جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چه چیزی باعث تاری دید ناگهانی می شود؟

line
فهرست مطالب

چه چیزی باعث تاری دید ناگهانی می شود؟ اگر تاری دید ناگهانی را در یک یا هر دو چشم تجربه می‌کنید. و متوجه می‌شوید که پلک می‌زنید. چشم‌هایتان را مالیده‌اید (برای بهتر دیدن) می‌بینید. ممکن است سن یا تغییر نمره لنز چشم را مقصر بدانید.

با این حال، برخی از شرایط پزشکی و همچنین کم آبی بدن و فشار چشم می تواند باعث تاری دید ناگهانی شود. دلایل افزایش پیوسته تاری دید. با شروع ناگهانی تاری دید متفاوت است. تاری دید ناگهانی باید فوراً توسط چشم پزشک بررسی شود تا مشخص شود که آیا سایر مشکلات سلامتی علت آن هستند یا خیر.

تاری دید ناگهانی در مقابل تاری دید پیشرونده

شرایط پزشکی طولانی مدت معمولاً با افزایش تدریجی تاری دید مرتبط است. در حالی که تاری دید ناگهانی پس از یک رویداد اتفاق می افتد. تاری دید ناگهانی معمولا یک اورژانس پزشکی است. که باید در اسرع وقت درمان شود. تا از از دست دادن بینایی. و آسیب دائمی جلوگیری شود.

علل شایع تاری دید ناگهانی

تاری دید ناگهانی معمولاً در اثر یک رویداد یکباره مانند جدا شدن یا آسیب شبکیه ایجاد می شود. علاوه بر تاری دید ناگهانی، اینها همچنین می توانند سایر علائم مرتبط با بینایی، از جمله دوبینی (دوبینی) یا حساسیت به نور (فوتوفوبیا) را ایجاد کنند.

اگر تاری دید ناگهانی را تجربه می کنید، یکی از شرایط رایج زیر ممکن است مقصر باشد:

خستگی چشم

یک دلیل مکرر برای تاری دید ناگهانی است. به ویژه با توجه به اینکه چقدر زمان صرف خیره شدن به صفحه نمایش و دستگاه های الکترونیکی می شود.

آب مروارید

کدر شدن عدسی چشم است. که می تواند با افزایش سن ایجاد شود. و به نوبه خود باعث تاری دید ناگهانی و شب کوری شود.

سایش قرنیه، یا خراشیده شدن قرنیه

نسبتاً شایع است و زمانی رخ می‌دهد که هر ماده خارجی (شن، گرد و غبار، آرایش و غیره) با چشم شما تماس پیدا کند یا به چشم شما وارد شود – خوشبختانه، این عارضه معمولاً طی چند روز خود به خود بهبود می‌یابد. .

میگرن بصری (همچنین هاله میگرنی نامیده می شود)

سردردی است که ممکن است شامل تاری دید موقت باشد. میگرن بصری می تواند به طور ناگهانی رخ دهد و در سراسر میدان دید شما حرکت کند و در عرض 30 دقیقه ناپدید شود. اگر هر نقطه کوری را تجربه کردید، فوراً با چشم پزشک مشورت کنید تا مشخص شود که آیا یک بیماری زمینه ای مانند جداشدگی شبکیه در حال وقوع است یا خیر.

جدا شدن شبکیه

زمانی اتفاق می افتد که شبکیه حساس به نور از پشت چشم جدا شود. در صورت عدم درمان، این وضعیت می تواند بدتر شده و منجر به از دست دادن بینایی غیرقابل برگشت شود.

شرایط جدی که می تواند باعث تاری دید ناگهانی شود

در بیشتر موارد، تاری دید ناگهانی ناشی از شرایط پزشکی جدی نیست. با این حال، موارد نادری وجود دارد که در آن یک وضعیت سلامت سیستمیک می تواند باعث عوارض تهدید کننده بینایی، از جمله تاری دید ناگهانی شود.

اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

سکته مغزی

می تواند باعث تغییرات ناگهانی و بدون درد در بینایی، از جمله تاری دید ناگهانی شود.

علائم دیگری که باید به دنبال آنها باشید عبارتند از:

  • سرگیجه
  • از دست دادن تعادل
  • تکلم نامفهوم
  • ضعف یا بی حسی در یک بازو
  • پرش چشم و افتادگی صورت

حمله ایسکمیک گذرا (TIA)

همان سکته مغزی است، با این تفاوت که علائم برای مدت کوتاهی باقی می مانند. TIAها به عنوان علائم هشدار دهنده یک سکته مغزی قریب الوقوع عمل می کنند.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

دیابت

دیابت ممکن است. تاری دید ناگهانی یا تکه هایی از دست رفته را بدون اینکه متوجه شوید تجربه کنید. معاینات جامع سالیانه چشم این بیماری را زودتر از زمان آسیب دیدگی تشخیص می دهد.

نوریت اپتیک

التهاب عصب بینایی است که باعث تاری، خاکستری یا تیرگی دید می شود و اغلب تنها یک چشم را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که عصب بینایی ملتهب می شود، به غلاف محافظ (میلین) که عصب را احاطه کرده است، آسیب می رساند. برخی از علائم بینایی این بیماری عبارتند از:

  • نقاط کور
  • تاری دید
  • از دست دادن بینایی و تحریف دید

این وضعیت معمولا یک واکنش خود ایمنی یا نشانه ای از مولتیپل اسکلروزیس است.

دژنراسیون ماکولا مرطوب

به دلیل نشت رگ های خونی در شبکیه ایجاد می شود. علائم اولیه شامل دید غیرمعمول مبهم یا تحریف شده است. لیزر درمانی وجود دارد که ممکن است کاهش بینایی را کاهش دهد اما نمی تواند بینایی شما را بازگرداند.

ورم ملتحمه (که به آن چشم صورتی نیز می‌گویند)

معمولاً خود به خود از بین می‌رود، اما آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضد ویروسی اغلب می‌توانند بهبودی را تسریع کرده و احتمال گسترش آن را کاهش دهند.

درمان تاری دید ناگهانی

برای تعیین درمان مناسب برای تاری دید ناگهانی، باید علت آن را بدانید. برای مثال، اگر می‌دانید که بدنتان کم آب است و به آب و استراحت نیاز دارد، می‌توانید به سادگی آب فراوان بنوشید تا چشم‌هایتان را آبرسانی کند و آن‌ها را از خشکی چشم و سوزش رها کنید.

به طور مشابه، یک راه حل خوب برای تاری دید ناگهانی به دلیل خستگی چشم، استراحت دادن به چشم ها است. قانون 20-20-20 را امتحان کنید: هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه روی یک جسم در فاصله 20 فوتی تمرکز کنید. پلک زدن نیز مهم است زیرا چشمان شما را مرطوب می کند تا از خشکی و سوزش جلوگیری کند.

سایر علل تاری دید ناگهانی ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر آب مروارید دارید، چشم پزشک ممکن است یک روش سرپایی را توصیه کند که در طی آن لنز جایگزین می شود و مشکل تاری دید ناگهانی را حل می کند.

یک بیماری جدی تر مانند جدا شدن شبکیه نیز ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد. همیشه باید قبل از اقدام برای درمان تاری دید ناگهانی خود با چشم پزشک صحبت کنید تا علت تاری دید ناگهانی خود را مشخص کند.

چه زمانی به چشم پزشک مراجعه کنیم

اگر تغییر ناگهانی در بینایی خود، درد چشم، کاهش دید در یک چشم یا علائمی از لیست شرایط جدی را تجربه کردید، با چشم پزشک خود تماس بگیرید یا فورا به اورژانس مراجعه کنید. هرگز بدون مشورت با یک متخصص پزشکی علت را فرض نکنید یا برای درمان بیماری خود تلاش نکنید.

سوالاتی که ممکن است پزشک شما بپرسد عبارتند از:

چه مدت است که تاری دید ناگهانی داشته اید؟

علائم دیگری در ارتباط با تاری دید ناگهانی شما وجود دارد؟

آیا آسیبی به ناحیه چشم یا غیر آن وارد شده است؟

در حال حاضر دارویی مصرف می کنید؟

هنگامی که علت تاری دید ناگهانی شما تشخیص داده شد، برنامه درمانی چشم پزشک خود را دنبال کنید تا خطر مشکلات بینایی را در مسیر کاهش دهید.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.