جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نزدیک بینی: علل، پیشرفت و مدیریت

line
فهرست مطالب

نزدیک بینی چیست؟

نزدیک بینی: علل، پیشرفت و مدیریت، یک عیب انکساری است که باعث تاری دید از راه دور می شود. این شایع ترین علت اختلال بینایی در افراد زیر 40 سال است. نزدیک بینی معمولا در دوران کودکی شروع می شود، اما می تواند تا اوایل بزرگسالی بدتر شود. این پیشرفت نزدیک بینی نامیده می شود. که معمولا با لنز چشم قابل درمان است.

تقریباً نیمی از کودکان مبتلا به نزدیک‌بینی پیشرونده تا سن 15 سالگی به نسخه ثابتی می‌رسند. تقریباً سه چهارم تا سن 18 سالگی تثبیت می‌شوند و تقریباً همه تا سن 24 سالگی تثبیت می‌شوند. با این حال، نزدیک‌بینی می‌تواند به سرعت پیشرفت کند و بدون مدیریت صحیح به نزدیک‌بینی بالا تبدیل شود. نزدیک بینی بالا می تواند منجر به عوارض تهدید کننده بینایی در بزرگسالی شود.

تعداد افرادی که نزدیک بینی دارند با سرعت نگران کننده ای در حال افزایش است. در سال 2000، تقریباً 25 درصد از جمعیت جهان نزدیک‌بین بودند. تحقیقات نشان می دهد که تا سال 2050، تقریباً نیمی از جمعیت جهان نزدیک بین خواهند بود.

چه چیزی باعث نزدیک بینی می شود؟

نزدیک بینی (نزدیک بینی: علل، پیشرفت و مدیریت) زمانی اتفاق می افتد که چشم به جای تمرکز بر روی شبکیه، پرتوهای نور را در جلوی شبکیه متمرکز می کند. این باعث می شود اشیاء دور تار به نظر برسند.

چند عامل مختلف به تمرکز نور به درستی روی شبکیه کمک می کنند:

  • طول چشم از جلو به عقب
  • شکل قرنیه و عدسی
  • محل قرارگیری عدسی و قرنیه نسبت به یکدیگر در داخل چشم

Emmetropization

در سال های اول زندگی، چشم های کودکان به سرعت رشد و توسعه می یابد. در این مدت، شکل قرنیه و عدسی و طول چشم به تعادل می رسد تا دید واضحی ایجاد کند.

به این فرآیند آمتروپیزاسیون می گویند. هنگامی که عیوب انکساری در چشم وجود نداشته باشد، به آن آمتروپی می گویند.

بیشتر کودکان دوربینی به دنیا می آیند. این به این دلیل است که هنگام تولد چشم ها از جلو به عقب بسیار کوتاه هستند.

همانطور که کودک رشد می کند، روند آمتروپیزاسیون تا حدود 6 تا 8 سالگی ادامه می یابد. در این مرحله، اکثر کودکان دوربینی کم دارند و تنها درصد کمی از آنها نزدیک بینی دارند.

توسعه و پیشرفت نزدیک بینی: علل، پیشرفت و مدیریت

در برخی موارد، این روند ادامه دارد. هنگامی که این اتفاق می افتد، چشم ها از آمتروپی گذشته و به سمت نزدیک بینی می روند. کره چشم ممکن است بیش از حد دراز شود یا انحنای قرنیه یا عدسی ممکن است خیلی شیب دار شود. در موارد نادر، عدسی ممکن است بیش از حد به قرنیه نزدیک شود.

سالهای اوج پیشرفت نزدیک بینی اغلب در اوایل کودکی است. ایجاد و پیشرفت نزدیک بینی در این سن تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد، از جمله:

  • ژنتیک
  • زمان صرف شده در فضای باز
  • فعالیت های نزدیک به محل کار (مانند مطالعه و زمان نمایش دیجیتال)

اگر یکی از والدینش نزدیک بین باشد، ممکن است فردی سه برابر بیشتر در معرض خطر نزدیک بینی قرار گیرد. اگر هر دو والدین نزدیک بین باشند، ممکن است شش برابر بیشتر در معرض خطر باشند.

اما مطالعات اخیر شواهد قوی نشان می دهد که عوامل سبک زندگی نیز ممکن است باعث نزدیک بینی شود. به عنوان مثال، کار نزدیک طولانی مدت با احتمال بیشتری برای نزدیک بینی شدن همراه است. و گذراندن زمان بیشتر در خارج از منزل می تواند شروع نزدیک بینی را به تاخیر بیندازد.

انواع نزدیک بینی: علل، پیشرفت و مدیریت

نزدیک بینی اغلب بسته به علت آن به دو دسته تقسیم می شود:

  • نزدیک بینی محوری به دلیل طولانی بودن کره چشم از جلو به عقب (طول محوری) است. این شایع ترین علت نزدیک بینی به خصوص در دوران کودکی است.
  • اگر قرنیه یا عدسی بیش از حد خمیده باشد، نزدیک بینی انکساری ممکن است رخ دهد. همچنین اگر لنز خیلی نزدیک به قرنیه باشد، ممکن است رخ دهد، اما این اتفاق نادر است.

برخی از افراد ممکن است ترکیبی از نزدیک بینی محوری و انکساری داشته باشند.

علائم نزدیک بینی: علل، پیشرفت و مدیریت

افراد مبتلا به نزدیک بینی در دیدن واضح اشیاء دور مانند علائم جاده مشکل دارند. آنها معمولاً در هنگام کارهای نزدیک، مانند مطالعه و استفاده از رایانه، دید بهتری دارند. به همین دلیل است که نزدیک بینی را اغلب نزدیک بینی می نامند.

سایر علائم نزدیک بینی عبارتند از:

  • چشم دوز (بستن جزئی چشم ها)
  • نیاز به نزدیک تر شدن برای دیدن اشیا به وضوح
  • مشکل داشتن در فعالیت هایی که نیاز به دید خوب از راه دور دارند، مانند رانندگی یا ورزش کردن
  • سردرد
  • خستگی چشم

اگر این علائم را هنگام استفاده از عینک یا لنزهای تماسی تجربه کردید، معاینه چشم را با اپتومتریست خود تعیین کنید. ممکن است به نسخه قوی تری نیاز داشته باشید.

مدیریت نزدیک بینی

مدیریت نزدیک بینی شامل تمام جنبه های مراقبت از چشم فرد مبتلا به نزدیک بینی می شود. هدف از آن اصلاح تاری دید، کنترل پیشرفت نزدیک بینی و کاهش خطر عوارض ناشی از نزدیک بینی بالا است. مدیریت نزدیک بینی شامل موارد زیر است:

  • تشخیص و تشخیص زودهنگام.
  • اصلاح و کنترل به موقع نزدیک بینی.
  • تمرین‌هایی در خانه مانند قانون ۲۰-۲۰-۲۰ و محدود کردن زمان نمایشگر.
  • رسیدگی به هرگونه عارضه مرتبط با نزدیک بینی

تشخیص نزدیک بینی: علل، پیشرفت و مدیریت

تشخیص زودهنگام نزدیک بینی و مداخله کلیدی در کند کردن پیشرفت نزدیک بینی است. اما بسیاری از کودکانی که نزدیک بین هستند علائم واضحی ندارند و از علائم شکایت نمی کنند. اگر دید دور آنها همیشه تار بوده است، ممکن است متوجه نشوند که دید دیگران واضح تر است.

این فقط یک دلیل است که معاینه چشم در دوران کودکی بسیار مهم است، حتی اگر هیچ نشانه ای از نزدیک بینی یا سایر مشکلات بینایی را مشاهده نکرده باشید. برنامه توصیه شده برای معاینه چشم برای همه کودکان به شرح زیر است:

  • اولین معاینه چشم در 6 ماهگی
  • دیگری بین 3 تا 5 سالگی
  • دیگری قبل از کلاس اول
  • سالانه در سراسر مدرسه

کودکانی که سابقه خطر نزدیک بینی دارند یا از قبل نزدیک بینی دارند ممکن است بیشتر به معاینه چشم نیاز داشته باشند.

اگر شما یا فرزندتان نیاز به استفاده از لنزهای اصلاحی دارید، چشم پزشک قدرت اصلاح مورد نیاز را به شما می گوید. نسخه های نزدیک بینی به صورت علامت منفی (-) قبل از یک عدد نوشته می شود. عدد بالاتر نشان دهنده نزدیک بینی بیشتر است.

نزدیک بینی کم بین 0.50- تا 5.75- است و نزدیک بینی بالا 6.00- یا بیشتر است. نزدیک بینی بالا نگران کننده است زیرا می تواند منجر به عوارض جدی شود. عوارض مربوط به نزدیک بینی بالا عبارتند از:

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

  • آب مروارید ساب کپسولی خلفی
  • گلوکوم
  • دژنراسیون ماکولا نزدیک بینی
  • جداشدگی شبکیه

اگر در معرض خطر نزدیک بینی بالا هستید، چشم پزشک این موضوع را با شما در میان خواهد گذاشت. آنها همچنین در طول معاینه شما عوارض مربوط به نزدیک بینی بالا را بررسی خواهند کرد.

بزرگسالان و کودکانی که مبتلا به نزدیک بینی تشخیص داده شده اند باید به طور منظم معاینه چشمی داشته باشند تا میزان نزدیک بینی آنها بررسی شود. اگر نزدیک بینی در حال پیشرفت باشد، مداخلات اولیه حیاتی است. بسیار مهم است که پیشرفت نزدیک بینی را قبل از ایجاد نزدیک بینی بالا کاهش دهید.

اصلاح نزدیک بینی

نزدیک بینی را می توان با روش های اپتیکال یا جراحی اصلاح کرد. روش های نوری شامل عینک های طبی استاندارد یا لنزهای تماسی است. روش های جراحی شامل جراحی انکساری می باشد.

برخی از افراد مبتلا به نزدیک بینی نیاز دارند همیشه از عینک یا لنزهای طبی خود استفاده کنند. دیگران ممکن است آنها را فقط برای کارهای خاص مانند رانندگی یا دیدن تخته سیاه بپوشند.

پس از معاینه چشم، چشم پزشک در مورد میزان دقیق اصلاح مورد نیاز با شما صحبت خواهد کرد. آنها همچنین به شما می گویند که چند وقت یکبار باید از لنزهای اصلاحی خود استفاده کنید.

جراحی انکساری می تواند نیاز به عینک یا لنز تماسی را کاهش دهد یا حتی از بین ببرد. با این حال، تا زمانی که نسخه نزدیک بینی فرد تثبیت نشده باشد، گزینه ای برای اصلاح نیست. برخی از رایج ترین جراحی های انکساری عبارتند از:

  • PRK
  • لیزیک
  • لنزهای کاشتنی که به IOL فاکیک معروفند

کنترل نزدیک بینی

روز به روز افراد بیشتری نزدیک بین می شوند. این بدان معنی است که علاقه زیادی به یافتن راه هایی برای کنترل پیشرفت نزدیک بینی در دوران کودکی وجود دارد. این امر به ویژه مهم است زیرا نزدیک بینی بالا می تواند منجر به عوارض جدی بینایی شود.

عینک های تک دید و لنزهای تماسی معمولاً اولین خط اصلاح نزدیک بینی هستند. اما این لنزهای استاندارد در کنترل پیشرفت نزدیک بینی موثر نیستند.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که استفاده از لنزهایی با طراحی خاص می تواند پیشرفت نزدیک بینی را کند کند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این لنزها می‌توانند کشش محوری چشم را کاهش دهند. به عبارت دیگر، آنها می توانند سرعت رشد چشم را کاهش دهند.

برای کودکان مبتلا به نزدیک بینی پیشرونده، روش های موثر کنترل نزدیک بینی عبارتند از:

عینک های کنترل نزدیک بینی – برخی از لنزهای دو کانونی، پیشرونده (PAL) و دیگر عینک های طراحی شده خاص می توانند پیشرفت نزدیک بینی را کاهش دهند.

لنزهای چشم

لنزهای چند کانونی و ارتوکراتولوژی هر دو در کاهش سرعت پیشرفت نزدیک بینی موفق هستند. لنز چشم طبی نرم چند کانونی در ابتدا برای افراد مبتلا به پیرچشمی طراحی شدند. طرح های جدیدتر این لنزها برای کنترل نزدیک بینی استفاده می شود که نتایج خوبی به همراه دارد. ارتوکراتولوژی به عنوان درمان تغییر شکل قرنیه نیز شناخته می شود. لنزهای تماسی قابل نفوذ گاز سفت و سخت (RGP) در طول شب استفاده می شوند تا به طور موقت قرنیه را در طول خواب تغییر شکل دهند. این امر دید واضحی را در طول روز بدون عینک یا لنزهای تماسی فراهم می کند. مطالعات نشان می دهد که ارتوکراتولوژی می تواند در کاهش پیشرفت نزدیک بینی نیز موثر باشد.

قطره چشمی آتروپین

چشم پزشکان از قطره های چشمی آتروپین برای کمک به کنترل نزدیک بینی برای مدت طولانی استفاده کرده اند. اما غلظت بالای آتروپین در قطره ها باعث ایجاد عوارض جانبی مانند حساسیت به نور و سردرد می شود. خوشبختانه قطره های چشمی آتروپین با دوز کم نیز می تواند پیشرفت نزدیک بینی را در کودکان کند کند. دوز پایین تر می تواند پیشرفت را با سرعتی مشابه با دوز بالاتر با عوارض جانبی بسیار کمتر کند کند. با این حال، برخی از کودکان به قطره های آتروپین به خوبی پاسخ نمی دهند.

عوامل سبک زندگی

تحقیقات نشان می دهد که گذراندن حداقل 90 دقیقه در روز در خارج از منزل خطر ابتلا به نزدیک بینی را کاهش می دهد. والدین همچنین باید کودکان را تشویق کنند که در حین مطالعه یا تماشای صفحه نمایش خارج از محل کار مدرسه استراحت کنند. رابطه دقیق بین کار نزدیک و نزدیک بینی هنوز مشخص نیست. اما برخی از مطالعات نشان می دهد که کار طولانی مدت در نزدیکی ممکن است یک عامل خطر برای ایجاد و پیشرفت نزدیک بینی باشد. نگه داشتن کتاب ها، صفحه نمایش ها و سایر کارهای نزدیک خیلی نزدیک به چشم ها نیز ممکن است یک عامل باشد.

استراتژی های کنترل نزدیک بینی را می توان یک به یک یا به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار داد. چشم پزشک می تواند به شما بگوید که کدام روش ها بیشترین تأثیر را بر پیشرفت نزدیک بینی دارند.

چه زمانی باید برای نزدیک بینی معاینه چشم انجام داد

همه کودکان باید از حدود 6 ماهگی شروع به معاینه منظم چشم کنند. این مهم است حتی اگر علائم نزدیک بینی یا سایر مشکلات چشمی وجود نداشته باشد.

مهم است که به یاد داشته باشید که مداخله زودهنگام حیاتی است. هر چه کودک استراتژی های کنترل نزدیک بینی را زودتر شروع کند، تاثیر آن بهتر است. کند کردن پیشرفت نزدیک بینی در کاهش خطر عوارض تهدید کننده بینایی در بزرگسالی کلیدی است.

سوالات متداول نزدیک بینی

س: نزدیک بینی در مقابل دوربینی: تفاوت چیست؟

پاسخ: تفاوت بین نزدیک بینی و دوربینی در این است که افراد مبتلا به نزدیک بینی در دیدن اشیاء دور و افراد مبتلا به دوربینی در دیدن از نزدیک مشکل دارند. برای اینکه یک شی را به وضوح ببینیم، یک تصویر باید مستقیماً روی شبکیه چشم متمرکز شود – مانند شلیک یک تیر به سمت هدف. با نزدیک بینی، تصویر در جلوی شبکیه و با دوربینی، تصویر در پشت شبکیه قرار می گیرد.

س: وقتی نزدیک بینی دوطرفه است به چه معناست؟

پاسخ: وقتی فردی نزدیک بینی دوطرفه دارد، به این معنی است که هر دو چشم او نزدیک بینی دارد. سطح نزدیک بینی ممکن است در هر دو چشم یکسان باشد یا نباشد. برای مثال، یک چشم ممکن است نسخه 1.00- داشته باشد در حالی که چشم دیگر 1.50- باشد. لنزهای عینک به طور جداگانه بر اساس نسخه برای هر چشم ساخته و نصب می شوند، البته تا زمانی که تفاوت زیادی بین هر چشم وجود نداشته باشد.

س: نزدیک بینی بالا به چه معناست؟

پاسخ: نزدیک بینی بالا اصطلاح پزشکی برای نزدیک بینی شدید است. معمولاً یک فرد مبتلا به نزدیک بینی بالا نیاز به نسخه بینایی 6.00- یا بالاتر دارد. آنها همچنین معمولاً برای شرکت در فعالیت های روزمره نیاز به استفاده از اصلاح بینایی دارند. نزدیک بینی بالا احتمال ایجاد عوارض تهدید کننده بینایی را در آینده افزایش می دهد.

س: آستیگماتیسم در مقابل نزدیک بینی: تفاوت چیست؟

پاسخ: نزدیک بینی زمانی رخ می دهد که چشم پرتوهای نور را در یک نقطه مقابل شبکیه متمرکز کند. اگر کره چشم خیلی بلند باشد، قرنیه یا عدسی خیلی خمیده باشد یا عدسی خیلی به قرنیه نزدیک باشد، این اتفاق می‌افتد. نزدیک بینی باعث تاری دید از راه دور می شود. آستیگماتیسم زمانی است که پرتوهای نور در چندین نقطه، جلو و/یا پشت شبکیه متمرکز می شوند. این باعث می شود دید در تمام فواصل تار شود. اگر انحنای قرنیه یا عدسی ناهموار باشد، این اتفاق می افتد، به این معنی که در تمام اطراف یکسان نیست.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.