جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لنز چشم پاره شده را چگونه درست کنیم

line
فهرست مطالب

لنز چشم پاره شده را چگونه درست کنیم؟ اگر لنز چشم شما پاره شد. بهتر است به یک متخصص چشم مراجعه کنید، تا لنز جدیدی را برای شما تجویز کند. زیرا تعمیر لنز چشم غیر ممکن است و به سلامت چشم و دید شما آسیب می رساند.

به هر حال، در صورتی که نمی توانید به دلایلی به متخصص چشم مراجعه کنید، می توانید طبق دستورات زیر عمل کنید:

  1. قبل از هر چیز، دستان خود را بشویید و با دستمال خشک کنید.
  2. با دقت، دستان خود را بر روی لنز قرار داده و آن را با لطافت از چشم خارج کنید.

لنز پاره شده را چگونه از چشم خارج کنیم؟

آیا در خارج کردن لنز چشم خود مشکل دارید؟ نترسید!! حتی اگر لنز تماسی گیر کرده خیلی راحت نیست، اما در بیشتر مواقع جای نگرانی نیست. شما به راحتی می توانید آن را خارج کنید. تنها چیزی که لازم است کمی صبر است در حالی که چند مرحله ساده را که در این راهنما خواهید یافت دنبال کنید.

سلب مسئولیت: این راهنما بیانگر نظر نویسندگان آن است و فقط برای اهداف آموزشی یا اطلاعاتی است. نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های چشم پزشک یا اپتومتریست استفاده شود. خوانندگانی که نیاز فوری به کمک دارند باید با چشم پزشک خود تماس بگیرند یا به اورژانس مراجعه کنند.

برای برداشتن لنز تماسی گیر کرده، نوع تماسی که استفاده می‌کنید (یعنی لنزهای نرم در مقابل سخت) و جایی که لنز در چشم شما گیر کرده است را در نظر بگیرید.

لنز چشم چسبیده به چشم

شایع ترین دلیل گیر کردن لنز تماسی نرم این است که در شرف خشک شدن است.

کمبود رطوبت باعث چسبیدن لنز به چشم شما می شود. اگر با لنز خود بخوابید، ممکن است این اتفاق بیفتد. (لطفاً این کار را نکنید!)

لنز چشم چسبیده به چشم

  • دست های خود را کاملا بشویید. دست‌های ناپاک می‌توانند روغن‌های طبیعی، میکروب‌ها و کثیفی‌ها را به لنز و چشم شما منتقل کنند. این می تواند خطر عفونت چشم را افزایش دهد.
  • لنز و چشم خود را بشویید. اجازه دهید یک جریان ثابت از محلول نمکی، قطره های مرطوب کننده مجدد یا شستشوی چشم استریل برای چند ثانیه روی لنز تماسی و چشم شما جاری شود. از محلول تماسی خود به عنوان شوینده چشم استفاده نکنید. برخی از قطره‌های چشمی روان‌کننده می‌توانند به‌عنوان یک جایگزین عمل کنند.
  • پلک زدن بعد از شستشو به مرطوب کردن لنز تماسی (با تولید اشک طبیعی) کمک می کند. و به آرامی لنز را از جای خود خارج می کند.
  • پلک بالایی خود را به آرامی ماساژ دهید. شما باید بتوانید احساس کنید که لنز شما شل می شود و حرکت می کند.
  • در صورت نیاز تکرار کنید. ممکن است چندین بار تلاش کنید تا لنز تماسی شما شل شود. مهم است که صبور باشید. لنز تماسی خود را در حالی که هنوز به چشم شما چسبیده است برندارید. گاهی اوقات، 10 تا 15 دقیقه طول می کشد تا لنز چشم گیر کرده خارج شود.

هنگامی که احساس کردید لنز شل شده و حرکت می کند، می توانید با خیال راحت لنز تماسی خود را بردارید.

خارج کردن لنز پاره شده

گاهی اوقات این اتفاق می‌افتد، لنز تماسی هنگام استفاده پاره شود. و گاهی اوقات ممکن است، که ای لنز در چشم شما باقی بماند.

اگر یک تکه از لنز تماسی شما در چشم شما گیر کرده. باید آن را به گوشه بیرونی چشم خود هدایت کنید.

برای قطعات بزرگتر، تکه لنز را با انگشت خود به گوشه چشم خود بکشید. هنگامی که وجود دارد، می توانید به راحتی آن را حذف کنید. برای حرکت دادن لنز پاره به گوشه چشم خود مشکل دارید؟ سعی کنید همانطور که در مراحل بالا ذکر شد. چشم خود را با آب نمک بشویید و به طور مکرر پلک بزنید.

رنگ چشم نوزاد تا چند ماهگی تغییر میکند بیشتر بخوانید: پیش بینی تغییرات رنگ چشم در نوزادان

برای قطعات کوچکتر، می توانید چشم خود را با محلول نمکی یا شستشوی چشم استریل بشویید.

اگر با یک تکه‌ از لنز تماسی در چشم خود سر و کار دارید، این نکات اضافی را در نظر بگیرید:

  • پس از برداشتن قطعه (یا قطعات) لنز را دور نیندازید. در عوض، آنها را کنار بگذارید تا وقتی کارتان تمام شد بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام قطعات لنز تماسی را برداشته اید.
  • چشم خود را مالش ندهید یا از موچین یا ابزارهای دیگر برای برداشتن قطعات لنز استفاده نکنید.
  • اگر این احتمال وجود دارد که قطعاتی از لنز شما همچنان در چشم شما باشد، فوراً به چشم پزشک مراجعه کنید.

ایا میتوان از لنز چشم پاره استفاده کرد؟

خیر!! استفاده از لنز پاره اشتباه است. و باعث خراش برداشتن قرنیه شود. دیگر از ان استفاده نکنید. و لنز جدید از لنز شو بخرید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

به یاد داشته باشید که برداشتن لنز تماسی گیر کرده ممکن است کمی زمان و حوصله داشته باشد. اما اگر هنوز نمی توانید لنز تماسی خود را بیرون بیاورید یا پس از برداشتن لنز تماسی خود احساس سوزش کردید، منتظر معاینه چشم خود نباشید. یک قرار ملاقات با چشم پزشک خود رزرو کنید.

همیشه ایمن بودن بهتر از متاسف بودن است. مراقب آن چشم ها باشید و از بینایی خود محافظت کنید!

مراقبت از لنز چشم

مراقبت از لنز چشم نیازمند رعایت چند قانون و محدودیت است. در زیر تعدادی از نکات مراقبت از لنز چشم را بررسی می کنیم:

  1. شستشو و آبگریزش: قبل از لمس و استفاده از لنز، دست های خود را با مایع شستشوی ملایم و ضد عفونی کننده بشویید. همچنین، قبل از ریختن لنز به چشم، لنز را با مایع شستشو و آب خالص بشویید و سپس آن را خشک کنید.
  2. ذخیره سازی لنز: از ظرف های تمیز برای نگهداری و ذخیره سازی لنز استفاده کنید. لنز ها را هربار پس از استفاده از طریق پاک کننده های مناسبی پاک کنید و در ظرف خشک و تمیز ذخیره کنید.
  3. پاک سازی منظم: لنز ها را روزانه، هفتگی یا ماهانه بستگی به نوع لنز ها ماکسیمم تعداد روز استفاده را اقدام به تعویض لنز ها در دست کنید. برای پاک سازی لنز ها از پاک کننده های مخصوص استفاده کنید و آنها را به دقت شستشو دهید.
  4. حفظ رطوبت لنز: برخی از لنز ها نیاز به استفاده از محلول های مرطوب کننده دارند. از این محلول ها برای حفظ رطوبت لنز ها استفاده کنید. همچنین، به طور منظم لنز ها را از آب گرم بگذرانید تا رطوبت داخل لنز حفظ شود.
  5. راهنمایی پزشک: هنگام خرید و استفاده از لنز های چشم، راهنمایی ها و توصیه های پزشک خود را رعایت کنید. ممکن است برخی از لنز ها مناسبی برای چشم شما نباشند و یا نیاز به رعایت قوانین خاصی داشته باشند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هرگز لنز چشم خود را با آب شستشو نکنید یا از موادی مانند سابون عادی برای شستشو استفاده نکنید. همچنین، لنز های روزانه نباید قبلاً استفاده شده و تا 24 ساعت در ظرف مورد استفاده قرار گیرند.

سوالات متداول

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.