جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لنز چشم چیست؟

line
فهرست مطالب

 لنز چشم چیست؟ لنز چشم یک عدسی بسیار نازک و منحنی از جنس پلاستیک است که روی قرنیه چشم قرار می گیرد.

لنزهای تماسی همان لنزهای چشمی است، همان عدسی های سیلیکونی نازکی، که مستقیماً روی سطح چشم قرار می گیرند. لنزهای تماسی دستگاه‌های مصنوعی چشمی هستند که توسط بیش از 150 میلیون نفر در سراسر جهان استفاده می‌شوند، و می‌توان از آن‌ها برای اصلاح بینایی یا دلایل زیبایی یا درمانی استفاده کرد. در سال 2010، بازار جهانی لنزهای تماسی 6.1 میلیارد دلار برآورد شد، در حالی که بازار لنزهای نرم ایالات متحده 2.1 میلیارد دلار برآورد شد. بسیاری از تحلیلگران تخمین زدند که بازار جهانی لنزهای تماسی تا سال 2015 به 7/11 میلیارد دلار خواهد رسید. در سال 2010، میانگین سنی استفاده کنندگان از لنزهای تماسی در سراسر جهان 31 سال بود و دو سوم از استفاده کنندگان زن بودند.

مردم به دلایل مختلفی استفاده از لنزهای تماسی را انتخاب می کنند. برای افرادی که می خواهند از عینک زدن خودداری کنند یا ظاهر یا رنگ چشمان خود را تغییر دهند، از لنزهای طبی رنگی استفاده میکنند، زیرا زیبایی و آرایش از عوامل اصلی انگیزه است.

برخی دیگر به دلایل عملکردی از لنزهای تماسی استفاده می کنند. در مقایسه با عینک، لنزهای تماسی معمولاً دید محیطی بهتری ارائه می دهند و رطوبت (از باران، برف، تراکم و غیره) یا تعریق را جمع نمی کنند. این می تواند آنها را برای ورزش و سایر فعالیت های خارج از منزل ترجیح دهد. استفاده کنندگان از لنزهای تماسی همچنین می توانند از عینک آفتابی، عینک یا سایر عینک های مورد علاقه خود استفاده کنند بدون اینکه نیازی به نصب لنزهای طبی یا نگرانی در مورد سازگاری با عینک داشته باشند. علاوه بر این، شرایطی مانند قوز قرنیه و آنیسیکونیا وجود دارد که معمولاً با لنزهای تماسی بهتر از عینک اصلاح می‌شوند.

معمولا به سه منظور لنز چشم مورد استفاده قرار می گیرد:

  1.  مصرف کننده برای تغییر رنگ چشم و زیباتر به نظر رسیدن آن از لنز استفاده می کند.
  2.  مصرف کننده از لنز چشم به جای عینک و برای بهبود عملکرد چشمهایش استفاده می کند.
  3. تعدادی از لنزهای تماسی موجود در بازار هر دو کارکرد را به صورت یکجا دارند. خریدار لنز می تواند در کنار استفاده ی طبی از لنز چشم رنگ چشمهای خود را نیز تغییر دهد.

تاریخچه لنز چشم و اولین نمونه های آن

قبل از ان که بدانید واقعا  لنز چشم چیست؟ برداشت هنرمند از روش لئوناردو برای خنثی کردن قدرت انکساری قرنیه
لئوناردو داوینچی اغلب به معرفی ایده لنزهای تماسی در کتاب راهنمای چشم خود در سال 1508، نسبت داده می شود.

جایی که او روشی را برای تغییر مستقیم قدرت قرنیه با فرو بردن سر در یک کاسه آب یا پوشیدن یک کاسه آب توصیف می کند. نیمکره شیشه ای پر از آب روی چشم. هیچ یک از این دو ایده در زمان داوینچی عملاً قابل اجرا نبودند. او بیشتر به کاوش در مکانیسم های اسکان علاقه مند بود.

دکارت وسیله ای برای تصحیح بینایی پیشنهاد کرد که شامل یک لوله شیشه ای پر از مایع بود که با یک عدسی درپوش داشت. با این حال، این ایده غیرممکن بود، زیرا قرار بود دستگاه در تماس مستقیم با قرنیه قرار گیرد و در نتیجه پلک زدن را غیرممکن می کرد.

در سال 1801، توماس یانگ یک جفت لنز تماسی اولیه را بر اساس مدل دکارت ساخت. او از موم برای چسباندن عدسی‌های پر از آب به چشم‌هایش استفاده کرد و قدرت انکساری آن‌ها را خنثی کرد، که با یک جفت عدسی دیگر تصحیح کرد.

سر جان هرشل، دو ایده برای تصحیح بصری مطرح کرد: اولی “یک کپسول کروی از شیشه پر از ژله حیوانی”، دومی “یک قالب قرنیه”. که می تواند بر روی “نوعی رسانه شفاف” تاثیر بگذارد.

اگرچه هرشل طبق گزارش‌ها هرگز این ایده‌ها را آزمایش نکرد، اما بعداً توسط مخترعان مستقل، از جمله پزشک مجارستانی جوزف دالوس، که روشی را برای ساختن قالب‌ها از چشم‌های زنده کامل کرد، این ایده‌ها را مطرح کردند. این امر امکان ساخت عدسی‌هایی را فراهم کرد که برای اولین بار با شکل واقعی چشم مطابقت داشتند.

مزایای استفاده از لنز چشم

مزایای استفاده از لنزهای چشم باعث شده است که تعداد زیادی از افراد به جای استفاده از عینک و یا انجام عمل لیزیک به استفاده از این لنزها روی بیاورند. مهم ترین مزایای استفاده از لنزهای تماسی شامل موارد زیر می شود:

۱. ورزشکاران برای گسترده شدن میدان حرکت خود و جلوگیری از کند شدن توان حرکتی می توانند از لنز چشم استفاده کنند.

۲. لنز چشم در تعدادی از مبتلایان به عیوب انکساری چشم مانند آستیگماتیسم روند درمان را تسریع می کند.

۳. لنز چشم برای افرادی که تمایل به استفاده از عینک ندارند بسیار مناسب است.

معایب استفاده از لنز چشم چیست؟

۱. انتخاب لنز های نرم یا سیلیکونی باعث می شود که اکسیژن بیشتری به چشم شما برسد.

۲. لنز تماسی برای نرم نگه داشتن خود بیشتر اشک چشم را جذب کرده و موجب خشکی چشم می شود. این امر باعث تحریک پذیری، سوزش و قرمز شدن چشم و در مواردی زخم شدن قرنیه می شود.

لنز چشم سخت و نرم چیست؟

در یک دسته بندی کلی لنزها به دو دسته نرم و سخت تقسیم می شوند. لنزهای سخت خیلی بهتر از لنزهای نرم عیوب انکساری چشم مانند آستیگماتیسم را بهبود می بخشند. استفاده از لنز نرم به مراتب از لنز سخت آسان تر است. افراد هنگام استفاده از لنزهای نرم احساس راحتی بیشتری دارند. به همین دلیل است که بیشتر از نود و پنج درصد از لنزهای مورد استفاده مردم در جهان نرم هستند.

در حالی که لنزهای سفت و سخت نیاز به یک دوره سازگاری قبل از دستیابی به راحتی دارند، کاربران جدید لنزهای نرم معمولاً به جای درد یا ناراحتی، فراموشی لنز در چشم را گزارش می کنند. (به دلیل پیشرفت روز به روز این لنز ها از راحتی زیادی برخوردارند.)

لنزهای هیدروژل برای انتقال اکسیژن از طریق لنز به قرنیه بر محتوای آب خود متکی هستند. در نتیجه، لنزهای با محتوای آب بالاتر، اکسیژن بیشتری را به قرنیه می‌رسانند. در سال 1998، سیلیکون هیدروژل یا لنزهای Si-hy در دسترس قرار گرفت. این مواد هم نفوذپذیری بسیار بالای اکسیژن سیلیکون و هم راحتی و عملکرد بالینی هیدروژل های معمولی را دارند. از آنجایی که سیلیکون اجازه نفوذ اکسیژن بیشتری نسبت به آب می دهد، نفوذپذیری اکسیژن هیدروژل های سیلیکونی به محتوای آب لنز مربوط نمی شود.

برندهای فعلی لنزهای نرم یا هیدروژل سنتی یا هیدروژل سیلیکون هستند. به دلیل تفاوت‌های شدید در نفوذپذیری اکسیژن، برنامه تعویض و سایر ویژگی‌های طراحی، پیروی از دستورالعمل‌های متخصص چشم در تجویز لنزها بسیار مهم است. هنگام مقایسه لنز نرم هیدروژل سنتی با نسخه‌های هیدروژل سیلیکونی، شواهد روشنی وجود ندارد.

لنز چشم چیست؟

انواع لنز چشم از نظر مدت زمان مصرف

انواع لنزها از نظر مدت زمان مصرف به چند دسته تقسیم می شوند:

  1.  لنزهای روزانه
  2. لنز یک بار مصرف
  3.  لنزهای فصلی
  4.  لنز سالیانه

اصول استفاده از لنز چشم

چشم ها یکی از حساس ترین اعضای بدن هستند. استفاده نادرست از لنز چشم می تواند باعث ایجاد عفونت چشم شود.

نکات کلی مربوط به استفاده از لنز :

  1.  دست های خود را بشورید.
  2. لنز چشم را با محلول مخصوص شستشو دهید.
  3.  لنزها هر بار بعد از استفاده در ظرف مخصوص خود همراه با مقداری محلول نگهداری شوند.
جدید ترین لنزها

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.