می توانید هنگام قرار دادن لنزها نیز از آنها استفاده کنید (اگر می توانید آنها را ببینید).

تناسب دقیق برای لنزهای تماسی توریک بسیار مهم است. بنابراین باید مطمئن شوید که یک معاینه کامل لنزهای تماسی انجام می دهید.

عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد بیشتر بخوانید: عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد

لنز چشم آستیگمات و نحوه قرار گیری

در بیشتر موارد، می توانید لنز تماسی توریک را مانند هر لنز چشم دیگری قرار دهید. اما توجه به جهت گیری، همانطور که در بالا ذکر شد، ممکن است برای شما مفید باشد.

علاوه بر استفاده از علامت‌ها به‌عنوان راهنما، می‌توانید لنز را با قرار دادن

سمت سنگین (یا ضخیم‌تر) لنز در پایین، جهت‌دهی کنید. با توجه به ماهیت وزنی لنز، ممکن است هنگام قرار دادن لنز به حرکت دادن لنز در جهت بالا کمک کند.

لنزهای تماسی Toric چگونه کار می کنند؟

شکل منحصربه‌فرد لنزهای توریک، قدرت انکساری متعدد را در سراسر لنز امکان‌پذیر می‌کند. به عبارت دیگر، با حرکت عمودی یا افقی روی لنز، قدرت فوکوس افزایش یا کاهش می یابد. این طرح عیوب انکساری ناشی از آستیگماتیسم را تصحیح می کند. و باعث می شود نور روی یک نقطه از شبکیه برای دید واضح متمرکز شود.

چه کسانی باید از لنزهای تماسی Toric استفاده کنند؟

لنزهای تماسی Toric برای افرادی است، که دارای اصلاح آستیگماتیسم هستند. – یا با بدون وجود عیوب انکساری اضافی. لنزهای توریک می توانند بینایی را برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم قرنیه (ناشی از شکل نامنظم قرنیه) یا آستیگماتیسم عدسی (ناشی از عدسی نامنظم) اصلاح کنند.

مانند سایر لنز چشم های طبی، لنزهای توریک باید توسط اپتومتریست تجویز شوند. گاهی اوقات ممکن است کمی زمان بیشتری برای نصب لنزهای تماسی توریک از قبل صرف شود، زیرا آنها بسیار تخصصی هستند. بنابراین برای معاینه چشم طولانی تری آماده باشید. کنتاکت های توریک نیز نسبت به انواع دیگر کنتاکت ها هزینه بیشتری دارند. زیرا برای اصلاح بیش از یک توان تولید می شوند.

اگر آستیگمات دارید می توانید از لنزهای طبی معمولی استفاده کنید؟

این سوال برای چشم پزشک بهتر است. درجه آستیگماتیسم، شکل چشم و سایر عوامل ممکن است بر اینکه آیا لنزهای غیر توریک می‌توانند گزینه‌ای برای شما باشند، تأثیر بگذارند. برخی از افراد مبتلا به آستیگماتیسم خفیف می توانند از لباس های تماسی غیر توریک استفاده کنند.

جدید ترین لنزها

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.