جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین مکمل های تقویت کننده چشم که باید مصرف کنید

line
فهرست مطالب

برای تقویت چشم چه قرصی بخوریم؟ با توجه به تحقیقات لنزشو ، تایید شده است که 1 میلیارد نفر در سراسر جهان از اختلال عملکرد بینایی رنج می برند. که می توان با پیشگیری و درمان آن ها، از عارضه کوری جلوگیری کرد.
مراقبت از چشم ها و تغذیه سالم، اقداماتی حیاتی برای جلوگیری از بیماری های چشمی مانند اختلالات خشکی چشم، پیشرفت نزدیک بینی، آب مروارید، گلوکوم، رتینوپاتی دیابتی و بیماری ماکولای سنی است. رعایت تغذیه مناسب شامل مصرف ویتامین ها، مواد معدنی، کاروتنوئیدها، فلزات کمیاب و اسیدهای چرب امگا 3، برای عملکرد سالم سیستم بینایی ضروری است.

در بین غذاهای طبیعی که برای تقویت سلامت چشم و بینایی موثر هستند. می‌توان به ماهی، گوشت، تخم مرغ، آجیل، حبوبات، مرکبات، آجیل، سبزیجات سبز برگ، میوه‌ها و سبزیجات نارنجی رنگ اشاره کرد. همچنین مصرف زیتون و روغن زیتون و لبنیات نیز به تقویت بینایی و جلوگیری از بیماری‌های چشمی کمک می‌کند. از طرفی، محصولات مکمل غذایی نیز می‌توانند به عنوان ابزاری برای مدیریت بیماری‌های مزمن-دژنراتیو چشمی مورد استفاده قرار گیرند و با ترکیبات آنتی‌اکسیدانی خود، می‌توانند از آسیب سلولی در شبکیه جلوگیری کنند و خطر پیشرفت بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را کاهش دهند. به همین دلیل، این موادغذایی و مکمل‌ها به عنوان یک رژیم غذایی سالم برای مراقبت از سلامت چشم و بینایی بسیار موثر هستند.

برای تقویت چشم چه ویتامین و قرصی بخوریم

در این مرحله به مهم ترین ویتامین ها و مواد معدنی برای تقویت چشم می پردازیم:

ویتامین C

بیماری دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) یک بیماری مزمن و غیرقابل برگشت است که معمولاً در افراد بالای 60 سال رخ می دهد. و با زوال ماکولا (نواحی مرکزی شبکیه) همراه است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که از چشم ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. و می تواند خطر پیشرفت این بیماری را کاهش دهد.

همچنین این ویتامین برای تولید کلاژن ضروری است که برای سلامت قرنیه و صلبیه چشم لازم است. ویتامین C همچنین می تواند در کاهش خطر ابتلا به آب مروارید موثر باشد. مصرف روزانه بیش از 490 میلی گرم ویتامین C می تواند خطر ابتلا به آب مروارید را به طور قابل توجهی کاهش دهد. مصرف مرکبات، میوه های استوایی، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی و کلم پیچ به عنوان منابع اصلی برای ویتامین C در مکمل های روزانه توصیه می شود.

ویتامین E

مانند ویتامین C، ویتامین E نیز یکی از آنتی اکسیدان های قوی است. که برای حفاظت از سلول های بدن، از جمله سلول های چشمی، در مقابل رادیکال های آزاد و مولکول های مضر مورد استفاده قرار می گیرد. برای محافظت از سلامت چشم و پیشگیری از بیماری های مرتبط با استرس اکسیداتیو، مصرف مکمل های حاوی ویتامین E بسیار حیاتی است. تحقیقات نشان داده است که افرادی که مقدار ویتامین E بیشتری در رژیم غذایی خود دارند، در مقایسه با افراد کمتری که این ویتامین را مصرف می کنند، خطر ابتلا به بیماری AMD را تا 20 درصد کاهش می دهند. بنابراین، مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین E مانند ماهی، آووکادو و سبزیجات سبز برگ توصیه می شود تا به حفظ سلامت چشم و بینایی کمک کند.

برای تقویت چشم چه قرصی بخوریم

ویتامین A

ویتامین A یک بازیکن کلیدی در حفظ بینایی سالم است. این ویتامین با پروتئین رودوپسین ترکیب شده است که به چشم این امکان را می دهد که در شرایط نور کم هم بتواند مناظر را ببیند. همچنین، کمبود ویتامین A می تواند به شب کوری منتهی شود، بنابراین مصرف این ویتامین بسیار حیاتی است. علاوه بر این، ویتامین A عملکرد قرنیه، لایه محافظ چشم را نیز افزایش می دهد. اگر شما احساس می کنید که چشمان شما کمتر رطوبت تولید می کنند، ممکن است نیاز به مصرف ویتامین A داشته باشید. بیتا کاروتن منبع اصلی ویتامین A در رژیم غذایی ما است و این رنگدانه گیاهی موجود در میوه ها و سبزیجات رنگارنگ ما است. با مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A مانند سیب زمینی شیرین، هویج، فلفل قرمز و کدو تنبل، می توانید بینایی خود را بهبود بخشید و از این ویتامین حیاتی بهره مند شوید.

امگا ۳

سلول های گیرنده نوری در شبکیه اطراف چشم شما انواع زیادی از اسیدهای چرب امگا 3 را در خود جای داده اند. بر اساس باورها، اسید چرب دوکوزاهگزانوئیک (DHA) کمک زیادی به رشد این سلول ها می کند.

این اسید همچنین می تواند در کاهش التهابات و حمایت از بازسازی سلول های شبکیه و قرنیه بعد از آسیب هایی که از نور و پیری ناشی می شود، نقش داشته باشد.

افرادی که مقدار بیشتری از اسید های چرب امگا 3، DHA و EPA مصرف می کنند. با کمترین احتمال به بیماری AMD مبتلا می شوند. همچنین، کمبود اسید های چرب امگا 3 ممکن است با سندرم چشم خشک و رتینوپاتی مرتبط باشد. به علاوه، تحقیقات نشان داده است که نوزادانی که DHA را در غذای شیر خود دارند، دید بهتری دارند. منابع غنی از امگا 3 شامل ماهی های چرب مانند تن، خال مخالی و سالمون، روغن بذر کتان، گردو و سبزیجات برگ سبز می باشند.

عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد بیشتر بخوانید: عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد

زینک

روی یکی از مواد معدنی حیاتی است که برای سلامتی چشم شما بسیار مهم است. این ماده دارای خصوصیات آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند سلول های چشم شما را محافظت کند. تحقیقات نشان داده است که مصرف روی می تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری AMD کمک کند، که یکی از علت های اصلی ناشی از نابینایی در افراد مسن است.

بهتر است هنگام مصرف روی، آن را با مکمل های مس ترکیب کنید تا جذب مس در بدن کاهش یابد.

ویتامین B1

بدون شک، ویتامین B1 برای سلامت چشمان بسیار مهم است. ویتامین B1، که به عنوان یکی از اعضاء گروه B “ویتامین ضد استرس” شناخته می‌شود، می‌تواند التهاب را کاهش دهد. برای مثال، ممکن است ویتامین B1 به همراه سایر ویتامین های گروه B، خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد. همچنین، طبق تحقیقات، مصرف ویتامین B1 ممکن است برای درمان یووئیت، یک بیماری التهابی چشم، که می‌تواند منجر به کوری شود، موثر باشد.

اما همچنان نیاز به تحقیقات بیشتر و مطالعه دقیق در این زمینه وجود دارد. به همین دلیل، توصیه می‌شود که به منابع غنی از ویتامین B1 از جمله حبوبات، غلات کامل، گوشت های پروتئینی و مواد غذایی دیگر روزانه توجه کنید تا از سلامت چشمان خود مراقبت کنید.

ویتامین B2

یکی از ویتامین‌های گروه B که تأثیرگذار بر سلامت چشم است، ریبوفلاوین است. این ویتامین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و می‌تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد، از جمله در حفظ سلامت چشم. محققان در حال مطالعه تأثیر ریبوفلاوین بر پیشگیری از مشکلات مرتبط با چشم مانند آب مروارید هستند. بررسی‌ها نشان داده که فردی که مقدار مناسب ریبوفلاوین را به رژیم غذایی خود اضافه کند، می‌تواند خطر ابتلا به آب مروارید را به صورت قابل توجهی کاهش دهد. به عنوان مثال، مصرف گردو، گوجه، تخم مرغ و سیب به عنوان منابع خوب ریبوفلاوین می‌تواند به حفظ سلامت چشم کمک کند.

ویتامین B3

ویتامین B3 علاوه بر کمک به تبدیل غذا به انرژی و عمل به عنوان یک آنتی اکسیدان، نیاسین نقشی مهم در پیشگیری از بیماری گلوکوم نیز دارد. مطالعات نشان داده اند که مصرف کم نیاسین می تواند به افزایش خطر ابتلا به این بیماری منجر شود. بنابراین، توجه به مصرف منابع غنی از نیاسین مانند گوشت، مرغ، ماهی، قارچ، بادام زمینی و حبوبات می تواند به حفظ سلامت چشم و پیشگیری از بیماری گلوکوم کمک کند.

ویتامین B6، B9 و B12

در تحقیقات اخیر، محققان به بررسی تأثیر ویتامین B6، B9 و B12 بر سلامت چشم پرداخته اند. این ویتامین ها به طور مشترک می توانند سطح هموسیستئین را کاهش دهند، که یک پروتئین در بدن است که احتمالاً با التهاب و افزایش خطر ابتلا به AMD مرتبط است. یک مطالعه بالینی اخیر نشان داد که زنانی که 1000 میکروگرم ویتامین B12 را همراه با ویتامین B6 و B9 مصرف می کنند، خطر ابتلا به ماکولا را تا 34 درصد کاهش می دهند. این نتایج نشان می دهند که مصرف مناسب این ویتامین ها می تواند به بهبود سلامت چشم کمک زیادی کند.

راهکار های تقویت چشم در خانه

برای تقویت چشم های خود در خانه، می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • استفاده از مرطوب کننده برای حفظ رطوبت چشم ها
  • مصرف مقدار زیادی آب برای حفظ رطوبت بدن
  • اطمینان از خواب کافی و استراحت به چشم ها
  • استفاده از اشک مصنوعی برای مرطوب نگه داشتن چشم ها
  • تعویض فیلترهای وسایل گرمایشی یا کولر گازی برای پاکسازی هوا
  • خودداری از حضور در محیط هایی با هوای گرد و غبار یا کثیف
  • استفاده از کمپرس سرد، خیار یا کیسه های چای سبز یا سیاه مرطوب و خنک شده روی چشم ها برای آرامش و تقویت چشم ها.

سخن پایانی لنزشو

چشم‌ها همانند سایر قسمت‌های بدن، در معرض بیماری‌های مختلف قرار می‌گیرند. بالاتر رفتن سن نیز تأثیر منفی بسیاری بر روی آن‌ها دارد. بنابراین، اهمیت خوردن یک رژیم غذایی سالم و غنی از آنتی اکسیدان‌ها برای حفظ سلامت چشم‌ها بسیار زیاد است. اما بر اساس موسسه ملی چشم، تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای چشم از طریق رژیم غذایی تنها کار آسانی نیست و بهتر است از مکمل‌های تغذیه‌ای نیز استفاده کنید.

برای تقویت چشم چه قرصی بخوریم؟ یک مکمل کامل برای تقویت چشم پیدا کنید،( حتما از داروخانه و مراکز معتبر خریداری کنید.) که از موادی مانند لوتئین، زآگزانتین، ویتامین‌های گروه B، A, C, E، روی و سلنیوم تشکیل شده باشد. تا با مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم، به حفظ سلامت چشم‌هایتان بپردازید و از آسیب سلولی جلوگیری کنید. به این ترتیب، می‌توانید سال‌ها سلامت و نیروی چشمی داشته باشید.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.