جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا لنز چشم را می سوزاند

line
فهرست مطالب

چرا لنز چشم، چشم را می سوزاند؟ تحریک چشم در اثر لنز می تواند به دلایل مختلفی مانند آلودگی میکروبی، آلرژی یا لنزهای با اندازه ضعیف باشد. اقدامات فوری، بهداشت مناسب، و جایگزین‌های جراحی و غیرجراحی برای کمک به افرادی که دائماً با ناراحتی روبرو هستند، بررسی می‌شوند. مشاوره با اپتومتریست و در نظر گرفتن راه حل های شخصی برای اطمینان از سلامت چشم مورد تاکید است.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا قرار دادن لنزهای خود می تواند باعث شود چشمان شما احساس سوزش یا تحریک شدن داشته باشد. اگر این حس را تجربه کردید، فوراً لنز خود را بردارید و تمیز کنید و اگر مشکل ادامه داشت با اپتومتریست خود تماس بگیرید.

اگر لنزهای شما همچنان شما را آزار می‌دهند، لیزیک یا روش‌های جراحی مشابه را برای رفع نیاز به عینک اصلاحی در نظر بگیرید. در غیر این صورت، می توانید لنزهای موقتی تهیه کنید که به شما کمک می کند بهتر ببینید و در عین حال چشمان شما را کم کند.

دلایل مشکلات لنز

اگر چشمان شما تا به حال احساس سوزش یا سوزش در هنگام استفاده از لنز خود را تجربه کرده اند، این یک اتفاق عادی نیست و باید در اسرع وقت به این وضعیت رسیدگی کنید.

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است هنگام استفاده از لنزهای تماسی احساس ناراحتی کنید. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

آلودگی میکروبی

یکی از دلایل ناراحتی این است که لنز های شما ممکن است به میکروب ها یا عوامل دیگر روی انگشتان شما آلوده شده باشد. برای محافظت در برابر این حالت، دست های خود را به مدت 20 ثانیه با آب گرم و صابون بشویید و قبل از اینکه لنز های خود را لمس کنید، آنها را با یک حوله تمیز خشک کنید.

این کار خطر تماس ذرات با لنزهای شما را کاهش می دهد. از هیچ لوسیون دست یا مرطوب کننده ای استفاده نکنید تا زمانی که لنزهای تماسی خود را داخل آن قرار دهید. به همین ترتیب، عطرها و سایر لوازم آرایشی نیز می توانند روی لنزهای تماسی باقی بمانند. بنابراین مطمئن شوید که صورت خود را قبل از دست زدن به لنزهای تماسی خود تمیز کرده اید.

آلرژی

آلرژی همچنین می تواند دلیلی باشد که شما سوزش و سوزش چشم را تجربه می کنید. یک واکنش آلرژیک نتیجه این است که بدن شما یک ماده بی ضرر را در واقع مضر تفسیر می کند.

همانطور که افراد مبتلا به آلرژی به گرده برای از بین بردن ذرات گرده در بینی خود زیاد عطسه می کنند. قرمزی و تحریک شدن چشم ها به دلیل گرد و غبار، گرده، خز حیوانات خانگی، عطرها و محصولات پاک کننده نیز حاصل می شود. واکنش منفی بدن به حضور آن ذرات روی لنزهای تماسی.

اگر آلرژی دلیلی است که چشمان شما تحریک شده و می سوزد. سعی کنید تا جایی که می توانید محیط را کنترل کنید (مثلاً محل زندگی خود را مرتب تمیز کنید). ممکن است بتوانید از برخی داروهای بدون نسخه برای کمک به مدیریت علائم خود استفاده کنید. در نهایت، ممکن است مجبور شوید به طور موقت از عینک استفاده کنید، بنابراین چشمان شما مستقیماً با مواد حساسیت زا تماس پیدا نکنند.

مایع لنز

گاهی اوقات، محلول لنز تماسی به خودی خود دلیلی است که چشمان شما رنج می برند، حتی اگر خود لنزهای تماسی مشکلی نداشته باشند. می توانید استفاده لنز خود ادامه دهید، اما به روش جدیدی برای تمیز کردن آنها نیاز دارید.

با گذشت زمان، ترکیبات مختلفی از میکروب ها، آلرژن ها، گرد و غبار یا کثیفی می تواند میزان اکسیژنی را که به چشم شما می رسد کاهش دهد. این می تواند باعث تحریک و سوزش مشخصه ای شود که هنگام استفاده از لنز خود احساس می کنید. اپتومتریست شما می تواند محلول های تمیزکننده جایگزین را توصیه کند.

خشکی چشم

خشکی چشم‌ها همچنین می‌تواند دلیلی برای ایجاد درد در هنگام استفاده لنزها باشد. اگر هنگام پلک زدن یا حرکت دادن چشم‌هایتان قرمزی، خراشیدگی را مشاهده کردید. احساس کردید چیزی در چشم شما گیر کرده است، حتی اگر به نظر می‌رسد چیزی نیست، یا چشمانتان آبریزش می‌کند. بیش از حد، ممکن است خشکی چشم داشته باشید.

تست خشکی چشم بسیار آسان است و تعدادی درمان وجود دارد که می تواند به شما در مرطوب کردن چشم کمک کند. این همچنین باعث کاهش ناراحتی شما از استفاده‌ی لنز می شود.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

استفاده از لنز برای مدت طولانی

لنزهای تماسی فقط برای مدت زمان محدودی استفاده می شوند، اما 60 درصد از مردم می گویند که لنزهای تماسی خود را برای مدت طولانی تر از آنچه توصیه می شود استفاده می کنند. این یک عادت بد است و می‌تواند به چشم‌ها آسیب بزند. – چه کوتاه مدت و چه برای همیشه – با محروم کردن چشم از لنز لازم با اکسیژن یا قرار دادن چشم در معرض ذرات باکتری روی سطوح لنز.

همیشه مطمئن شوید که چشمان خود را در فواصل زمانی معین از لنزهای خود فاصله می دهید.

لنزهای طبی

لنز های نامناسب نیز می تواند علت سوزش و سوزش چشم باشد. بسیار مهم است که لنز شما کاملاً متناسب با چشمان شما باشند. این تضمین می کند که آنها می توانند به خوبی به دید شما کمک کنند. و استفاده آنها راحت و ایمن باشد.

لنزها به مقدار دقیق انحنا، ضخامت و قطر مورد نیاز برای چشم ها و نیازهای بینایی شما نیاز دارند. احساس سوزش هنگام استفاده از لنزها ممکن است به این معنی باشد که اندازه آن‌ها به درستی نبوده یا اینکه چشمان شما دیگر همان ابعادی که در ابتدا برای لنز خود نصب شده بودند، نیستند.

می‌توانید با اپتومتریست خود در مورد دریافت نسخه جدید صحبت کنید. بنابراین لنزهایی دریافت می‌کنید که مناسب‌تر با چشم‌های شما باشد و هنگام گذاشتن آن‌ها باعث سوزش نشود.

اگر سوزش و سوزش دارید چه باید کرد؟

اگر از لنزهای تماسی خود دچار سوزش و سوزش در چشمان خود شدید چه کاری می توانید انجام دهید؟ این نکات را دنبال کنید:

بلافاصله لنز خود را حذف کنید. سعی نکنید از طریق ناراحتی به قدرت برسید.
لنزهای تماسی خود را تمیز کنید تا هرگونه کثیفی که ممکن است روی آنها باشد پاک کنید.
چشمان خود را با محلول نمکی بشویید تا هرگونه کثیفی یا گرد و غباری که ممکن است روی آنها باشد پاک کنید.
با تعویض عینک به چشمان خود استراحت دهید. سعی کنید حداقل یک ساعت از هر چیزی که بینایی شدید دارد اجتناب کنید.
لنز خود را بررسی کنید و قبل از قرار دادن مجدد آنها مطمئن شوید که هیچ گونه ذره یا آسیبی ندارند.
اگر درد ادامه داشت، فوراً با چشم پزشک خود تماس بگیرید.


صرف نظر از این که چه چیزی پشت سوزش و تحریکی است که با لنز خود تجربه می کنید، تحت هیچ شرایطی آن را نادیده نگیرید یا سعی نکنید به آن عادت کنید. اگر سعی کنید درد را از بین ببرید، ممکن است بدون اینکه متوجه شوید به لنزهای تماسی خود حساسیت نشان دهید تا زمانی که به چشمان خود آسیب نرسانید یا بینایی خود را از دست بدهید.

جایگزین های جراحی برای لنزهای تماسی

جراحی لیزر یکی از گزینه‌های رفع مشکلات بینایی (مانند پیرچشمی، آستیگماتیسم، نزدیک‌بینی و دوربینی) بدون نیاز به لنز است. عمل لیزر چشم با استفاده از لیزر کنترل‌شده توسط کامپیوتر برای تغییر دائمی شکل قرنیه عمل می‌کند، بنابراین پرتوهای نور ورودی مستقیماً روی شبکیه متمرکز می‌شوند. این کار لنزهای تماسی را برای اکثر افراد غیر ضروری می کند.

کراتکتومی فوتورفرکتیو یکی دیگر از روش های جراحی است که در آن پزشک لایه بیرونی قرنیه را برمی دارد و سپس بافت قرنیه زیر آن را با لیزر اصلاح می کند. این لایه به سرعت بهبود می یابد، اگرچه دوره بهبودی طولانی تر از سایر جراحی های اصلاح بینایی است. کراتکتومی فوتورفرکتیو ممکن است برای برخی از بیماران در مقایسه با لیزیک گزینه بهتری باشد.

لیزیک (کراتومیلوسیس درجا با کمک لیزر) رایج‌ترین شکل جراحی اصلاحی چشم است که در آن پزشک قرنیه را با لیزر برای اصلاح بینایی تغییر شکل می‌دهد. لیزیک به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار ایمن است و میزان موفقیت بسیار بالایی دارد. بیماران معمولاً پس از لیزیک نیازی به لنزهای تماسی یا سایر اشکال عینک اصلاحی ندارند.

در لیزیک، عوارض نادر است و هر گونه عارضه جانبی (هر چند غیر معمول) در عرض شش ماه برطرف می شود.

جایگزین های غیر جراحی برای لنزهای تماسی

اگر همه جراحی‌ها از روی میز خارج شوند، گزینه‌های بیشتری برای بهبود بینایی بدون استفاده از لنزهای تماسی وجود دارد.

لنز تماسی کاشتنی: لنز مخصوصی که از مواد زیست سازگار ساخته شده و می‌تواند به مدت طولانی بدون عوارض جانبی در چشم بماند، بین عنبیه و لنز چشم قرار می‌گیرد. این لنز با لنز خود چشم کار می کند تا درجه بیشتری از تصحیح بینایی را ارائه دهد.
ارتوکراتولوژی: این فرآیندی است که در آن بیماران شب ها از لنز مخصوص استفاده می کنند. عدسی به تدریج قرنیه را در هنگام خواب تغییر می دهد. این امر دید واضحی را در روز بعد بدون استفاده از لنز فراهم می کند، اما ارتوکراتولوژی فقط موقتی است. دید واضح پس از چند روز به پایان می رسد و بیماران باید دوباره لنز را در شب قرار دهند تا نتایج را در طول زمان حفظ کنند.
اگر به طور مداوم به دلیل لنزهای تماسی سوزش و سوزش چشم را تجربه می کنید، برای یافتن راه حل جایگزین به پزشک مراجعه کنید. چشم پزشک بر اساس نیازها و ترجیحات شما بهترین جایگزین برای لنزهای تماسی را توصیه می کند.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.