جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چشم انسان تا کجا می تواند ببیند؟

line
فهرست مطالب

چشم انسان تا کجا می تواند ببیند؟ فاصله ای که انسان می تواند با چشم غیر مسلح ببیند نامحدود است. بنابراین، اگر عبارت “تا آنجا که چشم می تواند ببیند” راه طولانی به نظر می رسد، به این دلیل است که چنین است. اما عوامل متعددی بر دامنه دید انسان تأثیر می گذارد. برای دیدن حداکثر فاصله، باید همه شرایط بهینه باشند – مانند یک خط دید واضح بدون هیچ چیز در راه، یک نقطه دید بلند و یک هدف بلند.

امروزه کسانی که حتی چشمان ضعیفی دارند، می توانند با لنز چشم راحت ببینند.

ما نگاهی به این عوامل و عوامل دیگر خواهیم انداخت و توضیح خواهیم داد که چگونه آنها به تعیین محدوده بینایی انسان کمک می کنند.

8 عامل موثر بر اینکه چشم انسان تا کجا می تواند ببیند

عوامل زیادی در تعیین میزان دید افراد نقش دارند.

به عنوان مثال، در یک شب روشن و تاریک، اگر فردی با بینایی خوب دیدی بدون مانع داشته باشد، می تواند کهکشان آندرومدا را در فاصله 2.5 میلیون سال نوری از ما ببیند. چشم انسان همچنین می تواند کهکشان مثلثی را ببیند. در فاصله حدود 3 میلیون سال نوری از زمین، تصور می شود که یکی از دورترین اجرام قابل مشاهده از زمین توسط چشم انسان باشد.

با این حال، ما همیشه نمی‌توانیم میلیون‌ها سال نوری دورتر را ببینیم. برخی شرایط از وقوع آن جلوگیری می کنند، مانند موانع، مکان مشاهده خاص، و روشنایی جسم دور که به آن نگاه می شود.

بیایید به برخی از متغیرهای رایج در محدوده بینایی انسان نگاهی بیندازیم.

1. موانع در خط دید

چیزی معمولاً دید ما را نسبت به دنیای مقابلمان مسدود می کند، خواه این یک درخت باشد، یک ساختمان یا یک ابر. ذرات ریز نیز می توانند مانع شوند. به عنوان مثال، آلودگی هوا می تواند مه ایجاد کند، که وضوح و رنگ آنچه را که به آن نگاه می کنیم محدود می کند. این فاصله ای را که می توانیم ببینیم کوتاه می کند. به همین ترتیب، غبار موجود در هوا در یک روز مرطوب می‌تواند دامنه دید ما را کاهش دهد، بنابراین نمی‌توانیم تا آنجا که ممکن است در یک روز صاف ببینیم.

2. انحنای زمین

محدوده بینایی یک فرد روی زمین به انحنای زمین بستگی دارد.

اگر شخصی روی زمین بایستد و هیچ چیز جلوی دید را بگیرد، می‌تواند تا افق را ببیند، که در حدود 3 مایلی دورتر است. از آنجایی که زمین گرد است، هر چیزی که از خط افق گذشته است خارج از دید منحنی است.

3. حدت بینایی

حدت بینایی یک فرد عامل مهمی در تعیین محدوده بینایی او است. دقت بینایی وضوح دید فرد را هنگام نگاه کردن به اشیاء در فاصله معینی اندازه گیری می کند. به طور کلی، فردی با حدت بینایی فاصله بهتر می‌تواند دورتر را به وضوح ببیند تا فردی با حدت بینایی فاصله بدتر.

به عنوان مثال، امتیاز بینایی 20/20 به این معنی است که شما می توانید در فاصله 20 فوتی آنچه را که معمولاً باید در آن فاصله دیده شود، ببینید. اما نمره حدت بینایی 20/100 به این معنی است که شما باید در 20 فوتی باشید تا شیئی را ببینید که فردی با “بینایی طبیعی” می تواند از فاصله 100 فوتی ببیند.

رنگ چشم نوزاد تا چند ماهگی تغییر میکند بیشتر بخوانید: پیش بینی تغییرات رنگ چشم در نوزادان

عوامل متعددی می‌تواند بر حدت بینایی برخی افراد تأثیر بگذارد، مانند عیوب انکساری، مانند نزدیک‌بینی (نزدیک‌بینی) یا آستیگماتیسم یا سایر شرایط بینایی. افراد مبتلا به این شرایط ممکن است به عینک های اصلاحی یا لنزهای تماسی برای کمک به دیدن دورتر نیاز داشته باشند.

4. ارتفاع نقطه برتری

ارتفاعی که از آن نگاه می کنید به تعیین محدوده دید شما کمک می کند. به طور کلی، هر چه بالاتر باشید، می توانید دورتر را ببینید.

به عنوان مثال، عرشه آسمان بالای برج ویلیس (برج سیرز سابق) در شیکاگو حدود 1353 فوت بالاتر از سطح زمین قرار دارد. این بالاترین نقطه بازدید عمومی در ایالات متحده است. در یک روز صاف، شخصی که روی عرشه آسمان ایستاده می‌تواند 40 تا 50 مایل فاصله را ببیند. این بسیار دورتر از 3 مایلی جلوتر است که به طور بالقوه می توان از زمین دید!

5. ارتفاع هدف (آنچه در حال مشاهده است)

هرچه یک جسم بالاتر از افق باشد، دیدن آن از روی زمین آسان تر است. در صورت مساعد بودن شرایط، تا حدودی می‌توان برج ویلیس و دیگر آسمان‌خراش‌ها را از مایل‌ها دورتر دید.

6. اندازه شی

اندازه جسم مورد مشاهده نیز باید در نظر گرفته شود. به طور کلی، هر چه چیزی بزرگتر باشد، دیدن آن از دور آسان تر است. با شرایط مساوی، دیدن یک بالون بزرگ هوای گرم در آسمان راحت تر از یک بالون مهمانی هلیومی گم شده در همان فاصله است.

7. روشنایی جسم

هرچه یک جسم روشن تر باشد، دیدن آن آسان تر است. به عنوان مثال، ما معمولاً می‌توانیم به راحتی خورشید را ببینیم، حتی اگر حدود 93 میلیون مایل دورتر باشد. (به یاد داشته باشید: نور خورشید می تواند به چشمان شما آسیب برساند! هرگز مستقیم به خورشید نگاه نکنید.)

اما در مورد چیز کوچکتر، مانند یک شمع روشن، چطور؟ در یک روز صاف، دورترین فاصله ای که چشم انسان می تواند شعله شمع را ببیند، تقریباً 1.6 مایل در فاصله است.

8. دمای هوا

دمای هوا بر محدوده بینایی انسان تأثیر می گذارد. هوای سردتر و هوای گرم تر چگالی متفاوتی دارند. تغییرات در چگالی هوا باعث می شود پرتوهای نور هنگام عبور از آنها خم شوند. این اثر را شکست اتمسفر می نامند. این می تواند توهمات نوری ایجاد کند، مانند اجسام بالای رادیاتور که به نظر می رسد در گرما موج می زند. توهمات مشابه، مانند سراب آب در جاده در حین رانندگی، می توانند میزان دقت ما را در مشاهده اشیاء دور تغییر دهند.

چشمان سالم به شما کمک می کند تا دورتر را ببینید

حتی اگر در تمام فواصل به وضوح می بینید، معاینه منظم چشم به شما کمک می کند از سلامت چشم خود محافظت کنید. چشم پزشک شما نه تنها بینایی شما را بررسی می کند، بلکه هرگونه بیماری چشمی را بررسی می کند و در صورت نیاز درمان را توصیه می کند.

افق چقدر دور است؟

افق زمانی است که زمین از دید منحنی می شود، حدود سه مایل دورتر است. با این حال، اینکه آیا ما می توانیم آن را ببینیم به عوامل متعددی مانند موانع در مسیر دیدمان بستگی دارد.

در یک روز روشن چشم چقدر می تواند ببیند؟

از زمین، برد دید انسان تا سه مایل تا خط افق است. با این حال، اگر جسمی که مشاهده می‌کند از سطح زمین نیز بالا باشد، می‌تواند مایل‌های بیشتری را از ارتفاع بیشتر و حتی دورتر ببیند.

حداکثر فاصله ای که چشم انسان می تواند ببیند چقدر است؟

محدوده بینایی انسان بی نهایت است، بنابراین حداکثر فاصله ای که انسان می تواند ببیند وجود ندارد. با این حال، با یک آسمان شب صاف و بدون هیچ مانعی، چشم غیر مسلح می تواند کهکشان مثلثی را در فاصله حدود 3 میلیون سال نوری از زمین مشاهده کند. گاهی اوقات این کهکشان دورترین جرمی است که مردم روی زمین می توانند ببینند.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.