جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مهم ترین نکات نگهداری لنز چشم چیست ؟!

line
فهرست مطالب

مهم ترین نکات نگهداری لنز چشم چیست ؟!

مهم ترین نکات نگهداری لنز چشم چیست ؟! ‘نگهداری لنز چشم از خرید لنز چشم مهم تر است’

سلام عزیز های  دلم با توجه به وجود مسائل زیاد جهت نگه داری لنز چشم سعی کردم مهم ترین سوال یعنی مهم ترین نکات نگهداری لنز چشم چیست ؟! را به طور کامل برای شما توضیح دهم.
مهم ترین نکات نگهداری لنز چشم چیست ؟!

به طور کلی عبارتند از:

1. رعایت بهداشت شخصی: پیش از لمس لنزهای چشم، دست‌های خود را با اب و صابون بشویید و آنها را کاملاً خشک کنید.

2. استفاده از محلول‌های شستشوی خاص برای لنزهای چشم: لنزهای چشم قابلیت جذب باکتری‌ها را دارند، بنابراین باید از محلول‌های شستشوی مناسب و توصیه شده توسط پزشک استفاده کنید.

3. جدا نکردن لنزها به طور نامناسب: هرگز لنزها را با ظرف و سطوح دیگر تماس ندهید و از آنها تمیز نگه دارید. همچنین، هنگام جدا کردن لنزها، از کشیدن بیش از حد یا فشار دادن بیش از حد خودداری کنید.

4. پاکیزگی دوره‌ای لوازم جانبی: پاکسازی محفظه لنز یا جا لنزی و هرگونه ملحقات یک لنز چشمی که باید به طور دوره‌ای صورت گیرد.

5. شرایط حفظ و نگهداری: لنزها با توجه به نوع و مدل آنها نیاز به نگهداری در شرایط خاص مانند دمای مناسب، نور مناسب ، شستشو و پاک‌کردن دوره ای و … دارند. لذا قبل از خرید لنزهای خود، از پزشک و یا بهترین مشاورین ما خواسته که از شرایط نگهداری آگاه شوید.

با این که این مسائل بسیار مهم است، همچنین بهتر است که هر چند وقت یکبار به چشم پزشک مراجعه کنید تا وضعیت چشمان خود را بررسی کرده و مشاوره‌ای راجع به انتخاب بهترین لنزهای چشم را دریافت کنید.

بهترین سیستم مراقبت از لنز تماسی چیست؟

سیستم های مراقبت از لنزهای تماسی برای راحتی در استفاده از لنزهای تماسی و همچنین کاهش خطر عفونت بسیار مهم هستند.

انواع مختلفی از سیستم های مراقبت از لنزهای تماسی وجود دارد، اما دو نوع اصلی آنها محلول های مراقبت چند منظوره و محلول های مراقبت پراکسید هیدروژن هستند.

برای لنزهای قابل نفوذ گاز (GP)، محلول‌های شما ممکن است حاوی محلول یک مرحله‌ای (چند منظوره) یا محلول دو مرحله‌ای (تمیز کردن و خیساندن) باشند یا ممکن است از محلول پراکسید هیدروژن نیز استفاده کنید.

این نوع محلول ها همگی توصیه های متفاوتی برای استفاده دارند. قبل از استفاده حتما نکات مراقبتی روی جعبه را بخوانید.

مواد سازنده لنز و محلول لنزهای تماسی می توانند برهم کنش داشته باشند. که می تواند بر روند ضد عفونی نیز تأثیر بگذارد.

محلول‌های لنزی که در داروخانه ها میبینید. ممکن است، برای لنز های قدیمی تولید شده باشند.

مواد جدید لنز ترکیبات شیمیایی متفاوتی دارند و ممکن است با محلول‌های عمومی سازگار نباشند. اگر می خواهید سیستم مراقبت از لنز تماسی خود را تغییر دهید، ابتدا با یک پزشک بینایی سنجی تماس بگیرید تا مطمئن شوید که برای نوع خاصی از لنزهای تماسی ایمن است.

آیا قبل و بعد از استفاده لنز چشم باید آنها را بمالم؟

بله، اگر از یک محلول چند منظوره با لنزهای تماسی نرم استفاده می‌کنید (در حال حاضر هیچ رژیم توصیه‌شده برای محلول لنزهای تماسی چند منظوره «بدون مالش» وجود ندارد).

مرحله مالش را با شستشوی کامل با محلول برای مدت زمان مشخص شده توسط سازنده (معمولاً بین پنج تا 10 ثانیه) دنبال کنید.

شواهد اخیر به طور قطعی نشان می دهد که مالش و شستشوی لنز پس از استفاده، ایمن ترین راه برای تمام لنزهای تماسی و سیستم های مراقبتی موجود در بازار فراهم می کند.

برخی از سیستم های پراکسید هیدروژن حاوی یک مرحله شستشو قبل از خیس کردن لنزها در طول شب هستند. لنزهای گاز تراوا (GP) همچنین دارای یک مرحله مالش با سیستم های پراکسید هیدروژن قبل از این مرحله آبکشی هستند.

آیا محلول های من پس از تاریخ انقضا خوب هستند؟

محلول های لنز تماسی هرگز نباید بعد از تاریخ انقضای ذکر شده روی بسته بندی استفاده شوند.

تاریخ انقضا، تاریخی است که محلول نباید دیگر استفاده شود. (با توجه به نوع محلول معمولاً 90 روز است).

برای اطلاع از دستورالعمل‌ها و تاریخ‌های عدم استفاده، به نوشته روی بسته محلول مراجعه کنید. و اگر در مورد نحوه استفاده از محلول‌های مراقبتی تجویز شده خود مطمئن نیستید، حتماً از لنز شو بپرسید.

سالینی که در ظروف آئروسل بسته بندی می شود، معمولا تاریخ دور ریختن طولانی تری دارد.

آیا می توانم از هر گونه روان کننده یا قطره قرمز چشم با لنزهای تماسی استفاده کنم؟

هر قطره چشمی که برای استفاده از لنز تایید نشده باشد می تواند به لنز تماسی و چشم آسیب برساند. از قطره هایی که ادعا می کنند “قرمز را از بین می برند” دوری کنید. زیرا معمولاً حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است برای سلامت طولانی مدت چشم شما مضر باشد.

قطره های چشمی بدون مواد نگهدارنده، به طور کلی، برای استفاده با لنزهای تماسی بسیار ایمن هستند. قطره های چشمی که حاوی مواد نگهدارنده هستند می توانند اثر سمی روی چشم داشته باشند و باید از مصرف آنها پرهیز کرد. در مورد اینکه کدام قطره برای چشم و مواد لنز تماسی شما بهتر است با پزشک بینایی سنجی مشورت کنید.

من فقط گاهی لنزهایم را استفاده میکنم، در این بین چگونه باید از آنها مراقبت کنم؟

سیستم های مراقبت از لنزهای تماسی بسیار متفاوت هستند، و مهم است که توجه داشته باشید که چه مدت لنزهای تماسی را می توان به طور ایمن در مدت طولانی قبل از نیاز به تعویض محلول در محلول نگهداری کرد. برخی از محلول ها فقط برای 24 ساعت ذخیره سازی مناسب هستند در حالی که برخی دیگر می توانند لنزها را تا یک ماه ذخیره کنند.

برخی از محلول‌های چند منظوره لنزهای تماسی نرم، امکان ذخیره‌سازی طولانی‌مدت تا یک ماه را در یک محفظه لنز تماسی محکم می‌دهند. برای لنزهای GP، برخی از محلول‌های لنز GP امکان ذخیره‌سازی طولانی مدت یک ماهه را نیز فراهم می‌کنند. برخی از سیستم‌های مبتنی بر پراکسید هیدروژن اجازه می‌دهند تا هفت روز ذخیره‌سازی طولانی‌مدت قبل از نیاز به ضدعفونی مجدد لنزها انجام شود، اما برخی دیگر از زمان ذخیره‌سازی 24 ساعت کوتاه هستند.

اگر فقط گاهی از لنز استفاده می کنید، لنز تماسی یکبار مصرف روزانه ممکن است گزینه ای برای شما باشد. لنزهای یکبار مصرف روزانه برای افرادی که به صورت پاره وقت استفاده می کنند عالی هستند تا هزینه ها را کاهش دهند و از تجربه ایمن استفاده از لنزهای تماسی اطمینان حاصل کنند.
لنزهای یکبار مصرف روزانه نیز بسیار قابل حمل و راحت هستند. علاوه بر این، افرادی که روزانه از لنزهای یکبار مصرف استفاده می کنند، در مقایسه با سایر برنامه های تعویض لنز، عوارض کمتری از لنزهای تماسی مانند عفونت را تجربه می کنند.

هر بار که لنز تماسی را از چشم خود خارج می کنم، چه مراحلی را باید دنبال کنم؟

مراقبت از لنزهای تماسی متفاوت است. این نمونه ای از نحوه مراقبت از لنزهای تماسی نرم همراه با محلول چند منظوره است. (زمان مالش و آبکشی ممکن است بسته به سازنده محلول متفاوت باشد). سیستم های مراقبت از پراکسید هیدروژن با موارد زیر متفاوت است.

به خاطر داشته باشید که لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه هر شب برداشته شده و دور ریخته می شوند. بنابراین نیازی به تمیز کردن نیست.

نمونه ای از نحوه مراقبت از لنزهای تماسی

  • همیشه قبل از استفاده از لنزهای تماسی دست های خود را کاملاً بشویید و خشک کنید.
  • همیشه ابتدا با همان لنز کار کنید (مثال: همیشه اول لنز سمت راست یا لنز چپ را اول بردارید).
  • یک لنز را بردارید و آن را در کف دست خود قرار دهید.
  • با محلول لنز تماسی چند منظوره، لنز را حدود 20 ثانیه در هر طرف بمالید. (زمان مالش واقعی بستگی به دستورالعمل سازنده محلول دارد).
  • لنز تماسی را در یک جالنزی تمیز و خشک قرار دهید. و سپس چاه کیس را با محلول چند منظوره کاملاً پر کنید.
  • همین مراحل را با لنز چشم دیگر تکرار کنید.
  • لنزها را با توجه به زمان نگهداری توصیه شده توسط سازنده در محلول نگهداری کنید. این بسته به برند محلول متفاوت خواهد بود. اما معمولاً بین چهار تا هشت ساعت است.
  • بسته بندی محلول را به طور کامل برای دستورالعمل های مربوط به تمیز کردن لنز بخوانید و همیشه از روش توصیه شده توسط سازنده پیروی کنید.
  • هر یک تا سه ماه یکبار جای لنز خود را دور بیندازید. استفاده بیش از حد از جالنزی می تواند منجر به عفونت چشمی قابل توجه به دلیل آلودگی باکتریایی شود. معمولاً با هر بطری محلول جدید خریداری شده، یک کیس جدید ارائه می شود.
  • همیشه جای لنز خود را با محلول تازه بشویید و اجازه دهید صبح قبل از استفاده مجدد در هوا خشک شود. هرگز راه حل خود را “بالا” نکنید – انجام این کار شانس شما را برای عارضه مرتبط با لنز افزایش می دهد.

من لنز تماسی را روی زمین انداختم، اما وقت ندارم یک چرخه کامل ضدعفونی را با محلولم اجرا کنم. چکار کنم؟

فقط شستشوی آلودگی ها و ذرات گرد و غبار از روی زمین کافی نیست. کف حمام و سایر سطوح از این قبیل ممکن است تعداد قابل توجهی از میکروارگانیسم ها را در خود جای دهند.

تنها راه مطمئن برای تضمین ایمنی استفاده از یک لنز تماسی جدید است. اگر از لنزهای تماسی نرم یکبار مصرف استفاده کنید، این کار به راحتی قابل انجام است. بهترین کار بعدی این است که از عینک پشتیبان خود استفاده کنید، در حالی که لنز را در تمام چرخه ضد عفونی تمیز می کنید، همانطور که سازنده سیستم مراقبت شما توصیه می کند. هر کسی که از لنزهای تماسی استفاده می کند باید یک جفت عینک داشته باشد تا در مواردی مانند این موارد که لنز آنها قابل استفاده نیست استفاده کند.

آیا استفاده از آب اشامیدنی برای استفاده یا نگهداری لنزهایم اشکالی ندارد؟

خیر. آب اشامیدنی حاوی میکروارگانیسم هایی است. که می تواند منجر به عفونت های جدی چشم و از دست دادن بینایی شود. یکی از شناخته شده‌ترین عفونت‌های منتقله از طریق آب توسط آکانتامبا، یک آمیب میکروسکوپی و آزاد (ارگانیسم تک سلولی) ایجاد می‌شود. آکانتاموبا می تواند باعث عفونت قرنیه شود، پوشش خارجی شفاف چشم که در آن لنز تماسی قرار دارد. این موجودات در طبیعت بسیار رایج هستند و می‌توانند در آب‌ها (مثلاً دریاچه‌ها و اقیانوس‌ها) یافت شوند، از این رو توصیه می‌شود از استفاده از آب با عدسی خودداری کنید.

هرگز نباید از آب اشامیدنی در هیچ قسمتی از لنز خود استفاده کنید. از جمله شستن لنز و قاب لنز. سعی نکنید محلول نمک خانگی یا لنزهای تماسی خود را بسازید.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.