جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

از کجا بفهمیم مایع لنز خراب شده

line
فهرست مطالب

از کجا بفهمیم مایع لنز خراب شده؟ لطفا در زمان خرید لنز چشمی توجه کنید که یکی از لوازم جانبی که باید دریافت کنید. مایع مخصوص لنز تماسی چشم است که در داخل بسته بندی انواع لنزها قرار دارد. این مایع برای نگهداری و استفاده صحیح از لنزهای چشم بسیار ضروری است. در این مقاله با شما درباره استفاده و نگهداری صحیح از مایع ویژۀ لنزهای تماسی چشم آشنا خواهیم شد.

اهمیت مایع لنز

معمولاً افرادی که از لنزهای طبی و رنگی استفاده می‌کنند، ادراک کافی دارند که محلول لنز چقدر برای نگهداری صحیح آن اهمیت و مهمی دارد. بدون استفاده از مایع لنز، امکان استفاده از لنز طبی برای آن‌ها وجود ندارد. با استفاده از مایع ویژۀ نگهداری لنز، می‌توانند لنز تماسی خود را به درستی ضدعفونی کرده و آن را همواره تمیز و سالم نگه دارند. اندکی توجه به این نکته کافی است که بدانیم یکی از عوارض اصلی استفاده از لنزهای تماسی می‌تواند عفونت چشمی باشد، بنابراین عدم رعایت بهداشتی مناسب در استفاده از لنزهای تماسی می‌تواند به مشکلات جدی برای کاربران آنها منجر شود.

معمولاً مایع لنز محصولی است که شما باید برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن لنزهای تماسی رنگی استفاده کنید. این مایع لنز برای ضدعفونی کردن لنزهای نرم، طبی و رنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این محلول لنز از رسوب و ایجاد پروتئین اضافه بر روی لنز جلوگیری کنید. در حقیقت، رسوب و پروتئین دو عامل اصلی فساد لنز و ایجاد مشکلات چشمی مانند التهاب، قرمزی، سوزش و آب ریزش از چشم هستند.

مایع لنز چشم چیست؟

مایع لنز چشم، به عنوان یک محلول مرطوب کننده، توانایی بسیار قوی و موثری درکاهش خشکی چشم در اثر استفاده از لنزهای چشمی دارد. استفاده از این محلول می‌تواند باعث حذف تمامی کثیفی و همچنین تثبیت میکروب‌های روی لنز شود. به علاوه، استفاده از این محلول می‌تواند در پیشگیری از عفونت‌های چشمی در شرایط آلوده و شهری کمک کند. همچنین، برخی از چشم پزشکان توصیه می‌کنند که سشوار کنونی لنز را با محلول مخصوص آن انجام دهید تا بهداشت و سلامتی چشم‌های خود را تضمین کنید. این استفاده از محلول لنز چشم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است:

  • حفظ نظافت و تمیزی لنز از ذرات ناخالصی و آلودگی‌ها
  • ضدعفونی کردن لنز برای استفاده بهتر و بهداشتی‌تر
  • جلوگیری از خشکی چشم و رسوب‌های لنز تماسی در چشم با استفاده از محلول لنز

از کجا بفهمیم که مایع لنز خراب شده

مایع لنز هر ۲-۳ ماه یک بار خراب میشود. و در صورتی که قصد تهیه لنز چشم را دارید، حتماً از فروشنده محترم به منظور تهیه مایع مناسب برای لنز هم درخواست کنید.
تلاش کنید لنزهای چشم و مایع مخصوص آن را از فروشندگان معتبر و تأمین کنندگان مجاز خریداری نمایید تا درمعامله با محصولات تقلبی و پایین کیفیت القاء نشود.
در هنگامی که می خواهید محلول مناسب برای لنز چشمی را تهیه کنید، حتماً بروشور آن را مطالعه کنید و بررسی کنید که به چشمهای شما مناسب باشد و موجب تحریک بیشتر آنها نگردد.

برای استفاده از محلول شستشوی لنز، کارهای زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا هر دو طرف لنز را با محلول مرطوب کنید.
  2. سپس لنز را در داخل محلول حدود ۲۰ ثانیه در آن نگه دارید.
  3. لطفاً با مایع لنز به آرامی ماساژ دهید.
  4. سپس هر دو طرف لنز را به مدت ۱۰ ثانیه با محلول بشویید.
  5. در نهایت، مقداری از محلول شستشوی لنز را در داخل جا لنزی بریزید و لنزها را در داخل جا لنزی قرار دهید و سپس درب آن را ببندید.

لطفاً هیچ وقت لنز تازه خریداری شده را با قطرات محلول قدیمی شستشو ندهید. و از مخلوط کردن محلول قدیم با محلولی که تازه خریده‌اید خودداری کنید.

مراحل شستشو و ضدعفونی لنز تماسی چشم

قبل از لمس لنز، باید دست های خود را با دقت و حساسیت با آب و صابون شستشو دهید.

لنز ها را در کف دست خود قرار دهید و کمی مایع لنز را در آن بریزید.

دو طرف لنز را به طور کامل در محلول خراشیده شده قرار دهید تا تماما آببندی شود.

سپس لنز ها را با آب شستشو دهید تا همه ی مایع روی آنها تمیز شود.

باید تکرار این فرآیند را هر روز انجام دهید. از این روش میتوانید برای جدا کردن پروتئین ها و رسوب های چرب در لنز استفاده کنید. اگر از محلول لنز پروکسید هیدروژن استفاده می کنید. باید حتما لنز را قبل از قرار دادن در چشم های خود با استفاده از قرص های مخصوصی که در لنزشو موجود است. خنثی کنید. همچنین هر سه ماه باید قاب لنز را تعویض کنید، زیرا با گذر زمان، میزان باکتری های روی لنز افزایش می یابد و عمر مفید آن تا حداکثر سه ماه است.

انواع مایع لنز چشمی

هر یک از لنزهای چشمی که امروزه در بازار می‌بینید، دارای کاربردهای منحصر به فردی هستند و قابل استفاده برای هدف خاصی می‌باشند. برای مثال، می‌توان از لنزهای چشمی مخصوص پاک کردن پروتئین‌ها و آنزیم ها برای ضدعفونی لنزها به صورت هفتگی استفاده نمود.

عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد بیشتر بخوانید: عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد

همچنین، برای نرم کردن و حفظ رطوبت سطح چشم و لنزهای تماسی، می‌توان از مایع لنز آنزیمی یا قطره‌های چشمی استفاده کرد.

در صورتی که چشم‌های شما حساسیت زیادی دارند، می‌توانید از مایع شستشوی لنزی، که به معنای مایع لنزهای حساس استفاده می‌شود، بهره گرفت.

مایع شستشوی چندمنظوره یک نوع دیگر از مایع‌های شستشو برای لنزهای چشم است. این نوع مایع لنز می‌تواند عملیات تمیز کردن، شستشو، ضدعفونی و نرم کردن لنز را انجام دهد. لذا، اگر از مایع شستشوی چندمنظوره استفاده می‌کنید، به خرید انواع دیگر لنزها نیازی نخواهید داشت.

مقایسه محلول‌های لنز چشمی

در کل، دو نوع محلول لنز چشمی وجود دارد که هر کدام تعداد مورد استفاده متفاوتی دارند:

  1. محلول‌های شستشو: این نوع محلول‌ها برای استفاده قبل از قرار دادن لنز در چشم استفاده می‌شوند. شما باید ابتدا محلول را بر روی لنز بمالید و سپس با استفاده از آب، اُرگانیسم‌های میکروبی روی لنز را بهبود بخشید. همچنین این محلول‌ها لیپیدها و رسوبات پروتئینی روی لنز را شستشو می‌دهند.
  2. محلول‌های نگهداری: در این نوع محلول‌ها، بعد از قراردادن لنز در چشم، فقط با آب‌کشی لنز، تمام کثرت ها و رسوبات روی لنز را از بین می‌برید تا صافی و پاک باقی بماند. این محلول‌ها به شما امکان تنظیم سریع و آسان لنز را می‌دهند. بدون اینکه نیاز به مالیدن و شستشو با محلول خاصی داشته باشید.

در نهایت، بهتر است که هنگام تصمیم گیری در مورد تعویض یا خرید محلول جدید لنز چشم، با چشم پزشک خود مشورت کنید زیرا وی می‌تواند به شما راهنمایی کامل در مورد استفاده از محلول‌ها و مورد استفاده صحیح لنز‌ها را بدهد.

محلول لنز چند منظوره

یکی از مزیتهای بیشتر استفاده از محلول های لنز چند منظوره این است که شما می توانید از آنها برای برطرف کردن چندین نیاز مربوط به لنز خود استفاده کنید. به عنوان مثال، این محلول ها قابل استفاده برای جلوگیری از عفونت، شستشوی لنز، آبکشی و نگه داری لنز در قاب هستند. آنها بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده اند زیرا با خرید یک محصول ، می توانید به طور همزمان از همه خدمات بالا استفاده کنید. بنابراین اکثر مردم ترجیح می دهند از محلول های لنز چند منظوره یا چند کاره استفاده کنند.

البته زمانی که از یک محلول لنز چند منظوره استفاده می کنید ، به تاریخ انقضای آن توجه کنید و هنگامی که محلول جدید ، حتی نسخه مشابه دیگری را خریداری می کنید ، از ترکیب محلول قبلی با جدید خودداری کنید.

محلول لنز هیدروژن پراکسید

محالول‌های پروکسید هیدروژن، به عنوان یک انتخاب عالی برای تمیز کردن و جلوگیری از عفونت لنزهای تماسی محسوب می‌شوند.

این محلول‌ها، برای افرادی که چشم‌های آنها حساسیت نسبت به محلول‌های لنزی دارند، مناسب هستند. با استفاده از این محلول‌ها، می‌توانید لنزها را با دست تمیز کرده و در قاب نگهداری نمایید.

تفاوت اصلی محلول های پروکسید هیدروژن با محلول‌های چند منظوره، در این است که باید پس از استفاده، آنها را خنثی کنید تا به چشمانتان آسیبی وارد نشود. برای خنثی کردن محلول پروکسید هیدروژن، لنز را در قابی قرار دهید که دارای یک قرص خنثی کننده خاص است. این قرص در هنگام ترکیب با محلول پروکسید هیدروژن واکنشی ایجاد می‌کند. بنابراین، تا زمانی که لنز را در این قاب قرار نداده‌اید، به چشمانتان وارد نکنید. همچنین، پس از استفاده از بطری محلول پروکسید هیدروژن، حتماً قاب لنز را عوض کنید. زیرا قرص‌های موجود در قاب قدیمی، قدرت خنثی کنندگی ندارند و باید آنها را دور بیندازید. همچنین، زمان ماندگاری لنز برای خنثی شدن در برندهای مختلف متفاوت است و باید از فروشنده خود در زمان خرید مشاوره بگیرید.

در نهایت، به‌خاطر داشته باشید جدای اینکه از کجا بفهمیم مایع لنز خراب شده!! در زمان خرید، به‌خاطر احتمال بروز حساسیت و واکنش‌های آلرژیک به‌دلیل استفاده از محلول، باید مواظب باشید. زیرا بسیاری از محلول‌های شستشوی لنز، مواد نگهدارنده حاوی کرده که به افزایش عمر لنز کمک می‌کند.

با این حال، این مواد نگهدارنده ممکن است منجر به حساسیت شود. گاهی اوقات، حساسیت ممکن است پس از مدتی استفاده از محلول ظاهر شود. هرچند، در صورت بروز هرگونه واکنش آلرژیک به محلول لنز چشم، با پزشک خود مشورت کنید.

هنوز به این سوال که از کجا بفهمیم مایع لنز خراب شده فکر میکنی؟

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.