جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا چشم های ما ضعیف می شود؟

line
فهرست مطالب

چرا چشم های ما ضعیف می شود؟ از آنجایی که چشم یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است. و عمل دیدن لذت بخش ترین نعمت حیاتی است که خداوند به ما عطا کرده است. باید تلاش کنیم تا از ضعیف شدن چشم جلوگیری کنیم. و اختلالات بینایی را درمان کنیم. پس با لنز شو همراه شوید، تا به شما همه چیز را بگوییم.

متأسفانه امروزه بیماری‌های چشمی و مشکلات بینایی نه تنها محدود به افراد سالمند نیست. بلکه در برخی از افراد در دوران کودکی و نوجوانی هم رخ می‌دهد. در ادامه به دلایل ابتلا به مشکلات بینایی و روش‌های پیشگیری از ضعیف شدن چشم پرداخته خواهد شد.

عوامل ضعیفی چشم

چشم، به عنوان یکی از حس های حیاتی بدن، بسیار حساس و آسیب پذیر است. عوامل مختلفی می توانند منجر به ضعیف شدن چشم شوند و آن را تحت تاثیر قرار دهند. علاوه بر عامل های طبیعی مانند پیری و افزایش سن، عوامل جبران ناپذیری نیز می توانند در ایجاد این مشکل تاثیر گذار باشند.

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند به ضعیف شدن چشم منجر شود، استفاده بیش از حد از تلفن همراه و دستگاه های الکترونیکی است. استفاده مداوم و بیش از حد از این دستگاه ها باعث استرس و فشار بر چشم می شود و به طور کلی باعث تغیر ریتم طبیعی چشم و تضعیف بینایی می شود.

عوامل دیگری مانند کمبود تغذیه و عدم تمرین مناسب نیز می توانند در ضعیف شدن چشم تاثیر گذار باشند. مصرف ناصحیح مواد غذایی و کمبود ویتامین ها و مواد مغذی می توانند باعث کاهش قدرت بینایی و آسیب به سلول های چشمی شوند. همچنین، نداشتن فعالیت های ورزشی و تمرین های مناسب برای چشم ها می تواند باعث ضعف بینایی و کوتاه بینی شود.

عوامل محیطی مانند تابش های مضر نیز می توانند چشم ها را تحت تاثیر قرار دهند. استفاده از لوازم آرایشی و اجسامی که شیمیایی های مضر دارند، و حضور در محیط های آلوده و دودی می توانند باعث آسیب به ساختار چشمی شوند.

بنابراین، برای حفظ سلامت چشم ها لازم است از عوامل مضری که می توانند آن را تحت تاثیر قرار دهند، پرهیز کنیم. استفاده متعادل از تلفن همراه و دستگاه های الکترونیکی، اهمیت تغذیه مناسب و ورزش های مناسب برای چشم ها، و توجه به محیط های پاک و سالم می توانند به بهبود و حفظ بینایی کمک کنند.

سن شبکیه چشم

‍‍ این بیماری که به دژنراسیون ماکولا معروف است، باعث اختلال در شبکیه چشم می شود. در پشت چشم، یک لایه حساس به نور وجود دارد که تصاویر به آن متمرکز می شوند. ماکولا نیز یک ناحیه مرکزی است که از بینی تیز مرکزی برخوردار است. اما در این اختلال چشمی، این قسمت دچار مشکل می شود و در نهایت باعث تاری دید می شود.

وقتی این اختلال رخ می دهد، فرد در خواندن مشکل دارد و در برخی نقاط، تاری یا کوری در ناحیه مرکزی بینایی را تجربه می کند.

دژنراسیون ماکولا به دو صورت اگزوداتیو (فرم مرطوب) و غیراگزوداتیو (فرم خشک) رخ می دهد.

در حالت غیراگزوداتیو، بینایی به تدریج کاهش می یابد و در نهایت منجر به نابینایی می شود.

حالت اگزوداتیو، رگ های خونی غیرطبیعی زیر ماکولا شکل می گیرند و باعث نشت خون و مایع می شوند.

در هر دو حالت، سن افراد عامل اصلی بروز این اختلال است، اما تغذیه نامناسب و دخانیات نیز در تسهیل این بیماری تأثیرگذار هستند.

اب مروارید

تخمینا باعث تغییر در سرعت رشد آب مروارید و آسیب به بخشی از شبکیه می گردد. این عارضه در ابتدا با کمبود بینایی در محدوده های خاصی همراه است و در حالت پیشرفته تا از بین رفتن کامل دید منتج می شود. به منظور اصلاح این عارضه می توان اقدام به عمل جراحی کنیم و تاثیرات منفی آب مروارید را از بین ببریم. از جمله روش های جلوگیری از ایجاد آب مروارید و آسیب به چشم می توان به استفاده از عینکهای محافظ، حفظ چشمان به ازدیاد خوراکی هایی که حاوی ویتامین C و E هستند، و جلوگیری از بارداری در سنین بالاتر اشاره کرد.

گلوکوم

هنگامی که شخص مبتلا به اختلال گلوکوم است، عصب های بینایی می توانند آسیب ببینند. یکی از عوامل می تواند افزایش فشار داخل چشم باشد که به دلیل مشکلی در جریان تخلیه مایعات درون چشم ایجاد می شود.

این بیماری باعث ضعف بینایی می شود و برای جلوگیری از این ضعف بینایی، بهتر است بیمار در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند و بیماری تشخیص داده شود تا بتواند درمان شود.

رتینوپاتی دیابتی

یکی از پیامدهای بیماری دیابت، تخریب رگ های خونی که تغذیه شبکیه انجام می دهند است. در نتیجه، شکل های غیر طبیعی از این رگ ها شکل می گیرند و می توانند منجر به نشت قطرات خون شوند.

دیابت به مرور زمان باعث تضعیف و آسیب به شبکیه می شود و جلوی بروز نابینایی و ضعف چشم را می گیرد. به همین دلیل، اشخاص مبتلا به این بیماری باید حتما به چشم پزشک مراجعه کرده و اقداماتی برای درمان این مسئله را انجام دهند.

رنگ چشم نوزاد تا چند ماهگی تغییر میکند بیشتر بخوانید: پیش بینی تغییرات رنگ چشم در نوزادان

التهاب شبکیه پیگمانته

اختلالات عصبی و عضلانی مرتبط با چشم
عدم توازن هورمون ها در بیماری های مربوط به تیروئید
عدم تنظیم صحیح قند خون در بیماری های دیابتی
بالا رفتن فشار چشم در بیماری گلوکوم
استفاده بیش از حد و ناصحیح از کامپیوتر و دستگاه های الکترونیکی
فشار ناشی از استفاده طولانی مدت از لنز های تماسی
تغذیه ناسالم و فقر غذایی، به خصوص کمبود ویتامین A و اسید فولیک
عدم حفاظت مناسب در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید
مصرف سیگار و مواد مخدر
استفاده از مواد شیمیایی و سموم صنعتی در محیط کار

جهت حفظ سلامتی چشم و جلوگیری از ضعیف شدن آن، باید از عوامل فوق پرهیز و به روش های زیر عمل کرد:

  • مراقبت های منظم و به موقع از چشمان خود داشته باشید و در صورت احساس هرگونه علائم ناشی از ضعف بینایی و یا مشکلات دیگر، به پزشک مراجعه کنید.
  • رژیم غذایی سالمی را رعایت کنید و غذاهایی که حاوی ویتامین A و اسید فولیک هستند را به میزان کافی مصرف کنید.
  • از استفاده طولانی مدت و نامناسب از کامپیوتر و دستگاه های الکترونیکی پرهیز کنید و در صورت استفاده، از محافظ چشم استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از لنزهای تماسی، به نکات بهداشتی در مورد تعویض و شستشوی صحیح آنها توجه کنید.
  • از استفاده از عینک آفتابی با فیلتر UV محافظت کنید و در مواجهه با اشعه ماورا بنفش خورشید، از عینک محافظ استفاده کنید.
  • در صورت دارابودن عوامل خطر مانند سیگار و مواد مخدر، قطع کنید.
  • در محیط کار از محافظت مناسب در برابر مواد شیمیایی و سموم صنعتی استفاده کنید.

اقدامات لازم برای جلوگیری از ضعیف شدن چشم

برای پیشگیری از ضعیف شدن چشم ها، لازم است چند سوال مهم را پاسخ دهیم.

آیا در خانواده سابقه بیماری دیابت یا فشار خون وجود دارد؟ آیا این بیماری ها موروثی هستند؟

چند سال است که این بیماری را دارید؟ آیا سن شما بیش از ۶۰ سال است؟

آیا آخرین چک از سلامتی دیابت و فشار خون شما کی بوده است؟

باید توجه داشت که دیابت یکی از عوامل اصلی در ضعیف شدن چشم و مشکلات بینایی است. همچنین، فشار خون بالا هم خطرناک برای سلامتی چشم است و باید به طور مداوم کنترل شود.

اگر تغییری در بینایی خود تجربه کردید، باید به سرعت به یک چشم پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای پیشگیری از ضعیف شدن چشم و تشدید مشکلات بینایی انجام شود.

علائم ضعیفی چشم

شاید اختلال بینایی ناشی از عوامل دیگری مانند التهاب ناشی از عفونت، آسیب ناشی از ضربه، یا حتی عامل های مزمن مانند قرنیه خشک، چشم خشک، و یا نمایشگرهای دیجیتال باشد.

پزشک می تواند با انجام یک بررسی جامع و ابزارهای تشخیصی مناسب، علل بیماری را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز کند.

پس اگر با هر یک از این نشانه ها مواجه شدید، بهتر است که به متخصص چشم پزشکی مراجعه کنید و تشخیص و درمان صحیح را برای بیماری خود بدست آورید.

رعایت رژیم غذایی

بدون شک، ویتامین A برای سلامت چشمان بسیار حیاتی است و باعث تقویت بینایی می شود. متأسفانه، این ویتامین در غذاهای فست فود که مصرف زیادی از آنها صورت می گیرد، موجود نیست. مصرف آنتی اکسیدان ها همچنین به حفظ سلامت چشمان و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با چشم کمک می کند.

شما می توانید آنتی اکسیدان ها را در میوه ها و سبزیجات پیدا کنید، به ویژه سبزیجاتی که دارای رنگ سبز تیره هستند. بیشتر آنتی اکسیدان ها در این مواد غذایی قرار دارند و می توانند به حفظ سلامت چشم ها کمک کنند.

منبع دیگری از غذاهای مفید برای سلامت چشمان، ماهی است. ماهی دارای مقدار زیادی از امگا 3 است که بسیاری از خواص بهداشتی دارد و می تواند به جلوگیری از ضعیف شدن چشم ها کمک کند.

استفاده از لنز چشم با کیفیت

افرادی که به طور مداوم از لنزهای چشمی استفاده می‌کنند، باید به موارد زیر توجه داشته باشند تا از هرگونه آسیب به چشم جلوگیری کنند.

اولاً، نباید از لنزهای چشمی ارزان قیمت و کیفیت پایینی استفاده کنند. این لنزها اغلب درصد آب و میزان اکسیژن رسانی مناسبی ندارند و می‌تواند به طولانی مدت به چشم آسیب برسانند.

بنابراین، بهتر است همیشه از مراکز معتبر برای خرید لنز چشمی استفاده کنند. یکی از این مراکز، فروشگاه “لنز شو” است که با داشتن اپتومتریست و مشاورین خبره، اطمینان خریدی ایمن را به شما می‌دهد.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.