جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چند نوع لنز چشم داریم

line
فهرست مطالب

چند نوع لنز چشم داریم؟ لنز چشم لنزشو روی سطح چشم شما قرار می گیرند تا بینایی شما را بهبود بخشند. برخی از آنها را در طول روز استفاده میشود و قبل از خواب باید در اورده شود. بعضی را یک شب استفاده می کنید و بعضی را چند ماه استفاده می کنید. هر لنز دارای یک برنامه زمانی خاص برای استفاده (مدت زمانی که می توانید لنزها را در آن نگه دارید) و برنامه جایگزینی (زمانی که به لنزهای جدید نیاز دارید) دارد. برای جلوگیری از عوارض، راهنمایی های ارائه دهنده خود را دنبال کنید.

لنزهای تماسی چیست؟

لنزهای تماسی لنزهای نازک و گردی هستند که روی سطح چشم قرار می گیرند تا به شما کمک کنند واضح تر ببینید. مانند عینک، کنتاکت ها عیوب انکساری را تصحیح می کنند. اینها تغییراتی در شکل چشم شما هستند که از فرود نور به درستی روی شبکیه چشم جلوگیری می کنند. عیوب انکساری دید شما را تار می کند.

لنزهای تماسی به افراد مبتلا به انواع عیوب انکساری زیر کمک می کنند:

  • نزدیک بینی (نزدیک بینی).
  • دوربینی (دوربینی).
  • دوربینی مرتبط با سن (پیش چشمی).
  • آستیگماتیسم.

بیش از 45 میلیون نفر در ایالات متحده از لنز طبی استفاده می کنند. آنها می توانند به شما کمک کنند دید واضح تر و واضح تری داشته باشید. آنها همچنین به طور طبیعی با چشم شما حرکت می کنند و مانع یک سبک زندگی فعال نمی شوند. به علاوه، بسیاری از مردم ظاهر مخاطبین را در مقابل عینک ترجیح می دهند.

لنز چشم جز تجهیزات پزشکی هستند. آنها با سطحی از خطر همراه هستند که معمولاً عفونت چشم است. یادگیری نحوه تمیز کردن و مراقبت از لنز می تواند به شما کمک کند آنها را با خیال راحت استفاده کنید.

اگر به لنز رنگی علاقه مند هستید، باید یک قرار ملاقات با متخصص مراقبت از چشم تعیین کنید. آنها چشمان شما را ارزیابی می کنند و تعیین می کنند که آیا می توانید از لنز چشم استفاده کنید یا خیر. آنها همچنین درباره انواع لنز موجود بحث خواهند کرد. هر فرد بر اساس سلامت چشم، سابقه پزشکی، سبک زندگی و عوامل دیگر نیازهای متفاوتی دارد.

اگر لنز طبی برای شما مناسب هستند، ارائه‌دهنده شما نسخه‌ای برای نوع خاصی که نیاز دارید می‌نویسد و لنز را با LensShow.net به چشم شما می‌رساند.

چند نوع لنز چشم داریم

انواع مختلفی از لنزهای تماسی وجود دارد. یک متخصص مراقبت از چشم می تواند به شما در تصمیم گیری بهترین نوع برای شما کمک کند. چهار عامل اصلی که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • مواد لنز.
  • برنامه استفاده.
  • برنامه تعویض.
  • ویژگی های خاص.

چند نوع مواد سازنده لنز چشم داریم

لنز ها می توانند نرم یا قابل نفوذ به گاز (GP) باشند. اکثر مردم لنز نرم را انتخاب می کنند. در اینجا آنچه باید در مورد هر نوع بدانید آمده است:

  • لنزهای تماسی نرم. این ها لنز هایی هستند که از پلاستیک انعطاف پذیر ساخته شده اند. بسیاری از مردم احساس می کنند راحت هستند و می توانند به سرعت با پوشیدن آنها (در عرض چند روز) سازگار شوند. با این حال، این تماس ها به راحتی آلاینده ها را جذب می کنند (مانند لوسیون یا صابون از دستان شما)، که می تواند چشم شما را تحریک کند. آنها همچنین شکننده هستند و ممکن است پاره یا پاره شوند.
  • لنزهای تماسی قابل نفوذ گاز لنزهای تماسی گاز تراوا (GP) که به لنزهای نفوذپذیر گاز سفت و سخت (RGP) نیز معروف هستند، سخت‌تر از لنزهای نرم هستند. اما بر خلاف نسخه های قدیمی لنزهای سخت، لنزهای RGP با پلیمرهای سیلیکونی ساخته می شوند. این ماده بادوام است و در عین حال اجازه می دهد تا اکسیژن به قرنیه شما برسد. لنزهای RGP شکل خود را بهتر از لنزهای نرم حفظ می کنند و دید واضح تری را برای برخی از انواع اصلاحات ارائه می دهند. یک اشکال این است که ممکن است هنگام استفاده از لنزهای نرم کمتر راحت باشند. برخی از افراد به چند هفته برای تطبیق نیاز دارند.

چند نوع برنامه استفاده از لنز چشم داریم

می توانید لنزی را انتخاب کنید که برای استفاده روزانه یا طولانی مدت هستند.

  • لنز روزانه. شما این لنز ها را در روز استفاده می کنید، اما آنها را باید قبل از خواب بیرون آورید. هرگز نباید با لنزهای روزانه بخوابید. انجام این کار خطر عفونت چشم را افزایش می دهد. بسته به برنامه جایگزینی خود، یا لنز را هر شب بیرون می اندازید یا آنها را طبق دستورالعمل ارائه دهنده خود تمیز و نگهداری می کنید تا روز بعد دوباره استفاده کنید.
  • لنز های ۲۴ ساعته ماهانه. سایش طولانی این لنز ها را می توانید هم در روز و هم در شب (هنگامی که خوابید) بپوشید. شما می توانید آنها را به طور مداوم تا 30 روز نگه دارید. طول دقیق بسته به فرد و نوع خاص لنز متفاوت است. ارائه‌دهنده چشم‌های شما را ارزیابی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که چه مدت می‌توانید با خیال راحت آنها را نگه دارید. پس از هر بار برداشتن برنامه‌ریزی‌شده، باید حداقل یک شب بدون لنز بخوابید تا چشمانتان استراحت کند. تماس طولانی مدت ممکن است خطر عفونت چشم را افزایش دهد. بنابراین، مهم است که در مورد خطر خود با ارائه دهنده خود صحبت کنید.

چند نوع برنامه تعویض لنز چشم داریم

برنامه تعویض شما به این معناست که هر چند وقت یکبار باید لنز خود را تعویض کنید. این فقط برای استفاده از لنزهای تماسی نرم اعمال می شود. شما به مدت طولانی از لنزهای RGP استفاده می کنید تا زمانی که ارائه دهنده شما تشخیص دهد که به لنزهای جدید نیاز دارید.

دو برنامه جایگزین اصلی برای لنز نرم وجود دارد:

یکبار مصرف روزانه. با این برنامه، هر روز یک جفت لنز جدید استفاده می کنید. آن‌ها را تمام روز بپوشید و قبل از خواب آن‌ها را بردارید. وقتی لنز خود را بیرون می اندازید. هرگز نباید از وسایل یکبار مصرف روزانه استفاده مجدد کنید. انجام این کار می تواند منجر به سوزش چشم یا عفونت شود. اگر آلرژی دارید، برنامه یکبار مصرف روزانه ایده آل است. همچنین خطر بیماری خشکی چشم و تحریک ناشی از محلول لنزهای تماسی را کاهش می دهد.
با مراقبت مناسب لنز ماهانه، ممکن است تا 30 روز از لنزهای مشابه استفاده کنید.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

ویژگی های خاص

برخی از لنزها دارای ویژگی‌های خاصی هستند که به مدیریت برخی بیماری‌های چشم کمک می‌کنند یا مزایای بیشتری به شما می‌دهند. برخی از انواع لنزها که ممکن است برای شما مناسب باشند عبارتند از:

  • لنزهای تماسی هیبریدی این لنز ها دارای یک مرکز RGP بادوام هستند که توسط یک حلقه بیرونی از مواد نرم احاطه شده است. لنز ترکیبی ممکن است برای شما راحت‌تر از لنز RGP باشند، در حالی که همچنان دید واضح و شفافی را ارائه می‌دهند.
  • لنزهای تماسی توریک لنزهای توریک لنزهای مخصوص افراد مبتلا به آستیگماتیسم هستند. آنها از مواد مشابه با سایر لنز ها ساخته شده اند و به اشکال نرم یا RGP هستند. مانند عینک های دو کانونی، لنزهای توریک دو قدرت دارند. یکی برای آستیگماتیسم و ​​دیگری نزدیک بینی یا دوربینی را تصحیح می کند.
  • لنزهای تماسی چند کانونی این لنز ها به طور همزمان باعث بهبود فاصله و دید نزدیک می شود. آنها برای افرادی که هم نزدیک بینی و هم دوربینی مرتبط با سن دارند (پیش چشمی) ایده آل هستند. هر لنز دارای دو یا چند نسخه (قدرت) برای اصلاح دید شما در فواصل مختلف است.
  • لنزهای تماسی اسکلرال لنزهای اسکلرال نوعی از لنزهای RGP هستند. تفاوت اصلی در مقایسه با لنزهای استاندارد RGP این است که لنزهای اسکلرال بزرگتر هستند. بنابراین، لبه های آنها به جای قرنیه، روی قسمت سفید چشم شما (صلبیه) قرار می گیرد. یک شکاف کوچک بین لنز و قرنیه شما وجود دارد که به چشم شما اجازه می‌دهد تا روغن کاری شود.
  • لنزهای تماسی ارتوکراتولوژی (Ortho-K). اینها لنزهای سخت مخصوصی هستند که فقط هنگام خواب از آنها استفاده می کنید. آنها شکل قرنیه شما را برای اصلاح مشکلات بینایی (معمولا نزدیک بینی) تغییر می دهند. استفاده از لنزهای Ortho-K در شب می تواند به شما کمک کند دید واضح تری برای بیشتر یا تمام روز بعد داشته باشید.

آیا لنزهای تماسی بهتر از عینک هستند؟

لنزهای تماسی مزایای زیادی نسبت به عینک دارند. لنزها می توانند:

  • با چشم خود حرکت کنند تا دید خود را به روشی طبیعی اصلاح کنید.
  • ظاهر خود را تغییر دهید
  • هنگامی که فعال هستید دید محیطی (جانبی) عالی را ارائه دهید. این می تواند به افرادی که مشاغل سخت بدنی دارند یا ورزش می کنند کمک کند.
  • به شما کمک می کند از مشکل مه آلود شدن عینک جلوگیری کنید.
  • اگر این مزایا برای شما مهم باشد، لنز ممکن است بهتر از عینک باشند. صحبت با یک متخصص مراقبت از چشم ضروری است. ارائه‌دهنده شما می‌تواند به شما کمک کند تا بر اساس ترجیحات، سلامت چشم و سبک زندگی‌تان تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما مناسب است.

چه کسانی نباید از لنز چشم استفاده کنند؟

در حالی که لنز مزایای زیادی دارند، ممکن است برای شما مناسب نباشند اگر:

  • بیماری خشکی چشم دارند.
  • با عفونت های مکرر چشم مقابله کنید.
  • آلرژی شدید دارند.
  • زمان زیادی را در مناطق دارای گرد و غبار یا بخار بگذرانید.
  • ممکن است نتواند مخاطبین شما را تمیز کرده و از آنها مراقبت کند.

معایب لنزهای تماسی چیست؟


لنز ها به افراد زیادی کمک می کنند، اما نیاز به فکر و مراقبت بیشتری دارند. اگر از عینک استفاده می کنید، می توانید به سادگی آن را روی صورت خود قرار دهید و به روز خود ادامه دهید. اما به عنوان دارنده لنز، باید:

  • طبق دستورالعمل های ارائه دهنده خود، لنز و جالنزی خود را با دقت تمیز کنید.
  • پیگیری های مکرر بیشتری با ارائه دهنده خود داشته باشید.
  • با نحوه استفاده لنز خود آشنا شوید.
  • از علائم عوارض آگاه باشید.

عوارض استفاده از لنزهای تماسی

لنزهای تماسی وسایل پزشکی هستند. مانند تمام وسایل پزشکی، آنها نیز خطراتی را به همراه دارند. استفاده از لنز می تواند خطر عوارض زیر را افزایش دهد:

  • کراتیت میکروبی این یک عفونت نادر اما جدی قرنیه شماست. اگر لنز خود را برای مدت طولانی‌تر از زمان مقرر رها کنید یا آنها را به اندازه کافی تمیز نکنید، ممکن است اتفاق بیفتد. موجودات ریز مانند آمیب می توانند وارد چشم شما شده و باعث آسیب شوند. درمان سریع می تواند به بهبودی شما کمک کند. اما در موارد شدید، عفونت می تواند باعث کوری شود یا نیاز به پیوند قرنیه داشته باشد.
  • سایش قرنیه. سایش قرنیه خراش روی قرنیه شما است که ممکن است طی چند روز خود به خود بهبود یابد. در موارد جدی تر، میکروب ها می توانند وارد قسمت آسیب دیده شوند و منجر به موارد اورژانسی مانند زخم قرنیه شوند.
  • قرمزی حاد چشم ناشی از لنز تماسی (CLARE). این زمانی است که چشمان شما از لنز هایتان قرمز و تحریک می شود. معمولاً اگر برای مدتی استفاده از لنز خود را متوقف کنید، CLARE از بین می رود. ارائه دهنده شما همچنین ممکن است به شما قطره های چشمی بدهد تا چشمان شما را آرام کند و به بهبود آنها کمک کند.
  • ملتحمه پاپیلاری غول پیکر (GPC). این وضعیتی است که باعث قرمزی، سوزش و تورم در قسمت داخلی پلک شما می شود. برجستگی های کوچک نیز ممکن است ایجاد شود. برای درمان GPC، باید چندین هفته استفاده از لنز های خود را متوقف کنید. همچنین ممکن است به قطره یا پماد چشم نیاز داشته باشید. در برخی موارد، باید مدت زمانی را که لنز خود را در آن جا می گذارید یا نوع آن را تغییر دهید، محدود کنید. استفاده از محلول های لنز بدون مواد نگهدارنده نیز می تواند کمک کننده باشد.

چگونه می توانم با خیال راحت از لنز استفاده کنم؟

از ارائه دهنده خود برای مشاوره متناسب با نیازهای خاص خود بخواهید. به طور کلی، این نکات می تواند به کاهش خطر عوارض کمک کند:

  • دست هایتان را بشویید. قبل از اینکه لنز خود را لمس کنید، دست های خود را کاملا بشویید و با یک حوله تمیز و بدون پرز خشک کنید. صابونی را انتخاب کنید که فاقد لوسیون، روغن یا عطر باشد. این صابون ها ممکن است لایه ای روی دستان شما باقی بگذارند که می تواند به تماس های شما منتقل شود و چشمان شما را تحریک کند.
  • لنز و جالنزی خود را تمیز کنید. ارائه دهنده شما به شما می گوید که چگونه لنز و جای آنها را تمیز کنید. برای جلوگیری از عفونت های جدی، رعایت دقیق این دستورالعمل ها ضروری است. هرگز از آب یا بزاق (تف) برای تمیز کردن لنز یا جالنزی خود استفاده نکنید. این مواد حاوی میکروب هستند. فقط از محلول تمیز کننده لنز استفاده کنید. ارائه دهنده شما به شما خواهد گفت که از کدام نوع استفاده کنید.
  • آب را از لنز خود دور نگه دارید. آب و لنز های شما هرگز نباید مخلوط شوند. حتی اگر آب تمیز به نظر برسد، می تواند حاوی میکروب های میکروسکوپی باشد که می تواند باعث عفونت چشم شود. هنگام شنا کردن، حمام کردن یا استفاده از جکوزی از کنتاکت خود استفاده نکنید.
  • قبل از خواب لنز خود را بردارید. قبل از خواب حتماً لنز خود را بردارید، مگر اینکه نوع مورد تأیید پزشکی برای استفاده در شب داشته باشید. افرادی که در طول شب از لنز های تماسی استفاده می کنند با خطر بیشتری برای عفونت چشم مواجه هستند.
  • برنامه تعویض لنز و جای خود را دنبال کنید. ارائه دهنده شما به شما خواهد گفت که هر چند وقت یکبار باید آنها را تعویض کنید.

چند نکته برای مبتدیان لنز تماسی چیست؟

اگر تازه با لنز شروع کرده اید، احتمالاً سؤالات زیادی دارید. و در ادامه به چیزهای بیشتری فکر خواهید کرد. در زیر چند پاسخ به سوالات رایج آورده شده است.

آیا باید قبل یا بعد از آرایش کردن، لنز را قرار دهم؟

همیشه قبل از استفاده از آرایش یا لوسیون صورت، لنز خود را در آن قرار دهید. این خطر ابتلا به لوازم آرایشی را بر روی لنز شما یا به دام افتادن در چشم شما کاهش می دهد. همچنین باید منتظر بمانید تا کرم دست یا بدن را بمالید تا زمانی که لنز های خود را قرار دهید.

آیا می توان لنزهای تماسی را با ناخن های بلند گذاشت؟

کوتاه نگه داشتن ناخن ها به شما کمک می کند لنز را راحت تر استفاده کنید. اگر می خواهید ناخن های بلندی داشته باشید، با ارائه دهنده خود در مورد پک های مسافرتی صحبت کنید.

اگر با لنز به خواب بروم چه؟

همیشه سعی کنید قبل از خواب لنز خود را بردارید مگر اینکه نسخه شما اجازه استفاده در شب را بدهد. اما اگر قبل از حذف لنز خود به خواب رفتید، وحشت نکنید.

وقتی از خواب بیدار می شوید، بررسی کنید که آیا لنزها آزادانه روی چشم شما حرکت می کنند یا خیر. در صورت وجود، آنها را بردارید و برای چند ساعت بیرون نگه دارید. اگر لنزها حرکت نمی کنند، حدود 10 دقیقه صبر کنید تا چشمانتان دوباره خیس شوند. یا قطره های مرطوب کننده مجدد را در چشمان خود قرار دهید. هنگامی که لنزها آزادانه حرکت کردند، آنها را بردارید.

آیا در صورت استفاده از لنز طبی هنوز به عینک نیاز دارم؟

بله، همیشه باید یک جفت عینکی که نسخه فعلی شما را دارد نگه دارید. در صورت پارگی لنز یا عفونت چشم، ممکن است نیاز به استفاده از عینک داشته باشید. این ایده خوبی است که در صورت نیاز، همیشه عینک خود را با خود حمل کنید.

آیا نسخه لنز طبی شما تغییر می کند؟

نسخه لنز شما، مانند نسخه عینک شما، می تواند در طول زمان تغییر کند. این به این دلیل است که دید شما به طور طبیعی در طول سال ها تغییر می کند. افرادی که زیر 21 سال سن دارند، احتمالاً با ادامه رشد چشمانشان، نسخه های تغییردهنده دارند. افراد بالای 40 سال ممکن است به پیرچشمی (تغییرات مربوط به پیری در بینایی آنها) مبتلا شوند. با ارائه دهنده خود در مورد تغییرات بینایی که ممکن است انتظار داشته باشید صحبت کنید.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.