جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لنزهای چشم پس از لیزیک

line
فهرست مطالب

لنزهای چشم پس از عمل لیزیک چیست؟ اگر نتایج غیرقابل قبولی از لیزیک یا سایر جراحی های انکساری دارید، ممکن است بخواهید از لنزهای تماسی با گاز نفوذپذیر سفارشی (GP) یا لنزهای تماسی هیبریدی برای بهبود بینایی خود استفاده کنید. به خصوص اگر یک عمل جراحی بعدی یا بهبود امکان پذیر نباشد لنز چشم لنزشو بهترین گزینه است.

سطح صاف و سفت این لنزها می‌تواند عیوب نوری را که عینک‌ها و لنزهای نرم قادر به رفع آن‌ها نیستند، تصحیح کند. و اگر به دنبال واضح‌ترین دید ممکن هستید، لنزهای تماسی یا هیبریدی قابل نفوذ به گاز را بهترین انتخاب می‌کند.

چرا دید من بعد از جراحی انکساری واضح تر نیست؟

لیزیک، پی آر کی و سایر روش های اصلاح بینایی با لیزر درصد موفقیت بسیار بالایی دارند. در واقع، بررسی اخیر مطالعات منتشر شده نشان داد که بیش از 95 درصد از افرادی که جراحی اصلاح بینایی انجام داده اند از نتایج خود راضی هستند.

اما این روش ها دید کاملی را برای همه ایجاد نمی کنند. نتایج شما تا حد زیادی به روش منحصر به فرد قرنیه شما به انرژی لیزر و نحوه بهبودی چشمان شما پس از جراحی بستگی دارد.

تابش خیره کننده، هاله ها و ستاره ها در اطراف چراغ های جلو و چراغ های خیابان گاهی می تواند بعد از جراحی انکساری مشکل ایجاد کند. لیزیک و سایر روش‌ها نیز گاهی اوقات می‌توانند باعث آستیگماتیسم نامنظم، همراه با تاری و/یا انحراف دید شوند.

برای اکثر افرادی که بعد از جراحی انکساری بینایی کمتر از کاملی دارند، مشکلات بسیار خفیف و معمولا قابل تحمل هستند. اما برای دیگران، مشکلات بینایی پس از جراحی می تواند کیفیت کلی زندگی را با عوارض جانبی مانند خستگی چشم، سردرد و مشکل در رانندگی در شب کاهش دهد.

چه زمانی به لنزهای تماسی بعد از جراحی نیاز دارم؟

لیزیک و سایر روش های اصلاح بینایی با لیزر با برداشتن مقادیر میکروسکوپی بافت از قرنیه، سطح جلویی چشم شما را تغییر می دهند. گاهی اوقات، این می تواند باعث بی نظمی در شکل قرنیه شود که می تواند دید شما را بعد از جراحی نسبت به زمانی که قبل از عمل از عینک یا لنز تماسی استفاده می کردید، کمتر متمایز کند.

گاهی اوقات می‌توان این بی‌نظمی‌ها را با یک روش لیزر بعدی به نام افزایش اصلاح کرد. اما اگر قرنیه شما برای جراحی دوم بیش از حد نازک است، یا مشکلات دیگر مانع از انجام عمل بهبودی می شود، لنزهای تماسی GP یا ترکیبی ممکن است بهترین راه حل شما باشد.

لنزهای تماسی قابل نفوذ گاز پس از جراحی

از آنجایی که لنزهای قابل نفوذ گاز سفت و سخت هستند، شکل خود را روی چشم حفظ می کنند. بر خلاف لنزهای نرمی که قرنیه را می پوشانند و شکل خود را از دست می دهند.

این مهم است زیرا فضای بین قرنیه و سطح پشتی لنز GP پر از اشک است. این “دریاچه” اشک، بی نظمی های سطح قرنیه را می پوشاند که باعث انحراف می شود. سپس سطح صاف جلویی لنز GP به طور اپتیکی جایگزین سطح نامنظم قرنیه می شود و تاری و اعوجاج بینایی را از بین می برد.

در مقایسه، لنزهای تماسی نرم انعطاف پذیر هستند و با سطح قرنیه مطابقت دارند. این بدان معنی است که لنزهای نرم نمی توانند همان اثر لغو انحراف را که لنزهای GP ارائه می دهند، به دست آورند.

و عینک های معمولی که هیچ کاری برای تغییر بی نظمی قرنیه انجام نمی دهند، نمی توانند مشکلات بینایی را که این بی نظمی ها ایجاد می کنند اصلاح کنند. عینک معمولاً فقط می تواند عیوب انکساری اساسی – نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم منظم را اصلاح کند.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

طراحی لنزهای تماسی ویژه برای اتصالات پس از جراحی

از آنجایی که لیزیک و سایر جراحی های انکساری لیزری می توانند شکل قرنیه را به میزان قابل توجهی تغییر دهند، قرار دادن لنزهای تماسی روی چشم پس از جراحی، چالش برانگیزتر از نصب لنز بر روی قرنیه با شکل طبیعی است. در این شرایط معمولاً طراحی لنزهای قابل نفوذ گاز یا ترکیبی خاص مورد نیاز است.

طرح‌های لنز GP اصلاح‌شده ممکن است شامل قطر عدسی بزرگ‌تر، اپتیک غیرکروی یا طرحی باشد که مرکز عدسی به‌طور قابل‌توجهی صاف‌تر از محیط اطراف باشد (به نام طرح هندسه معکوس)، شبیه به طرح‌های عدسی که برای ارتوکراتولوژی برای اصلاح نزدیک‌بینی بدون جراحی استفاده می‌شود.

لنز اسکلرال

بسیاری از چشم پزشکان لنزهای تماسی اسکلرال را برای افرادی که نیاز به اصلاح دید غیر جراحی پس از لیزیک دارند یا ترجیح می دهند توصیه می کنند. این لنزهای GP با قطر بزرگ روی تمام سطح قرنیه قرار دارند و روی “سفید” چشم (صلبیه) قرار دارند.

از آنجایی که لنزهای اسکلرال کل قرنیه را می پوشانند، می توانند به ویژه در اصلاح انحرافات قرنیه و آستیگماتیسم نامنظم موثر باشند. آنها همچنین می توانند در تسکین علائم خشکی چشم پس از جراحی بینایی مفید باشند.

ابزارهای کامپیوتری ویژه معمولاً برای اندازه گیری بسیار دقیق و نقطه به نقطه سطح قرنیه بعد از جراحی برای به دست آوردن بهترین تناسب ممکن و اصلاح بینایی مورد نیاز هستند. این ابزار که توپوگرافی قرنیه یا ابرومتر نامیده می شود، از همان فناوری استفاده می کند که قرنیه را قبل از لیزیک و سایر جراحی های اصلاح بینایی با لیزر اندازه گیری می کند.

به دلیل این پیچیدگی‌های اضافی، اتصالات لنزهای تماسی پس از جراحی انکساری معمولاً زمان‌برتر هستند و هزینه بیشتری نسبت به اتصالات لنزهای تماسی معمولی دارند. همچنین، اگر قبلاً از لنزهای GP استفاده نکرده‌اید، توجه داشته باشید که سازگاری با آن‌ها بیشتر از لنزهای نرم طول می‌کشد. ممکن است مجبور شوید حداقل هر روز به صورت پاره وقت از لنزها برای چندین روز استفاده کنید تا اینکه لنزها کاملاً احساس راحتی کنند.

لنزهای تماسی هیبریدی و عینک با وضوح بالا

لنزهای چشم پس از لیزیک گزینه های جایگزین برای لنزهای قابل نفوذ به گاز برای اصلاح بینایی پس از جراحی چشم شامل لنزهای تماسی هیبریدی و عینک با وضوح بالا است.

در بیشتر موارد، لنزهای تماسی هیبریدی به همان اندازه لنزهای قابل نفوذ به گاز در تصحیح انحرافات بعد از جراحی بینایی مؤثر هستند. و ممکن است راحت‌تر از لنزهای GP سازگار شوند.

عینک با وضوح بالا نوع جدیدی از عینک هستند. که می توانند به طور موثر عیوب انکساری جزئی را که ممکن است پس از جراحی بینایی باقی بمانند، تصحیح کنند. به خصوص اگر انحراف چشمی قرنیه نداشته باشید و علاقه ای به استفاده از لنزهای تماسی پس از جراحی چشم نداشته باشید.

عینک با کیفیت بالا که به آنها لنزهای دیجیتال یا “فرم آزاد” نیز می‌گویند. با فناوری و تجهیزات پیشرفته‌ای ساخته می‌شوند که سطوح انکساری دقیق‌تر و دقیق‌تری را نسبت به عینک های سنتی که استفاده می‌شوند.

برخی از افراد متوجه می شوند که عینک با وضوح بالا به آنها دید واضح تری نسبت به عینک معمولی برای انواع کارهای بصری روزمره از جمله رانندگی در شب می دهد.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.