جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آمبلیوپی (تنبلی چشم)

line
فهرست مطالب

آمبلیوپی (تنبلی چشم) :

آمبلیوپی (تنبلی چشم) باعث تاری دید در یک چشم می شود، زمانی که چیزی بر روی رشد چشم کودک تأثیر بگذارد. همانطور که مغز آنها چشم ضعیف تر را نادیده می گیرد، آن چشم از موقعیت خود خارج می شود. آمبلیوپی شایع ترین مشکل بینایی است که کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. این نادر است، اما آمبلیوپی می تواند هر دو چشم را همزمان درگیر کند. همان طور که می دانید خیلی از مشکلات بینایی با لنز چشم قابل حل است.

تنبلی چشم چیست؟

آمبلیوپی یک بیماری چشمی است که بر توانایی دید واضح از هر دو چشم تأثیر می گذارد. معمولاً زمانی که کودک نوزاد یا خیلی جوان است ایجاد می شود و اگر درمان نشود به مرور زمان بدتر می شود.

اگر کودک آمبلیوپی داشته باشد، یکی از چشمان او تاری و دیگری دارای دید واضح است. مغز آنها شروع به نادیده گرفتن چشم تاری خود می کند و فقط از چشمی با دید واضح برای دیدن استفاده می کند. از آنجایی که مغز آنها بیشتر به چشم قوی‌ترشان متکی است، بینایی چشم ضعیف‌ترشان با گذشت زمان بدتر می‌شود. آمبلیوپی یک مشکل پزشکی جدی است که نیاز به درمان توسط یک متخصص مراقبت از چشم دارد.

گاهی اوقات مردم آمبلیوپی را تنبلی چشم یا تنبلی بینایی می نامند. اگرچه این نام ها رایج هستند، اما دقیق نیستند. اگر کودکی آمبلیوپی داشته باشد، تنبل نیست و چشمانش هم تنبل نیست. آن‌ها تاری دید را انتخاب نمی‌کنند و علت آن کاری نیست که انجام داده‌اند.

آمبلیوپی چقدر شایع است؟

آمبلیوپی شایع ترین دلیلی است که کودکان بینایی خود را از دست می دهند. حدود 5 درصد از کودکان کمتر از 15 سال را تحت تأثیر قرار می دهد.

علائم تنبلی چشم چیست؟

تشخیص اینکه آیا کودک شما آمبلیوپی دارد یا نه، همیشه آسان نیست. بیشتر کودکان تا زمانی که یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا متخصص چشم آنها را معاینه نکند، تشخیص داده نمی شود.

اگر متوجه علائم آمبلیوپی در کودک خود شدید، احتمالاً تغییراتی را در نحوه تعامل آنها با اشیا و فضای اطراف خود مشاهده خواهید کرد. کودک مبتلا به آمبلیوپی ممکن است:

  • به اشیا (به خصوص در یک طرف بدن آنها) برخورد کنید.
  • از یک طرف بدن آنها حمایت کنید.
  • یک چشم خود را ببندید یا زیاد چشمک بزنید.
  • اغلب سرشان را به یک طرف خم کنید.
  • چشم های متقابل دارند.
  • افتادگی پلک داشته باشید.

آمبلیوپی چه شکلی است؟

اگر فرزندتان آمبلیوپی داشته باشد، ممکن است نتوانید چیزی متفاوت از نظر فیزیکی را در چشمان او ببینید. چشم آسیب‌دیده آنها ممکن است با چشم قوی‌تر همخوانی نداشته باشد – ممکن است خارج از مرکز به نظر برسد یا در جهتی در حال حرکت باشد که با جایی که آنها نگاه می‌کنند مطابقت نداشته باشد.

علت آمبلیوپی (تنبلی چشم) چیست؟

آمبلیوپی زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی بین چشم‌های فرزندتان و نحوه تمرکز او روی اشیایی که به آن‌ها نگاه می‌کند تفاوت ایجاد کند. شایع ترین علل آمبلیوپی سایر مشکلات بینایی یا مشکلات ساختاری چشم آنها است، از جمله:

عیوب انکساری

عیب انکساری چیزی در مورد شکل طبیعی چشمان شما یا توانایی آنها در تمرکز است که دید شما را تار می کند. اگر کودک شما عیب انکساری داشته باشد که فوراً درمان نشود، ممکن است دچار آمبلیوپی شود. عیوب انکساری در کودکان که منجر به آمبلیوپی می شود عبارتند از:

  • نزدیک بینی – مشکل در دیدن اجسام دور.
  • دوربینی – مشکل در دیدن اشیایی که از نزدیک هستند.
  • آستیگماتیسم (داشتن قرنیه بیضی شکل).

استرابیسم

استرابیسم (چشم های ضربدری) زمانی اتفاق می افتد که چشمان شما با یکدیگر هم راستا نباشند. چشمان شما معمولاً همزمان با هم حرکت می کنند. اگر یکی از چشمان کودک شما بدون مطابقت با دیگری حرکت کند، ممکن است مغز او شروع به تکیه بر یک چشم بر دیگری کند.

شرایط ساختاری چشم

هر شرایطی که بر عملکرد چشم کودک شما تأثیر بگذارد می تواند باعث تاری دید و آمبلیوپی شود، از جمله:

  • افتادگی پلک (پتوز) – به خصوص اگر یکی از پلک ها به اندازه ای افتاده باشد که بخشی از چشم کودک شما را مسدود کند.
  • آب مروارید – کدر شدن عدسی چشم.
  • مشکلات قرنیه آنها (قسمت شفاف جلوی چشم شما).

عوامل خطر آمبلیوپی (تنبلی چشم)

هر کودکی ممکن است دچار آمبلیوپی شود. برخی از عوامل باعث می شود کودکان بیشتر در معرض آمبلیوپی قرار گیرند، از جمله:

  • داشتن اعضای بیولوژیکی خانواده با مشکلات چشمی و بینایی.
  • تاخیر در رشد
  • زایمان زودرس (به دنیا آمدن قبل از هفته 37 بارداری).
  • وزن کم هنگام تولد (متولد شدن با وزن کمتر از 5 پوند، 8 اونس یا 2500 گرم).

عوارض آمبلیوپی چیست؟

اگر آمبلیوپی درمان نشود، می تواند برای همیشه بینایی کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد. خبر خوب این است که آمبلیوپی در صورت درمان به موقع قابل برگشت است.

آمبلیوپی چگونه تشخیص داده می شود؟

یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا متخصص مراقبت از چشم، آمبلیوپی را تشخیص می دهد. ارائه دهندگان همه بچه ها را از نظر آمبلیوپی در طی معاینه منظم خود بررسی می کنند. آنها یک معاینه چشم برای بررسی چشم های فرزند شما (از جمله داخل آنها) انجام می دهند. ارائه‌دهنده شما آزمایش خواهد کرد که فرزند شما چقدر می‌تواند ببیند. آنها همچنین به دنبال هر چیزی می گردند که بر توانایی چشم فرزند شما برای کار کردن آنطور که باید تأثیر می گذارد.

معمول است که پزشک قبل از اینکه متوجه علائمی در خانه شوید، آمبلیوپی را تشخیص دهد. اکثر کودکانی که آمبلیوپی در آنها تشخیص داده می شود، خیلی جوان هستند تا قبل از اینکه پزشک متوجه شود بینایی آنها بدتر است یا تغییر می کند. اگر متوجه تغییراتی در نحوه نگه داشتن سر یا تعامل کودکتان با اشیاء اطراف خود شدید، به پزشک یا متخصص چشم خود بگویید.

درمان های آمبلیوپی چیست؟

متخصص مراقبت از چشم شما آمبلیوپی را با وادار کردن مغز کودکتان به استفاده از چشم ضعیف‌تر خود برای دیدن درمان می‌کند. این کار باعث ترمیم و تقویت ارتباط بین مغز کودک و هر دو چشم او برای اصلاح آمبلیوپی می شود.

عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد بیشتر بخوانید: عمل لیزیک چشم را چند بار میتوان انجام داد

رایج ترین درمان های آمبلیوپی عبارتند از:

استفاده از چسب چشم:

این یک تصور غلط رایج است که کودکانی که برای اصلاح آمبلیوپی از چسب استفاده می کنند، چشم آسیب دیده خود را می پوشانند تا به بهبود آن کمک کند. درواقع خلاف این موضوع صحت دارد. کودک شما حداقل برای چند ساعت در روز از چسبی استفاده می کند که چشم قوی تر او را می پوشاند. مسدود کردن دید از چشم قوی‌تر، مغز کودک شما را مجبور می‌کند از تصاویر چشم ضعیف‌تر خود برای دیدن استفاده کند. همچنین چشم ضعیف را تقویت می کند.

عینک:

استفاده از عینک می تواند عیوب انکساری را که باعث آمبلیوپی می شود اصلاح کند. هنگامی که بینایی کودک شما بهبود یافت، مغز او ممکن است به استفاده از هر دو چشم برای دیدن بازگردد. ممکن است کودک شما به عینک و درمان های دیگر به طور همزمان نیاز داشته باشد.

قطره های چشمی دارویی:

متخصص مراقبت از چشم شما ممکن است قطره های چشمی دارویی (معمولا آتروپین) را در چشم قوی فرزندتان بریزد. این دارو به طور موقت چشم را تار می کند، که باعث می شود مغز آنها از چشم ضعیف تر برای دیدن استفاده کند. قطره های چشمی بی خطر هستند و برای همیشه بینایی چشم قوی کودک شما را تحت تاثیر قرار نمی دهند.
جراحی آمبلیوپی (تنبلی چشم): به ندرت نیاز به جراحی برای اصلاح آمبلیوپی وجود دارد. اگر کودک شما آب مروارید یا مشکل ساختاری دیگری در چشم دارد که درمان های غیرجراحی نمی توانند آن را برطرف کنند، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد. متخصص مراقبت از چشم شما به شما خواهد گفت که کودک شما به چه نوع جراحی نیاز دارد و چه چیزی را انتظار دارد.

اکثر کودکان حداقل برای چند ماه به درمان آمبلیوپی نیاز دارند. مهم نیست که کودک شما به چه درمانی نیاز دارد، مطمئن شوید که تا زمانی که متخصص مراقبت از چشم شما پیشنهاد می کند، او را تشویق کنید که به آن ادامه دهد.

عادت کردن به تغییرات در چشم و بینایی برای بچه ها می تواند سخت باشد و این به ویژه زمانی که آنها به درمان های آمبلیوپی نیاز دارند صادق است. به کودک خود یادآوری کنید که چرا مهم است که از چسب چشم، عینک یا استفاده از قطره چشم خود استفاده کند. به آنها برای پایبند بودن به درمانشان جایزه بدهید و تشویقشان کنید تا هر چند وقت یکبار که باید از چشم ضعیفتر خود استفاده کنند. اگر کودک شما (یا شما) گاهی اوقات احساس دلسردی کند، اشکالی ندارد. نکته مهم این است که برای بهبود دید آنها با هم کار می کنید.

آیا می توان آمبلیوپی را با ورزش چشم برطرف کرد؟

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ورزش های چشمی می توانند آمبلیوپی را درمان یا رفع کنند وجود ندارد. متخصص مراقبت از چشم شما ممکن است به کودکتان پیشنهاد دهد که کارهای خاصی (مانند بازی یا حل پازل) را در حالی که از چسب چشم استفاده می کند یا از قطره های دارویی استفاده می کند، انجام دهد. این فعالیت ها به تقویت ارتباط بین مغز و چشم ضعیف تر کمک می کند. تمرینات یا حرکات چشم خاصی وجود ندارد که بتواند آمبلیوپی را اصلاح کند.

آیا می توانم از ابتلای فرزندم به آمبلیوپی جلوگیری کنم؟

شما نمی توانید از آمبلیوپی یا سایر مشکلات بینایی که باعث آن می شود جلوگیری کنید. بهترین کاری که می توانید برای چشم ها و بینایی فرزندتان انجام دهید این است که به طور منظم آنها را چک کنید.

اگر فرزندم آمبلیوپی داشته باشد چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

آمبلیوپی اگر زود تشخیص داده شود بسیار قابل درمان است. کودکان مبتلا به آمبلیوپی که در اوایل زندگی شروع به درمان می کنند، احتمال بهبود بینایی و اثرات طولانی مدت کمتری دارند.

متخصص مراقبت از چشم شما درمان هایی را پیشنهاد می کند که بینایی کودک شما را تا حد امکان بهبود می بخشد. آنها ممکن است در تمام عمر خود به لنزهای اصلاح بینایی مانند عینک یا لنز طبی نیاز داشته باشند.

آیا کودک من از آمبلیوپی می تواند رشد کند؟

خیر، آمبلیوپی به خودی خود از بین نمی رود و کودکان نمی توانند از آن رشد کنند. اگر درمان نشود، آمبلیوپی می تواند باعث مشکلات بینایی دائمی، از جمله کوری در چشم آسیب دیده شود.

هر چند وقت یکبار باید چشم فرزندم را معاینه کنم؟

بررسی منظم چشم‌ها و بینایی فرزندتان می‌تواند به متخصص مراقبت از چشم کمک کند تا فوراً مشکلات را شناسایی کند. یک متخصص اطفال باید در هر ویزیت کودک شما تا زمانی که به سن کافی برای شروع مدرسه برسد، و سپس هر یک تا دو سال یکبار، چشمان او را بررسی کند.

چه زمانی باید به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنم؟

به محض اینکه متوجه هر گونه تغییر در رفتار کودک خود شدید، به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا متخصص چشم مراجعه کنید، به خصوص اگر به نظر می رسد که او ممکن است قادر به دیدن واضح یا اصلا نباشد. اگر فرزندتان بیشتر از طرف دیگر بدنش را ترجیح می‌دهد یا اگر وقتی در حال حرکت است، اعتماد به نفس کمتری به نظر می‌رسد، با ارائه‌دهنده خود صحبت کنید.

چه سوالاتی باید از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسم؟

  • چه چیزی باعث آمبلیوپی می شود؟
  • فرزند من به چه درمان هایی نیاز خواهد داشت؟
  • چه مدت کودک من به درمان آمبلیوپی نیاز خواهد داشت؟
  • آیا آنها نیاز به جراحی خواهند داشت؟
  • آیا می‌توانید راه‌هایی را برای تشویق فرزندم به درمانش پیشنهاد کنید؟

آیا آمبلیوپی با افزایش سن بدتر می شود؟

آمبلیوپی قابل درمان است، اما اگر در سنین پایین درمان نشود، می تواند باعث مشکلات بینایی دائمی شود.

درمان آمبلیوپی در نوجوانان و بزرگسالان امکان پذیر است، اما مدت زمان بیشتری طول می کشد و معمولا کمتر موثر است.

اگر متوجه هر گونه تغییر فیزیکی در چشمان کودک خود شدید یا اگر او در حال چروکیدگی، کج کردن سر یا بستن مکرر یک چشم است، به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا متخصص مراقبت از چشم مراجعه کنید.

یادداشتی از لنز شو

آمبلیوپی یک مشکل رایج است که بینایی کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. حتی اگر برخی از مردم آن را به عنوان تنبلی چشم یاد می کنند، هیچ چیز تنبلی در آن وجود ندارد. به یاد داشته باشید: آمبلیوپی یک وضعیت پزشکی است که نمی توانید از آن پیشگیری کنید و هیچ چیز تنبلی در مورد کودک یا چشمان او وجود ندارد.

بهترین راه برای تشخیص زودهنگام آمبلیوپی، آزمایش‌های بینایی منظم است. از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد بررسی چشم های فرزندتان در تمام معاینات او بپرسید. ارائه‌دهنده یا متخصص مراقبت از چشم شما، درمان‌هایی را پیشنهاد می‌کند که آمبلیوپی را اصلاح کرده و بینایی کودک شما را تا حد امکان بازیابی می‌کند.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.