جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چه چیزی باعث بینایی تونلی می شود؟ از دست دادن بینایی محیطی

line
فهرست مطالب

چه چیزی باعث بینایی تونلی می شود؟ از دست دادن بینایی محیطی همان است؟ با لنزشو همراه باشید تا به شما بگوییم.

چشم پزشک بینایی محیطی شما را به دلایلی آزمایش می کند. برای کمک به شما برای دیدن دنیای اطراف و انجام موثر وظایف روزانه بسیار مهم است. متأسفانه، چندین شرایط چشمی می تواند. منجر به از دست دادن دید محیطی شود. که به عنوان دید تونلی شناخته می شود.

از دست دادن دید محیطی می تواند توسط تعدادی از عوامل مختلف ایجاد شود. از جمله:

  • رتینیت پیگمانتوزا
  • رتینوپاتی دیابتی
  • گلوکوم
  • میگرن
  • سکته

اگر دچار از دست دادن ناگهانی دید محیطی هستید. مهم است که فوراً با چشم پزشک خود تماس بگیرید تا علت زمینه ای را شناسایی کرده و درمان مناسب را در اسرع وقت آغاز کنید.

یک معاینه جامع منظم چشم می تواند به تشخیص بیماری های چشمی قبل از ظهور علائم و نشانه ها کمک کند.

دید محیطی چیست؟

دید محیطی دید جانبی شماست، توانایی دیدن چیزهایی خارج از خط دید مستقیم شما. وقتی چیزی را از گوشه چشم خود می بینید از دید محیطی استفاده می کنید. سلول های عصبی به نام میله ها که در خارج از ماکولا (مرکز شبکیه چشم) قرار دارند، به دید محیطی شما کمک می کنند.

دید محیطی مهم است زیرا به شما امکان می دهد اشیاء اطراف خود را بدون نیاز به چرخاندن سر یا حرکت چشمان خود ببینید. شما از این توانایی برای کارهای زیادی مانند رانندگی و ورزش استفاده می کنید.

چه چیزی باعث بینایی تونلی می شود؟ از دست دادن بینایی محیطی چیست؟

فردی که دارای PVL است می تواند آنچه را که در مقابلش قرار دارد ببیند، اما ممکن است شکاف هایی در دید جانبی خود داشته باشد.

کلمه دیگری برای PVL دید تونلی است زیرا ممکن است احساس کنید در یک تونل باریک هستید. همه چیز در مقابل شما وجود دارد، اما تصاویر بالا، پایین و اطراف شما سیاه هستند.

PVL دارای چند علامت احتمالی است که ممکن است فرد تجربه کند.

علائم از دست دادن بینایی

اگر PVL دارید، احتمالاً متوجه خواهید شد که لبه های بیرونی دیدتان تار یا تیره می شود.

همچنین ممکن است:

  • به اشیاء برخورد کنید
  • در پیمایش در میان جمعیت مشکل دارید
  • سقوط کردن

نحوه بررسی دید محیطی

بررسی بینایی محیطی یک بخش ضروری از معاینات جامع چشم است و می تواند توسط اپتومتریست شما انجام شود.

چندین روش معمولا برای ارزیابی دید محیطی یک فرد استفاده می شود، از جمله:

تست میدان بینایی تقابل: چشم پزشک از شما می‌خواهد که روی یک نقطه مرکزی تمرکز کنید و در عین حال اشیاء مختلف را در موقعیت‌های مختلف در دید محیطی خود ارائه دهید. وقتی اشیا را می بینید باید شناسایی کنید و علامت بدهید.
پریمتری خودکار: به یک ابزار خاص نگاه می کنید و به نورهای چشمک زن که در دید محیطی ظاهر می شوند پاسخ می دهید. این به ایجاد یک نقشه دقیق از میدان بصری آنها کمک می کند.
تست میدان بینایی هامفری: تست پیشرفته تری است که از فناوری کامپیوتری برای ارزیابی کل وسعت دید محیطی استفاده می کند.

کوری در یک چشم

کوری در یک چشم یک اختلال بینایی است. که با کاهش یا فقدان کامل توانایی دید اشیا است. که در لبه های بیرونی میدان دید چشم آسیب دیده مشخص می شود.

بر خلاف دید دوچشمی، که در آن هر دو چشم با هم کار می کنند تا میدان بینایی وسیع تری ایجاد کنند.

این وضعیت می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله:

  • صدمات چشمی
  • اختلالات شبکیه
  • گلوکوم
  • آسیب عصب بینایی

از دست دادن دید محیطی می تواند عواقب قابل توجهی بر فعالیت های روزانه داشته باشد. زیرا بر آگاهی فضایی، درک عمق و آگاهی موقعیتی محیطی تأثیر می گذارد.

افرادی که این وضعیت را تجربه می کنند. اغلب نیاز به تعدیل در برنامه های روزمره خود دارند. و ممکن است از کمک های بصری یا تکنیک های توانبخشی برای کمک به انطباق با چشم انداز بصری تغییر یافته و حفظ احساس استقلال و ایمنی بهره مند شوند.

آیا از دست دادن بینایی محیطی دائمی است؟

بسته به علت متفاوت است. (دائمی یا موقت). از دست دادن بینایی موقت معمولا در هنگام تجربه میگرن رخ می دهد. PVL دائمی می تواند به دلیل شرایط مختلفی رخ دهد، از جمله:

  • رتینیت پیگمانتوزا
  • گلوکوم
  • سکته
  • رتینوپاتی دیابتی

در حالی که بسیاری از شرایط می توانند باعث ایجاد PVL شوند، دلیل ایجاد دید تونلی متفاوت است.

چه چیزی باعث از دست دادن بینایی محیطی می شود؟

رتینیت پیگمانتوزا گروهی از اختلالات ژنتیکی است که باعث از بین رفتن و از بین رفتن سلول های شبکیه شما می شود. این وضعیت نحوه واکنش شبکیه چشم شما به نور ورودی را تغییر می دهد و دیدن آن را برای شما سخت تر می کند.

رتینیت پیگمانتوزا باعث از دست دادن تدریجی بینایی محیطی و سایر علائم می شود.

این وضعیت همچنین باعث می شود:

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

  • از دست دادن دید در شب
  • از دست دادن بینایی مرکزی
  • مشکلات بینایی رنگ

رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی یک بیماری چشمی است. که باعث از دست دادن بینایی و کوری در افراد مبتلا به دیابت می شود. رگ های خونی آسیب دیده در شبکیه چشم می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.

در مراحل اولیه رتینوپاتی دیابتی، ممکن است علائم قابل توجهی نداشته باشید. با گذشت زمان، علائم می توانند شدیدتر شوند. ممکن است در بینایی خود نقاط تیره و شناور یا رگه هایی شبیه تار عنکبوت ببینید.

گلوکوم

گلوکوم گروهی از بیماری های چشمی است. که به عصب بینایی آسیب می رساند و باعث از دست دادن بینایی و کوری احتمالی می شود. عصب بینایی شما مسئول ارسال سیگنال به مغز برای تولید تصاویر است.

تا زمانی که از دست دادن بینایی رخ ندهد. گلوکوم ممکن است علائم قابل توجهی را نشان ندهد.

میگرن

میگرن می تواند از راه های مختلفی در بینایی شما اختلال ایجاد کند. می تواند باعث شود:

  • دید تونلی
  • از دست دادن کامل بینایی
  • از دست دادن بینایی در یک چشم

خوشبختانه، این مشکلات بینایی موقتی هستند و بین 20 تا 60 دقیقه طول می کشند. اگر علائم فوری را برای بیش از 60 دقیقه تجربه کردید، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

سکته

مشکل در دیدن یک یا هر دو چشم یکی از علائم شایع سکته مغزی است. ممکن است فرد پس از تجربه سکته، بخشی از دید محیطی خود را از دست بدهد. هر گونه از دست دادن بینایی اگر مرتبط با سکته مغزی باشد. معمولاً هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می دهد.

بسیاری از شرایط می توانند دید محیطی شما را تحت تاثیر قرار دهند. و باعث از دست دادن تمام یا قسمتی از بینایی شما شوند. اگر PVL را تجربه کنید، آیا می توان آن را درمان کرد؟

آیا می توانید از دست دادن بینایی محیطی را درمان کنید؟

غیرقابل جبران است. اما بستگی به شرایط دارد. بازدیدهای منظم با اپتومتریست شما می تواند به نظارت بر تأثیر PVL بر شما کمک کند.

چشم پزشک شما ممکن است تغییرات سبک زندگی یا درمان هایی را برای کمک به مدیریت بینایی تونلی توصیه کند. برخی از درمان های ممکن برای هر بیماری مربوط به PVL عبارتند از:

رتینیت پیگمانتوزا

آکادمی چشم پزشکی آمریکا می گوید در حالی که هیچ درمان رسمی برای رتینیت پیگمانتوزا وجود ندارد، مکمل ها ممکن است به کند کردن پیشرفت کمک کنند. افزایش مصرف ویتامین A یا امگا 3 ممکن است مفید باشد.

رتینوپاتی دیابتی

معاینات منظم و مکرر چشم برای محافظت از بینایی شما در هنگام دیابت ضروری است. در مراحل بعدی رتینوپاتی دیابتی، ممکن است برای جلوگیری از آسیب بیشتر به درمان نیاز داشته باشید، اما نمی توانید بینایی خود را بازیابی کنید.

گزینه های درمانی احتمالی عبارتند از:

ازدیدهای منظم با اپتومتریست شما می تواند به نظارت بر تأثیر PVL بر شما کمک کند.

چشم پزشک شما ممکن است تغییرات سبک زندگی یا درمان هایی را برای کمک به مدیریت بینایی تونلی توصیه کند. برخی از درمان های ممکن برای هر بیماری مربوط به PVL عبارتند از:

رتینیت پیگمانتوزا

آکادمی چشم پزشکی آمریکا می گوید در حالی که هیچ درمان رسمی برای رتینیت پیگمانتوزا وجود ندارد، مکمل ها ممکن است به کند کردن پیشرفت کمک کنند. افزایش مصرف ویتامین A یا امگا 3 ممکن است مفید باشد.

رتینوپاتی دیابتی

معاینات منظم و مکرر چشم برای محافظت از بینایی شما در هنگام دیابت ضروری است. در مراحل بعدی رتینوپاتی دیابتی، ممکن است برای جلوگیری از آسیب بیشتر به درمان نیاز داشته باشید، اما نمی توانید بینایی خود را بازیابی کنید.

گزینه های درمانی احتمالی عبارتند از:

  • عمل جراحی
  • تزریقات
  • لیزر درمانی

درمان گلوکوم

اگر گلوکوم درمان نشود، ممکن است بینایی خود را به طور کامل از دست بدهید. درمان نمی تواند بینایی را بازیابی کند.

اما می تواند از دست دادن بیشتر بینایی را کند یا از آن جلوگیری کند.

گزینه های درمان گلوکوم عبارتند از:

  • داروها
  • لیزر درمانی
  • عمل جراحی


درمان میگرن

PVL ناشی از میگرن معمولاً موقتی است. کمی بخوابید. به خود فرصت دهید تا بهبودی خود را حفظ کنید. تسکین درد بدون نسخه مانند ایبوپروفن و آسپرین می تواند مفید باشد.

سکته و بینایی

درمان های توانبخشی ممکن است شامل استفاده از موارد زیر باشد:

  • عینک
  • لنزهای منشوری
  • لکه های چشم
  • ذره بین ها

از چشمان خود محافظت کنید

شما می توانید با انجام یک معاینه جامع سالانه چشم از چشمان خود محافظت کنید. برخی از بیماری های چشمی تا زمانی که به از دست دادن بینایی منجرب نشود. علائمی را نشان نمی دهند. اما اپتومتریست شما می تواند هر گونه مشکلی را در مراحل اولیه تشخیص دهد. اگر دیابت دارید. با چشم پزشک خود در مورد اینکه چند بار باید چشمان شما را معاینه کنند صحبت کنید.

جدید ترین لنزها

یک پاسخ

  1. سلام چرا دانشمندان ونخبگان ما فکری برای این بیماری نمی کنند وعلت آن را کشف نمی کنند …حتما این بیماری هم مثل خیلی از بیماریها درمان دارد .به امید راه‌علاج این بیماری..به همت دانشمندان ایرانی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.