جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نکاتی برای تمیز نگه داشتن لنز چشم و سلامت چشمانتان

line
فهرست مطالب

قبل از اینکه به نکاتی برای تمیز نگه داشتن لنز چشم و سلامت چشمانتان بپردازیم. شاید مفهوم قرار دادن لنزهای کاسه ای شکل کوچک روی کره چشم می تواند ترسناک باشد. این تازه شروع است. چگونه از لنزهای چشم خود مراقبت می کنید؟ تا چشمان خود را سالم نگه دارید؟

چشم پزشکان و بینایی‌شناسان به شما می‌گویند که چگونه از لنزهای چشم درست استفاده و استفاده کنید. اما یک نظرسنجی در سال 2019 برای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نشان داد که یک سوم افرادی که از لنزهای چشم استفاده می‌کنند. یاد نگرفته‌اند که بایدها و نبایدهای نگهداری لنز در شرایط مناسب چگونه است.( مراقبت از لنز چشم )

بنابراین، اگر برای اولین بار از لنزهای چشم استفاده می‌کنید. ما باید و نبایدهای مراقبت از لنزهای چشم را به چند دسته تقسیم کرده‌ایم.

  • کاربرد
  • تمیز کردن و بهداشت
  • شیوه زندگی
  • دفع

با خیال راحت اینها را به عنوان یک برگه تقلب مراقبت از لنزهای چشم چاپ کنید.

کاربرد، پاکسازی و بهداشت

انجام دادن:

قبل از دست زدن به لنز های خود، دست های خود را کاملا بشویید و خشک کنید.

باکتری‌های زیادی روی دست‌های شما وجود دارد. بنابراین عدم شستن آن‌ها می‌تواند لنزهای چشم و در نتیجه چشم‌های شما را آلوده کند. خشک کردن دست ها نیز مهم است زیرا انتقال میکروب ها از طریق دست های مرطوب آسان تر از دست های خشک است.

جای لنز چشم خود را تمیز نگه دارید.

انجمن بینایی‌سنجی آمریکا توصیه می‌کند پس از هر بار استفاده، جای لنز خود را با محلول لنز تمیز کنید. و بین تمیز کردن‌ها برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها، آن را در هوای خشک نگه دارید.

پس از هر بار استفاده، لنزهای خود را تمیز و ضدعفونی کنید.

بعد از اینکه لنزهای چشم دو هفته ای یا ماهانه خود را زدید. مهم است که آنها را قبل از نگهداری تمیز کنید. پس از پر کردن هر محفظه از محفظه های جای لنز خود با محلول لنز ضدعفونی کننده تازه، به نوبت هر لنز را با چند قطره محلول تمیز کننده در کف دست خود قرار دهید. و آن را به جلو و عقب بمالید تا سطح را تمیز کنید. سپس، هر لنز را با محلول بیشتری بشویید. و آن را برای نگهداری در جای لنز خود قرار دهید.

انجام ندادن:

لنزهای چشم خود را با آب لوله کشی یا بزاق تمیز نکنید و نگهداری نکنید.

CDC می گوید از وارد کردن آب لوله کشی به لنز ها و جای لنز خود اجتناب کنید. زیرا آب می تواند حامل میکروارگانیسمی به نام Acanthamoeba باشد. که باعث عفونت های جدی چشم می شود. بزاق حتی بدتر است، زیرا حاوی میکروارگانیسم های بیشتری است.

محلول تمیز کننده قدیمی استفاده نکنید.

به گفته موسسه ملی چشم، محلول قدیمی می‌تواند دارای آلاینده‌هایی باشد. که بر هر محلول جدیدی که اضافه شود، تأثیر می‌گذارد. به این موضوع فکر کنید: آیا در آب حمام دیروز حمام می کنید اگر فقط مقداری آب تازه به آن اضافه کنید؟ اینطور فکر نمی کرد. بهتر است آن را ایمن بازی کنید و فقط از محلول تمیز کننده تازه استفاده کنید.

جای لنز چشم خود را در حمام نگهداری نکنید.

باکتری‌ها در محیط‌های مرطوب مانند حمام رشد می‌کنند. بنابراین اگرچه ممکن است منطقی باشد که لنز چشم خود را در سینک نگه دارید. اما خود را در معرض خطر بیشتری برای آلودگی قرار می‌دهید. و این قبل از این است که تمام عوامل بیماری زا را که از ناحیه پاشش توالت شما خارج می شوند را در نظر بگیرید!

آیا زمان خرید لنز چشمتان است؟ با خیال راحت از لنزشو خرید کن.

سبک زندگی

انجام دادن:

لنزهای چشم را قبل از دوش گرفتن، حمام کردن یا شنا بردارید.

مواد شیمیایی و باکتری های موجود در آب می توانند بین لنز و چشم شما گیر کرده و باعث تحریک و عفونت احتمالی شوند.

برای کمک به جلوگیری از آلودگی باکتریایی چشم تا حد امکان باید از شنا با لنزهای چشم خودداری کرد. شنا کردن با لنز می تواند منجر به عفونت چشم، تحریک و شرایط بالقوه تهدید کننده بینایی مانند زخم قرنیه شود.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

برای ایمن بودن، بهتر است بلافاصله پس از شنا، لنزهای یکبار مصرف روزانه را دور بیندازید. و سپس لنزها را با یک جفت لنز یکبار مصرف روزانه جایگزین کنید.

لنز هایی را که با آب آلوده شده اند، دور بریزید.

موسسه ملی چشم پیشنهاد می‌کند. اگر از لنزهای چشم در حین شنا استفاده کردید. باید همان لحظه لنز بیرون بیاورید. و چشم ضدعفونی شوند. این اقدامات احتیاطی تضمین می کند که اگر مواد مضر در لنزهای شما گیر کند، احتمال کمتری وجود دارد که روی چشم شما تأثیر بگذارد.

هنگام مالیدن چشمان خود مراقب باشید.

اگر چشم‌هایتان را خیلی شدید مالش دهید. می‌توانید به قرنیه آسیب بزنید. لنز چشمتان را تا کنید. و از چشمتان بیرون بیفتد. یا بدتر از آن، لنز هایتان را زیر پلک‌تان گیر بیندازید. هنگام مالش چشمان خود تا حد امکان ملایم باشید. یا بهتر است این کار را انجام ندهید.

انجام ندادن:

با لنزهای چشم خود نخوابید

به جز مواردی که چشم پزشک شما دستور دیگری داده باشد. مهم است که قبل از رفتن به رختخواب، لنز های خود را بردارید و تمیز کنید. خوابیدن با لنزها پس از جمع‌آوری کثیفی، آلاینده‌ها و باکتری‌ها در طول روز می‌تواند خطر عفونت و تحریک شما را افزایش دهد. حتی با لنزهای “شب و روز یا طولانی”.

اگر بیمار هستید از لنزهای چشم خود استفاده نکنید.

چه سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی های فصلی داشته باشید. نباید در شرایط آب و هوایی از لنزهای چشم خود استفاده کنید. لنز ها نه تنها در هنگام بیماری چشمان شما را تحریک می کنند. بلکه بیشتر به عفونت های چشمی مانند چشم صورتی منجر می شوند.

لنزها را در معرض حرارت زیاد قرار ندهید یا نگهداری نکنید.

به لطف Essilor News، ما می دانیم که لنز ها نمی توانند در چشمان شما ذوب شوند. (مگر اینکه از نظر جسمی آتش گرفته باشید. در این صورت، مشکلات بزرگتری دارید). با این حال، قرار دادن لنز های خود در معرض گرمای طولانی یا بیش از حد می تواند آنها را خشک کرده. و چشمان شما را تحریک کند.

دسترس

انجام دادن:

برنامه تعویض پیشنهادی لنز خود را دنبال کنید.

چشم‌پزشک به شما می‌گوید که چه مدت می‌توانید لنز خود را قبل از تغییر آن‌ها بپوشید. (و نگه دارید). به یاد داشته باشید: جدول زمانی (یک روزه، دو هفته ای، یک ماهه، و غیره) به طور کلی به مدت زمان باز بودن لنزهای چشم قبل از تعویض آنها اشاره دارد. نه چند روز که می توان از آنها استفاده کرد.

جای لنز و مایع لنز خود را هر سه ماه یکبار تعویض کنید.

با تهیه یک جای لنز و مایع لنز جدید، باکتری‌ها را کشته و ضدعفونی می کنید. و مکانی تمیز و امن برای زمانی که آنها را استفاده نمی‌کنید فراهم می‌کنید.

مکانی را برای بازیافت لنزهای چشم خود پیدا کنید.

تعجب خواهید کرد که چند مکان لنزهای چشم را می پذیرند و بازیافت می کنند. لنز و بسته‌بندی‌های خود را در یک کیسه قابل بازیافت جمع‌آوری کنید. سپس یک مرکز بینایی مشارکت‌کننده پیدا کنید که می‌توانید آنها را در آنجا رها کنید.

انجام ندادن:

لنزهای چشم را داخل سینک نشویید.

یک مطالعه در سال 2018 بر روی استفاده کنندگان از لنزهای چشم نشان داد که 15 تا 20 درصد آنها لنز های قدیمی خود را در توالت می ریزند یا آنها را در فاضلاب سینک می شویند. به عنوان یک کشور، این عادت باعث می شود که سالانه 20 تا 23 تن زباله پلاستیکی در فاضلاب ما جمع شود.

لنزهای چشم را با زباله های دیگر مخلوط نکنید.

افزودن لنزهای چشم به زباله‌های روزمره به این معنی است که پلاستیک به سیستم‌های آبی ما سرازیر نمی‌شود. اما همچنان در محل دفن زباله ریخته می‌شود. بهترین راه برای دور انداختن لنزهای چشم، بازیافت آنها در مرکز بینایی شرکت کننده است.

لنزهای چشم را در سطل بازیافت قرار ندهید.

به دلیل اندازه و مواد بسته بندی، تأسیسات بازیافت غیرتخصصی معمولاً نمی توانند لنزهای چشم را مدیریت کنند. بنابراین آنها به محل های دفن زباله هدایت می شوند. بهتر است لنز و بسته بندی آن ها را به محل بازیافت مشخصی تحویل دهید.

فقط به لیست بالا پایبند باشید. و دفعه بعد که به چشم پزشک مراجعه می کنید باید از لنزهای چشم A مراقبت کنید. بایدها و نبایدهای لنزهای چشم تقریباً منطقی هستند. اما همانطور که بررسی CDC نشان داد، یک سوم از کسانی که از لنزهای چشم استفاده می کنند هرگز به یاد نمی آورند که چگونه از لنز های خود مراقبت کنند.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.