ورود / ثبت نام

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نزدیک بینی چیست؟

line
نزدیک بینی چیست؟

اشتراک گذاری:

فهرست مطالب

نزدیک بینی چیست؟ نزدیک بینی اصطلاح پزشکی برای نزدیک بینی است، کلمه ای که احتمالا بیشتر شنیده اید. از نظر پزشکی نزدیک‌بین یا نزدیک‌بین بودن به این معنی است که وقتی به اشیاء نزدیک نگاه می‌کنید می‌توانید به وضوح ببینید، اما نمی‌توانید اجسام دور را نیز ببینید.

دانشمندان تخمین می زنند که تا سال 2050، نیمی از جهان (حدود 4.75 میلیارد نفر) به نزدیک بینی مبتلا خواهند شد. این عارضه چشمی شایع ترین علت مشکلات بینایی مرتبط با فاصله است.

نزدیک بینی چیست و به چه معناست؟

نزدیک بینی نوعی عیب انکساری است – یک اختلال چشمی که بر نحوه انکسار نور در داخل چشم تأثیر می گذارد.

در چشم بدون نزدیک بینی، نور بر روی سطح شبکیه متمرکز می شود و تصویر از طریق عصب بینایی به مغز منتقل می شود.

چشم مبتلا به نزدیک بینی کمی مشکل در تمرکز نور به همان روش دارد. این به این دلیل است که یک چشم نزدیک‌بین معمولاً کشیده است و نه شبیه یک کره کامل. یا ممکن است قرنیه آن کمی خمیده تر از حد معمول باشد.

این جنبه‌های چشم نزدیک‌بین باعث می‌شود که نور به‌جای تمرکز مستقیم روی نقطه‌ای در جلوی شبکیه، روی آن متمرکز شود. و نوری که به شبکیه چشم برخورد نمی کند تصویری نامشخص در مغز ایجاد می کند.

انواع نزدیک بینی چیست؟

اکثر افراد مبتلا به نزدیک بینی نسخه ای دارند که می توان آن را در یک معاینه معمولی چشم اندازه گیری کرد. نسخه چشمی آنها شدت نزدیک بینی را که در نسخه به صورت یک عدد منفی نشان داده می شود، به آنها می گوید.

نزدیک بینی را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

نزدیک بینی بالا باعث اختلال شدید بینایی می شود و خطر ابتلا به بیماری های جدی چشم مانند گلوکوم، آب مروارید و جداشدگی شبکیه را افزایش می دهد.

خفیف (که نزدیک بینی کم نیز نامیده می شود): هر چیزی از 0.50- تا 6.00- در محدوده استاندارد نزدیک بینی قرار می گیرد.

نزدیک بینی بالا: هنگامی که نزدیک بینی به چیزی کمتر از -6.00 دیوپتر اصلاح انکساری نیاز دارد. برای مثال، گفته می شود که نزدیک بینی بالا است.

این وضعیت همچنین خطر اختلالات شبکیه (از جمله رشد عروق خونی غیر طبیعی)، گلوکوم و آب مروارید را افزایش می دهد.

نزدیک بینی دژنراتیو: همچنین به عنوان نزدیک بینی پاتولوژیک و نزدیک بینی پیشرونده شناخته می شود. نزدیک بینی دژنراتیو زمانی رخ می دهد که شکل چشم به اندازه کافی کشیده شود. که صلبیه (قسمت سفید چشم شما) و شبکیه نازک تر شود.

هم نزدیک بینی بالا و هم نزدیک بینی دژنراتیو را می توان در معاینه چشم تشخیص داد و باید طبق دستورالعمل چشم پزشک ردیابی و درمان شوند.

نزدیک بینی دو طرفه: نزدیک بینی دو طرفه به سادگی به این معنی است که هر دو چشم نزدیک بین هستند. اگرچه لازم نیست آنها به یک اندازه نزدیک بین باشند – این کاملا طبیعی است که هر چشم نسخه های متفاوتی داشته باشد.

نزدیک بینی چیست ایا همان دوربینی است؟

ما می دانیم که به چه چیزی فکر می کنید: اگر نزدیک بینی اصطلاح پزشکی برای نزدیک بین است، پس اصطلاح پزشکی برای دوربین چیست؟ دوربینی است

در چشم مبتلا به دوربینی، نور در پشت شبکیه چشم متمرکز می شود – به جای توقف کوتاه، بیش از حد دور می شود. نتیجه این است که اشیاء دور واضح و واضح هستند، در حالی که اجسام نزدیک تار هستند.

آستیگماتیسم در مقابل نزدیک بینی

آستیگماتیسم چطور؟ آیا شبیه نزدیک بینی است؟

نوع. آستیگماتیسم نوع دیگری از خطای انکساری است. مانند نزدیک بینی، آستیگماتیسم بر نحوه انکسار نور در چشم تأثیر می گذارد. در چشم آستیگمات، نور به گونه‌ای شکست می‌خورد که باعث ایجاد چندین نقطه تمرکز روی شبکیه می‌شود تا فقط یک نقطه. یک چشم در واقع می تواند هم نزدیک بین و هم آستیگمات باشد.

آیا نزدیک بینی با کوتاه بینی یکی است؟

معنای “نزدیک بین” در آمریکا با معنای “کوته بین” در بریتانیا یکسان است. بنابراین، اگر در لندن هستید و کسی از شما می پرسد که آیا شما کوته بین هستید ناراحت نشوید. مهارت‌های برنامه‌ریزی شما را زیر سؤال نمی‌برند – احتمالاً فقط در مورد عینک شما کنجکاو هستند!

علائم نزدیک بینی چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به نزدیک بینی زمانی متوجه می شوند. که تشخیص نوشتن روی تخته سیاه یا خواندن علائم از راه دور دشوار می شود. علائم زیر می تواند نشان دهنده نزدیک بینی باشد:

  • تاری دید هنگام تلاش برای تشخیص اشیاء دور یا نوشته
  • نیاز به چشمک زدن برای شفاف‌تر کردن دید شما به طور موقت
  • خستگی چشم و خستگی چشم
  • سردرد
  • افزایش اختلال بینایی در شب

اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید، ایده خوبی است که چشمان خود را توسط یک متخصص معاینه کنید. آنها می توانند به شما بگویند که نزدیک بینی دارید یا خیر و اگر چنین است، چگونه آن را اصلاح کنید.

چه چیزی باعث نزدیک بینی می شود؟

پزشکان هنوز دقیقاً علت نزدیک بینی را مشخص نکرده اند. ما می‌دانیم که این بیماری در خانواده‌ها دیده می‌شود. – اگر یکی از والدینتان یا هر دوی شما نیز چنین باشند، احتمالاً نزدیک‌بین خواهید بود.

اما به نظر می رسد علاوه بر ژنتیک، عوامل محیطی نیز در این امر نقش دارند. به نظر می رسد کودکانی که زمان کمتری را در بیرون از خانه می گذرانند بیشتر در معرض ابتلا به نزدیک بینی هستند، در حالی که خطر نزدیک بینی در کودکانی که زمان بیشتری را در خارج از منزل می گذرانند کاهش می یابد.

دانشمندان حدس می زنند که قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید ممکن است، پیشرفت نزدیک بینی را کاهش دهد. اما آنها دقیقا نمی دانند این رابطه چگونه عمل می کند.

چگونه نزدیک بینی را آزمایش می کنید؟

چشم پزشک می تواند در طول یک معاینه استاندارد چشم، نزدیک بینی را آزمایش کند.

ابتدا، آنها با خواندن خطوطی از نمودار اسنلن، دقت بینایی بدون کمک شما را آزمایش می‌کنند. این پوستر بزرگ با ردیف‌هایی از حروف و اعداد است که با پایین رفتن صفحه کوچک‌تر می‌شوند.

آنها همچنین از شما می خواهند از طریق ابزاری به نام phoropter که با چندین لنز نصب شده است نگاه کنید. پزشک مجموعه‌ای از لنزها را جلوی هر یک از چشمان شما پایین می‌آورد و از شما می‌پرسد که کدام لنزها به شما کمک می‌کنند واضح‌تر ببینید.

لنز چه رنگی به چشم قهوه ای میاد بیشتر بخوانید: برترین لنزهای رنگی برای چشم های قهوه ای در سال 2024

آنها ممکن است از چند ابزار تخصصی دیگر مانند رتینوسکوپ و/یا اتورفرکتور برای تعیین قدرت نسخه چشم شما استفاده کنند. هر دوی این ابزارها نوری را به چشم می تابانند و به پزشک کمک می کنند تا درجه نزدیک بینی شما را ارزیابی کند.

درمان نزدیک بینی چیست؟

گزینه های درمانی زیادی برای نزدیک بینی وجود دارد که همگی باید دید نزدیک بینی شما را اصلاح کنند و کیفیت زندگی شما را افزایش دهند.

تجویز عینک

برای بسیاری از افراد مبتلا به نزدیک بینی، استفاده از عینک طبی یک روش درمانی مناسب است. همچنین به شما اجازه می‌دهد تا با استایل خود آزمایش کنید—آیا شما فردی هستید که برای فریم‌های چشم گربه‌ای جذاب می‌گردید، یا به سراغ فریم‌های مستطیلی متمایز می‌روید؟

بسته به شدت نزدیک بینی شما و اینکه هر چند وقت یکبار زندگی روزمره شما را مختل می کند. ممکن است استفاده از عینک را به صورت تمام وقت یا فقط در مواقعی که نیاز به مطالعه چیزی دور دارید انتخاب کنید. پزشک شما نیز باید بتواند در این زمینه به شما توصیه کند!

لنز چشم با نسخه

لنز طبی نوع دیگری از لنزهای اصلاحی هستند که نزدیک بینی را درمان می کنند. استفاده از لنز طبی بسیار راحت است. و بسته به نوع لنز چشم که ترجیح می دهید. می توانند روزانه، هفتگی، دو هفته ای یا ماهانه آنها را تغییر دهید. اگر نسخه خود یا اطلاعات تماس چشم پزشک خود را دارید، می توانید لنزهای تماسی را به صورت آنلاین سفارش دهید.

ارتوکراتولوژی

ارتوکراتولوژی شامل پوشیدن مجموعه ای از لنزهای تماسی “سخت” در رختخواب و هر شب است. همانطور که می خوابید، لنزها به تدریج قرنیه چشم شما را تغییر می دهند تا نزدیک بینی شما را جبران کند.

با این حال، عدم استفاده در شب با بازگشت قرنیه به شکل اولیه خود کمک میکند، و مزایای آنها کاهش می یابد.

ارتوکراتولوژی یک درمان فشرده تر از عینک یا لنز است. و فقط باید طبق توصیه چشم پزشک انجام شود.

عمل جراحی

محبوبیت جراحی هایی مانند لیزیک و پی آر کی به عنوان درمان نزدیک بینی در حال افزایش است. هر دوی این روش ها مستلزم تغییر شکل قرنیه چشم برای اصلاح نزدیک بینی است.

اگر قرنیه یک فرد برای این روش‌های جراحی خیلی نازک باشد. یا نزدیک‌بینی او بسیار شدید باشد. ممکن است لنزهای اصلاحی مصنوعی در چشمانش کاشته شود. این لنزها که لنزهای داخل چشمی فاکیک نامیده می شوند. در مقابل عدسی طبیعی چشم قرار می گیرند.

جراحی چشم فقط باید توسط یک چشم پزشک واجد شرایط انجام شود و این پرهزینه ترین راه برای رفع نزدیک بینی است.

کنترل و پیشگیری از نزدیک بینی

اگرچه ممکن است نزدیک‌بینی با افزایش سن تشدید شود، اما معمولاً در دوران کودکی و نوجوانی بیشترین پیشرفت را دارد، سپس پس از 20 سالگی کاهش می‌یابد. پس از این مرحله، چشمان شما کاملاً به شکل خود در می آیند و از مسائل دیگر جلوگیری می کنند.

این ایده خوبی است که برای نظارت بر نزدیک بینی خود (و برای اطمینان از سلامت چشمان خود) به طور مرتب چشم های خود را چک کنید. این معاینات چشمی نسخه شما را نیز به روز نگه می دارد.

نسخه شما ممکن است کمی تغییر کند، اما تغییرات شدید در دید از راه دور شما غیر طبیعی تلقی می شود و باید توسط اپتومتریست یا چشم پزشک بررسی شود.

آیا می توان از نزدیک بینی پیشگیری کرد؟

تحقیقات پیرامون کنترل نزدیک بینی در دوران کودکی در حال انجام است. تصور می‌شود که تشویق کودکان به گذراندن زمان بیشتری در بیرون از خانه یکی از راه‌های ممکن برای کاهش خطر ابتلا به نزدیک‌بینی است.

سایر روش های بالقوه عبارتند از:

ارتوکراتولوژی: استفاده از ارتوکراتولوژی قبل از پیشرفت نزدیک بینی می تواند شروع نزدیک بینی را در کودکان کند کند. و از رشد نزدیک‌بینی جلوگیری می‌کند.

آتروپین با دوز کم: برخی از چشم پزشکان اطفال قطره های چشمی آتروپین با دوز پایین را برای کاهش سرعت پیشرفت نزدیک بینی در کودکان تجویز کرده اند.

مطالعات نشان داده‌اند که این قطره‌ها واقعاً می‌توانند سرعت ایجاد نزدیک‌بینی را کاهش دهند، اما تحقیقات بیشتری برای بررسی نحوه عملکرد قطره‌ها و اینکه چرا ممکن است برای افراد خاص به اندازه کافی موثر نباشد، مورد نیاز است.

لنزهای تماسی با فوکوس دوگانه: لنزهای تماسی تخصصی با فوکوس دوگانه نیز در صورت استفاده منظم، پیشرفت نزدیک بینی را در کودکان کاهش می دهند.

نزدیک بین بودن طبیعی است

داشتن نزدیک بینی به طور کلی جای نگرانی نیست – نزدیک بین بودن کاملا طبیعی است. در واقع، ما فکر می کنیم علم نزدیک بینی به همان اندازه که راه حل های آن شیک است، جذاب است.

از آنجایی که نزدیک بینی همچنان افراد بیشتری را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

آیا نزدیک بینی می تواند منجر به نابینایی شود؟

نزدیک بینی اصلاح نشده در نهایت می تواند منجر به نابینایی شود. و افراد مبتلا به نزدیک بینی بالا در معرض خطر بیشتری برای ایجاد شرایط تهدید کننده بینایی مانند آب مروارید، گلوکوم و دژنراسیون ماکولا نزدیک بینی هستند.

اگر نزدیک بینی درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

بی‌درنگ قابل‌توجه‌ترین اثر نزدیک‌بینی بدون درمان، تار شدن اجسام دور است. اما با در نظر گرفتن، نزدیک بینی پیشرونده. در صورت تشخیص زودهنگام و درمان در دوران کودکی یا نوجوانی می تواند کند شود. علاوه بر این، هر گونه عیب انکساری درمان نشده می تواند منجر به نابینایی شود.

آیا زمان تماشای صفحه باعث نزدیک بینی می شود؟

مطالعات زیادی در مورد زمان تماشای صفحه نمایش و تأثیر آن بر نزدیک بینی انجام شده است. اما نتایج آنها قطعی نبوده است. تحقیقات بیشتری برای اثبات ارتباط مورد نیاز است.

آیا نزدیک بینی در یک چشم طبیعی است؟

اگرچه نزدیک‌بین بودن هر دو چشم رایج‌تر است، اما نزدیک‌بینی تنها در یک چشم کاملاً ممکن است. هنگامی که دو چشم انکسار متقارن ندارند، به آن آنیزومتروپی می گویند.

حال شما بگویید نزدیک بینی چیست؟

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.