جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با شکل گیری چشم های جنین در ماه های اول بارداری

line
فهرست مطالب

چشم جنین در چه ماهی تشکیل میشود؟ با توجه به تحقیقات لنز شو، توانایی دیدن نور و تشخیص برخی رنگ‎ها از مراحل رشد چشم‌های جنین است که بسیار شگفت‌آور است. این رشد پیشرفته، جنین را قادر می‌سازد تا از محیط پیرامون خود آگاه شود و با آن ارتباط برقرار کند. بینایی به انسان‌ها این قابلیت را می‌دهد که دنیای اطراف را به رنگ‌ها و نورها تشخیص دهند و درک کنند. بدون شک، بینایی یکی از حواس مهم انسان‌هاست که بیشترین اطلاعات را از محیط اطراف به ما منتقل می‌کند و به ما کمک می‌کند تا با دقت و درستی عمل کنیم.

پیشرفت چشم‌های جنین از اوایل بارداری آغاز می‌شود و به تدریج تکامل می‌یابد. در ابتدا، چشم‌های جنین به‌صورت دو حفره کوچک شروع به شکل‌گیری می‌کنند. سپس، پس از یک مدت زمان، این حفره‌ها شکل گرفته و شروع به تبدیل به دو برجک می‌کنند که پس از آن، عدسی و عصب بینایی شکل می‌گیرند.

همچنین، اجزای صورت فرزندتان نیز به مرور زمان تکامل می‌یابند. از جمله این اجزا می‌توان به بینی، دهان، گوش و چشم‌ها اشاره کرد که به‌تدریج شکل‌گیری و توسعه می‌یابند. به‌طور کلی، تحولات زمانی در بدن جنین به‌صورت مرحله‌ای و به‌تدریج رخ می‌دهند تا در نهایت صورت کامل فرزند شما شکل بگیرد.

چشم جنین در چه ماهی آغاز و تشکیل میشود؟

بعد از لقاح، تخم به سرعت به سلول‌های زیادی تقسیم می‌شود و با گذشت زمان، به یک جنین کامل تبدیل می‌شود. در طول هفته‌های بارداری، چشم‌های جنین نیز به تدریج شکل و اندازه خود را تغییر می‌دهند. از ابتدای بارداری تا پایان چهل هفته، رشد چشم‌های جنین به صورت متناسب با سایر اعضای بدن او پیش می‌رود و در نهایت، کودکی سالم و کامل به دنیا می‌آید.

چشم جنین در ماه هفتم بارداری

در این هفته، قسمت‌های اصلی چشم کودک شروع به رشد می‌کنند و این فرایند تا چند هفته آینده ادامه خواهد داشت. این قسمت‌ها شامل قرنیه، عنبیه، مردمک، عدسی و شبکیه هستند که در نهایت به طور کامل شکل می‌گیرند و نقش مهمی در قابلیت بینایی کودک ایفا می‌کنند. این فرایند پیچیده و جذاب، در هفته‌های ابتدایی زندگی جنین آغاز می‌شود و با دقت بسیار بالا انجام می‌شود تا چشمان سالم و عملکردی موفق برای کودک شکل گیرند.

  • قرنیه یک لایه نازک و شفاف در جلوی چشم است که نور را وارد چشم می‌کند.
  • مردمک و عنبیه اجزای دیگری از چشم هستند که نقش مهمی در تنظیم و مقداردهی به نور ورودی به چشم دارند. مردمک کمک می‌کند تا مقدار نور که به چشم وارد می‌شود، کنترل شود و عنبیه نیز اندازه‌ی مردمک را تنظیم می‌کند.
  • عدسی نیز یک بخش مهم از چشم است که با کمک قرنیه، نور را می‌شکند و به شبکیه هدایت می‌کند.
  • شبکیه یک لایه حساس به نور در پشت چشم است که شامل میله‌ها و مخروط‌ها می‌باشد. این سلول‌ها به ما کمک می‌کنند تا در نور کم ببینیم و رنگ‌ها را تشخیص دهیم. اطلاعات تصویری که توسط این سلول‌ها جمع‌آوری شده‌اند، از طریق عصب بینایی به مغز ارسال می‌شود تا تجسم و فهم آن تصویر به وجود آید.

بنابراین، اجزای مختلف چشم همگام در کنترل و تأمین مقدار مناسب نور به چشم نقش دارند و این فرایند مهم برای بینایی و دیدن صحیح اجسام و محیط است.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

چشم جنین در ماه بیست و هفتم بارداری

پس از گذشت چند هفته و توسعه بیشتر بدن جنین، در هفته 27 از بارداری، تغییرات قابل مشاهده‌ای در چشم‌های جنین روی می‌دهد. در این مرحله، جنین می‌تواند پلک‌هایش را باز و بسته کند و چشم‌هایش به طور کامل باز می‌شوند. این یعنی که برای اولین بار، در پایان دومین سه ماهه بارداری، جنین قادر است به صورت کامل چشم‌های خود را باز کند.

این تغییرات نشان از رشد و توسعه سلامتی و عملکردی چشم‌های جنین در این مرحله از بارداری می‌دهد. این یکی از مراحل مهم و جذاب رشد جنین است که نشان از پیشرفت و سلامت آن دارد.

چشم جنین در ماه های بیست و هفتم تا سی و ششم بارداری

  • در هفته سی و یکم بارداری، مردمک‌ها توانایی منقبض و منبسط شدن دارند و به چشم‌ها اجازه می‌دهند نور کمی را وارد کنند. از آنجایی که بچه‌تان تعداد میله‌های بیشتری نسبت به مخروط‌ها دارد، ممکن است بتواند خطوط تیره را بهتر تشخیص دهد، اما رنگ‌های آن‌ها را نه. همچنین در این هفته بچه‌تان ممکن است در پاسخ به نور شدید پلک بزند. اگر چراغ قوه را به شکم خود بتابانید، ممکن است احساس کنید بچه‌تان با تکان دادن ناگهانی پاسخ دهد. در این مرحله مردمک‌ها توانایی منقبض و منبسط شدن دارند و کودک شما ممکن است بتواند اشکال کم نور را ببیند.
  • در هفته سی و دوم بارداری، جنین می‌تواند روی اشیا نزدیک تمرکز کند و بر روی اشیا بزرگی که خیلی دور نیستند تمرکز کند. این توانایی تمرکز تا زمان تولد باقی خواهد ماند.
  • در هفته سی و چهارم بارداری، کودک می‌تواند حرکات را دنبال کند و اولین رنگ خود یعنی قرمز را ببیند. این امر به دلیل وجود سلول‌های مخروطی قرمز در رحم است.
  • در هفته سی و ششم بارداری، رشد چشم‌های جنین تقریبا تکمیل شده و کودک آماده ورود به دنیای خارجی است. در بدو تولد، توانایی دید نوزاد تقریبا مانند هفته سی و ششم بارداری است، اما زمانی که مسیر بینایی بین چشم و مغز تکمیل شود، کودک شما قادر به دیدن رنگ‌ها و تمرکز بیشتر خواهد بود.

به مرور زمان، توانایی تمرکز و درک عمق بچه‌تان بهبود پیدا خواهد کرد و به مرور زمان، آن‌ها قادر به دیدن رنگ‌های بیشتر و درک بهتری از محیط اطراف خواهند داشت.

تقویت چشم جنین در رحم

بتاکاروتن یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای سلامت چشم‌های جنین است. این ماده مفيد در میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ مانند هویج و کدو وجود دارد. بدن بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل می‌کند که به افزایش دید و سلامت چشم‌ها کمک می‌کند. همچنین، این ویتامین به ترمیم بافت‌ها بعد از زایمان کمک می‌کند و از عفونت‌ها محافظت می‌کند. از طرفی، مصرف بیش از حد ویتامین A در دوران بارداری، ممکن است منجر به مشکلاتی مانند نقص مادرزادی شود، بنابراین توجه به میزان مصرف بتاکاروتن از منابع طبیعی، بسیار حیاتی است.

سخن پایانی لنز شو

رنگ چشم جنین توسط ژنتیک مشخص می‌شود. یک کروموزوم خاص نقش اصلی در تعیین رنگ چشم دارد. این ژن دو قسمت دارد، یک برای تعیین ملانین عنبیه و دیگری برای کنترل فعالیت ملانوسیت‌ها. این ژن‌ها در تنظیم رنگ چشم با هم همکاری می‌کنند. اما برخی از ژن‌ها به میزان کمتری در تعیین رنگ چشم نقش دارند. پیش‌بینی رنگ چشم جنین نیاز به چند عوامل دیگر همچون ملانین و دانستن ژن‌های مورد ارث بردن از والدین دارد. احتمالا چشمان کودک شما در ابتدا آبی یا خاکستری باشد، بخاطر محدودیت ملانین در عنبیه. اما با گذشت زمان، ملانین بیشتری تولید می‌شود و رنگ چشم مشخص می‌شود. این فرایند به دلیل تولید ملانین توسط ملانوسیت‌ها صورت می‌گیرد که همچنین به پوست رنگ می‌دهد. چشم‌های قهوه‌ای ناشی از ترشح فعال ملانین هستند، در حالی که چشم‌های آبی و خاکستری ملانین کمتری دارند. با توجه به این موارد، امکان دقیق پیش‌بینی رنگ چشم جنین وجود ندارد و نمی‌توان از رنگ چشم والدین به تنهایی برای پیش‌بینی استفاده کرد. حال نوبت شماست که بگویید چشم جنین در چه ماهی تشکیل میشود؟ برای پیش بینی تغییرات رنگ چشم در نوزادان کلیک کنید.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.