جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا لنز چشم تار میشود

line
فهرست مطالب

چرا لنز چشم تار میشود؟ لنز چشم وسیله اب پزشکی تجویزی هستند که برای اصلاح عیوب انکساری و بهبود بینایی در داخل چشم قرار می گیرند. گاهی اوقات، دید ابری یا تاری می تواند نتیجه استفاده نادرست از لنز تماسی باشد.

دید ابری زمانی است که به نظر می رسد شما از میان مه یا ابر به چیزها نگاه می کنید. ممکن است به نظر برسد که گویی چیزی بین چشم شما و جهان وجود دارد، مانند نگاه کردن از شیشه مات. اگر از لنز استفاده می کنید، ممکن است مقصر باشند.

لنزهای شما ممکن است کثیف باشند، دید تار یا کدر ممکن است نشان دهنده یک وضعیت پزشکی عمیق تر باشد. آسیب به قرنیه (لایه بیرونی چشم) می تواند دلیلی برای دید ابری باشد که ممکن است مستقیماً با استفاده از لنز تماسی مرتبط باشد یا نباشد. علل شایع دید ابری همچنین می تواند شامل آب مروارید، گلوکوم یا دژنراسیون ماکولا باشد.

از آنجایی که دید ابری می تواند به دلایل بالقوه زیادی مرتبط باشد، درمان نیز می تواند متفاوت باشد. ممکن است بتوانید به سادگی برندها یا انواع مخاطبین را تغییر دهید یا حتی مخاطبین خود را تمیز کنید تا دید ابری را بهبود بخشید. این مشکل ممکن است جدی تر باشد و در برخی موارد نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد.

علل اینکه چرا لنز چشم تار میشود

لنز طبی برای کمک به دید بهتر و بهبود بینایی به شما کمک می کنند، اما در برخی موارد، می توانند باعث مشکلات بینایی شوند. دید ابری زمانی است که به نظر می رسد مه وجود دارد که به سختی می توان آن را به وضوح دید، و ممکن است اشیا آنطور که باید شفاف به نظر نرسند. یکی از دلایل ساده دید ابری یا مه آلود ناشی از لنز، کثیف یا آسیب دیدن لنز چشم است.

لنز چشم لنز شو می توانند نرم یا سخت، قابل استفاده مجدد یا یکبار مصرف باشند. هر دو می توانند به نوعی معیوب باشند و آسیب هایی داشته باشند که ممکن است بینایی را مختل کند. لنزهای تماسی نرم رایج‌تر از لنزهای صلب و قابل نفوذ به گاز (RGP) هستند، لنزهای تماسی سخت هستند و لنزهای نرم باید طبق برنامه منظم دور ریخته شوند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) منتشر می کند که بین 40 تا 90 درصد از افرادی که از لنز استفاده می کنند. دستورالعمل های مراقبت از آنها را رعایت نمی کنند. و خود را در معرض خطر عوارض قرار می دهند. به‌عنوان مثال، لنزهای یکبار مصرف روزانه باید یک بار استفاده شوند و دور ریخته شوند، و استفاده چند روزه یا خوابیدن با لنزهای روزانه می‌تواند منجر به عفونت یا سایر عوارض چشمی شود.

دید ابری می تواند ناشی از لنزهای کثیف باشد که به درستی تمیز یا ضد عفونی نشده اند. لنزهایی که مناسب نیستند یا تناسب با نمره چشم ندارند نیز ممکن است منجر به اختلال در بینایی شوند.

تاری دید ممکن است نتیجه گیر افتادن کثیفی یا زباله در زیر تماس باشد که ممکن است در لنزهای RPG رایج تر باشد. همچنین ممکن است در اثر خراش روی سطح لنز تماسی ایجاد شود.

علائم تاری دید

بسته به بیماری یا شرایط، بسیاری از علائم و نشانه‌ها ممکن است به سمت تاری دید باشد. علائمی که ممکن است همراه با دید ابری باشد عبارتند از:

  • خشکی چشم
  • تاری یا دوبینی
  • در اطراف چراغ ها خیره شوید
  • دید ضعیف در شب
  • افزایش حساسیت به نور
  • قرمزی (خونریزی) یا درد چشم
  • خارش یا ترشح چشم
  • مشکل در تشخیص رنگ ها
  • دید ابری همچنین می تواند با علائم سایر سیستم های بدن مانند سردرد همراه باشد.

مشکلات احتمالی چشم مرتبط با تاری دید

دید ابری ممکن است ارتباط مستقیمی با استفاده از لنز نداشته باشد و ممکن است نشان دهنده یک مشکل پزشکی باشد. دلایل مختلفی برای ایجاد دید ابری و مشکلات مربوط به چشم وجود دارد.

  • آب مروارید
  • گلوکوم
  • عفونت یا بیماری قرنیه
  • دژنراسیون ماکولا
  • آب مروارید شایع ترین دلیل برای دید ابری است. LensShow.net توضیح می دهد که آب مروارید اغلب با افزایش سن مرتبط است. با این حال، آنها همچنین می توانند در نتیجه یک وضعیت پزشکی مانند دیابت یا آسیب به چشم ایجاد شوند. اگر شروع به تجربه دید ابری کردید و تمیز کردن یا تغییر لنز چشم به نظر نمی رسد آن را برطرف کند، ممکن است نتیجه ایجاد آب مروارید باشد. این می تواند در یک یا هر دو چشم رخ دهد و ممکن است به آرامی در طول زمان ایجاد شود.

عفونت های چشم، مانند ورم ملتحمه یا چشم صورتی نیز ممکن است باعث تحریک چشم و ایجاد دید ابری شود. عفونت های چشم اغلب نتیجه عدم رعایت بهداشت تماسی و مراقبت نادرست است.

اگر دید کدر ادامه دارد، با تغییر یا برداشتن لنزهایتان بهبود نمی‌یابد و با علائم دیگری مانند چشم درد، سوزش، تورم، قرمزی یا ترشح همراه است، زمان آن فرا رسیده است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید تا منبع آن را پیدا کنید. باز هم، دید ابری می تواند نشانگر یک بیماری زمینه ای باشد.

نحوه بر طرف کردن تاری دید لنز

اگر هنگام استفاده از لنز ها دید ابری داشتید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که لنز را بیرون بیاورید. دید ابری با دید تاری متفاوت است. ممکن است نتوانید بدون لنز خود به وضوح ببینید یا به طور دقیق فوکوس کنید، اما همچنین نباید به نظر برسد که در مه نیز نگاه می کنید.

سعی کنید لنز های خود را با مالش و شستشو با استفاده از مایع ضدعفونی کننده مناسب تمیز کنید. لنز شما باید واضح و شفاف به نظر برسند. اگر کثیف باشند، ممکن است کدر یا شیری به نظر برسند که می تواند باعث تاری دید شود. ممکن است یک جفت لنز معیوب داشته باشید یا مارک یا نوع لنز برای چشم شما مناسب نباشد. در این مورد، تغییر انواع یا برندها ممکن است این کار را انجام دهد.

با تغییر نسخه، بینایی ممکن است تار یا مبهم شود. رفع این مشکل با نسخه جدید ممکن است آسان باشد. چشم پزشک می تواند در این مورد به شما کمک کند.

لنزهای خشک می تواند منجر به دید مه آلود شود که ممکن است با استفاده از قطره های مرطوب کننده مناسب برای لنز، لنز چشم شما پاک می شود. مراقب مصرف معمولی محلول سالین یا قطره های چشمی باشید. در عوض، فقط از مایع لنز که برای لنز چشمتان خود در نظر گرفته شده است استفاده کنید.

اگر دید ابری حتی پس از بیرون آوردن یا تغییر لنز ها ادامه داشت، با چشم پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است نتیجه یک وضعیت پزشکی جدی‌تر باشد که باید با دارو یا وسایل جراحی درمان شود.

معاینه منظم چشم مهم است، زیرا می تواند سلامت چشم را حفظ کند و یک مشکل بالقوه را قبل از پیشرفت تشخیص دهد.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

چرا لنز چشم من تار میشود

ابری شدن لنزهای تماسی پدیده ای است که بسیاری از لنزهای تماسی ممکن است آن را تجربه کنند. درک این نکته مهم است که داشتن لنز های ابری با لنز هایی که باعث ایجاد دید ابری می شوند متفاوت است. لنز های ابری به تغییر فیزیکی یا باقی مانده روی خود لنزها اشاره دارد، در حالی که دید ابری ناشی از لنز ها اغلب به مشکلات زیربنایی سلامت چشم، تناسب نامناسب یا مراقبت ناکافی از لنزها مربوط می شود.

در اینجا چند دلیل متداول وجود دارد که چرا ممکن است مخاطبین ابری شوند:

  • تجمع پروتئین و چربی: چشم به طور طبیعی پروتئین و لیپید تولید می کند. با گذشت زمان، این لنزها می توانند روی سطح لنزهای تماسی جمع شوند و ظاهری کدر ایجاد کنند.
  • تمیز کردن نامناسب: استفاده از محلول تمیزکننده اشتباه یا رعایت نکردن دستورالعمل‌های تمیز کردن به درستی می‌تواند منجر به باقی‌مانده‌ای روی تماس‌ها شود که کدر به نظر می‌رسد.
  • عوامل محیطی: قرار گرفتن در معرض دود، گرد و غبار و سایر محرک های محیطی می تواند باعث ایجاد رسوب بر روی لنزها شود. که منجر به تاری دید می شود.
  • قرار گرفتن در معرض آب: آب ناشی از استخرها، دوش ها یا منابع دیگر می تواند بر روی لنز ها باقی بماند و منجر به دید ابری شود.
  • تناسب نادرست لنز: اگر لنزهای تماسی اندازه یا شکل مناسبی برای چشم شما نداشته باشند، ممکن است به درستی روی سطح چشم قرار نگیرند و منجر به کدر شدن چشم شوند.
  • ناسازگاری با لوازم آرایش یا محصولات مراقبت از پوست: گاهی اوقات، محصولات مراقبت شخصی می توانند با لنزهای تماسی تداخل داشته باشند که منجر به یک فیلم کدر می شود.

اگر مشکل ادامه داشت، ممکن است زمان آن رسیده باشد که لنز ها را با یک جفت تازه جایگزین کنید.

چرا با لنز رنگی تار میبینم

تاری دید با لنز رنگی یک مشکل بسیار شایع است که برخی از افراد با آن روبرو هستند. تاری دید، همانند این است که یک پرده از مه بین فرد و جهان قرار دارد. این حس بسیار شبیه به نگاه کردن از یک شیشه مات یا عینکی که بخار گرفته باشد است. استفاده از لنز چشم استاندارد، به طور کلی می تواند از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری کند، اما در برخی مواقع، تاری دید یک چشم یا هر دو چشم با لنز می تواند دلیل پیچیده تری داشته باشد.

اگر شما یکی از افرادی هستید که این سؤال را از اطرافیان خود پرسیده اید که «چرا وقتی لنز می زارم تار می بینم؟»، در این قسمت به پاسخ این سؤال می رسید. احتمالاً دلیل تاری دید شما یکی از عوامل زیر است:

آسیب و آلودگی در لنز

طبق اعلام سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، بین ۴۰ تا ۹۰ درصد از افرادی که از لنز استفاده می‌کنند، برنامه های مراقبتی از این وسیله را رعایت نمی‌کنند. لنز‌هایی که در چشم قرار می‌گیرند می‌توانند نرم یا سخت باشند و همچنین ممکن است یکبار مصرفی یا قابل استفاده مجدد باشند. استفاده از لنز رنگی ممکن است باعث تاری دید شود و یا لنز طبی باشد. با این حال، همه انواع لنز چشم امکان ایجاد آسیب یا تجمع آلودگی را دارند. هر گونه خط و خش و آلودگی بر روی سطح لنز به تاری دید شما خواهد انجامید. لنز نرم به مراتب بیشتر از لنز سخت در معرض نفوذ آلودگی قرار می‌گیرد و بنابراین باید حتماً از یک برنامه شست‌وشوی منظم برخوردار باشد.

نسخه اشتباه لنز چشم

اگر بدون نسخه پزشکی لنز خریداری کرده یا مدت طولانی از آخرین ملاقاتتان با چشم پزشک گذشته باشد، باید توجه داشته باشید که علت تاری دید شما ممکن است عدم سازگاری با وضعیت چشمتان باشد. بنابراین، باید به طور منظم به پزشک مراجعه کرده و سازگاری وضعیت چشمتان با لنز تحت درمان را بررسی کنید. با پیگیری مناسب وضعیت چشم و استفاده بهینه از لنزهای طبی، می توانید عارضه تاری دید را بهبود بخشید.

تاری دید بر اثر حرکت کردن لنز از جای صحیح آن

لنزها باید به طور دقیق در مرکز چشم قرار داده شوند تا دید مناسبی ایجاد کنند. اما، گاهی اوقات لنزها به طور مداوم به اطراف حرکت میکنند و باعث اخلال در دید میشوند. در این حالت، شاید با بیرون کشیدن و مجدداً قرار دادن لنزها، مشکل رفع شود. اما، اگر به طور مکرر با این مشکل روبرو میشوید، بهتر است که از کمک چشم پزشک استفاده کنید.

استفاده طولانی‌ مدت از لنز

اگر همه روزه لنز بر روی چشم قرار داد، این می‌تواند باعث خشک شدن چشم و دید کمتر شود. لنز‌ها، به خصوص لنز‌های نرم، تا حدی که اکسیژن به طور آزاد و به اندازه کافی در چشم جریان نیابد، جلوی هم جوش و جریان آزاد آن را می‌گیرند. این روند کاهش جریان اکسیژن به چشم باعث خشک شدن چشم و در نتیجه تاریکی دید می‌شود. در شرایطی که لنز برای مدت زمان طولانی، مانند تمامی روز یا از شب تا صبح در چشم قرار می‌گیرد، خشکی چشم بیشتر و شدت بیشتری دارد.

نگهداری نامناسب از لنز

لنز‌های تماسی، زمانی که استفاده نمی‌شوند، باید درون محلول مرطوب کننده خاص قرار داده شوند. این کار به دلیل تاثیر محلولی که درون لنز است تا حفظ رطوبت آن و جلوگیری از خشک شدن چشم‌ها اهمیت دارد. اگر لنز را بدون استفاده درون محلول نگهداری کنید، باعث می‌شود رطوبت آن کاهش یابد و لنز شروع به خشک شدن کند. این موضوع باعث آزار و ناراحتی چشم، احتمال التهاب و افزایش خطر عفونت می‌شود. لذا در زمان‌هایی که از لنز استفاده نمی‌کنید، بهتر است آن‌ها را درون محلول نگهداری کنید تا کیفیت و عمر آن‌ها حفظ شود و همچنین بهترین حالت رطوبتی را داشته باشند.

روش‌ های برطرف کردن تاری دید ناشی از لنز

حالا که می‌دانید چرا لنز چشم تار میشود، باید بدانید که چگونه این مشکل را حل کنید. اولین کاری که باید انجام دهید، لنز را از چشمتان بیرون بیاورید و عینک بزنید. اگر با این کار دیدتان بهبود یابد، مشخص است که مشکل از لنز است. در این صورت:

لنز را به طور منظم شستشو دهید: تجمع پروتئین و ذرات روی لنز غیرقابل اجتناب است. بنابراین شما باید به طور منظم لنز خود را با استفاده از محلول ضدعفونی بشویید. ضمناً مطمئن شوید که از محلولی اختصاصی برای نوع و برند لنزتان استفاده کنید و به هیچ وجه از آب استفاده نکنید. بعد از شستشو، لنز‌هایتان باید کاملاً شفاف و واضح به نظر برسند.

استفاده صحیح از لنز چشم: اگر ساعات استفاده از لنز را رعایت کنید، چشمان شما خشک نخواهند شد و در نتیجه مشکلاتی مانند تاری دید به وجود نخواهند آمد. همچنین قطره‌های مرطوب کننده و جلوگیری از خشکی چشم مرتبط با استفاده از لنز نیز وجود دارند. البته قبل از خرید این محصولات باید نوع و برند لنز خود را در نظر بگیرید.

ملاقات منظم با چشم‌پزشک: چشم‌پزشک تغییرات کوچکی در وضعیت چشم شما را تشخیص می‌دهد و در صورت لزوم نسخه جدید برای لنزتان می‌نویسد.

خرید لنز چشم با کیفیت: لنز با کیفیت دارای سطح صاف و شفافی است و از یک برند معتبر تامین می‌شود. هیچ اقدامی مانند خرید لنز چشم اصلی نمی‌تواند از مشکلاتی مانند تاری دید یا دیگر مشکلات چشمی جلوگیری کند. لوناتو با همین هدف انواع لنز رنگی طبی، لنز طبی و لنز رنگی اصل را عرضه می‌کند.

سوالات متداول

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.