جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پیش بینی تغییرات رنگ چشم در نوزادان

line
فهرست مطالب

رنگ چشم نوزاد تا چند ماهگی تغییر میکند؟ با لنز شو همراه شوید تا به شما بگوییم، تغییرات بزرگ در چشمان کودکان اکثراً در مدت 6 تا 9 ماه اول از تولد آنها رخ می‌دهد. در طول چند هفته یا ماه اولیه زندگی، ممکن است لحظه‌ای نوعی از تیرگی در چشمان کودک خود تشخیص دهید. این تغییر به آرامی رخ می‌دهد و شما ممکن است اصلا احساس نکنید که چشمان کودکتان تغییر کرده است. اما یک روز، بلافاصله از خواب بیدار شدن کودکتان ممکن است با رنگ چشمان جدیدش مواجه شوید و شگفت‌انگیز شوید! اکثر اطفال تا یکسالگی دائمی رنگ چشمان خود را پیدا می‌کنند، اما برخی کودکان حتی تا شش سالگی هم تغییر می‌کنند. این اتفاق نادر است و به طور ناگهانی رخ نمی‌دهد، اما اگر اتفاق بیفتد، حال و هوای دیدن چشمان جدید کودکتان خواهید داشت!

دلایل تغییر رنگ چشم نوزاد

هنگامی که کودکان به دنیا می‌آیند، چشمانشان روشن است، چرا که ملانین کمی در آنها وجود دارد. ملانین نوعی رنگدانه است که باعث می‌شود چشم و پوست و مو رنگی داشته باشد. وقتی کودکان به دنیا می‌آیند، ممکن است چشمانشان رنگ آبی داشته باشد و این به خاطر کم بودن ملانین است. اما پس از تولد، نور منجر به تحریک تولید ملانین می‌شود و این باعث تغییر رنگ یا تیره شدن چشم پس از تولد می‌شود. برای توجه داشتن، ملانین تنها رنگدانه‌ای است که در چشمان ما وجود دارد و رنگ چشم ما را تعیین می‌کند، ولی هیچ رنگدانه‌ای مستقیماً باعث رنگی شدن چشم نمی‌شود.

ایا رنگ چشم کودکتان هم رنگ چشم شما خواهد بود؟

تعداد زیادی ژن در تعیین رنگ چشم دخالت دارند. حتی اگر رنگ چشم پدر و مادر قهوه‌ای باشد، این احتمال وجود دارد که فرزندی با چشم آبی رنگ به دنیا بیاورند و این در صورتی است که در ساختار ژنتیکی والدین، ژن‌هایی برای چشمان آبی وجود داشته باشد. اما چگونه ممکن است که پدر یا مادری دارای ژن‌هایی از یک رنگ دیگر باشند؟ بله، از طریق پدر بزرگ یا مادر بزرگ. رنگ چشم یک کودک فقط به رنگ چشم پدر یا مادرش بستگی ندارد؛ بلکه به رنگ چشم اجدادش هم وابسته است. بنابراین اگر دیدید که رنگ چشم کودکان با شما فرق دارد، دلیلش را باید در یکی از اجداد کودک جستجو نمایید. (در این موارد والدین معمولا از خرید لنز رنگی برای هم رنگ شدن چشمانشان با چشم فرزندشان استفاده میکنند.)

حتی اگر با نمودارها یا فرمول‌هایی برای تعیین رنگ چشم فرزندان مواجه شدید، فکر نکنید که این محاسبات بسیار دقیق هستند. هیچ کس، حتی پزشکان، نمی‌توانند بگویند که وقتی کودکتان بزرگ شد، رنگ چشمش چه خواهد شد. اینکه کودکتان چه بخورد یا چقدر در معرض نور خورشید قرار بگیرد، تاثیری در رنگ چشمانش نخواهد داشت. رنگ چشمان فقط و فقط به ژنتیک بستگی دارد. اما متولد شدن کودک با چشمان قهوه‌ای به این معنی است که او از همان بدو تولد دارای مقدار ملانین تعیین شده توسط کدهای ژنتیکی‌اش، است و بنابراین چشمانش دیگر تغییر رنگ نمی‌دهد.

فاکتورهای تغییر رنگ چشم نوزاد

طبقه‌بندی اصلی انواع رنگ چشم بر اساس پارامترهای مورد بررسی عبارتند از:

لنز چه رنگی به چشم مشکی میاد بیشتر بخوانید: پرطرفدارترین لنزهای رنگی برای چشمان مشکی در سال 2024

  1. ژنتیک: یکی از عوامل اصلی در تعیین رنگ چشم جنین ارثی است. پدر و مادر جنین هر دو این ژن‌ها را به وراثت‌گرفته و بر اساس آن‌ها رنگ چشم جنین تعیین می‌شود.
  2. زمان تحول: رنگ چشم جنین ممکن است در طول رشد و تحول جنین تغییر کند. به عنوان مثال، یک جنین که ابتدا چشم‌های آبی داشته باشد، ممکن است در طی ماه‌های بعدی رنگ چشم خود را به سبز یا قهوه‌ای تغییر دهد.
  3. عوامل زیست محیطی: عواملی مانند نور محیط، تغذیه، استرس و مواد شیمیایی مصرف شده می‌توانند تأثیر مخربی بر رنگ چشم جنین داشته باشند و باعث تغییر در رنگ چشم آن شوند.
  4. بیولوژی مولکولی: برخی ژن‌ها و پروتئین‌ها در فرآیند تشکیل رنگ چشم نقش دارند و هرگونه تغییر در مولکول‌های موجود می‌تواند باعث تغییر در رنگ چشم مربوطه شود.

با توجه به این پارامترها، تعیین رنگ چشم جنین به‌صورت کامل و دقیق به ندرت امکان‌پذیر است و ممکن است تغییرات غیر قابل پیش‌بینی ایجاد شود.

تعیین رنگ چشم نوزاد

به علت پیچیدگی وراثت چشم، پیش‌بینی رنگ چشم نوزاد به راحتی امکان‌پذیر نیست. رنگ چشم کودک نه تنها تاثیر ژن‌های والدین بلکه عوامل دیگری همچون محیط و شرایط فیزیکی و محیطی نیز می‌تواند داشته باشد. بنابراین همیشه بهتر است که با عشق و محبت فرزند خود را بپذیریم و اهمیت زیادی به رنگ چشم او ندهیم. با این حال با توجه به ازمایش ها احتمالات به شرح زیر است :

  • اگر هر دو والد چشم‌های قهوه‌ای داشته باشند، احتمالاً فرزندشان نیز چشم‌های قهوه‌ای خواهد داشت. اما در برخی موارد، اگر والدین فرزندشان از سرخوردگی چشمی یا چشم‌های آبی به ارث برده باشند، احتمال دارد که فرزند آن‌ها چشم‌های آبی داشته باشد. انتخاب نوع چشم‌ها به صورت ژنتیکی و ارثی است و احتمالات متفاوتی وجود دارد که ممکن است رنگ چشم فرزندان متفاوت با والدینشان باشد.
  • در صورتی که هر دو والد چشم آبی داشته باشند، احتمالاً چشم‌های کودک آن‌ها نیز آبی خواهد بود. این امر به دلیل وجود ژن‌هایی که بسیاری از افراد را سبز یا قهوه‌ای رنگ کرده‌اند، بسیار احتمالی است. اگرچه باید به این نکته توجه داشت که این اتفاق هر زمانی اتفاق نمی‌افتد و ممکن است به دلایل مختلف دیگر رنگ چشم کودک متفاوت از والدین باشد.
  • در صورتی که هر دو والد چشم سبز داشته باشند، احتمالا فرزند آن‌ها هم چشم‌های سبز خواهد داشت.

تشکیل رنگ چشم نوزاد

کودکان زمانی متولد می‌شوند که گاهی چشم‌هایشان چشمهای تیره دارند، معمولا در کشورهای آسیایی و آفریقایی. اما کودکان اروپایی دارای چشمان روشن و زیبا به رنگ آبی هستند. پدر و‌مادر ممکن است رنگ چشم خاصی داشته باشند که فرزندشان هم همان رنگ را داشته باشد، اما این همیشه اتفاق نمی‌افتد.

وقتی نوزاد به دنیا می‌آید، احتمالا دارای یک رنگ چشم خاص است، اما پس از تولد به دلیل نوری که به چشم‌ها می‌خورد، رنگ چشم آن تغییر می‌کند. ممکن است طی چند ماه آینده، رنگ چشم کودک تغییر کند تا در نهایت یک رنگ ثابت و دائمی داشته باشد. حتی بعد از بزرگسالی، رنگ چشم فرد ممکن است تغییر کند.

سخن پایانی لنز شو

یک ترفند بسیار آسان برای پیشبینی رنگ چشم نوزاد این است که ابتدا به سمت کنار چشم او نگاه کنید تا نورهای منعکس کننده رنگ عنبیه حذف شود. اگر قطرات طلایی در چشم آبی وجود داشته باشد، این نشانه می‌دهد که با افزایش سن، رنگ چشم به سبز یا قهوه‌ای تبدیل خواهد شد. اگر قطرات طلایی خیلی کم یا اصلاً دیده نشوند، این نشانه تغییرات زیادی در رنگ چشم کودک خواهد بود. حالا شما بگویید: رنگ چشم نوزاد تا چند ماهگی تغییر میکند؟

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.