جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علل و درمان قرمزی چشم: راهنمای کامل

line
فهرست مطالب

چرا چشم قرمز میشه؟ با لنزشو همراه شوید تا به شما دلایل و راه های درمان قرمزی چشم را بگوییم.

چشم‌های قرمز یک مشکل شایع است که ممکن است یک چشم یا هر دو چشم را تحت تأثیر قرار دهد. علت ایجاد قرمزی در چشم‌ها اغلب به عفونت یا تحریک عروق سطح چشم برمی‌گردد. این علامت می‌تواند به دلیل مشکلات جزئی مثل التهاب ملتحمه یا آسیب به عروق چشم ایجاد شود. اگر قرمزی همراه با درد باشد، ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد.

چرا چشمم قرمز میشه؟

سندرم چشم قرمز یک وضعیت است که چشم‌ها با رنگ قرمز یا صورتی پر شود. در این حالت، سفیدی چشم تغییر رنگ می‌دهد و ممکن است به علت آلرژی یا فشار ناشی از عطسه و سرفه اتفاق بیافتد. این وضعیت ممکن است با سوزش، خشکی، خارش، درد، ترشح، حساسیت به نور یا تاری دید همراه باشد. گاهی اوقات هم قرمزی چشم بدون علائم دیگری ظاهر می‌شود.

دلایل قرمزی چشم

علت‌هایی که می‌تواند باعث قرمزی چشم بشود شامل آلرژی، خستگی، استفاده بیش از حد از لنز چشم و عفونت‌های معمول چشم مانند التهاب ملتحمه می‌شود. به هرحال، در بعضی موارد، قرمزی چشم ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های جدی چشمی مانند گلوکوم یا یووئیت باشد.

علت قرمز شدن ناگهانی چشم

عوامل آلرژی‌زا می‌توانند باعث قرمزی چشم و سوزش چشم شما شوند. این عوامل شامل گرده، چمن، درختان، حیوانات خانگی، گرد و خاک، عطر و دود می‌شوند. همچنین ممکن است علائمی مانند خارش، اشک ریزش، عطسه و گرفتگی بینی نیز در آلرژی دیده شوند.

خشکی چشم

گاهی اوقات، اشک به مقدار کافی تولید نمی‌شود یا به سرعت تبخیر می‌شود. همچنین، گاهی اوقات چشم اصلا قادر به تولید اشک نیست. هر یک از این وضعیت‌ها ممکن است باعث خشکی چشم شود. خشکی چشم ممکن است منجر به درد، زخم‌های قرنیه و حتی از‌دست‌دادن بینایی شود. علامت‌های دیگر خشکی چشم شامل قرمزی، سوزش، تاری دید، خستگی چشم، سنگینی پلک‌ها، ناتوانی در استفاده از لنز‌های تماسی و موارد دیگر می‌شود.

گل مژه

گل مژه یا التهاب ملتحمه، یک وضعیت آزاردهنده است که زمانی رخ می‌دهد که غشای شفاف چشم و غشای داخلی پلک به التهاب مبتلا می‌شوند. این التهاب معمولا ناشی از عفونت باکتریایی، ویروسی، آلرژی یا مواد تحریک‌کننده مانند کلر در آب استخر است. عفونت ملتحمه یا گل مژه بسیار شایع و پراکنده است، به خصوص در کودکان. علائم معمول این وضعیت شامل اشک‌ریزی زیاد، سوزش، خارش، ترشحات مختلف از چشم‌ها، حساسیت به نور و آسیب به عروق خونی چشم هستند.

پاره شدن عروق چشم

وقتی رگ‌های خونی ریز زیر سطح چشم پاره می‌شوند، باعث ظهور سفیدی چشم قرمز می‌شود. این وضعیت گاهی اوقات پس از عطسه شدید، بلند کردن اجسام سنگین، استفراغ شدید و حتی مالش کم یا زیاد چشم مشاهده می‌شود.

عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد بیشتر بخوانید: عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد

گلوکوما

تجمع مایع در قسمت جلوی چشم باعث ایجاد فشار روی چشم و عصب بینایی می‌شود که به آن آب سیاه یا گلوکوم معروف است. این بیماری معمولا در افراد بالای ۶۰ سال رخ می‌دهد و می‌تواند به نابینایی منجر شود. گلوکوم معمولا بدون درد است اما در صورتی که شدت آن افزایش یابد، ممکن است علائمی مانند درد شدید چشم، سردرد، کاهش دید یا تاری دید، و دیدن اجسام در هاله‌ای از نور را تجربه کنید.

دلایل قرمزی چشم

برای جواب به این سوال که چرا چشم قرمز میشه؟ برخی از دلایل ان:

  • تهوع و استفراغ
  • خراش و زخم‌های قرنیه
  • التهاب بخش سفید رنگ چشم یا صلبیه
  • التهاب لایه‌ی میانی چشم
  • افتادن اجسام خارجی داخل چشم
  • تب یونجه: واکنش آلرژیک در بینی، چشم، سینوس‌ها، گلو و ریه‌ها
  • صدمه به چشم ناشی از ضربه خفیف
  • التهاب قرنیه
  • استفاده‌ی مکرر از قطره‌های چشمی
  • التهاب پلک‌ها به دلیل عفونت‌های باکتریایی یا بیماری‌های پوستی
  • گل مژه: برآمدگی در حاشیه یا داخل پلک‌ها باعث التهاب، درد، سوزش و ورم موضعی پلک و قرمزی چشم‌ها می‌شود.
  • استفاده زیاد از لنز طبی
  • عمل چشم اخیر
  • بارداری
  • کم‌خوابی
  • الکل
  • سیگار
  • شنا

علت قرمزی چشم کودکان چیست؟

کودکان باید بهداشت فردی خود را رعایت کنند. مالیدن چشم‌ها می‌تواند به سطح چشم آسیب برساند و باعث پاره‌شدن مویرگ‌های چشم‌ها شود. این کار می‌تواند قرمزی چشم‌ها را ایجاد کند. آلودگی و حساسیت به آلودگی‌ها نیز موارد دیگری است که می‌تواند باعث قرمزی چشم‌ها شود. بنابراین، اگر کودک آلودگی‌ها را به چشم‌های خود منتقل کند، ممکن است واکنش آلرژیکی را ایجاد کند. بهتر است کودکان در مورد اهمیت بهداشت فردی و جلوگیری از آسیب به چشم‌ها آموزش داده شوند.

قطره برای رفع قرمزی چشم

یک روش موثر برای رفع قرمزی چشم استفاده از قطره های چشمی است. از جمله قطره های موثر برای این منظور می‌توان به قطره نفازولین اشاره کرد. قطره نفازولین ضد احتقان است و با تنگ کردن رگ‌ها باعث متوقف شدن خونریزی از مویرگ‌ها می‌شود. همچنین، برای درمان خشکی چشم می‌توان از قطره‌های استریل چشمی استفاده کرد تا رطوبت چشم‌ها افزایش یابد.

درمان خانگی قرمزی چشم

گلاب یک ماده ضدحساسیت است که به چشم‌ها حفاظت می‌کند. با استفاده از گلاب، می‌توانید چشم‌های خود را از آلودگی و گرد و خاک پاک کنید و آن‌ها را ضدعفونی کنید.

بهترین روش برای استفاده از گلاب، استفاده از آن به عنوان یک روش شستشو و تمیزکاری برای چشم‌ها است. در طب اسلامی برای درمان قرمزی، به استفاده از مواد زیر توصیه می‌شود:

  • تخم کتان
  • عنابی
  • کافوری
  • عصمت

چرا چشمم هر روز قرمز میشه؟ ایا خطرناکه؟

اگر قرمزی چشم‌تان بیش از چند روز یا چند هفته ادامه داشته باشد، باید دقت کنید زیرا این موضوع ممکن است نشانه اختلالات جدی مانند گلوکوم یا افزایش فشار خون باشد که می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تری برای شما شود.

راه های پیشگیری

  1. شستشوی منظم دست‌ها با آب و صابون
  2. اجتناب از لمس چشم‌ها با دست‌های آلوده
  3. استفاده از عینک آفتابی یا عینک دستی در معرض نور خورشید
  4. استفاده از گرانولار‌ها و ماسک‌های شن و نقره برای پایان دادن به آلودگی آلرژی‌زای
  5. استفاده از قطره‌های چشمی مرطوب‌کننده
  6. اجتناب از تماس با افراد مبتلا به عفونت چشمی
  7. استفاده از عینک شناور در حمام و استخرها
  8. حفظ فاصله مناسب با افراد مبتلا به عفونت چشمی
جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.