جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمای مصرف برای لنزهای چشم دو کانونی و چند کانونی

line
فهرست مطالب

راهنمای مصرف برای لنزهای چشم دو کانونی و چند کانونی : لنز چشم دو کانونی و چند کانونی برای ارائه دید واضح در تمام فواصل برای افرادی که دارای عیوب انکساری هستند. و همچنین در حال تجربه کاهش طبیعی بینایی نزدیک مرتبط با افزایش سن به نام پیرچشمی هستند، طراحی شده اند.

نشانه اصلی ابتلا به پیرچشمی که معمولاً بعد از 40 سالگی مشخص می شود. این است که باید تلفن، مجلات و سایر مطالب خواندنی خود را دورتر از چشمان خود بگیرید تا آنها را به وضوح ببینید.

لنزهای چشم دو کانونی و چند کانونی هم در مواد نرم و هم از مواد نفوذپذیر گاز سفت و سخت (GP) تولید می شوند. برخی را می توان به صورت یکبار مصرف پوشید. این بدان معناست که می توانید لنزها را در فواصل زمانی مشخص (حتی روزانه، در برخی موارد) بیرون بیاندازید. و آنها را با لنزهای تازه و جدید جایگزین کنید.

چندین تولید کننده لنز، لنزهای چشم چند کانونی تولید میکنند. که از مواد سیلیکون هیدروژل است.

این لنزها به میزان قابل توجهی اکسیژن بیشتری را نسبت به لنزهای نرم معمولی برای راحتی بیشتر به قرنیه می‌رسانند. و هم برای استفاده روزانه و هم برای استفاده طولانی‌مدت در دسترس هستند.

برندهای لنزهای چشم هیدروژل سیلیکونی چند کانونی موجود در ایالات متحده عبارتند از: Air Optix Aqua Multifocal (Alcon). Bausch + Lomb Ultra for Presbyopia (Bausch + Lomb); Biofinity Multifocal (CooperVision)؛ و Acuvue Oasys for Presbyopia (جانسون و جانسون Vision Care).

گزینه‌های دیگر عبارتند از لنزهای چشم هیبریدی Duette Progressive (SynergEyes). که دارای یک منطقه نوری مرکزی است. که از مواد لنز GP ساخته شده. و یک منطقه مناسب جانبی از مواد هیدروژل سیلیکونی نرم برای راحتی هستند.

لنز های دو کانونی، لنز های چند کانونی: تفاوت چیست؟

لنزهای چشم دو کانونی دو نسخه در یک لنز دارند.

لنزهای دارای طیف وسیعی از قدرت ها (مشابه لنزهای عینک پیشرونده) در هر لنز هستند.

این لنزها همچنین به عنوان یک اصطلاح جامع برای همه لنزهای چشم با بیش از یک توان، از جمله لنزهای دو کانونی استفاده می شود.

نحوه عملکرد لنزهای چشم چند کانونی

لنزهای چشم دو کانونی و چند کانونی، دارای کاربردهای مختلفی است. طرح ها به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:

طراحی های دید همزمان این لنزهای چشم چند کانونی دارای مناطق خاصی از لنز هستند. که برای مشاهده دور و نزدیک (و گاهی اوقات میانی) ساخته شده است. بسته به جسم مورد مشاهده، چشم کاربر از ناحیه(های) لنز استفاده می کند. که واضح ترین دید را ارائه می دهد. دو نوع طراحی دید همزمان وجود دارد: متحدالمرکز و کروی (به تصویر مراجعه کنید).

طرح های قطعه بندی شده این لنزهای چند کانونی سفت و سخت نفوذپذیر با گاز بسیار شبیه عینک‌های دو کانونی و سه کانونی طراحی شده‌اند.

قسمت‌های مرکزی و بالای لنز دارای قدرت مناسب برای مشاهده اجسام دور هستند و قسمت پایینی لنز قدرت بزرگ‌نمایی را برای مشاهده اجسام نزدیک اضافه کرده است. طرح های تکه تکه گاهی اوقات طرح های متناوب یا ترجمه نامیده می شوند.

لنز های چند کانونی متحدالمرکز


لنزهای چند کانونی متحدالمرکز معمولاً دارای قدرت لنز برای دیدن اجسام دور در مرکز لنز هستند. که توسط حلقه‌های متحدالمرکز با قدرت دور و نزدیک لنزهای چشم دو کانونی شما احاطه شده است.

به طور معمول، حداقل دو حلقه قدرت متحدالمرکز در ناحیه مردمک شما در نور معمولی قرار دارند. اما با گشاد شدن و انقباض مردمک به دلیل شرایط نوری متفاوت، این میزان متفاوت است.

لنزهای دو کانونی متحدالمرکز را می توان از مواد لنز چشم نرم یا سفت و سخت قابل نفوذ گاز (RGP یا GP) ساخت.

محل قرارگیری نیروها در یک طرح متحدالمرکز می تواند متفاوت باشد:

دو کانونی GP معمولاً قدرت فاصله را در مرکز دارند.

لنزهای چشم دو کانونی نرم گاهی اوقات قدرت نزدیک در مرکز (مرکز-نزدیک) دارند.

برخی از کنتاکت‌های دو کانونی متحدالمرکز برای چشم غالب شما یک طرح فاصله مرکزی (D) و برای چشم غیر غالب شما یک طرح نزدیک مرکز (N) دارند.

لنزهای چشم چند کانونی آسفریک

طراحی لنزهای چشم چند کانونی غیر کروی شبیه به لنزهای عینک پیشرونده است. یک تغییر تدریجی در قدرت از دور به نزدیک، بدون هیچ خط قابل مشاهده در لنزها وجود دارد.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

بر خلاف عینک، لنزهای چند کانونی غیر کروی، لنزهای دید همزمان هستند، بنابراین سیستم بینایی شما باید یاد بگیرد که در لحظه قدرت لنز مناسب را انتخاب کند.

تعدادی از کنتاکت های چند کانونی غیر کروی اکنون به عنوان لنزهای یکبار مصرف روزانه برای راحتی نهایی در استفاده از لنزهای چشم برای پیرچشمی ها در دسترس هستند. برندها عبارتند از Dailies Total 1 Multifocal (Alcon) و Proclear 1 Day Multifocal (CooperVision).

لنزهای چشم دو کانونی قطعه بندی شده

این لنزها مانند لنزهای عینک دو کانونی عمل می‌کنند. این لنزها نفوذپذیر گاز صلب (GP) دارای دو بخش قدرت هستند. با یک خط جدایی آشکار بین تصحیح فاصله در بالا و تصحیح نزدیک در زیر. بسته به اینکه به دور یا نزدیک نگاه می کنید. چشم شما از یکی یا دیگری می نگرد.

در عینک های دو کانونی، این مکانیسم کار می کند، زیرا لنزها حتی با حرکت چشم شما در جای خود باقی می مانند. بر خلاف لنزهای چند کانونی نرم که با چشمان شما حرکت می‌کنند.

لنزهای دو کانونی GP تقسیم‌بندی شده را می‌توان طوری طراحی کرد. که در یک موقعیت خاص در حالی که چشم شما در پشت لنز حرکت می‌کند، بمانند.

لنزهای GP قطعه بندی شده قطر کمتری نسبت به لنزهای چشم نرم دارند. و روی لایه ای از اشک بالای لبه پلک پایینی شما قرار می گیرند. بنابراین، هنگامی که نگاه شما به سمت پایین تغییر می کند. عدسی در جای خود باقی می ماند و به شما امکان می دهد از طریق قسمت پایینی و نزدیک به تصحیح لنز ببینید.

لنزهای GP سفارشی را نیز می‌توان با طراحی سه کانونی تقسیم‌بندی‌شده. که شامل یک بخش کوچک نواری شکل برای دید متوسط ​​است، مانند لنزهای عینک سه کانونی، ساخت.

آیا لنزهای دو کانونی برای من کار می کنند؟

لنزهای تماسی دو کانونی سال هاست که وجود داشته اند، اما تا همین اواخر چندان محبوب نبودند.

طرح‌های دو کانونی قدیمی‌تر، بسیاری از افراد را راضی نمی‌کرد و منجر به ناامیدی در بین پوشندگان و تجویزکنندگان شد.

امروزه تکنولوژی جدید طرح های موفق تری و همچنین طرح های متنوع تری تولید کرده است. بنابراین اگر یک طرح برای شما کار نمی کند، دیگری ممکن است.

پزشک شما ممکن است این تکنیک های مرتبط را نیز امتحان کند:

Monovision شامل استفاده از لنزهای تک دید برای قرار دادن نسخه نزدیک شما بر روی یک چشم و نسخه فاصله شما در چشم دیگر است.

مونویژن اصلاح شده از یک لنز تک دید در یک چشم و یک لنز چند کانونی در چشم دیگر استفاده می کند.

اگر لنزهای چشم چند کانونی یا لنزهای تک‌ویژن دید کافی را در تمام فواصل برای شما فراهم نمی‌کنند. یک جایگزین موثر این است که در صورت نیاز از عینک‌هایی با لنزهای پیشرونده روی لنزهای چشم خود استفاده کنید. بسیاری از کسانی که از لنزهای چشم استفاده می کنند، به جای عینک خواندن، استفاده از عینک با لنزهای پیشرفته را ترجیح می دهند زیرا:

لنزهای پیشرونده می توانند هرگونه آستیگماتیسم خفیف باقی مانده یا سایر عیب های انکساری را که به طور کامل توسط لنز شما اصلاح نشده اند، اصلاح کنند. به همین دلیل، عینک‌هایی با لنزهای پیشرونده ممکن است دید واضح‌تری برای فعالیت‌های خاص مانند رانندگی در شب به شما بدهد.

لنزهای پیشرو به شما این امکان را می دهند که بدون نیاز به گذاشتن و برداشتن مداوم عینک مطالعه، در تمام فواصل به وضوح ببینید.

کدام لنز چشم دو کانونی برای من مناسب است؟


دو عاملی که چشم پزشک شما در انتخاب لنز چشم دو کانونی در نظر می گیرد. اندازه مردمک چشم و «افزودن» یا تقریباً نسخه شما هستند.

هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد. اما، به طور کلی، لنزهای چند کانونی آسفریک تمایل دارند برای پیرچشمی خفیف تا متوسط ​​بهترین کار را داشته باشند. و لنزهای چند کانونی متمرکز یا بخش‌دار اغلب برای پیرچشمی پیشرفته موفق‌تر هستند.

ممکن است لازم باشد قبل از پیدا کردن لنز مناسب خود، طرح‌های مختلف لنز دو کانونی را امتحان کنید. هزینه لنزهای آزمایشی معمولاً در هزینه اتصال لنزهای چند کانونی لحاظ می شود.

از آنجایی که نصب لنز های چند کانونی معمولاً زمان بیشتری را می طلبد. و به تخصص بیشتری نسبت به نصب لنزهای چشم معمولی نیاز دارد. باید انتظار داشته باشید که برای نصب این لنزهای درجه یک هزینه بیشتری بپردازید. هزینه تعویض لنز نیز بالاتر خواهد بود.

برای تعیین اینکه آیا لنزهای دو کانونی برای نیازهای شما منطقی است یا خیر و بهترین لنزها را برای شما تشخیص دهد، به چشم پزشک مراجعه کنید.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.