جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لنز چشم چند بار میشه استفاده کرد

line
فهرست مطالب

لنز چشم چند بار میشه استفاده کرد؟ از لنز چشم میتوان به طور روزانه استفاده کرد تا حداکثر 14-16 ساعت. میزان استفاده موفقیت آمیز لنز چشم بستگی به نوع لنز، عادت‌های بهداشتی شخص و همچنین راهنمایی‌های پزشک دارد. همچنین، مراقبت مناسب و رعایت نکات بهداشتی و تمیزی لنز چشم نقش حیاتی در طول عمر کاربری آن دارد. لذا برای استفاده صحیح از لنز چشم بهتر است با یک پزشک چشم‌پزشک یا متخصص تماس بگیرید.

چه مدت می توانید لنز های یکبار مصرف روزانه را استفاده کنید؟

بیشتر لنز های روزانه یکبار مصرف هستند. به این معنی که پس از بیرون آوردن در پایان روز دور ریخته می شوند.

اما بسیاری از بیماران ما می پرسند – اگر فقط چند ساعت قبل از بیرون آوردن روزانه آنها را بپوشید، آیا باز هم باید آنها را دور بیندازید؟ آیا استفاده از لنز های روزانه بیش از یک بار اشکالی ندارد؟

پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که چه نوع تماس های روزانه دارید. این به این دلیل است که لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه وجود دارد، و سپس لنزهای تماسی با کاربرد طولانی روزانه وجود دارد. تفاوت های عمده ای در نحوه طراحی این لنزها و تعداد دفعات استفاده ایمن از آنها وجود دارد.

در این مقاله، متخصصان چشم واقعی آنچه را که باید در مورد استفاده مجدد از لنز روزانه بدانید، توضیح می دهند.

لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه در مقابل لنزهای تماسی با کاربرد طولانی

وقتی در مورد استفاده مجدد از لنز روزانه صحبت می کنیم، مهم است که بدانیم در مورد کدام نوع صحبت می کنیم. دو نوع اصلی لنز وجود دارد:

  • لنزهای یکبار مصرف روزانه فقط برای یک روز استفاده می شوند. آنها به گونه ای طراحی نشده اند که در برابر میکروب ها، باکتری ها یا سایر تجمعاتی که در طول روز روی لنز جمع می شوند، مقاوم باشند. با این حال، آنها برای برخی راحت تر و قابل تنفس تر هستند. لنزهای یکبار مصرف اغلب در مقادیر زیادی فروخته می شوند.
  • لنزهای با کاربرد طولانی (که به آنها لنزهای ماهانه نیز گفته می شود) تا 30 روز در هر لنز قابل استفاده مجدد هستند. لنزهای با کاربرد طولانی باید به طور مرتب با محلول لنزهای تماسی تمیز شوند و در یک محفظه تمیز نگهداری شوند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که در برابر آسیب و تجمع باکتری مقاوم باشند. اما ممکن است برای کسانی که چشم های حساس دارند مناسب نباشند.

اگر مطمئن نیستید که کدام نوع لنز را دارید، می توانید جعبه لنز خود را بررسی کنید. جعبه دستورالعمل‌هایی در مورد دفعات دور انداختن لنزها دارد.

آیا می توانید لنز های روزانه را بیش از یک بار استفاده کرد؟

جواب کوتاه، نه است. شما نباید بیش از یک بار از لنز های یکبار مصرف روزانه استفاده کنید. با این حال، می‌توانید با خیال راحت لنزهای با کاربرد طولانی‌مدت روزانه را تا یک ماه (یا هر چقدر که اپتومتریست شما توصیه می‌کند) دوباره استفاده کنید.

اما یک سوال رایج این است که اگر فقط یک یا دو ساعت از لنزهای یکبار مصرف خود استفاده کنید چه؟ آیا استفاده دوباره آنها بعد از آن بی خطر است؟

متأسفانه پاسخ آن نیز منفی است. همیشه باید لنزهای یکبارمصرف روزانه را دور بیندازید، حتی اگر برای مدت کوتاهی از آنها استفاده کرده باشید.

خطرات استفاده مجدد از لنز روزانه

دلیل اینکه شما نباید لنز یکبار مصرف روزانه را دوباره استفاده کنید. این است که استفاده مجدد از آنها می تواند خطراتی برای سلامتی داشته باشد. این خطرات عبارتند از:

رنگ چشم نوزاد تا چند ماهگی تغییر میکند بیشتر بخوانید: پیش بینی تغییرات رنگ چشم در نوزادان

  • تحریک. لنز یکبار مصرف مانند لنزهای قابل استفاده مجدد در برابر انباشتگی مقاومت نمی کنند. که می تواند منجر به ورود مواد تحریک کننده کوچک (مانند گرد و غبار) به چشم شما شود. با بیرون آوردن لنز یکبار مصرف و استفاده دوباره آنها، ممکن است به دلیل این مواد تحریک کننده، درد، خارش یا قرمزی را تجربه کنید.
  • عفونت باکتریایی. مطالعه‌ای که در دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ کنگ انجام شد، لنزهای یکبار مصرف را پس از استفاده از لنزها به مدت یک روز از نظر باکتری‌ها آزمایش کرد. محققان دریافتند که 95 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه حداقل یک جفت لنز استفاده شده داشتند، که به باکتری های مضر آلوده شده بود. باکتری های مضری که روی لنزهای یکبار مصرف رشد می کنند. می توانند عوارض جانبی شدید و حتی در برخی موارد از دست دادن بینایی ایجاد کنند.

بهترین راه برای جلوگیری از سوزش و عفونت چشم چیست؟ دست های خود را قبل از دست زدن به لنز ها یا چشمان خود بشویید. با لنز نخوابید و از وسایل یکبار مصرف مجدد استفاده نکنید.

آیا می توانید لنز های یکبار مصرف را تمیز کرده و سپس دوباره استفاده کرد؟

لنزهای یکبار مصرف بسیار نازک هستند. به این معنی که تمیز کردن آن‌ها موثر نیست. و در واقع می‌تواند خود لنز را خراب کند. که خطر پارگی لنز را در حین استفاده افزایش می‌دهد.

اینطور فکر کنید: یک لنز یکبار مصرف روزانه مانند یک بشقاب کاغذی است. بشقاب های کاغذی نازک هستند و کار را برای یک وعده غذایی انجام می دهند، اما به راحتی ذرات غذا و مایعات را جذب می کنند (مثل اینکه چگونه یک لنز یکبار مصرف باکتری ها را جذب می کند).

در مورد لنزهای یکبار مصرف هم همینطور است. استفاده مجدد از لنزهای یکبار مصرف می تواند شما را در معرض باکتری های مضر قرار دهد و شما را در معرض خطر عفونت قرار دهد، حتی اگر آنها را تمیز کنید.

مشکلات لنزها؟ با یک متخصص چشم واقعی صحبت کنید

اگر سؤالات بیشتری دارید یا می خواهید لنزهای ماهانه را تغییر دهید، Lens show می تواند کمک کند! تیم لنزشو مشتاق است به شما و خانواده‌تان کمک کند واضح و راحت ببینید. برای تعیین قرار ملاقات در یکی از دفاتر ما تماس خواهد بگیرید.

سوالات متداول



جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.