جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کموسیس: علل، علائم و درمان

line
فهرست مطالب

کموسیس: علل، علائم و درمان ان چیست؟ با لنز شو همراه باشید که به شما بگوییم، کموسیس تورم غشای نازکی است که چشم را می پوشاند. هنگامی که کموز دارید، پلک ها و قسمت سفید چشم شما ممکن است قرمز و پف کرده به نظر برسند.

در کموز (تلفظ “key-MOE-sis”)، غشاء (ملتحمه) که قسمت سفید چشم شما (صلبیه) را می پوشاند متورم می شود. تجمع مایع در زیر غشاء می تواند باعث شود که شما یک تاول بزرگ و قرمز روی چشم خود داشته باشید.

هنگامی که تشخیص داده می شود، ممکن است بشنوید که چشم پزشک از نام کامل این بیماری استفاده می کند: کموز ملتحمه.

کموز ملتحمه در مقابل ورم ملتحمه

ورم ملتحمه، که معمولا به عنوان “چشم صورتی” شناخته می شود، التهاب یا عفونت ملتحمه است. ممکن است در اثر یک واکنش آلرژیک یا عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد شود. هم التهاب ملتحمه و هم کموز روی ملتحمه، غشای نازکی که جلوی چشم را می پوشاند، تأثیر می گذارد و در برخی از علل مشترک است. تعاریف کموز و ورم ملتحمه عبارتند از:

  • ورم ملتحمه به التهاب ملتحمه اشاره دارد
  • کموز به تورم (ادم) ملتحمه اشاره دارد

شما می توانید همزمان با هم ورم ملتحمه و هم کموز تشخیص داده شوید. هر دو بیماری ممکن است علت زمینه ای یکسانی داشته باشند و می توانند یک یا هر دو چشم را تحت تاثیر قرار دهند.

علائم کموسیس، علل، علائم و درمان

شایع ترین علائم چشمی کموز عبارتند از: سوزش چشم، پف پلک، خارش و آبریزش چشم. همچنین ممکن است احساس کنید چیزی در چشمان خود دارید. نشانه آشکار کموز، تورم روی سفیدی چشم است که شبیه تاول صورتی یا قرمز است. این تورم ناشی از تجمع مایع در چشم است.

اگر کموز شدید دارید، ممکن است چشم شما آنقدر متورم شود که نتواند بسته شود. اگر این اتفاق افتاد، باید فورا به چشم پزشک مراجعه کنید. این مهم است که بتوانید چشمان خود را ببندید زیرا پلک از چشم در برابر گرد و غبار و سایر عوامل تحریک کننده محافظت می کند و می تواند از آسیب دیدن چشم جلوگیری کند.

کموز ممکن است ناراحت کننده و تحریک کننده باشد اما به طور کلی باعث درد نمی شود.

دلایل رایج کموسیس

چندین دلیل رایج برای مشکلات چشمی کموسیس وجود دارد. این علل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آنژیوادم – وضعیتی که باعث کهیر زیر پوستی می شود، آنژیوادم می تواند چشم ها را تحت تاثیر قرار دهد. آنژیوادم ممکن است ناشی از موارد زیر باشد: واکنش آلرژیک به شوره حیوانات، غذا، گرده گل، دارو یا نیش حشره. همچنین می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض شرایط گرم یا سرد یا یک وضعیت خودایمنی ایجاد شود.

آلرژی – حتی اگر به آنژیوادم مبتلا نشوید، آلرژی های فصلی یا سایر آلرژی ها می توانند باعث کموز شوند.

عفونت چشم – عفونت چشم ناشی از باکتری یا ویروس می تواند منجر به کموز شود. چشم پزشک شما ممکن است بتواند آزمایشی را انجام دهد تا ببیند آیا عفونت باعث بیماری شما شده است یا خیر.

جراحی چشم – گاهی اوقات کموز به عنوان یک عارضه بعد از جراحی پلک رخ می دهد. بیمارانی که به دلایل زیبایی یا پزشکی جراحی پلک (بلفاروپلاستی) انجام می دهند، ممکن است در طی بهبودی دچار کموز ملتحمه شوند.

ضربه جسمی – گاهی اوقات مالش ساده چشم می تواند باعث کموز شود. این عارضه همچنین می تواند ناشی از آسیب چشم باشد. این نوع کموز به عنوان کموز تروماتیک شناخته می شود.

وضعیت تیروئید – در برخی موارد، یک بیماری زمینه ای مانند مشکل تیروئید می تواند باعث کموز شود.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

درمان کموسیس چشم علل، علائم و درمان

درمان مشکلات چشمی کموز بر اساس علت آن متفاوت است. در برخی موارد، برای از بین بردن کموز باید دارو مصرف کنید یا از قطره های چشمی استفاده کنید. اگر کموز ملتحمه شما ناشی از تحریک باشد، کمپرس سرد و استراحت ممکن است این کار را انجام دهد.

درمان های رایج برای کموز عبارتند از:

  • آنتی هیستامین ها
  • قطره چشم
  • پماد چشم
  • جراحی (برای رفع مشکل در نحوه بسته شدن چشم)

آنتی بیوتیک برای کموز

اگر کموز ناشی از عفونت باکتریایی چشم باشد، ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید. اگر ممکن است عفونت چشمی داشته باشید، مهم است که فوراً به چشم پزشک خود مراجعه کنید. مصرف قطره های چشمی آنتی بیوتیکی می تواند به سرعت عفونت باکتریایی چشم را که باعث کموز می شود از بین ببرد. با این حال، آنتی بیوتیک ها برای عفونت چشم ویروسی کار نمی کنند.

آنتی هیستامین برای کموز

آیا کموز شما ناشی از آلرژی است؟ چشم پزشک شما ممکن است آنتی هیستامین های بدون نسخه را برای کاهش التهاب چشم و کموز ناشی از آلرژی های مختلف از واکنش به پوست حیوانات خانگی یا گرده گل گرفته تا یک شوینده جدید توصیه کند. نام های تجاری رایج آنتی هیستامین ها شامل آلگرا، بنادریل و کلاریتین است.

قطره چشم برای کموز

اشک مصنوعی یا قطره چشم ممکن است به مرطوب نگه داشتن چشم و کاهش سوزش چشم که باعث کموز می شود کمک کند. می توانید اشک مصنوعی و برخی پمادهای روان کننده چشم را بدون نسخه بخرید یا از چشم پزشک خود تهیه کنید. اگر کموز شدید یا عود کننده دارید، چشم پزشک ممکن است قطره های ضد التهابی یا استروئیدی را برای شما تجویز کند.

جراحی چشم برای کموز

برای کموز بسیار شدید، چشم پزشک ممکن است نیاز به انجام یک روش داشته باشد. به عنوان مثال، چشم پزشک شما ممکن است مجبور شود با ایجاد یک برش کوچک، مایع را از چشم شما تخلیه کند. این یک روش سریع در مطب است که به کاهش فشار روی چشم شما کمک می کند.

اگر بعد از جراحی پلک کموز مزمن دارید، جراح اکولوپلاستیک ممکن است نیاز به جراحی دوم برای تغییر موقعیت پلک داشته باشد. در برخی موارد، کموز مزمن ناشی از یک مشکل مکانیکی در نحوه باز و بسته شدن چشم است و یک جراحی اصلاحی ممکن است این مشکل را برطرف کند.

داروهای خانگی برای کموز

اگر علائم ورم ملتحمه یا کموز را دارید، مهم است که به چشم پزشک مراجعه کنید. پزشک شما یک معاینه چشم انجام می دهد و سوالاتی در مورد علائم شما می پرسد تا علت کموز را پیدا کند. بسته به علت، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند یا یک درمان خانگی یا داروهای بدون نسخه را توصیه کند.

بسته به علت کموز، ممکن است اقداماتی وجود داشته باشد که می‌توانید در خانه برای کاهش سوزش انجام دهید. رایج ترین درمان خانگی برای کموز قرار دادن کمپرس خنک روی چشم یا چشم آسیب دیده است. این می تواند تحریک را در حین بهبودی از بین ببرد.

دوره بهبودی چقدر طول می کشد؟

کموز ممکن است از چند روز تا هفته ها یا ماه ها طول بکشد. در موارد نادر، کموز ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد.

مدت زمان کموز به علت و شدت کموز بستگی دارد. کموز خفیف ناشی از تحریک جزئی چشم می تواند به سرعت برطرف شود. اما کموز شدید پس از جراحی یا آسیب چشم می تواند بسیار طولانی تر باشد یا حتی به یک بیماری مزمن تبدیل شود.

آیا کموز برای سلامت چشم خطرناک است؟

کموز معمولاً خطرناک یا جدی نیست. اما اگر کموز هفته‌ها طول بکشد یا مزمن شود، می‌تواند آزاردهنده و حتی خسته‌کننده باشد. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد با چشم پزشک خود کار کنید تا درمان کموزیس مناسب خود را پیدا کنید.

معاینه و درمان هر چه سریعتر از چشم پزشک ممکن است شانس شما را برای خلاصی سریع از کموز افزایش دهد.

چه زمانی برای کموز به چشم پزشک مراجعه کنیم

از آنجایی که کموز ملتحمه علل زیادی دارد و نمی توان آن را در خانه تشخیص داد، در صورت داشتن علائم مهم است که به چشم پزشک مراجعه کنید. اگر علائم شما از بین نرفت یا هر یک از این مشکلات را تجربه کردید، فوراً یک قرار ملاقات بگیرید:

  • چشم درد
  • تغییرات در بینایی
  • ناتوانی در بستن چشم به دلیل تورم
  • دشواری در تنفس

چشم پزشک بیماری شما را تشخیص داده و درمان را پیشنهاد می کند تا شما را در مسیر بهبودی از کموز قرار دهد.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.