جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا چشمانم درد میکند؟

line
فهرست مطالب

چرا چشمانم درد میکند؟ واقعیت این است که درد چشم می‌تواند ناشی از طیف وسیعی از موارد باشد. از گرد و غبار کوچک در چشم گرفته تا شرایط پزشکی تهدید کننده بینایی. نترسید اغلب اوقات، درد چشم جدی نیست. اما همیشه بهترین کار این است که وقتی درد را تجربه می کنید با چشم پزشک خود مشورت کنید. تا مطمئن شوید که این علامت یک مشکل اساسی نیست.

این راهنما برخی از بسیاری از توضیحات احتمالی برای درد چشم را توضیح می‌دهد. و همچنین در مورد برخی از درمان‌ها برای تسکین درد صحبت می‌کند.

سلب مسئولیت: این راهنما توصیه پزشکی حرفه ای نیست. این نشان دهنده نظر نویسندگان آن است و فقط برای اهداف آموزشی یا اطلاعاتی است. اطلاعات این مقاله نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های ارائه شده توسط اپتومتریست یا چشم پزشک استفاده شود. خوانندگانی که نیاز فوری به کمک دارند باید با چشم پزشک خود تماس بگیرند. یا به اورژانس مراجعه کنند.

علل شایع چشم درد

خستگی چشم

مطالعه، گلدوزی، رانندگی، نقاشی – هر چیزی که چشمان شما را برای مدت طولانی متمرکز نگه دارد. می تواند چشمان شما را بیش از حد تحت فشار قرار دهد و باعث خستگی چشم شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نمایشگرها (یعنی تلویزیون، تلفن، رایانه یا تبلت) همچنین می تواند. منجر به نوع خاصی به نام فشار چشم دیجیتال (همچنین به عنوان سندرم بینایی کامپیوتری) شود.

درد ناشی از فشار چشم می‌تواند مانند درد مبهم در پشت چشم باشد. یا ممکن است علائمی مشابه خشکی چشم، از جمله حساسیت به نور، سوزش، خارش یا سوزش ایجاد کند.

در خانه می توانید سعی کنید برای مدتی به چشمان خود استراحت دهید. و از کمپرس خنک برای تسکین درد استفاده کنید. حتماً قانون 20/20/20 را در رایانه دنبال کنید. – هر 20 دقیقه یکبار از صفحه نمایش نگاه کنید. تا به مدت 20 ثانیه بر روی یک جسم در فاصله 20 فوتی تمرکز کنید.

اگر مرتباً دچار خستگی چشم می شوید. باید با چشم پزشک خود در مورد عینک خواندن، عینک ضد خستگی یا راه حل های دیگری که می تواند. به جلوگیری از فشار روزانه چشم کمک کند، صحبت کنید.

خشکی چشم

خشکی چشم اغلب باعث درد سطحی چشم می شود. علاوه بر احساس خشکی و خراش، چشمان شما ممکن است. نسبت به نور حساس باشد. یا احساس سوزش، خارش یا سوزش داشته باشد.

و اگرچه ممکن است منطقی نباشد، خشکی چشم ممکن است باعث شود چشمان شما اشک یا آبریزش داشته باشد. خشکی چشم زمانی رخ می دهد که تولید اشک طبیعی چشمان شما آنطور که باید کار نمی کند. اشک ناشی از خشکی چشم نوع مناسبی از اشک نیست که چشمان شما را تسکین دهد.

قطره های چشمی روان کننده می تواند برای درمان خشکی چشم مفید باشد. برای اطلاعات بیشتر، راهنمای ما را بررسی کنید: قطره های چشمی برای خشکی چشم: کدام نوع برای شما بهترین است؟ اگر مرتباً خشکی چشم را تجربه می‌کنید، با حداقل تسکین از داروهای بدون نسخه، لطفاً به متخصص چشم خود مراجعه کنید تا بتوانند توصیه‌های مناسبی برای شما ارائه دهند.

ضایعات خارجی و خراش

یکی دیگر از عوامل شایع درد چشم، ذرات خارجی است که وارد چشم شما می شود. خواه گرد و غبار، خاک، آرایش، مژه یا حتی یک حشره کوچک مزاحم! برای موقعیت‌های جزئی، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای خارج کردن چیزی از چشم خود در خانه انجام دهید. اما زمانی که شک دارید یا در شرایط اضطراری هستید، باید از کسی بخواهید که شما را برای مراقبت حرفه‌ای به اورژانس ببرد.

ذراتی که به راحتی از چشم جدا نمی شوند می توانند قرنیه (سطح چشم) را خراش دهند. این خراش‌ها که به آن «خراش‌های قرنیه» نیز گفته می‌شود. بهتر است برای ارزیابی حرفه‌ای به چشم پزشک سپرده شود. خراش های عمیق تر می توانند عفونی شوند یا در صورت عدم درمان مناسب منجر به مشکلات جدی تری شوند.

عفونت های سینوسی، سردردهای خوشه ای و میگرن

در حالی که از نظر فنی بیماری چشمی نیستند. سردرد و میگرن گاهی اوقات می تواند از پشت چشم منشا گرفته و باعث آسیب دیدن آنها شود. سردردهای خوشه ای به خصوص می توانند به شدت دردناک باشند.

علاوه بر این، سینوس‌ها در اطراف چشم قرار دارند. بنابراین احتقان سینوس و عفونت‌ها می‌توانند به چشم فشار وارد کنند و باعث درد ضربان‌دار یا دردناک شوند.

برای این شرایط باید به پزشک عمومی مراجعه کنید. پرداختن به این شرایط زمینه ای به کاهش درد چشم کمک می کند.

نیاز به نسخه چشمی جدید یا به روز شده

گاهی اوقات چیزی که باعث می‌شود چشم‌های شما آسیب ببیند، یک نسخه قدیمی (یا غایب) چشم است. یکی از علائم احتمالی نیاز به اصلاح بینایی یا تغییر نسخه، خستگی چشم است، زیرا چشمان شما برای جبران آن اضافه کاری می کنند.

استفاده بیش از حد یا تحریک لنز چشم

مخاطبین یک گزینه موثر و راحت برای اصلاح بینایی هستند – اگر به درستی از آنها استفاده و مراقبت شود.

به عنوان یک دارنده لنز تماسی باید نکات زیادی را در نظر داشته باشید، از بهداشت و عادات گرفته تا نحوه برخورد روزانه با آنها. برای اطلاعات بیشتر، راهنمای یک مرحله‌ای ما “مراقبت از لنز تماسی” را بررسی کنید.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

استفاده نادرست یا استفاده بیش از حد از لنزهای تماسی می تواند منجر به تحریک چشم، درد، حساسیت به نور، قرمزی یا حتی عفونت شود. (این علائم همچنین می‌تواند ناشی از پوشیدن لباس‌هایی باشد که توسط چشم پزشک تجویز نشده است.) اگر فکر می‌کنید هر یک از این علائم را به دلیل تماس‌های خود تجربه می‌کنید، با اپتومتریست خود تماس بگیرید. آنها می‌دانند که آیا نام تجاری نسخه یا مخاطبین نیاز به ارزیابی مجدد دارد.

شرایط و بیماری های چشم

تعداد زیادی از بیماری ها و بیماری های چشمی می توانند منبع درد چشم باشند. برخی از نمونه‌ها در زیر آمده است. اما به خاطر داشته باشید که این یک لیست کامل نیست – فقط چند مورد است که می‌تواند باعث آسیب به کره چشم شما شود.

ورم ملتحمه یا “چشم صورتی” – التهاب پوشش اطراف چشم و پلک ها که می تواند ویروسی، باکتریایی یا ناشی از آلرژی باشد.

یووئیت – یک بیماری التهابی که باعث تورم در چشم می شود.

بلفاریت – التهاب پلک ها که اغلب به دلیل گرفتگی غدد چربی در پایه مژه ها ایجاد می شود.

گلوکوم – گروهی از بیماری های چشمی که به دلیل تجمع مایع در چشم باعث آسیب به عصب بینایی می شود.

زخم قرنیه – عفونت چشمی که باعث ایجاد زخم باز روی قرنیه می شود.

از آنجایی که چشم درد می تواند ناشی از بیماری های زمینه ای مانند این باشد، به همین دلیل است که همیشه مهم است که هر گونه درد چشمی را توسط چشم پزشک خود بررسی کنید. فقط چشم پزشک شما می تواند چنین مسائلی را به درستی تشخیص دهد و بهترین پیشنهادات را برای درمان به شما ارائه دهد.

“چرا چشمانم درد می کند؟” بهترین سوال برای چشم پزشک شما است

نکته اصلی این است که وقتی درد چشم را تجربه می کنید، بهتر است با اپتومتریست خود قرار ملاقات بگذارید. با وجود چنین طیف وسیعی از علل احتمالی درد چشم، همیشه بهتر است از آن مطمئن باشید و از مشاوره حرفه ای استفاده کنید.

وقتی به اطراف نگاه می کنم چرا چشمانم درد میکند؟

اگر هنگام حرکت دادن چشم، چشمان شما درد می کند. محتمل ترین علت آن خستگی چشم یا خستگی چشم است. وقتی به بالا نگاه می کنید، از این طرف به طرف دیگر یا در هر جهتی ممکن است درد داشته باشید.

اما این نوع درد چشم می تواند. از منابع دیگری نیز ناشی شود. مانند:

آسیب چشم
خستگی بیش از حد
فشار سینوس
عفونت یا شرایط چشم (مانند چشم صورتی، نوریت بینایی)

وقتی پلک می زنم چرا چشمانم درد میکند؟

اگر بستن چشم ها یا پلک زدن برایتان دردناک است. ممکن است دچار خشکی چشم شوید. اغلب، احساس سوزش و گزگز که در خشکی چشم رایج است. زمانی که چشمان شما بسته است. بیشتر قابل توجه است.


با این حال، بسیاری از مسائل دیگری که در این مقاله به آنها اشاره شده است. می‌تواند منجر به درد چشم هنگام پلک زدن یا بستن چشم‌ها شود. برخی از دلایل رایج دیگر برای این نوع درد چشم می تواند شامل موارد زیر باشد:


خراش قرنیه
زباله در چشم
عفونت ها یا بیماری های چشمی (مانند گل مژه، بلفاریت، گلوکوم)

وقتی از خواب بیدار می شوم چرا چشمانم درد میکند؟

اگر صبح هنگام بیدار شدن از خواب متوجه چشم درد شدید، محتمل ترین عامل خشکی چشم است. همانطور که خشکی چشم‌ها می‌تواند. عامل درد هنگام پلک زدن یا بستن چشم‌هایتان باشد. می‌تواند دلیلی برای درد چشم‌های شما پس از بیدار شدن از خواب شبانه باشد.

دلایل دیگر درد چشم هنگام بیدار شدن می تواند شامل موارد زیر باشد:

خستگی چشم
خشکی چشم
چشم صورتی
سایر بیماری های چشم (به عنوان مثال، بلفاریت، گلوکوم)
آلرژی
فشار سینوس

وقتی چشم را لمس می کنم چرا چشمانم درد میکند؟

لمس مستقیم کره چشم می تواند باعث تحریک یا آسیب شود. به خصوص اگر دست های شما تمیز نباشد. با این گفته، درد سطحی چشم می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد. خواه خشکی چشم، ساییدگی قرنیه، آسیب، عفونت، باقی‌مانده‌های خارجی یا مسائل دیگر.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.