جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی تخصصی لنز چشم

line
فهرست مطالب

بررسی تخصصی لنز چشم یا عدسی، یکی از روش های عمده درمانی و یا کمکی به کسانی است که با عصبیت مختلف چشمی دست و پنجه نرم می کند. این روش برای کسانی که باشکلاتی مانند آستیگماتیسم، کورسازی، میوپی، هایپرمتروپی، و/یا هایپومتروپی دست و پنجه نرم می کنند، مفید است. در این مقاله به بررسی تخصصی انواع لنز‌ چشم و نکات مهم در انتخاب آن‌ها، همچنین روش‌های استفاده و نگه داری آن‌ها به تفصیل خواهیم پرداخت.

انواع لنز‌های چشم از قدیم

تصحیح عیب انکساری

لنزهای تماسی اصلاحی برای بهبود بینایی طراحی شده‌اند که معمولاً با اصلاح عیب انکساری انجام می‌شود. این کار با تمرکز مستقیم نور انجام می شود تا با قدرت مناسب برای دید واضح وارد چشم شود.

یک لنز تماسی کروی نور را به طور یکنواخت در هر جهت (افقی، عمودی و غیره) خم می کند. آنها معمولاً برای اصلاح نزدیک بینی و هایپر متروپی استفاده می شوند.

که لنزهای تماسی می توانند آستیگماتیسم را اصلاح کنند. یکی از راه‌ها استفاده از لنزهای نرم توریک است که اساساً مانند عینک‌های با اصلاح استوانه‌ای عمل می‌کنند.

لنز توریک قدرت فوکوس افقی متفاوتی نسبت به عمودی دارد و در نتیجه می تواند آستیگماتیسم را تصحیح کند. راه دیگر استفاده از یک لنز قابل نفوذ گاز سفت و سخت است. از آنجایی که بیشتر آستیگماتیسم به دلیل شکل قرنیه ایجاد می شود، لنزهای سفت می توانند بینایی را بهبود بخشند زیرا سطح جلویی سیستم نوری عدسی کاملاً کروی است.

هر دو رویکرد مزایا و معایبی دارند. لنزهای توریک باید جهت گیری مناسبی برای اصلاح آستیگماتیسم داشته باشند، بنابراین چنین لنزهایی باید ویژگی های طراحی اضافی داشته باشند تا از چرخش خارج از تراز آنها جلوگیری شود. این کار را می توان با وزن دادن به پایین لنز یا با استفاده از سایر ویژگی های فیزیکی برای چرخاندن لنز به موقعیت خود انجام داد. اما این مکانیسم ها به ندرت کاملاً کار می کنند. بنابراین برخی ناهماهنگی ها رایج است و منجر به اصلاح ناقص و تاری دید پس از پلک زدن می شود. لنز را می چرخاند لنزهای نرم Toric به طور کلی تمام مزایای لنزهای نرم را دارند که عبارتند از: هزینه اولیه پایین، سهولت در نصب و حداقل دوره تنظیم.

اصلاح پیرچشمی

تصحیح پیرچشمی (نیاز به نسخه خواندن متفاوت از نسخه مورد نیاز برای فاصله) چالش دیگری در نصب لنزهای تماسی ایجاد می کند. دو استراتژی اصلی وجود دارد: لنزهای چند کانونی و مونویژن.

لنزهای تماسی چند کانونی (به عنوان مثال دو کانونی یا پیشرونده) با عینک هایی با لنزهای دو کانونی یا پیشرونده قابل مقایسه هستند زیرا دارای چندین نقطه کانونی هستند. لنزهای تماسی چند کانونی معمولاً برای مشاهده ثابت از طریق مرکز لنز طراحی می‌شوند. اما برخی از طرح‌ها دارای تغییر در موقعیت لنز برای مشاهده از طریق قدرت خواندن هستند (مشابه عینک‌های دو کانونی).

مونوویژن: استفاده از لنزهای تک دید (یک نقطه کانونی در هر لنز) برای تمرکز یک چشم (معمولاً چشم غالب) برای دید از راه دور و دیگری برای کار نزدیک است. سپس مغز یاد می گیرد که از این تنظیمات برای دیدن واضح در تمام فواصل استفاده کند. تکنیکی به نام مونوویژن اصلاح‌شده از لنزهای چند کانونی استفاده می‌کند و همچنین یک چشم را برای فاصله و چشم دیگر برای نزدیک اختصاص می‌دهد، بنابراین از مزایای هر دو سیستم بهره می‌برد. مراقبت برای افراد با سابقه قبلی استرابیسم و ​​کسانی که فوریای قابل توجهی دارند، که در معرض خطر انحراف چشم در زیر چشم هستند، توصیه می شود. مطالعات هیچ اثر نامطلوبی بر عملکرد رانندگی در استفاده کنندگان از لنزهای تماسی monovision سازگار نشان نداده است.

از طرف دیگر، یک فرد ممکن است به سادگی از لنزهای تماسی دور خود از عینک مطالعه استفاده کند.

عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد بیشتر بخوانید: عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد

عینک

از دوران باستان تا به امروز، لنز‌های عینک به عنوان روشی اولیه برای درمان مشکلات چشمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. عینک باعث تصحیح نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و شکست است، که به صورت شفاف نشان داده می‌شود و با هر رنگ و شکلی ساخته می شود. عدسی عینک همچنین میتوانند برای تمیز کردن به راحتی بیرون آورده شوند.

لنز‌های مخروطی

لنز‌های مخروطی، مانند سایر لنز‌های چشم، به شکل صفحه‌ای و یا گرد با رنگ‌های متفاوت تولید می‌شوند. این نوع لنز‌ها معمولاً برای کمک به تصحیح آنومالی‌های نوری تک‌یا تلفیقی چشمی استفاده می‌شوند. هرچند که تلاش برای تصحیح آنومالی‌های زاویه‌ای و ترکیبی قابل تقدیری صورت گرفته است، اما کیفیت تصحیح این نوع لنز‌ها در مقایسه با لنز‌های ساخته شده برای تصحیح یک‌پستی چشم کمتر است.

بررسی تخصصی لنز چشم رنگی

یکی از تفاوت‌های اصلی لنز‌های رنگی با سایر لنز‌ها این است که آن‌ها به طور اصلی برای تغییر رنگ چشم‌ها استفاده می‌شوند، بدون تغییر میزان نوری که در داخل چشم می‌رود. لنز‌های رنگی شامل راهکارهایی هستند که به ترکیب رنگی‌های خاص برای ساخت زیبایی صورت ساخته میشوند. همچنین، لنز‌های رنگی برای حفظ زیبایی چشم هم مفید هستند.

لنز‌های تماسی درهم‌سازی

چند سالی است که لنز‌های تماسی درهم‌سازی، یا کراتوکونوس، به عنوان روشی موثر برای تصحیح افتراق بزرگتر چشم مورد استفاده قرار می‌گیرند. لنز‌های تماسی درهم‌سازی یک چمباته چگال دارن که از چشم حفاظت میکنند و به واضح شدن دید چشمان شما کمک میکنند.

نکات مهم در انتخاب لنز‌های چشم

انتخاب لنز مناسب

مهمترین نکته در انتخاب هر نوع لنز چشم، توصیه چشم پزشک است. برای هر فرد به تناسب برای شرایط چشمی خود، راه حل مناسبی برای انتخاب لنز می‌تواند وجود داشته باشد و پزشک شما با سایر موارد مثل سن، کار و وضعیت سندرم شما برای تصحیح چشم شما، بهترین راه‌های خود را خواهد دانست.

فرایند آزمایش برای مناسب شدن لنز

به دنبال عمل جراحی / تصحیح دید، باید کات‌ها برای تعیین مشخصات چشم شما برداشته شود. سپس پس از آن، لنز‌های مختلف برای بررسی سازگاری بین لنز و چشم شما باید بررسی شود. انجام این آزمایش‌ها باعث میشود که پزشک شما بتواند به راحتی به نتیجه‌گیری دقیقی درباره نیاز چشم شما به لنز برسد.

محدودیت در هوازی

خیلی‌ها به شدت به این موضوع توجه نمی‌کنند، اما هوازی پیش از هرگونه فعالیتی است که ممکن است باعث شدید بودن حالت دید و از بین رفتن حالت چشم سلامت خود شود.

روش‌ها برای استفاده و نگهداری لنز‌های چشم

شستشوی منظم لنز

بهترین راه برای جلوگیری از آسیب به چشم شما، شستشوی منظم لنز است. این کار هر روز صبح و شب، شبیه شستشوی دندان، یا هر فعالیت مرتبط با بهداشت است. شستشوی منظم همچنین به شما کمک میکند که عفونت را به حداقل برسانید و در حفاظت از چشمان شما موثر باشد.

استفاده درست از لنز‌ها

در اغلب موارد، یک مشکل از انتخاب ناصحیح لنز نیست و برعکس این‌که به شکل درست از لنز استفاده نشده است. استفاده مناسب به معنای استفاده از راه‌های درست برای قرار دادن و بیرون آوردن لنز، محافظت از لنز در برابر صدمات، و تعویض لنز‌های قدیمی است.

نتیجه‌گیری

هر نوع لنز چشم انتخاب شده برای تصحیح شکل چشم شما باید با یک مشاور معتمد مشورت کنید. همیشه دنبال انتخاب های هوشمندانه و درست باشید. و به روش های استفاده، نگهداری و مراقبت از لنز‌های چشمی خود توجه کنید. همچنین علاوه بر استفاده از لنز، به رعایت اصول بهداشتی در برقراری سلامتی چشم هم توجه کنید تا بتوانید برای این ارجحیت بخوبی نقش ببنیید.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.