جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد

line
فهرست مطالب

عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد؟ با انجام جراحی لیزر چشم، بیش از 98 درصد از بیماران بهبودی کامل و بهبودی عالی در بینایی خود را تجربه خواهند کردند. اگر افراد بعد از جراحی دوباره از عینک یا لنز طبی استفاده نکنند، می توانند جراحی مجدد را انجام دهند. به روز شدن فناوری لیزیک به معنای کاهش نیاز به جراحی های دوم است و اکثر بیماران نیازی به جراحی دوباره نخواهند داشت.

لیزیک یک جراحی سریع و ایمن برای رفع مشکلات بینایی است که با موفقیت بسیار زیادی در سراسر جهان انجام می شود. در حقیقت، 98 درصد از افرادی که این جراحی را انجام داده اند، دید 10/10 یا حتی بهتر از آن را کسب کرده اند. هر چند، همانطور که قبلا هم گفته شد. جراحی لیزیک همراه با برخی از عوارض و خطرات است. بنابراین، انتخاب یک جراح ماهر و ماهر می تواند احتمال مواجهه با این خطرات را به حداقل برساند. همچنین، افرادی که دو بار یا بیشتر این جراحی را انجام داده اند، هیچ خطر جدی خاصی ندیده شده است. اما، بهتر است همواره با پزشک خود در مورد هر گونه خطرات یا عوارض قابل توجه صحبت کنید.

از کجا بفهمیم بعد از عمل لیزیک دوباره نیاز به عمل داریم یا نه؟

در صورتی که پس از عمل لیزیک، بینایی شما به طور کامل بهبود نیابد، نگران نباشید. این امر نشانه ای برای اجرای مجدد جراحی نیست. با تدریج و به طور طبیعی، بینایی شما در طول هفته های اول بهبود خواهد یافت. در صورتی که مشکلات بینایی باقی بمانند. و یا با گذر زمان بیشتر دوباره ظاهر شوند، پیشنهاد ممکن است برای اصلاح مجدد با عمل لیزری داده شود. پزشک چشم پزشکی در طی 3 تا 6 ماه اول پس از عمل، شما را مراقبت می کند و در صورت لزوم، مجدداً عمل را پیشنهاد می دهد.

حتی اگر سه ماه پس از عمل لیزیک، بینایی شما بهبود نیابد، نگران نشوید. در این صورت، پزشک معالج شما ممکن است یک نظارت دقیق تر و عینک جدیدی را برای شما تجویز کند تا زمانی که بینایی شما بهبود یابد. در برخی از موارد، بعد از عمل لیزیک، ممکن است ماهها یا حتی سالها طول بکشد تا بینایی شما کامل بهبود یابد. اما با گذشت زمان و افزایش سن، ممکن است نیاز به جراحی لیزری دوباره ایجاد شود.

توجه داشته باشید که تقریباً همه افراد بعد از چهل سالگی نیاز به عینک برای مطالعه دارند، بدون توجه به اینکه آیا لیزیک داشته اند یا خیر. به همین دلیل، پیرچشمی به عنوان یک واقعیت طبیعی در نظر گرفته می شود. و نباید با عیوب انکساری اشتباه گرفته شود. درمان پیرچشمی به طور کاملاً متفاوتی انجام می شود.

آزمایش قبل از عمل دوم لیزیک

پزشک شما باید آزمایشات مربوط به عمل جراحی لیزر انجام دهد تا بشود ارزیابی کرد که آیا شرایط لازم برای جراحی مجدد وجود دارد یا خیر. قرنیه شما نیز باید دوباره ارزیابی شود تا بطور دقیق بافت قرنیه و تغییرات آن مورد بررسی قرار گیرد. درصورتی که ضخامت قرنیه برای جراحی دوم کافی نباشد، ممکن است پزشک سایر روشهای انکساری را به شما معرفی کند که بر اساس شرایط چشم و نیازهای شما مناسبتر باشند.

خطرات ناشی از عمل لیزیک دوم

خطرات ناشی از عمل لیزیک دوم:

  • خطر افزایش فشار داخل چشم: انجام جراحی لیزیک ممکن است منجر به افزایش فشار داخل چشم شود که در برخی از موارد نیاز به درمان دارویی یا حتی جراحی دیگر دارد.
  • عفونت: در صورت عدم رعایت بهداشت در دوران پس از جراحی، خطر ابتلا به عفونت در چشم ها وجود دارد که ممکن است نیاز به درمان دارویی یا حتی دستکاری مجدد با لیزر داشته باشد.
  • تغییر در نتایج: بعضی از افراد ممکن است پس از گذراندن جراحی لیزیک به دلیل عوامل مختلفی همچون تغییر در دوربین عدسی و یا تغییر در فراوانی حرکات چشمی، به نتایج مطلوب نرسند.
  • خشکی چشم: معمولا یک الی سه ماه خشکی چشم دارید و باید از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنید.

تفاوت عمل لیزیک اول با عمل دوم

عمل لیزیک مجدد یک فرایند جراحی است که بمنظور اصلاح بینایی و کاهش اتکای به عینک یا لنزهای چشمی انجام می شود. این عمل برای افرادی که پس از عمل لیزیک اول نرخ بینایی آنها کاهش یافته است. یا نیاز به تصحیح بینایی دوباره دارند، مفید است.

در جراحی لیزیک مجدد، پزشک از تکنیک های متفاوتی برای تغییر شکل قرنیه استفاده می کند که متفاوت از جراحی اول است. این عمل بدون نیاز به ایجاد فلپ قرنیه صورت می گیرد. و با استفاده از لیزر، قرنیه شکل داده می شود. به گونه ای که بینایی بهبود یابد.

پس از عمل لیزیک مجدد، پزشک به شما توصیه هایی داده. و داروهایی تجویز می کند. تا از بهبودی سریعتر و بهتر بینایی خود اطمینان حاصل کنید. به هر حال، برای حفظ سلامت چشم و بررسی دقیق تغییرات بینایی، مراجعه منظم به پزشک چشم اهمیت دارد.

رنگ چشم نوزاد تا چند ماهگی تغییر میکند بیشتر بخوانید: پیش بینی تغییرات رنگ چشم در نوزادان

بنابراین، اگر نیاز به انجام عمل لیزیک مجدد دارید یا در آینده به تصحیح بینایی نیاز دارید، با یک پزشک متخصص چشم مشورت کنید و تمامی گزینه ها و مزایا و معایب آنها را با او بررسی کنید.

طول عمر عمل لیزیک

برای بسیاری از افراد، تحولاتی که پس از جراحی لیزیک چشم اتفاق می افتد، تا آخر عمر باقی می ماند. وقتی قرنیه شما توسط جراح متخصص تغییر می کند، همان موقع عیوب بینایی شما اصلاح می شود. به همین دلیل، لیزیک به عنوان یک روش دادوستد برای بهبود بینایی دائمی شناخته می شود.

آیا لیزیک یک راهکار دائمی برای مشکلات چشم است؟

اگرچه لیزیک می‌تواند به شما کمک کند تا بدون نیاز به عینک یا لنز زندگی کنید، اما چشمان شما با گذشت زمان تغییر ممکن است نتیجه این عمل جراحی را تغییر دهد.

همچنین باید مدنظر داشته باشید که احتمال ابتلا به بیماری‌های چشمی نظیر آب مروارید و پیرچشمی نیز وجود دارد. اما اگر هر یک از این بیماری‌ها را تجربه کنید، به خودتان اجازه دهید که نگران نباشید، زیرا می‌توانید با مشورت با یک جراح فلوشیپ قرنیه مجرب، اقدام به انجام مجدد این عمل جراحی نمایید. وی می‌تواند شما را راهنمایی کند. که چه تغییراتی در چشمان شما اتفاق افتاده و چه روش درمانی برایتان مناسب است.

پس، پیش از اتخاذ تصمیم برای انجام مجدد لیزیک، حتما با یک جراح متخصص مشورت کنید تا بهترین تصمیم را بیان و انجام دهید.

علل عمل مجدد

جراحی مجدد لیزری قرنیه یک گزینه درمانی است که ممکن است برای بهبود بینایی بعد از جراحی های انکساری دیگر انجام شود. این عمل معمولا برای اصلاح عیوب انکساری باقیمانده پس از جراحی های دیگر مانند کاشت لنزهای داخل چشمی فیکیک و جراحی برداشتن لنز شفاف انجام می شود. از آنجا که ممکن است پس از جراحی آب مروارید هنوز عیوب انکساری باقی مانده باشد، جراحان ممکن است به جراحی مجدد لیزری قرنیه روی آورند تا بینایی بیشتری را فراهم کنند. با این حال، بیماران باید به یاد داشته باشند که با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته تر، اکثر بیماران پس از جراحی اولیه بینایی خوبی کسب می کنند و نیازی به جراحی مجدد ندارند. همچنین، گزینه های دیگری نیز برای بهبود بینایی بدون نیاز به عینک وجود دارد.

سخن پایانی لنز شو

همانطور که اشاره شد، لیزیک تغییرات دائمی در قرنیه ایجاد می کند. اگر قرنیه بیماران پس از این عمل جراحی به اندازه کافی ضخیم نباشد، انجام لیزیک دوم ممکن است با عوارض همراه باشد. قرنیه های بسیار نازک ممکن است باعث افزایش خطر اکتازی قرنیه شوند، که به مشکل مخروطی شدن چشم ها منتهی می شود.

علاوه بر این، جراحی لیزیک ثانویه می تواند خطر رشد اپی تلیوم را افزایش دهد، زیرا فلپ قرنیه باید دوباره ایجاد شود. نرخ رشد اپی تلیوم در جراحی اولیه کمتر از جراحی ثانویه است.

بهتر است قبل از انجام این عمل جراحی با یک پزشک متخصص در زمینه قرنیه مشورت کنید تا اطمینان حاصل شود که آیا واجد شرایط لیزیک هستید یا خیر. بعد از معاینات لازم، پزشک به شما توصیه خواهد کرد کدام روش برای شما مناسب تر است. حالا نوبت شماست که بگویید، عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد؟

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.