جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حدت بینایی چیست؟

line
فهرست مطالب

حدت بینایی چیست؟ حدت بینایی اندازه گیری است که وقتی به اشیا در فاصله معینی نگاه می کنید، دید شما چقدر واضح است. عموم مردم به دید 20/20 خود می بالند، در صورتی که با اندازگیری میشه متوجه این مورد شد که اشتباه میکنند. که احتمالاً با آنها آشنا هستید.

اما برای ما که بینایی 20/20 نداریم، ممکن است اصلاً از حدت بینایی خود ندانیم. پس بیایید یک قدم به عقب برگردیم و در مورد اینکه حدت بینایی چیست، چگونه آزمایش می‌شود و چگونه تفسیر می‌شود (بدون توجه به اعداد موجود) صحبت کنیم.

چشم انداز چگونه اندازه گیری می شود؟

چشم پزشک شما می تواند وضوح دید شما را با انجام تست حدت بینایی اندازه گیری کند. این آزمایش به عنوان بخشی از یک معاینه جامع چشم انجام می شود. این بخشی از امتحان شما است. که شامل خواندن حروف است. که ممکن است آن را “نمودار تست چشم” بنامید.

بیایید ابتدا نگاهی به نمودارهای مورد استفاده برای آزمایش حدت بینایی بیندازیم و سپس نحوه استفاده از آنها را توضیح خواهیم داد.

انواع نمودار حدت بینایی

انواع مختلفی از نمودارهای حدت بینایی وجود دارد که ممکن است برای آزمایش بینایی شما استفاده شود. در اینجا مواردی هستند که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

نمودار اسنلن

نمودار اسنلن متداول‌ترین نمودار برای آزمایش حدت بینایی است. به احتمال زیاد این نموداری است که در طول معاینه چشم با آن مواجه خواهید شد.

این نمودار دارای ردیف‌هایی از حروف بزرگ است (اگر می‌خواهید فانتزی داشته باشید، این حروف را «اپتوتایپ» می‌نامند) که اندازه آنها از بالا به پایین نمودار کاهش می‌یابد. این نام به خاطر خالق آن، چشم پزشک هلندی هرمان اسنلن گرفته شده است.

نمودار E تصادفی

دوست خوب ما دکتر هرمان اسنلن نیز این نسخه از نمودار حدت بینایی را ایجاد کرد – نمودار E تصادفی (یا E در حال چرخش).

این به عنوان جایگزینی برای نمودار اسنلن برای افرادی که ممکن است قادر به شناسایی حروف یا برقراری ارتباط نباشند، ایجاد شد. به عنوان مثال، این نمودار ممکن است برای کودکان یا بزرگسالانی که قادر به خواندن نیستند استفاده شود. همچنین برای بیمارانی که قادر به صحبت کردن نیستند نیز قابل استفاده است. به جای نام بردن حروف، بیمار فقط باید بگوید یا به سمتی که “انگشتان” “E” رو به رو است، اشاره کند.

(دکتر اسنلن این نمودار را در دهه 1800 ایجاد کرد – در مورد این که در مراقبت از چشم جلوتر باشید صحبت کنید! متشکرم، دکتر اسنلن.)

نمودار تشخیص شی

چندین تغییر از نمودار تست چشم را می توان برای ارزیابی حدت بینایی کودکان استفاده کرد. (تصویر نمودار تست شکل آلن است.)

این نمودارهای ساده شده حروف بزرگ نمودار اسنلن را با اشکال یا اشکالی که کودکان معمولاً با آنها آشنا هستند جایگزین می کند.

روش مناسب برای آزمایش حدت بینایی چیست؟

نمودار حدت بینایی (معمولاً نمودار اسنلن) در فاصله 20 فوتی شما تنظیم می شود. گاهی اوقات از آینه برای ایجاد توهم فاصله استفاده می شود، اگر اتاق به اندازه کافی بزرگ نباشد تا 20 فوت را در خود جای دهد.

چشم پزشک از شما می‌خواهد ردیف‌های حروف را از بالا به پایین – بدون عینک یا تماس – بخوانید تا کوچک‌ترین ردیفی که می‌توانید به وضوح ببینید. کوچکترین ردیفی که می توانید شناسایی کنید، نمره حدت بینایی شما را دقیقاً تعیین می کند.

به طور معمول، چشم پزشک هر چشم را به طور جداگانه آزمایش می کند. از این گذشته، این امکان وجود دارد که حدت بینایی برای هر چشم متفاوت باشد. پزشک شما از نمره حدت بینایی شما (با سایر اطلاعات) برای کمک به تعیین نسخه شما استفاده خواهد کرد.

درک نتایج بینایی شما

شاید قبلاً اصطلاح “دید 20/20” را شنیده باشید. اما معنای واقعی این اعداد برای بسیاری از مردم کمی رمز و راز است. پس بیایید آن را تجزیه کنیم.

لنز چه رنگی به چشم قهوه ای میاد بیشتر بخوانید: برترین لنزهای رنگی برای چشم های قهوه ای در سال 2024

اعداد بینایی به چه معناست؟

نمره حدت بینایی شما نسبتی است که بینایی شما را با دید فردی با دید “عادی” مقایسه می کند.

اولین عدد امتیاز بینایی شما نشان دهنده فاصله بین شما و نمودار تست چشم است. این عدد 20 برای 20 فوت است. (در مناطقی که از سیستم متریک استفاده می کنند، عدد بالایی 6 برای 6 متر خواهد بود.)

به یاد دارید که چگونه به یافتن کوچکترین ردیف حروفی که می توانید به وضوح بخوانید اشاره کردیم؟ شماره دوم امتیاز بینایی جایی است که به کار می رود. عدد دوم امتیاز شما فاصله ای است که فردی با دید “عادی” می تواند کوچکترین ردیفی را که می توانید بخوانید.

هرچه عدد دوم بزرگتر باشد، دید فرد کمتر است. به عنوان نمونه به چند امتیاز نگاه می کنیم.

چشم انداز 20/20

بینایی 20/20 به عنوان حدت بینایی “طبیعی” در نظر گرفته می شود. فردی با حدت بینایی 20/20 می تواند به وضوح همان ردیف را در نمودار اسنلن بخواند که یک فرد معمولی در فاصله 20 فوتی می تواند.

بسیاری از مردم به اشتباه فکر می کنند که داشتن دید 20/20 به این معنی است که بینایی شما کامل است. اما این در واقع درست نیست. بینایی 20/20 “طبیعی” یا متوسط ​​در نظر گرفته می شود.

پس چرا ما همچنان «عادی» را در گیومه قرار می دهیم؟ اگر “طبیعی” نشان می دهد چیزی رایج است، پس داشتن دید کمتر از 20/20 و نیاز به عینک اصلاحی نیز بسیار طبیعی است. تحقیقات نشان می دهد که حدود نیمی از جمعیت ایالات متحده دارای نوعی عیب انکساری هستند (مشکلات بینایی که نیاز به اصلاح دارند، مانند نزدیک بینی یا دوربینی).

20/40 چشم انداز

دید 20/40 کمی کمتر از 20/20 است. نمره حدت بینایی 20/40 به این معنی است که یک فرد می تواند در فاصله 20 فوتی چیزی را که یک فرد معمولی (با دید 20/20) در فاصله 40 فوتی به وضوح می بیند، ببیند.

20/40 یک مسئله خفیف در نظر گرفته می شود. برخی از افراد با بینایی 20/40 حتی ممکن است ترجیح دهند از لنزهای اصلاحی استفاده نکنند. (اما اگر می دیدند واضح تر می دیدند.)

20/100 Vision

از سوی دیگر، بینایی 20/100 یک اختلال بینایی متوسط ​​در نظر گرفته می شود. اگر حدت بینایی شما 20/100 است، به این معنی است که باید در فاصله 20 فوتی بایستید تا چیزی را به وضوح ببینید که افراد عادی در فاصله 100 فوتی می توانند به وضوح ببینند.

نمرات در مقیاس حدت بینایی چگونه طبقه بندی می شوند

نمره حدت بینایی شما ممکن است به عنوان “تصحیح نشده” یا “بهترین اصلاح شده” ثبت شود. نمره حدت بینایی اصلاح نشده امتیاز شما بدون استفاده از لنزهای اصلاحی است. بهترین حدت بینایی اصلاح شده (BCVA) امتیاز شما در هنگام استفاده از عینک اصلاحی یا تماسی است.

اگر به دلیل نیازهای رانندگی یا شغلی نگران دقت بینایی هستید، معمولاً BCVA شما مهم است. به عنوان مثال، اکثر ایالت ها برای دریافت گواهینامه رانندگی به BCVA 20/40 نیاز دارند.

بر اساس سازمان جهانی بهداشت، نمرات حدت بینایی به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

  • اختلال بینایی خفیف – 20/40 تا 20/60
  • اختلال بینایی متوسط ​​- 20/60 تا 20/200
  • اختلال شدید بینایی – 20/200 یا کمتر

حدت بینایی فقط یک تکه از پازل است

بیشتر از حدت بینایی شما صرف نسخه چشم شما می شود. اگر دید 20/20 ندارید، نترسید. بیشتر افراد می توانند با کمک عینک یا لنز چشم به دید واضح دست پیدا کنند. (به علاوه، این بدان معناست که شما بهانه ای برای تغییر رنگ چشم جدید با لنز رنگی طبی دارید.)

اگر در مورد حدت بینایی و تأثیر آن بر بینایی سؤالی دارید، با چشم پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

حال شما بگویید حدت بینایی چیست؟

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.