جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

همه چیز درباره محلول تماسی از ضدعفونی تا لجن

line
فهرست مطالب

همه چیز درباره محلول تماسی از ضدعفونی تا لجن بدانید. وقتی کلمه “بهداشت خوب” را می شنوید، به چه چیزی فکر می کنید؟ شستن دست ها، مسواک زدن و دوش گرفتن احتمالاً همه این لیست را تشکیل می دهند. و اگر از لنز چشم استفاده می کنید، بهداشت لنز چشم نیز باید در آنجا رعایت شود.

اگر کمی سست شده اید نگران نباشید. شما تنها نیستید. تخمین زده می شود که 45 میلیون نفر در ایالات متحده از لنز چشم استفاده می کنند. و از این تعداد، تا 90٪ از دستورالعمل های مراقبت مناسب تماسی پیروی نمی کنند.

با این حال، برای کنار گذاشتن این عادات قدیمی و اولویت دادن به مراقبت از لنز، دیر نیست.

خبر خوب؟ در حالی که ممکن است هر شب چند دقیقه بیشتر طول بکشد، مراقبت تماس آسان است. تمام چیزی که لازم است فداکاری است – و عرضه کافی راه حل تماس.

چه در لنزهای تماسی تازه کار هستید و چه می توانید از کمی تازه کننده استفاده کنید، بیاموزید که چرا محلول لنز تماسی بسیار مهم است، چگونه از آن به درستی استفاده کنید و چگونه مارک مناسب خود را پیدا کنید.

همچنین نحوه ارتباط محلول تماسی با لجن.

مایع لنز و پیشگیری از عفونت

یکی از دلایل اصلی استفاده از محلول تماسی، پیشگیری از عفونت است.

لنزهای تماسی به مراقبت روزانه کمی بیشتر از عینک نیاز دارند. نه تنها برای کمک به شما که تا حد ممکن بهتر ببینید، بلکه برای محافظت از چشمان شما نیز مفید است. تمیز کردن، ضدعفونی کردن و نگهداری صحیح لنزهای تماسی برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است.

شایع ترین عفونت چشمی که از استفاده از لنزهای تماسی ناشی می شود، کراتیت است. این با التهاب (تورم) قرنیه مشخص می شود – سطح شفاف و گنبدی شکل در جلوی چشم شما که اجازه می دهد نور وارد چشم شود. در حالی که نوع عفونی می تواند توسط باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و قارچ ها ایجاد شود. کراتیت غیر عفونی می تواند. نتیجه یک آسیب جزئی یا پوشیدن بیش از حد لنز های تماسی شما باشد.

عفونی یا غیر عفونی، کراتیت می تواند باعث ایجاد موارد زیر شود:

  • تاری دید یا کاهش دید
  • چشم های قرمز
  • چشم درد
  • چشمان بیش از حد آبریزش دارد
  • ترشحات چشم
  • مشکل یا درد در باز کردن پلک
  • افزایش حساسیت به نور
  • احساس دائمی این که چیزی در چشم شما گیر کرده است

اما کراتیت فقط باعث درد و مشکل جزئی در بینایی نمی شود. می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند زخم‌های باز روی قرنیه (زخم)، عفونت‌های ویروسی مکرر در قرنیه یا زخم‌های شدید قرنیه شود – عارضه‌ای که ممکن است نیاز به پیوند قرنیه داشته باشد تا دوباره به وضوح دیده شود.

خوشبختانه، راه‌های زیادی برای پیشگیری از کراتیت وجود دارد، از جمله بیرون آوردن لنزها قبل از خواب، تغییر لنزهای یکبار مصرف که برای استفاده یک روزه طراحی شده‌اند و البته تمیز کردن صحیح لنزها.

بهداشت و نقش مایع لنز

قبل از اینکه همه چیز درباره محلول تماسی بگم. بدانید هنگامی که صحبت از بهداشت لنزهای تماسی می شود، محلول تماسی چند نقش کلیدی ایفا می کند – از تمیز کردن لنز شما تا ذخیره ایمن آنها. دانستن نحوه مراقبت از لنز و لوازم جانبی می تواند به جلوگیری از عفونت و عوارض جانبی جدی تجمع باکتری کمک کند.

تمیز کردن لنز چشم

اولین قدم شستن کامل دست هاست. باکتری های روی انگشتان شما می توانند به راحتی به لنزهای شما منتقل شوند و شما را در معرض خطر عفونت قرار دهند. خشک کردن دست ها به همان اندازه مهم است. آب حاوی میکروارگانیسم‌های مضری است که می‌توانند به راحتی از انگشتان به لنزهای شما سرایت کنند.

هنگامی که دست های خود را به درستی شستید و خشک کردید. به روشی که آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO) آن را روش “مالیدن و آبکشی” می نامد، خواهید رفت.

این روش با مالش ملایم لنز تماسی در مقداری محلول در کف دست شروع می شود. این کار را برای حدود 20 ثانیه در هر طرف انجام خواهید داد (مگر اینکه جهت های روی بطری محلول بیشتر نشان دهد). مالش از شر زباله ها، لایه اشک آور یا آلرژن هایی که ممکن است در طول روز ایجاد شده اند خلاص شود. مرحله مالش را نادیده نگیرید، حتی اگر بطری حاوی “محلول لنز تماسی بدون مالش” باشد.

سپس، لنز را با محلول بیشتری برای حدود 10 ثانیه بشویید. باز هم، بسته به دستورالعمل محلول خاص شما، ممکن است نیاز به آبکشی بیشتری داشته باشید.

در نهایت، لنز را در یک محفظه تمیز و خشک قرار دهید.چیزی نمونده که دیگه همه چیز درباره محلول تماسی بدانید.

راه حل در مورد لنز چشم شما

جالنزی (و محلول داخل آن) بخشی از بهداشت لنز است. که اغلب نادیده گرفته می شود. اما به اندازه شستن دست ها مهم است. لنز چشم مستعد آلوده شدن به باکتری هستند. شما اغلب انگشت به داخل جالنزی میزنید. و باکتری‌های انگشتان شما می‌توانند. در داخل جالنزی و در نهایت روی لنزهای شما چسبیده شوند.

در مطالعه‌ای در سال 2015، محققان دریافتند. که 66 درصد از شرکت‌کنندگانی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کردند. موارد آلوده داشتند و نزدیک به 40 درصد از آن‌ها به چندین ارگانیسم آلوده بودند. آن‌ها همچنین دریافتند شرکت‌کنندگانی که دست‌های خود را قبل از درآوردن لنزهایشان نشویید و خشک نکردند نسبت به افرادی که این کار را انجام می‌دادند، سطح آلودگی بالاتری داشتند.

برای تمیز کردن صحیح جالنزی خود، با خالی کردن محلول باقیمانده شروع کنید. کیس را با محلول تازه بشویید و اجازه دهید قبل از استفاده مجدد در هوا خشک شود.

پس از قرار دادن لنز در جالنزی، جالنزی را با محلول پر کنید. بسته به راه حل خاص، به احتمال زیاد باید اجازه دهید لنز خود به مدت چهار تا هشت ساعت خیس بخورند.

به خاطر داشته باشید. که برای جلوگیری از عفونت و تحریک، بهتر است حداقل هر سه ماه یک بار جالنزی خود را تعویض کنید.

اگر مایع لنز ندارید چه باید بکنید

اگر خود را آماده بیرون آوردن لنزهای خود می کنید. و متوجه می شوید که هیچ مایع لنزی ندارید. اساساً خوش شانس نیستید.

این به این دلیل است که هیچ محصول یا ماده دیگری مانند محلول تماسی کار نمی کند. و برخی از «جایگزین ها» کاملاً خطرناک هستند. پیروی از دستورالعمل های زیر می تواند به شما کمک کند تا از آسیب در امان بمانید.

از آب به عنوان محلول تماسی استفاده نکنید. آب به ندرت عاری از میکروب است. که بسیاری از آنها می توانند باعث عفونت چشم شوند. یکی از خطرناک ترین آنها آکانتامبا است. که اغلب در دریاچه، چاه یا آب لوله کشی یافت می شود. این می تواند یک نوع شدید از کراتیت به نام کراتیت آکانتاموبا ایجاد کند. که نه تنها دردناک است، بلکه درمان آن نیز دشوار است و گاهی ممکن است. به بیش از یک سال درمان نیاز داشته باشد.

در مقابل میل به امتحان کردن مایع لنز خانگی مقاومت کنید. مهم نیست چقدر وسوسه انگیز است. از داروهایی که خودتان انجام می دهید اجتناب کنید. سالین خانگی موجود در محلول تماسی DIY حاوی میکروب های خطرناکی است. که می تواند منجر به نابینایی شود.

استفاده از قطره به جای محلول لنز

استفاده از قطره های چشمی به عنوان محلول تماسی نیز ممنوع است. حتی اگر هنگام استفاده از کنتاکت‌ها بی‌خطر می‌توان آن‌ها را در چشم‌هایتان قرار داد، اما نباید از آنها به عنوان راه‌حل استفاده کرد.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

بنابراین، چه چیز دیگری باید استفاده کنید؟ متاسفانه جواب هیچی نیست.

هیچ جایگزین مطمئنی برای محلول تماسی وجود ندارد.

تلاش برای استفاده از لنزهای تماسی در رختخواب برای نجات آنها نیز بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر خواهد داشت.

افرادی که با لنز خود می خوابند. در معرض خطر بیشتری برای مشکلاتی مانند قرمزی شدید چشم، عفونت و زخم هستند.

ماندن لنزها در طول شب می‌تواند منجر به عارضه‌ای به نام نئوواسکولاریزاسیون قرنیه شود. که در آن رگ‌های خونی جدید در قرنیه رشد می‌کنند. این باعث تورم می شود، که می تواند به چشم شما آسیب برساند. تا جایی که پزشک شما دیگر نمی تواند شما را برای تماس ها مناسب کند.

بهترین گزینه این است که آماده باشید. و همیشه مایع لنز اضافی در دسترس داشته باشید. (فقط مطمئن شوید که تاریخ مصرف آن تمام نشده است).

اگر تمام شد و نمی‌توانید محلول لنز تماسی بیشتری بخرید. لنزهای فعلی‌تان را دور بیندازید و دفعه بعد یک جفت تازه بپوشید.

انواع محلول تماسی و سیستم های ذخیره سازی

وقتی زمان خرید مایع لنز فرا می رسد، خواهید دید که چندین گزینه وجود دارد. برخی برای لنزهای تماسی نرم در نظر گرفته شده اند. در حالی که برخی دیگر باید با لنزهای سخت استفاده شوند. قبل از خرید، بسته بندی را به دقت بررسی کنید. تا مطمئن شوید که نوع مناسب برای نیازهای خود را دریافت می کنید. هر نوع مزایا و معایب خود و همچنین مجموعه ای از جهت ها را دارد، بنابراین مهم است که تفاوت ها را بدانید.

همه چیز درباره محلول تماسی نرم

برای کنتاکت های نرم، دو نوع محلول اصلی وجود دارد: محلول چند منظوره و محلول تماسی پراکسید هیدروژن.

محلول تماسی چند منظوره برای تمیز کردن، ضدعفونی کردن، شستشو و نگهداری لنزهای نرم طراحی شده است. همچنین محبوب ترین نوع پاک کننده تماسی است. از آنجایی که نسبت به پاک‌کننده‌های مبتنی بر پراکسید هیدروژن کمی ارزان‌تر و استفاده آسان‌تر است، احتمال بیشتری وجود دارد که استفاده‌کنندگان تماسی از محلول‌های چند منظوره به درستی استفاده کنند.

سیستم مبتنی بر پراکسید هیدروژن یک محلول تماسی بدون نگهدارنده است. اغلب برای افرادی که حساسیت دارند یا به مواد نگهدارنده موجود در محلول های چند منظوره حساسیت دارند توصیه می شود. پراکسید هیدروژن به خودی خود برای چشم شما مضر است، بنابراین تمام محلول های تماس با پراکسید هیدروژن باید ابتدا خنثی شوند (به نمک نمکی بی ضرر تبدیل شوند) قبل از اینکه بتوانید لنزهای خود را دوباره داخل آن قرار دهید.

خنثی سازی می تواند یک فرآیند یک یا دو مرحله ای باشد. فرآیند یک مرحله ای به طور خودکار لنزهای شما را در حین ضدعفونی کردن خنثی می کند، معمولاً با یک جعبه ذخیره سازی که دارای خنثی کننده داخلی است. فرآیند دو مرحله ای شامل خنثی کردن مخاطبین شما پس از ضد عفونی شدن آنها است. با این نوع محلول، باید یک قرص خنثی کننده اضافه کنید.

اگر یک سیستم مبتنی بر پراکسید هیدروژن دارید، مطمئن شوید که دستورالعمل‌های سازنده را به دقت دنبال می‌کنید و اجازه می‌دهید مخاطبین شما برای تمام مدت، طبق دستور، خیس بخورند. خنثی‌سازی زمان خاصی طول می‌کشد. و قرار دادن لنزهایتان در چشم‌ها، قبل از خنثی شدن کامل پراکسید هیدروژن می‌تواند باعث سوزش و سوزش شود.

از آنجایی که خنثی نشده است، هرگز از محلول لنز تماسی پراکسید هیدروژن به عنوان یک پاک کننده معمولی استفاده نکنید یا اجازه ندهید مستقیماً چشم شما را لمس کند.

همه چیز درباره محلول تماسی سخت

کنتاکت های نفوذپذیر گاز سفت و سخت (RGP) – که اغلب به عنوان “کنتاکت های سخت” شناخته می شوند – بسیار کمتر از کنتاکت های نرم استفاده می شوند.

اگرچه آنها معمولاً دید و دوام بهتری نسبت به لنزهای نرم دارند. اما بلافاصله راحت نیستند. برای اینکه با استفاده از آنها احساس راحتی کنید. باید یک دوره سازگاری را پشت سر بگذارید. شما همچنین باید آنها را به طور منظم بپوشید – رد کردن یک هفته یا بیشتر می تواند به معنای شروع دوباره آن دوره تنظیم باشد.

اگر از لنزهای سخت استفاده می کنید. به دنبال مایع لنز هایی باشید، که برای لنز سخت است.

در پایان، اگر در نهایت لنزهای نرم را تغییر دادید، از پاک کننده لنز سخت قدیمی خود روی لنزهای نرم استفاده نکنید. محلول لنزهای تماسی سخت بسیار قوی تر است و می تواند به راحتی لنزهای نرم را خراب کند.

بهترین مارک مایع لنز

در مورد مایع لنز لزوماً یک “بهترین” نام تجاری وجود ندارد. تا زمانی که چشم پزشک شما آن را تایید کند. و تاییدیه وزارت بهداشت داشته باشد. بیشتر به ترجیحات شخصی مربوط می شود.

با این حال، این ایده خوبی نیست که هر هفته یک مورد جدید را امتحان کنید. به طور کلی، بهتر است مایع لنز را که برای شما مناسب است پیدا کنید. و به آن پایبند باشید.

وقتی می خواهید برندی را برای وفاداری خود در نظر بگیرید، مراقب محصولات عمومی باشید.

در حالی که مایع لنز نگهداری ایمن است. برای یک چیز، مواد موجود در لنزها و مواد موجود در محلول‌ها می‌توانند به گونه‌ای با هم تعامل داشته باشند. که تأثیر منفی بر فرآیند ضدعفونی بگذارد. اگر تولیدکنندگان لنز شروع به استفاده از مواد جدید با ترکیبات شیمیایی متفاوت کنند. محلول عمومی که احتمالاً برای سازگاری با مواد لنز قدیمی‌تر ساخته شده است. ممکن است دیگر کارایی نداشته باشد.

علاوه بر اجتناب از محصولات ژنریک، ممکن است بخواهید به دنبال یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین برندها باشید. این تضمین می کند که تقریباً در هر فروشگاهی و در هر زمانی می توانید راه حل مورد نظر خود را پیدا کنید.

به عنوان مثال، می‌توانید محلول تماسی Clear Care مبتنی بر پراکسید هیدروژن و محلول تماس چند منظوره Opti-Free را در خرده‌فروشی‌های معروفی مانند لنز شو خریداری کنید.

و به یاد داشته باشید، همیشه ایده خوبی است که قبل از تغییر هر کاری با لنزهای خود با چشم پزشک خود مشورت کنید. این برای نوع / مارک محلول و همچنین خود لنز است.

دکتر بهتر میدونه

اگر در مورد مایع لنز یا به طور کلی در مورد بهداشت لنز سوالی دارید، چشم پزشک منبع نهایی شماست. حتی اگر حرفه ای هستید. حتماً هر دو سال یک بار برای یک معاینه جامع چشم به آن مراجعه کنید.

همه چیز درباره محلول تماسی یاد گرفتید؟ اگر سوالی دارید حتما بپرسید هر روز جوابگو شما عزیزان هستیم.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.