جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اشتباهات رایج لنزهای چشمی

line
فهرست مطالب

اشتباهات رایج لنزهای چشمی که از روزمره بسیاری از افراد را تشکیل می‌دهند. اما این به این معنا نیست که نباید به نحوه مراقبت از آنها توجه کنید. لنزهای تماسی مستقیماً روی چشم گذاشته می‌شوند. و احترام به شیوه‌نامه‌های بهداشتی بسیار ضروری است تا اطمینان حاصل شود. که چشم‌های شما هنگام استفاده از لنزها آسیب نمی‌بینند و از عفونت پاک هستند. اما چندین خطا رایج در هنگام استفاده از لنز چشم وجود دارد که بسیاری از افراد آگاهانه یا ناآگاهانه آنها را مرتکب می‌شوند. آیا شما نیز یکی از آنها هستید؟

چند اشتباه رایج استفاده از لنز چشم

استفاده بیش از حد از لنز چشم

استفاده بیش از حد از لنزهای تماسی برخی مشکلات جدی برای چشمان شما ایجاد می‌کند. تاریخ انقضا بر روی لنزهای تماسی نشان می‌دهد که زمانی است که آنها هنوز جلوی آلودگی و عفونت‌ها را می‌گیرند. همه لنزهای تماسی بسته به نوع آنها باید پس از مدت زمان مشخصی تعویض شوند. لنزهای نرم یک‌بار مصرف، که شایع‌ترین نوع آنها هستند، معمولاً از ۱ روز تا ۳۰ روز استفاده می‌شوند. اما اگر از لنزهای تخصصی استفاده می‌کنید، ممکن است زمان استفاده آنها متفاوت باشد.

استفاده طولانی‌تر از بازه زمانی توصیه‌شده می‌تواند به چشمان شما آسیب برساند. اگر شما لنزهای خود را به موقع تعویض نکنید، ممکن است چشمان شما در معرض عفونت قرار بگیرند به دلیل تجمع میکروب‌ها و باکتری‌ها.

این خطا رایجی است که اغلب افراد هنگام استفاده از لنزهای تماسی مرتکب می‌شوند و اما راه حل‌هایی برای رفع آن وجود دارد. اول از همه باید زمان استفاده لنزها را رعایت کنید و به موقع آنها را تعویض کنید. علاوه بر این ، حتی اگر شما لنزها را برای چند روز استفاده نکرده‌اید، باید آنها را تعویض کنید. به عنوان مثال، اگر شما از لنزهای ۳۰ روزه استفاده کرده‌اید، اما به مدت ۱۵ روز عینک خود را استفاده کرده‌اید، هنوز باید لنزها را در پایان ۳۰ روز تعویض کنید.

تمیز نکردن جا لنزی

لطفاً هر 3 ماه یکبار، محفظه نگهداری لنزهای تماسی خود را تعویض کنید. و در این مدت به صورت دوره‌ای آن‌ها را تمیز کنید. بسیاری از افراد برای مدت طولانی‌تر از 3 ماه از محفظه نگهداری لنز استفاده می‌کنند. و کمتر از حد لازم آن‌ها را تمیز می‌کنند. این اقدام می‌تواند باعث تشکیل باکتری‌ها در لنز و در نهایت ایجاد عفونت یا مشکلات چشمی شود.

پس از خارج کردن لنزها از محفظه نگهداری، لطفاً محلول قدیمی را دور بریزید. با انگشتانتان تمیز، سوراخ‌های محفظه نگهداری را بمالید، با محلول لنز آبکشی کنید و با دستمال تمیز آن‌ها را خشک کنید. سپس محفظه نگهداری را روی یک دستمال تمیز در هوا خشک کنید.

هرگز از محلول لنز های تماسی دوباره استفاده نکنید، بلکه هر بار بعد از استفاده آن‌ها را خالی کنید و تعویض کنید تا از تجمع باکتری جلوگیری کنید.

محفظه نگهداری لنز هم باید از باکتری‌ها پاک شود، اما لطفاً از آب لوله کشی استفاده نکنید! همواره محلول کثیف و قدیمی را خالی کرده، آن را با محلول تازه بشویید و آن را وارونه کنید تا خشک شود.

لطفاً از شستن محفظه نگهداری با آب لوله کشی خودداری کنید، زیرا آب لوله کشی برای نوشیدن بی‌خطر است، اما ممکن است حامل بسیاری از میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌ها باشد که می‌توانند منجر به تکثیر و عفونت شدید شوند.

نشستن دست ها

دست های شما از نظر تعداد باکتری‌های مختلف که ممکن است به خود بیاورند، بسیار آلوده هستند. و این با لمس چشم منجر به عفونت می‌شود. برای همین، قبل از اینکه لنز خود را بگذارید یا بردارید، دست‌هایتان را با آب گرم و صابون ضد‌باکتریال بشویید.

خوابیدن با لنزها

خوابیدن با لنز های یکی دیگر از اشتباهات رایج لنزهای چشمی است. توصیه می‌شود همیشه لنزهای تماسی خود را پیش از خواب بردارید، به جز اگر از لنز‌های خاصی برای خواب استفاده می‌کنید. استفاده از لنزهای یکبارمصرف در هنگام خواب، خطر عفونت چشم را افزایش می‌دهد؛ زیرا لنزها می‌توانند باعث پارگی‌های ریزساختاری در قرنیه شوند و باکتری‌ها وارد چشم شده و عفونت را به همراه بیاورند.

علاوه بر این، نگهداری لنزها در طول شب، عدم تأمین اکسیژن کافی برای قرنیه را به همراه دارد؛ این امر می‌تواند باعث رشد غیرطبیعی رگ‌های خونی در قرنیه شود. به اصطلاح، این پدیده نئوواسکولاریزاسیون قرنیه نامیده می‌شود و در صورت وقوع آسیب شدید، ممکن است نتوانید از لنزهای تماسی استفاده کنید.

رنگ چشم نوزاد تا چند ماهگی تغییر میکند بیشتر بخوانید: پیش بینی تغییرات رنگ چشم در نوزادان

به همین ترتیب، استفاده از لنزهای تماسی در طول شب ممکن است باعث ایجاد زخم، تورم، کاهش بینایی، درد و ترشح شود. برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی، بهتر است همیشه لنزهای تماسی خود را قبل از خواب خارج کنید.

مالیدن چشم ها با لنز چشم

در هنگام داشتن لنز در چشم‌ها، بهتر است از مالش کردن آن‌ها خودداری کنید. چرا که ممکن است دست‌ها شامل آلودگی باشند. اگر شما از لنزهای رنگی یا آرایشی استفاده می‌کنید (مانند لنزهای آبی، سبز، طوسی و قهوه‌ای)، با مالش چشم‌ها ممکن است مواد آرایشی وارد آن‌ها شود و این مواد می‌توانند باعث عفونت، سوزش و قرمزی چشم شوند.

علاوه بر این، قابلیت لنزها برای پاره شدن به دلیل مالش وجود دارد و همچنین ممکن است یک گوشه از آن‌ها آسیب ببیند.

دوش گرفتن با لنز چشم

رعایت این نکات اساسی بسیار مهم است و باید به آن‌ها توجه کرد. دوش گرفتن با لنزهای تماسی کاملاً خطرناک است. و می‌تواند به عفونت‌های جدی و خطرناکی منجر شود. به همین دلیل قبل از ورود به دوش، لنزهای خود را حتماً بردارید. همچنین در صورتی که قصد دارید شنا کنید، حتماً با اپتومتریست خود مشورت کنید. و از او بپرسید که آیا شنا در آب مورد نظر برای لنزهای شما امن است یا خیر.

در کلیت، لنزها تنها می‌توانند با محلول لنز تماس داشته باشند. و لمس هر نوع مایع دیگری، از جمله آب لوله کشی، بسیار خطرناک است. پس بهتر است به این نکته توجه کنید. و برای حفاظت از سلامت چشمان خود، لنزهای خود را در موقعیت‌های خطرناک مانند حمام و شنا بردارید.

استفاده نامناسب از لوازم ارایش با لنز چشم

استفاده نامناسب از لوازم ارایش با لنز چشم یکی از اشتباهات رایج لنزهای چشمی است. با انجام برخی روش ها می توانید آرایش خود را انجام دهید تا با لنز های شما تداخل نداشته باشد. ذرات لوازم آرایش مانند ذرات موجود در پودرها می توانند لنز ها را کثیف کنند. از این رو ، احتمال بیشتری وجود دارد که ذرات روی لنز های شما بیافتند تا محصولات مبتنی بر کرم.

قاعده دیگری وجود دارد: نوع محصول آرایشی که استفاده می کنید مهم نیست بلکه مهم این است که قبل از استفاده از لوازم آرایش، لنز های خود را در چشمانتان قرار دهید. به این ترتیب لنز ها در چشمان قرار می گیرند و کمتر ذرات آرایش را جمع می کنند.

اگر از سایه چشم پودری استفاده می کنید، قبل از استفاده چشمانتان را به طور کامل ببندید و اگر می خواهید از ذرات پودر جلوگیری کنید، از کرم پودر یا سایه چشم استفاده کنید.

محلول نامناسب

تولیدکنندگان لنزهای تماسی همواره با تفاوت‌های زیادی در ساختار و ترکیبات مختلف مواجه هستند. بنابراین، اپتومتریست ممکن است برای شما به چندین محلول مختلف اشاره کند. این محلول‌ها شامل حساسیت‌های شیمیایی متفاوتی هستند و ممکن است با چشم شما سازگاری نداشته باشند.

بهترین راه برای انتخاب محلول لنز، مشورت با اپتومتریست شما است. او می تواند بررسی کند که کدام محلول با شرایط چشم شما سازگاری دارد و همچنین عمر لنز را طولانی تر می کند. اغلب لنزهای تماسی نیازمند محلول خاصی هستند تا تازگی و رطوبت خود را حفظ کنند.

باید توجه داشت که ممکن است در بازار محلول‌هایی وجود داشته باشند که به دلیل برند بودن، بسیاری از کاربران لنز آنها را استفاده می‌کنند. اما با استفاده از این محلول‌ها ممکن است لنز شما خراب شده و یا احساس ناراحتی در چشمانتان ایجاد شود. بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که توسط اپتومتریست شما توصیه شده و بهترین سازگاری را با چشمانتان داشته باشند.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.