جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آستیگماتیسم چیست و آیا می توان آن را اصلاح کرد؟

line
فهرست مطالب

آستیگماتیسم چیست و آیا می توان آن را اصلاح کرد؟ آستیگماتیسم انحنای ناهموار قرنیه یا عدسی چشم است. این یک بیماری چشمی بسیار شایع است که با لنز چشم قابل درمان است. – از هر سه آمریکایی یک نفر به آن مبتلا است. اگرچه می تواند باعث مشکلات بینایی ناخوشایند شود، از جمله تاری دید و بینایی ضعیف در شب، اما معمولاً بسیار قابل درمان است. اغلب، تنها چیزی که نیاز دارید یک عینک یا لنز تماسی جدید است. برای جزئیات بیشتر در مورد تعریف آستیگماتیسم، علائم آن و نحوه تشخیص و اصلاح آن توسط چشم پزشکان به ادامه مطلب مراجعه کنید.

آستیگماتیسم چیست و به چه معناست؟

قرنیه خود را به عنوان یک گنبد شفاف و گرد روی سطح چشم خود در نظر بگیرید. در افراد مبتلا به آستیگماتیسم، این گنبد کاملاً گرد نیست – بیشتر شبیه یک تخم مرغ یا توپ فوتبال است. شکل نامنظم قرنیه بر نحوه تمرکز نور در داخل چشم تأثیر می گذارد.

قرنیه گرد به طور یکنواخت (بدون آستیگماتیسم، همانطور که در زیر مشاهده می شود) پرتوهای نور را به یک نقطه روی شبکیه در پشت چشم متمرکز می کند و تصویر واضحی تولید می کند.

آستیگماتیسم

اما یک قرنیه با شکل ناهموار نمی تواند نور را با همان دقت متمرکز کند. نور را خم می کند تا به جای یک نقطه به چندین نقطه روی شبکیه برخورد کند و در نتیجه دید در همه فواصل تار شود. در اینجا به نظر می رسد:

آستیگماتیسم

آستیگماتیسم مانند نزدیک بینی (نزدیک بینی) و دوربینی (دوربینی) نوعی عیوب انکساری است. عیوب انکساری زمانی اتفاق می‌افتد که شکل چشم مانع از تمرکز نور به یک نقطه روی شبکیه می‌شود.

عیوب انکساری مسئول مجموعه ای از مشکلات رایج بینایی است و حتی می تواند در کنار هم وجود داشته باشد: آستیگماتیسم ممکن است تنها عیب انکساری موجود در یک چشم خاص نباشد! برای مثال ممکن است آستیگماتیسم و ​​نزدیک بینی داشته باشید.

انواع آستیگماتیسم چیست؟

به احتمال زیاد، آستیگماتیسم در چشم شما دقیقاً مشابه آستیگماتیسم در چشم شخص دیگر نخواهد بود – و همچنین می توانید اصلاحات آستیگماتیسم متفاوتی در هر یک از چشمان خود داشته باشید! قرنیه ها (و عدسی ها) می توانند به طرق مختلف خمیده شوند. به همین دلیل است که اپتومتریست ها آستیگماتیسم ها را بر اساس قسمتی از چشم که روی آن تاثیر می گذارند و ماهیت شکل آن ها دسته بندی می کنند.

قرنیه در مقابل آستیگماتیسم عدسی

آستیگماتیسم می تواند قرنیه یا به ندرت عدسی چشم را درگیر کند. افراد مبتلا به آستیگماتیسم قرنیه دارای شکل نامنظم قرنیه هستند، در حالی که افراد مبتلا به آستیگماتیسم عدسی – درست حدس زدید – دارای عدسی نامنظم هستند.

دو قسمت مهم آستیگماتیسم چیست؟

هر دو قسمت چشم به انکسار نور کمک می کنند، بنابراین هر دو نوع آستیگماتیسم باعث مشکلات بینایی مشابهی می شوند.

با قاعده در مقابل آستیگماتیسم در برابر قانون

اپتومتریست ها آستیگماتیسم ها را بر اساس شکلشان به دو دسته با قاعده و خلاف قانون دسته بندی می کنند.

اگر آستیگماتیسم با قاعده، که نوع گسترده‌تر است، دارید، قرنیه شما در امتداد محور عمودی خود منحنی تندتری دارد. با نگاهی مستقیم به آن، به نظر می رسد مانند توپی است که به پهلو خوابیده یا کره ای است که از بالا و پایین فشرده شده است.

از سوی دیگر، آستیگماتیسم در برابر قانون به منحنی تندتر در امتداد محور افقی اشاره دارد. قرنیه‌هایی که آستیگماتیسم خلاف قانون دارند بیشتر شبیه فوتبالی است که در انتهای خود ایستاده یا کره‌ای که از دو طرف فشرده شده است.

استیگماتیسم

علائم آستیگماتیسم

چگونه متوجه شوید که آستیگمات دارید؟ با بررسی برخی یا همه علائم زیر شروع کنید:

  • تاری دید هنگام نگاه کردن از نزدیک و دور
  • نیاز به چشمک زدن برای تشخیص اشیاء در تمام فواصل
  • مشکل در دید واضح در تاریکی یا در شب
  • خستگی چشم یا ناراحتی چشم
  • سردرد

با این حال، داشتن این علائم به این معنی نیست که شما قطعا آستیگماتیسم دارید. تنها راه برای اطمینان، تعیین قرار ملاقات با چشم پزشک است.

چه چیزی باعث آستیگماتیسم می شود؟

پزشکان هنوز علت آستیگماتیسم را شناسایی نکرده اند، اگرچه به نظر می رسد یک مؤلفه ژنتیکی وجود دارد: اگر آستیگماتیسم در خانواده شما وجود داشته باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که به آستیگماتیسم مبتلا شوید. اکثر افراد مبتلا به آستیگماتیسم با آن متولد می شوند، اما در برخی دیگر، به مرور زمان ایجاد می شود.

آستیگماتیسم همچنین می تواند در نتیجه جراحت یا جراحی چشم اتفاق بیفتد که هر دو می توانند شکل قرنیه یا عدسی را تغییر دهند.

برخلاف تمام آن هشدارهایی که والدینتان در دوران رشد به شما داده‌اند، نمی‌توانید از نشستن خیلی نزدیک به صفحه تلویزیون یا تلاش برای خواندن در تاریکی به آستیگمات مبتلا شوید. (هر چند این عادات ممکن است به چشم شما فشار وارد کند.)

چه چیزی باعث بدتر شدن آستیگمات می شود؟

مقصر اصلی زمان و پیری است. در برخی از افراد، آستیگماتیسم ممکن است به آرامی و تقریباً نامحسوس پیشرفت کند، در حالی که در برخی دیگر ممکن است با افزایش سن شدیدتر شود.

برخی از نوزادان و کودکان بسیار خردسال ممکن است از آستیگماتیسم “رشد کنند”، اما به طور کلی این وضعیتی است که شما در قرار ملاقات های سالانه چشم خود نظارت می کنید.

چگونه آستیگماتیسم را آزمایش می کنید؟

ازمایش آستیگماتیسم چیست؟

چشم پزشکان به راحتی می توانند آستیگماتیسم را در طول معاینه چشم با ابزارهای مختلف آزمایش کنند.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

یکی از ابزارها فوروتر نامیده می شود و مجموعه بزرگی از لنزها است که پزشک جلوی صورت شما قرار می دهد. اپتومتریست ها از آن برای تعیین نسخه ای که برای اصلاح هر نوع عیب انکساری نیاز دارید استفاده می کنند. آنها لنزهای مختلف را جلوی چشمان شما می کشند و از شما می پرسند که کدام عدسی دید واضح تری به شما می دهد.

پزشک شما همچنین ممکن است از اتورفرکتور استفاده کند. این ابزار نوری را به چشم شما می تاباند و سپس نحوه تغییر نور پس از برگشت را ثبت می کند. با استفاده از این اندازه‌گیری‌ها، پزشک می‌تواند تعیین کند که نور زمانی که در داخل چشم شما متمرکز می‌شود چقدر «خارج از علامت» است.

در نهایت، کراتومتر نیز به عنوان بخشی از آزمایش آستیگماتیسم مفید است. این دستگاه می تواند منحنی قرنیه شما را به سادگی با اندازه گیری انعکاس روی سطح آن تعیین کند.

برای جزئیات بیشتر، پزشک می‌تواند از توپوگرافی قرنیه استفاده کند که بدون درد قرنیه شما را اسکن می‌کند و یک نقشه سه بعدی از شکل و بافت آن تهیه می‌کند.

آیا آستیگماتیسم قابل اصلاح است؟

بله، راه های متعددی وجود دارد که می توان آستیگماتیسم را اصلاح کرد تا اطمینان حاصل شود که شما واضح می بینید. گزینه های مختلف برای درمان آستیگماتیسم در زیر مورد بحث قرار گرفته است، اما نکته اصلی این است که آستیگماتیسم را می توان مانند سایر عیوب انکساری اصلاح کرد: با عینک، تماسی یا جراحی.

چه در پایان نسخه ای برای عینک یا تماسی داشته باشید، آستیگماتیسم شما را می توان با لنزهای استوانه ای (بر خلاف لنزهای کروی) اصلاح کرد. عدسی‌های استوانه‌ای، آستیگماتیسم را با شکست نور بر روی یک نقطه از شبکیه به درستی تصحیح می‌کنند.

تجویز عینک

استفاده از عینک یکی از راه های رایج برای اصلاح آستیگماتیسم است. پس از تشخیص آستیگماتیسم، پزشک می تواند نسخه چشمی شما را تعیین کند و لنزها را در فریم انتخابی شما قرار دهد. اگر مطمئن نیستید که چه مدل عینکی را انتخاب کنید، همیشه می‌توانید فریم‌ها را در خانه امتحان کنید!

لنزهای تماسی تخصصی

مخاطبینی که برای اصلاح موارد شدیدتر آستیگماتیسم طراحی شده اند ممکن است کمی متفاوت از مخاطبینی باشند که به آنها عادت کرده اید.

لنزهای تماسی اسکلرال لنزهایی بزرگتر با لبه هایی هستند که روی سفیدی چشم (صلبیه) قرار دارند. مرکز عدسی قبل از استفاده با اشک مصنوعی پر می شود و هنگامی که در جای خود قرار می گیرد، مانند گنبد دوم بالای قرنیه قرار می گیرد. مایع درون عدسی به “لکه کردن” بی نظمی های قرنیه و بهبود بینایی کمک می کند.

لنزهای تماسی قابل نفوذ گاز سفت و سخت با نام‌های لنزهای RGP، لنزهای نفوذپذیر گاز و لنزهای GP نیز شناخته می‌شوند. آنها یک لنز دهانی (یا چشمی؟) هستند، اما اساساً لنزهای تماسی “سخت” هستند و نه لنزهای نرم.

افراد مبتلا به آستیگماتیسم اغلب متوجه می شوند که لنزهای RGP وضوح دید بیشتری نسبت به لنزهای نرم ارائه می دهند. این به این دلیل است که لنزهای RGP به جای قالب‌گیری روی سطح چشم، شکل ثابتی دارند. با این حال، عادت کردن آنها برای استفاده کنندگان جدید کمی بیشتر طول می کشد.

لنزهای هیبریدی دارای یک مرکز “سخت” هستند که با لبه های نرم مرزبندی شده است. آنها راحتی ایجاد شده توسط یک لنز نرم تر را با قدرت یک لنز سخت RGP ترکیب می کنند.

لنزهای تماسی توریک نرم

آستیگماتیسم را می توان با تماس های نرمی که به لنزهای توریک معروف هستند اصلاح کرد. در حالی که لنزهای تخصصی فوق اغلب باید به صورت سفارشی ساخته شوند، بسیاری از لنزهای توریک را نمی توان به سرعت به صورت آنلاین یا از طریق چشم پزشک سفارش داد. آنها “توریک” هستند زیرا شبیه برشی هستند که از یک چنبره گرفته شده است، که یک اصطلاح فنی تر برای شکل دونات است.

بر خلاف لنزهای تماسی تک دید، لنزهای توریک می توانند چندین فاصله کانونی مختلف داشته باشند تا به رفع مشکلات بینایی ناشی از آستیگماتیسم کمک کنند. از آنجایی که آستیگماتیسم بر اساس شکل منحصر به فرد قرنیه شما است، لنزهای توریک نیز معمولا دارای یک “بالا” و یک “پایین” هستند و نباید به هر سمتی روی سطح چشم شما بچرخند. آنها همچنین دارای ویژگی هایی هستند که به آنها کمک می کند پس از قرار دادن آنها در جای خود بمانند.

ارتوکراتولوژی

ارتوکراتولوژی که اغلب به “ortho-k” کوتاه می شود، عمل استفاده از لنزهای تماسی تخصصی RGP در طول شب است که به تدریج شکل قرنیه شما را تغییر می دهد. از آنجایی که لنز هر شب فشار کمی وارد می کند و قرنیه شما را قالب می زند، در نهایت در طول روز واضح تر می بینید.

Ortho-k بیشتر برای مقابله با ایجاد نزدیک بینی (نزدیک بینی) استفاده می شود، اما می تواند به اصلاح آستیگماتیسم نیز کمک کند. اگر در هنگام خواب استفاده از لنزها را متوقف کنید، اثرات لنز کاهش می یابد، بنابراین این درمان آستیگماتیسم نیاز به دقت دارد.

عمل جراحی آستیگماتیسم چیست؟

افراد مبتلا به آستیگماتیسم ممکن است از درمان های جراحی مانند لیزیک و پی آر کی استفاده کنند که هر دو شکل قرنیه را برای اصلاح عیوب انکساری تغییر می دهند.

هنگامی که فردی تحت عمل جراحی آب مروارید قرار می گیرد که عدسی طبیعی چشم او را برمی دارد، ممکن است یک لنز مصنوعی توریک که آستیگماتیسم را اصلاح می کند، در جای خود قرار دهد.

آستیگماتیسم شما قابل اصلاح است – فقط با چشم پزشک خود صحبت کنید

یک اپتومتریست یا چشم‌پزشک می‌تواند به شما بگوید که آیا آستیگماتیسم دارید و چقدر شدید است. فقط به یاد داشته باشید که اگر برای آستیگماتیسم به عینک یا عینک نیاز دارید، در شرکت خوبی هستید.

حال شما بگویید انواع آستیگماتیسم چیست؟

جدید ترین لنزها

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.