جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه نسخه چشم خود را بخوانید

line
فهرست مطالب

چگونه نسخه چشم خود را بخوانید؟ شما به اپتومتریست مراجعه کرده اید، معاینه چشم خود را انجام داده اید و اکنون زمان آن رسیده است که نسخه خود را دریافت کنید. با این حال، وقتی به آن نگاه می کنید، گیج می شوید. همه این حروف و اعداد به چه معنا هستند؟ چگونه به شما می گویند که چه نوع عینکی باید تهیه کنید؟

نگران نباشید. نسخه های چشمی ممکن است گیج کننده باشند، اما ما تمام قسمت های مختلف آنها را توضیح می دهیم تا بدانید چگونه یکی را بخوانید. نه تنها به شما در درک بهتر عینک کمک می کند، بلکه یک ترفند مهمانی بسیار کاربردی را نیز ایجاد می کند.

نسخه چشم خود را، چگونه باید بخوانید؟

چه روی کاغذ باشد و چه دیجیتال، نسخه چشمی شما احتمالاً شبیه یک شبکه یا نمودار کوچک با ردیف‌ها، ستون‌ها و سلول‌ها است. به طور گیج کننده ای، نمودار ترکیبی از اختصارات حروف، اعداد مثبت و/یا منفی و کلمات کامل را در خود جای داده است.

اینها چه معنی میدهند؟ برای مقابله با هر عنصر با واژه نامه ما در زیر مشورت کنید، سپس برای اعمال دانش خود به نمودار نسخه چشمی مثال ما نگاهی بیندازید.

اختصارات نسخه لنز چشم

OD: چشم راست شما. OD مخفف oculus dexter است که در لاتین “چشم راست” است.

OS: چشم چپ شما. OS مخفف oculus sinister است که در لاتین “چشم چپ” است.

OU: هر دو چشم شما. OU مخفف oculus uterque است که در لاتین “هر دو چشم” است.

NV: دید نزدیک (دیدن چیزها از نزدیک).

DV: دید از راه دور (دیدن چیزهای دور).

PD: فاصله مردمک. فاصله مردمک چشم شما فاصله بین مردمک های شما است. این یک اندازه گیری مفید است که به تراز کردن مرکز لنز با مرکز مردمک ها کمک می کند تا دقیق ترین دید ممکن را داشته باشید. فاصله مردمک شما را می توان به روش های مختلفی اندازه گیری کرد، از جمله به صورت دستی یا با وسیله ای تخصصی به نام مردمک سنج.

در دنیای ایده آل، چشم پزشک شما هر بار PD شما را در نسخه شما لحاظ می کند. اما همه پزشکان این کار را انجام نمی دهند. اگر مال شما اینطور نیست، همیشه می توانید از ابزار مفید ما برای اندازه گیری فاصله مردمک خود به صورت آنلاین استفاده کنید.

SPH: کره. در این مورد، «کره» به این معنی است که تصحیح نزدیک‌بینی یا دوربین‌بینی کروی است – مانند این که در تمام نصف النهارهای چشم یکسان است. اعداد فهرست شده در ستون SPH را مشاهده خواهید کرد، و ما به اعداد بعدی خواهیم رسید…

ترازو تجویزی چشم

دیوپترها: هر عددی که در ستون “Sphere” یا “Cyl” نسخه چشم خود می بینید نشان دهنده دیوپتر است. دیوپتر یک واحد اندازه گیری است، مانند یک گرم یا یک اونس. با این حال، دیوپترها به جای اندازه‌گیری جرم، قدرت انکسار عدسی را اندازه‌گیری می‌کنند. اگر نسخه شما بیشتر باشد، اعداد بزرگتر (قدرت نوری بیشتر!) و اگر بینایی شما به کمک عینک یا تماسی نیاز نداشته باشد، اعداد کمتری را خواهید دید.

توجه به این نکته مهم است که این اعداد در هر دو جهت روی یک خط عددی حرکت می کنند. بر اساس نوع عیب انکساری چشم شما می توانند مثبت یا منفی باشند. اگر اصلاً به عینک نیاز ندارید، به هیچ نیروی نوری از لنزها نیاز ندارید: 0 دیوپتر.

اعداد منفی: اگر در مقابل یک عدد علامت منفی مشاهده کردید، نشان دهنده نزدیک بینی یا نزدیک بینی است. برای مثال، فردی با -3 دیوپتر نزدیک‌بینی ممکن است در خواندن کلمات روی تخته سیاه از دور دچار مشکل شود.

اعداد مثبت: اگر یک علامت مثبت در مقابل یک عدد ببینید، نشان دهنده دیوپترهایی است که دوربینی یا دوربینی را اصلاح می کند. برای مثال، فردی با +3 دیوپتر دوربینی ممکن است برای خواندن متنی که بسیار نزدیک به صورتش است مشکل داشته باشد.

سایر شرایط در نسخه چشم شما

بسته به نوع لنزهایی که نیاز دارید، ممکن است. اصطلاحات دیگری را در نسخه چشم خود مشاهده کنید، از جمله:

CYL یا سیلندر: این اصطلاح فقط مربوط به افراد مبتلا به آستیگماتیسم است و به قدرت عدسی مورد نیاز برای رسیدگی به آن اشاره دارد. آستیگماتیسم یعنی قرنیه یا عدسی چشم شما کاملاً کروی نیست. بنابراین، بیماران مبتلا به آستیگماتیسم به اصلاح دید استوانه ای به جای کروی نیاز دارند. (اگر هیچ عددی با این عبارت در نسخه شما وجود نداشته باشد، پس هیچ آستیگماتیسمی برای اصلاح ندارید!)

Axis محور: باز هم این برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم است. این عدد (از 1 تا 180) در نسخه شما است که جهت اصلاح آستیگماتیسم شما را تعیین می کند. محور بر حسب درجه اندازه گیری می شود نه دیوپتر. استوانه و محور همیشه با هم هستند. بدون دیگری نمی توانید یکی را داشته باشید!

Add افزودن: بزرگنمایی اضافی. اگر پیرچشمی مرتبط با افزایش سن دارید، ممکن است. در خواندن متن از نزدیک مشکل داشته باشید و می توانید. بخشی از لنز عینک خود را برای قدرت بزرگنمایی بیشتر رزرو کنید. مثل این است که عینک مطالعه در عینک معمولی شما تعبیه شده باشد.

Prism منشور: گاهی اوقات، چشم ها در یک راستا با یکدیگر حرکت نمی کنند و در نتیجه علائمی مانند دوبینی ایجاد می شود. (یکی از اختلالاتی که باعث ناهماهنگی چشم می شود استرابیسم است که معمولاً به عنوان “چشم های ضربدری” شناخته می شود.)

اختصارات دیگر نسخه های چشمی

برای توضیح این وضعیت، پزشک می تواند یک منشور به لنزهای شما اضافه کند. منشور بر اساس نسخه شما در موقعیت و جهت خاصی قرار می گیرد، که همچنین جهت ضخیم ترین لبه یا پایه منشور را مشخص می کند.

BU: پایه بالا

BD: پایه پایین

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

BI: پایه در

BO: پایه

منشور همچنین قدرت انکساری خاص خود را دارد که با دیوپترهای منشوری اندازه گیری می شود.

تاریخ انقضا: نسخه چشمی شما احتمالاً برای همیشه یکسان نخواهد بود. مهم است که چشمان خود را به طور منظم معاینه کنید تا مطمئن شوید که آنها به بهترین شکل ممکن می بینند.

نسخه های چشمی معمولاً برای یک یا دو سال قبل از انقضا معتبر هستند. (دوره زمانی دقیق بسته به قوانین ایالتی می تواند متفاوت باشد). پس از آن، باید با برنامه ریزی یک معاینه چشم، آن را تمدید کنید.

نمونه نمودار نسخه چشم

در اینجا دو نمونه از نسخه های چشمی وجود دارد، یکی برای افرادی که آستیگماتیسم ندارند و دیگری برای افراد مبتلا به آن. آیا می توانید تفاوت ها را تشخیص دهید. و اصطلاحاتی را که یاد گرفته اید رمزگشایی کنید؟ اگر چنین است، شما یاد گرفته اید که چگونه یک عینک را مانند یک حرفه ای بخوانید.

چگونه نسخه چشم خود را بخوانید

آیا نسخه چشم شما “بد” است؟

همیشه این سوال از ما پرسیده می شود. “نسخه چشمی من چقدر بد است؟” اما ما وارد این نوع خودگویی منفی نمی شویم! چیزی به نام نسخه چشمی “بد” وجود ندارد. احتمالاً منظور شما این است که نگران این هستید که نسخه شما به طور غیرمعمول قوی باشد.

اگر به قطع بین انواع متوسط ​​و شدید مشکلات بینایی علاقه دارید، می‌توانیم به شما بگوییم که نزدیک‌بینی که نیاز به اصلاح انکساری 5- دیوپتر یا بیشتر دارد. اغلب «نزدیک‌بینی بالا» در نظر گرفته می‌شود. در حالی که نسخه‌ای با خواندن +5.25 دیوپتر مناسب است. برای “دوربینی بالا” با این حال، این مقیاس ها می تواند از موسسه ای به موسسه دیگر متفاوت باشد.

یک واقعیت جالب دیگر: افراد مبتلا به نزدیک بینی شدید می توانند علاوه بر دید از راه دور، مشکلاتی را با دید نزدیک خود نیز تجربه کنند، همچنین افرادی که دوربینی شدید دارند، دید از راه دور نیز تحت تأثیر قرار می گیرند. تصحیح بینایی پیچیده است!

مهمترین نکته این است که بینایی شما “خوب” یا “بد” نیست. فقط به مقدار خاصی از فناوری شیک نیاز دارد تا به همان اندازه که می خواهید تیز باشد.

آیا نسخه چشم شما تغییر می کند؟

نوسانات زیاد در نسخه بینایی شما در طول زمان طبیعی نیست و باید بررسی شود. (مگر اینکه نتیجه پیش بینی شده یک درمان یا آسیب باشد). اما مطمئناً تغییرات کوچک و تدریجی ممکن است رخ دهد، به خصوص با افزایش سن شما و چشمانتان.

برای مثال، می‌توانید انتظار داشته باشید که پیرچشمی با افزایش سن (معمولاً برای اکثر ما در چهل سالگی اتفاق می‌افتد) دچار پیرچشمی شوید. وقتی این اتفاق افتاد، ممکن است بخواهید یک عینک مطالعه بگیرید یا لنزهای پیشرفته جدیدی را در فریم های معمولی خود بگنجانید.

حتی اگر فکر نمی کنید بینایی شما متفاوت است و علائم نگران کننده ای را تجربه نمی کنید، بهتر است هر سال چشمان خود را چک کنید. معاینات سالانه چشم تضمین می کند که اپتومتریست سلامت چشم شما را زیر نظر دارد و در صورت نیاز نسخه شما را به روز می کند.

در مورد نسخه لنزهای تماسی چطور؟

شاید از خود بپرسید: آیا نسخه لنزهای تماسی من با نسخه عینک من یکی است؟

نه همیشه! عینک شما در فاصله کمی از چشم شما قرار می گیرد، در حالی که لنزهای تماسی مستقیماً روی قرنیه شما قرار می گیرند. این تفاوت در فاصله به این معنی است که نسخه های آنها ممکن است مطابقت نداشته باشد.

علاوه بر این، از آنجایی که لنزهای تماسی دارای پارامترهای ثابتی هستند. که توسط سازنده آنها تعیین شده است. ممکن است پزشک نیاز داشته باشد نسخه تماسی شما را بر این اساس تنظیم کند. این تنظیمات همچنین می تواند نسخه تماسی شما را از نسخه عینک شما متمایز کند.

حتی اگر مقادیر نسخه لنز تماسی و عینک شما یکسان باشد، نسخه تماسی شما باید شامل نام برندی باشد. که برای شما تجویز شده است (مانند Acuvue، Clariti، DAILIES، و غیره).

اپتومتریست شما همچنین باید اطلاعات بیشتری را در مورد نسخه لنز تماسی شما در رابطه با تناسب قرار دهد. درست است – مخاطبین شما باید مانند هر چیز دیگری که می پوشید متناسب با شما باشند.

دو اندازه گیری که باید در نسخه لنزهای تماسی خود نیز مشاهده کنید عبارتند از:

منحنی پایه (BC): انحنای لنز تماسی شما، که باید به راحتی به انحنای چشم طبیعی شما تبدیل شود. این اندازه گیری در میلی متر (میلی متر) همیشه بین اعداد 8 و 10 قرار می گیرد.

قطر (Dia): درست مانند ریاضیات معمولی، قطر عرض لنز تماسی بر حسب میلی متر است. بیشتر لنزهای تماسی بین 13 تا 15 میلی متر عرض دارند.

به یاد داشته باشید: شما حق اینکه چگونه نسخه چشم خود را بخوانید، دارید.

طبق کمیسیون تجارت فدرال، شما از نظر قانونی حق دریافت نسخه ای از نسخه چشم خود را دارید. چشم پزشک شما باید پس از معاینه یا هر زمان که درخواست کردید، یکی را در اختیار شما قرار دهد.

برای دریافت نسخه چشمی خود نیازی به خرید عینک از دفتر آنها ندارید و هرگز نباید صرفاً برای دسترسی به آن هزینه ای بپردازید. توصیه می‌کنیم روی یک کپی نگه دارید تا خرید آنلاین عینک و مخاطبین بسیار آسان باشد.

اکنون که نسخه چشم خود را کاملاً درک کرده‌اید. تنها چیزی که باقی می‌ماند یافتن قاب‌هایی (یا مخاطبین) است که به شما احساس زیبایی می‌دهد!

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.