جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معاینه جامع چشم چیست؟

line
فهرست مطالب

معاینه جامع چشم چیست؟ یک معاینه جامع چشم فراتر از یک معاینه معمولی چشم است – از ارزیابی حدت بینایی و انکسار تا انجام اتساع چشم و غربالگری بیماری‌ها و بیماری‌های چشمی را شامل می‌شود.

طبیعی است (حتی غریزی) که در مورد اجازه دادن به کسی که به چشمان شما نزدیک شود، کمی بداخلاق باشید. اما یک نفر وجود دارد که همیشه باید برای او استثنا قائل شوید: چشم پزشک.

به عنوان یک متخصص پزشکی، اپتومتریست شما واجد شرایط است که چشمان شما را بررسی کرده و درمان های مهمی را برای سلامت چشم و بینایی شما تجویز کند. شما باید آنها را در اولین نشانه مشکلات چشمی و همچنین برای بازدیدهای منظم نگهداری کنید.

عصبی؟ این کاملاً قابل درک است – همه آن دامنه ها و ابزارها می توانند کمی ترسناک به نظر برسند. (اما اینطور نیست – نگران نباشید!) ما این مقاله را نوشتیم تا کل فرآیند را برای شما ابهام کنیم، بنابراین دقیقاً بدانید که در یک معاینه جامع چشم چه انتظاری دارید.

چگونه برای یک معاینه جامع چشم آماده شویم

برای آماده شدن برای امتحان، باید چند نکته را آماده کنید:

  • مروری بر سابقه پزشکی شما و خانواده تان
  • فهرستی از علائم مربوط به چشم یا بینایی که تجربه می کنید
  • هر دارویی که مصرف می کنید (از جمله داروهای بدون نسخه)
  • اطلاعات بیمه بینایی شما، در صورت وجود (بیشتر بخوانید: آیا بیمه ویژن ارزشش را دارد؟ چگونه کار می کند؟)
  • هر سوالی که می خواهید از چشم پزشک خود بپرسید
  • همچنین باید هر گونه لنز اصلاحی را که در حال حاضر استفاده می کنید – عینک و تماسی – در قرار ملاقات چشم خود بیاورید.

در نهایت، ایده خوبی است که یک جفت عینک آفتابی به همراه داشته باشید تا در صورت گشاد شدن چشمانتان در طول معاینه، بعد از آن استفاده کنید. اتساع سلامت شبکیه شما را بررسی می‌کند و قطره‌هایی که برای گشاد کردن مردمک استفاده می‌شوند می‌توانند باعث حساسیت به نور و تاری دید برای چند ساعت شوند.

اگر مطب اپتومتریست شما از محل شما قابل پیاده‌روی نیست، ممکن است از یک شخص مورد اعتماد بخواهید تا شما را از قرار ملاقات به خانه برساند.

کارهایی که نباید قبل (و بعد از) یک معاینه جامع چشم انجام دهید

ما بایدها را پوشش دادیم، اما درباره نبایدها چطور؟ در اینجا مواردی وجود دارد که باید قبل از معاینه جامع چشم و پس از آن اجتناب کنید:

خستگی چشم: قبل از امتحان، زمان زیادی را صرف تماشای صفحه نمایش یا خواندن شدید متن از نمای نزدیک نکنید. این می‌تواند باعث خستگی چشم شود و شما می‌خواهید که همتایان خود قبل از انجام آزمایش‌های بینایی، حالت بالایی داشته باشند.

خواب بد شبانه: سعی کنید شب قبل از معاینه چشم یک شب کامل خواب آرام داشته باشید. این راه دیگری برای جلوگیری از خستگی چشم است.

یک برنامه شلوغ: مدت زمان معاینه چشم می تواند متفاوت باشد، اما اگر چشمان شما در طول معاینه گشاد شود، با از بین رفتن اثرات، یک برنامه کاملاً واضح برای بقیه روز می خواهید.

معاینه جامع چشم در مقابل معاینه معمولی چشم

هنگام رزرو معاینه چشم، حتماً مشخص کنید که یک معاینه جامع چشم دریافت خواهید کرد. این یک معاینه کامل‌تر چشم است که شامل غربالگری برای بیماری‌های چشمی و بیماری‌هایی است که می‌توانند سلامت چشم و بینایی شما را به خطر بیندازند.

معاینه چشم شامل چه مواردی است؟

در طول یک معاینه جامع چشم، اپتومتریست شما به طور کامل بینایی شما را بررسی می کند و سلامت قسمت های مختلف چشم شما را می سنجد. آنها آزمایش‌های چشمی مختلفی را با قطعاتی از تجهیزات تخصصی انجام می‌دهند، و اگرچه این ابزارها می‌توانند ترسناک به نظر برسند، هیچ یک از این روش‌ها نباید آسیبی به همراه داشته باشد.

دقیقاً آنچه در یک معاینه جامع چشم پوشش داده می‌شود، بسته به نیاز افراد، می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی، یک معاینه شامل برخی یا همه موارد زیر می‌شود.

معاینه بینایی و انکسار

دو جزء اصلی هر معاینه جامع چشم، احتمالاً تست حدت بینایی و معاینه انکساری است.

تست‌های بینایی به اپتومتریست می‌گوید که چقدر واضح می‌توانید ببینید و آیا به عینک طبی یا تماس نیاز دارید یا خیر. آنها همچنین به جنبه های دیگر بینایی شما مانند دید محیطی نگاه می کنند.

تست حدت بینایی: این تستی است که همه وقتی تصور می کنند به چشم پزشک مراجعه می کنند به آن فکر می کنند: آزمایشی که نمودار بزرگ معاینه چشم دارد!

این نمودار که ردیف‌های کوچک‌تر حروف را نشان می‌دهد، نمودار اسنلن نامیده می‌شود و به پزشک کمک می‌کند تا حدت بینایی شما را اندازه‌گیری کند. آنها از شما می خواهند که خطوط نمودار را بخوانید تا زمانی که نتوانید حروف را تشخیص دهید.

تجهیزات معاینه جامع چشم چیست؟

انکسار: بخش انکسار معاینه جامع چشم چیزی است که نسخه شما را برای لنزهای اصلاحی (در صورت نیاز) تعیین می کند. شما از طریق لنزهای مختلف نصب شده بر روی دستگاهی به نام فوروتر نگاه خواهید کرد. اپتومتریست لنزهای مختلف را تعویض می کند و می پرسد کدام یک دید واضح تری به شما می دهد: “شماره یک یا شماره دو؟”

آنها همچنین ممکن است از ابزارهای دیگری برای کمک به تشخیص دقیق نسخه چشم شما استفاده کنند. این ابزارها مخصوصاً زمانی مفید هستند که بیمار کودک خردسالی باشد یا در غیر این صورت قادر به ارائه بازخورد به اپتومتریست نباشد.

رتینوسکوپ: وسیله ای دستی که نور را به چشم می تاباند. اپتومتریست انعکاس این نور را هنگامی که از پشت چشم منعکس می‌شود، تماشا می‌کند و از بیمار می‌خواهد از طریق لنزهای مختلف نگاه کند تا زمانی که بتواند با اطمینان میزان قدرت تجویزی مورد نیاز را بسنجد.

Autorefractor: مطابق با نام خود، اتورفرکتور فرآیند انکسار را خودکار می کند. نوری به چشم بیمار می تابد و اطلاعات نسخه را به صورت الکترونیکی تخمین می زند. مانند رتینوسکوپ، تقریباً نسخه شما را به پزشک ارائه می دهد. از آنجا، آنها یک انکسار را برای تنظیم دقیق و تنظیم نسخه انجام می دهند تا احساس راحتی کند و برای نیازهای بصری خاص شما سفارشی شود.

تست دوچشمی

این بخش از معاینه جامع چشم شامل آزمایش‌هایی برای مشاهده حرکت چشم‌ها و بررسی هر گونه ناهنجاری، مانند ضعف عضله چشم یا حرکت یک چشم به پهلو است.

تست حرکت چشمی: پزشک از شما می خواهد که بدون حرکت دادن سر، یک شی یا نور را با چشمان خود دنبال کنید. این به آنها اجازه می دهد تا ببینند ماهیچه هایی که حرکت چشم شما را کنترل می کنند چگونه کار می کنند.

تست پوشش: پزشک یکی از چشم‌های شما را می‌پوشاند و از شما می‌خواهد چشم در معرض خود را روی هدفی متمرکز کنید، هدفی که ممکن است دور یا نزدیک باشد. سپس پوشش چشم شما را برمی دارند و می بینند که چگونه با شریک زندگی خود هماهنگ می شود.

این آزمایش به تشخیص یا رد استرابیسم کمک می کند، وضعیتی که معمولاً به عنوان “چشم های ضربدری” شناخته می شود و باعث می شود چشم ها به جهات مختلف اشاره کنند. همچنین هنگامی که به اشیاء دور و نزدیک نگاه می کنید، به چشم پزشک یک حس کلی از وضعیت چشم شما می دهد. (درست است – پشت شما تنها بخشی از بدن شما نیست که حالت بدنی دارد!)

تست درک عمق (معروف به Stereopsis): اگر پزشک شما بخواهد درک عمق شما را آزمایش کند. احتمالاً مجموعه‌ای از تصاویر را به شما نشان می‌دهد تا از طریق یک عینک سه بعدی ببینید. سپس انتخاب می کنید که کدام یک از تصاویر به صورت سه بعدی ظاهر می شوند.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

معاینه سلامت چشم

در طول این بخش از معاینه جامع چشم، اپتومتریست شما مطمئن خواهد شد که همه چیز در داخل و خارج چشم شما خوب به نظر می رسد.

عملکرد مردمک چشم: تابش نور دستی به هر چشم و سپس دور کردن نور به پزشک این امکان را می دهد تا نحوه گشاد شدن و انقباض مردمک های شما را مشاهده کند تا عملکرد آنها را ارزیابی کند.

معاینه لامپ شکاف: لامپ شکاف نوعی میکروسکوپ است که اپتومتریست را قادر می‌سازد تا چشم شما را با جزئیات نزدیک ببیند. شما چانه و پیشانی خود را روی قسمتی از دستگاه قرار می دهید. در حالی که پزشک جلوی چشم شما را به خوبی از طریق دوربین نگاه می کند.

آن‌ها می‌توانند مژه‌ها، پلک، قرنیه، عنبیه و عدسی‌های شما را ببینند. – همه بدون اینکه به چشم شما دست بزنند. – و مراقب مشکلاتی مانند آب مروارید و ساییدگی قرنیه باشند.

اندازه گیری فشار چشم (با نام مستعار تونومتری)

شما ممکن است میانگین فشار خون خود را بدانید، اما در مورد فشار داخل چشمی (IOP) خود چطور؟ این یک معیار مهم در غربالگری علائم اولیه گلوکوم است.

روش های مختلفی برای اندازه گیری فشار داخل چشم توسط اپتومتریست وجود دارد.

تونومتری غیر تماسی (به طور محاوره ای به عنوان NCT یا “آن پف اندک هوا که باعث می شود دیوانه وار پلک بزنید”) شناخته می شود) شامل هدف گیری یک جریان کوچک هوا به سطح چشم و اندازه گیری مقاومت آن سطح است.

برای تونومتری آپلانشن، پزشک ابتدا رنگ زردی را تجویز می کند که چشمان شما را به آرامی بی حس می کند. سپس از یک ابزار حساس به فشار استفاده می کنند تا به آرامی به سطح چشم شما ضربه بزنند و فشار را نشان دهند.

در نهایت، برای تونومتری ریباند، پزشک از یک دستگاه دستی به نام تونومتر استفاده می کند. این دستگاه IOP را از طریق یک پروب یکبار مصرف کوچک که تماس کوتاهی با چشم برقرار می کند و نیازی به استفاده از بی حسی موضعی ندارد، تعیین می کند.

معاینه شبکیه (با نام مستعار افتالموسکوپی یا فاندوسکوپی): در طول معاینه شبکیه، پزشک از دستگاه لامپ شکاف و یک لنز دستی استفاده می کند که به آنها اجازه می دهد به پشت چشم شما نگاه کنند.

گاهی اوقات، برای داشتن دید بهتر، اپتومتریست ممکن است قطره‌هایی تجویز کند که مردمک چشم شما را گشاد می‌کند. هنگامی که چشمان شما به طور کامل گشاد شد، پزشک می تواند از لامپ شکاف یا هدپیس مخصوص برای بررسی شبکیه و سایر ساختارها مانند رگ های خونی و عصب بینایی استفاده کند.

توجه: برخی از مطب های مراقبت از چشم اکنون دارای ماشین آلات پیشرفته ای هستند که می توانند بدون گشاد کردن مردمک ها از پشت چشم عکس بگیرند. استفاده از این فناوری ممکن است هزینه معاینه چشم را اندکی افزایش دهد.

آزمایش میدان بینایی (AKA Perimetry)

برای آزمایش دید محیطی، پزشک ممکن است از دستگاه استفاده کند یا نکند. نسخه بدون ماشین، امتحان رویارویی نامیده می شود، اما نگران نباشید، آنقدرها هم که به نظر می رسد تهاجمی نیست! پزشک به سادگی از شما می خواهد که یکی از چشمان خود را بپوشانید و سپس به آنها بگوید چند انگشت در اطراف خود نگه داشته اند. یا ممکن است به آرامی دست خود را به نمای شما بکشانند و به شما دستور دهند که اعلام کنید چه زمانی می توانید آن را ببینید.

تست بینایی رنگ

تست بینایی رنگ ممکن است یکی از اجزای معاینه جامع چشم شما باشد که برای تعیین اینکه آیا شما درجاتی از کوررنگی دارید یا خیر. یک نوع خاص از بینایی رنگ، تست ایشیهارا است که از یک سری تصاویر (معروف به “صفحات رنگی ایشیهارا”) از نقاط رنگارنگ استفاده می کند. شما از طریق این تصاویر نگاه می‌کنید و سعی می‌کنید عدد یا شکلی را که در هر کدام برجسته است، تشخیص دهید.

آزمون لنز چشم

اگر می خواهید از لنزهای طبی استفاده کنید، اپتومتریست شما اندازه گیری های بیشتری را انجام می دهد تا بفهمد کدام لنز مناسب شماست. آنها احتمالاً از کراتومتری – عمل اندازه گیری انحنای قرنیه – استفاده می کنند و همچنین ممکن است مردمک و عنبیه شما را به عنوان بخشی از معاینه لنزهای تماسی اندازه گیری کنند.

در نهایت، ارزیابی لایه اشک می‌تواند به آن‌ها نشان دهد که آیا در معرض خطر خشکی شدید چشم هستید یا خیر، که می‌تواند توصیه‌های لنز تماسی آنها را تغییر دهد.

پزشک تعداد دفعات استفاده، شیوه زندگی و نیازهای بصری کلی را در نظر می گیرد تا تعیین کند کدام نوع لنز ممکن است برای شما مناسب باشد. آنها ممکن است لنزهای تماسی آزمایشی را برای شما ارائه دهند تا آنها را آزمایش کنید، و از شما بخواهند برای یک قرار ملاقات برای تأیید تناسب و تجویز مراجعه کنید.

تست های پیشرفته چشم

بسته به نیاز و علائم چشم شما، پزشک ممکن است پس از معاینه جامع چشم شما را برای برخی از آزمایشات اضافی زیر به متخصص ارجاع دهد.

عکاسی فوندوس: با استفاده از دوربینی که می‌تواند از شبکیه چشم شما عکس بگیرد (معروف به دوربین فوندوس)، پزشک می‌تواند پیشرفت بیماری‌های مختلف مانند جداشدگی شبکیه یا دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را دنبال کند.

توموگرافی انسجام نوری (OCT): OCT، بسیار شبیه عکاسی فوندوس، برای نظارت بر شرایط شبکیه استفاده می شود. تصاویری تولید می کند که به وضوح مقطعی از لایه های شبکیه را به تصویر می کشد و به پزشکان اجازه می دهد ضخامت شبکیه را در کنار هر گونه علائم بیماری یا آسیب ببینند.

توپوگرافی قرنیه: اگر پزشک شما مشکوک به ناهنجاری قرنیه باشد، ممکن است بخواهد سطح آن را با توپوگرافی قرنیه ترسیم کند. این روش قرنیه شما را اسکن می‌کند و نقشه‌ای دقیق از سطح آن درست می‌کند، مانند نقشه توپوگرافی یک منظره.

پاکی‌متری: پاکی‌متری ضخامت قرنیه شما را اندازه‌گیری می‌کند و اگر پزشک بخواهد علائم گلوکوم یا بیماری‌های قرنیه مانند قوز قرنیه را دقیق‌تر بررسی کند، ممکن است انجام شود. دستگاه کوچکی به نام pachymeter به طور مختصر سطح چشم را لمس می کند و ضخامت قرنیه را از طریق اولتراسوند اندازه گیری می کند.

دریافت نتایج معاینه چشم

هنگامی که معاینه جامع چشم شما تمام شد، پزشک شما باید آماده باشد تا نتایج اولیه را با شما در میان بگذارد. هر سوالی که در این مرحله به ذهنتان می رسد را بپرسید، خواه به طور خاص درباره چشمان شما باشد یا سلامت کلی چشم.

حتماً بپرسید چه زمانی اپتومتریست شما توصیه می کند که برای قرار بعدی خود برگردید، به خصوص اگر علائمی از یک بیماری چشم پیدا کرده باشد که باید تحت نظر باشد.

این نیز نقطه ای است که در آن نسخه چشم خود را دریافت خواهید کرد! در صورت نیاز، تمام مشخصات لنزهای اصلاحی شما را مشخص می کند. شما از نظر قانونی حق دریافت نسخه ای از نسخه خود را دارید، و خوب است که برای خریدهای بعدی عینک در اختیار داشته باشید.

انتخاب عینک یا لنز چشم

انتخاب عینک نسخه‌ای جدید یا لنزهای تماسی شما، در کنار یک معاینه جامع چشم است. پزشک شما ممکن است بر اساس نسخه شما توصیه های خاصی برای لنز داشته باشد، اما وقتی صحبت از استایل به میان می آید، توپ (چشم) در زمین شماست.

اکثر اپتومتریست ها انواع عینک ها و لنز ها را در دفتر خود ذخیره می کنند تا بتوانید بلافاصله بعد از امتحان آنها را امتحان کنید. اما نیازی نیست که برای خرید فوری تحت فشار باشید—خرید آنلاین لنز چشم در حال تبدیل شدن به یک گزینه محبوب‌تر است.

معاینات جامع چشم، چشمان شما را سالم نگه می دارد

امیدواریم این خلاصه از آنچه در یک معاینه جامع چشم اتفاق می افتد، ذهن و چشمان شما را راحت کند. اگر نگرانی‌های مرتبط با سلامت چشم، تغییرات بینایی را تجربه می‌کنید، یا مدتی است که چنین چیزی را نداشته‌اید، توصیه می‌کنیم برای معاینه چشم رزرو کنید. از پرسیدن سوال در کل نترسید.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.