جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت از لنزهای تماسی نرم

line
فهرست مطالب

مراقبت از لنزهای تماسی نرم، وارد قسمت مراقبت از لنزهای تماسی لنز شو شوید. و مجموعه ای گیج کننده از محصولات را خواهید دید.

اگرچه دلهره آور است، اما درک مراقبت از لنز ضروری است: مراقبت نکردن از لنزهای تماسی خود به درستی می تواند منجر به انواع عفونت های چشمی شود، از جمله برخی که باعث کوری می شوند.

در واقع مراقبت از لنزهای تماسی راحت تر از همیشه است. سیستم‌های مراقبت از یک بطری و لنزهای تماسی یکبار مصرف به این معنی است که مراقبت صحیح از لنز نسبت به سال‌ها قبل، مستلزم زمان، هزینه و مشکل بسیار کمتری است.

قبل از شروع، درک کنید که نباید بدون مشورت با چشم پزشک خود، رژیم های مراقبتی را تغییر دهید. برخی از محصولات با یکدیگر یا با لنزهای تماسی خاصی سازگار نیستند. استفاده از محصولات ناسازگار می تواند لنزهای تماسی شما را از بین ببرد یا به چشم شما آسیب برساند.

برای درک همه بطری ها و جعبه ها، دانستن اینکه چه مراحلی برای مراقبت از لنز های نرم لازم است کمک می کند.

پیروی از دستورالعمل‌هایی برای استفاده ایمن از لنزهای تماسی نرم با توجه به شیوع اخیر عفونت‌های قارچی جدی چشمی مرتبط با نام تجاری محبوب (اکنون متوقف شده) محلول تمیزکننده/ضدعفونی لنز بسیار مهم است.

اصول مراقبت از لنزهای چشمی: تمیز کردن، شستشو و ضد عفونی کردن

  • دست های خود را بشویید تا آلودگی و میکروب به چشم منتقل نشود. سعی کنید از صابون های مرطوب کننده خودداری کنید، زیرا برای لنزهای تماسی مناسب نیستند. دست های خود را با یک حوله بدون پرز خشک کنید.
  • یک لنز را بردارید و با محلول لنز تمیز کنید. FDA توصیه می کند که لنز را با چند قطره محلول در کف دست خود بمالید، حتی اگر از یک محصول “بدون مالش” استفاده می کنید.
  • لنز را دوباره بشویید تا باقی مانده های باکتری را از بین ببرید. شستشو یک مرحله مهم است.
  • لنز را در محفظه لنز تمیز یا جای لنز خود قرار دهید و با محلول تازه پر کنید. مایع لنز ضد عفونی کردن میکروارگانیسم های روی لنز را از بین می برد. زمان ضد عفونی از محصولی به محصول دیگر متفاوت است.
  • مراحل دوم تا چهارم را برای لنز دیگر خود تکرار کنید.

فراتر از تمیز کردن، شستشو و ضد عفونی کردن

پروتئین. بسته به نوع لنزهای تماسی و میزان پروتئینی که چشمان شما تولید میکند، پزشک ممکن است به شما توصیه کند از محصولی برای حذف پروتئین استفاده کنید.

در حالی که تمیز کردن آنها مقداری پروتئین را از بین می برد، اما همچنان می تواند روی لنزهای شما جمع شود و باعث ناراحتی آنها شود. به همین دلیل است که هر چه مدت زمان بیشتری از لنزها قبل از تعویض آنها استفاده کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که به پاک کننده پروتئین نیاز داشته باشید.

به عنوان مثال، اگر از وسایل یکبار مصرف استفاده می کنید، احتمالاً به آن نیازی نخواهید داشت. اما اگر از لنزهایی استفاده می کنید که فقط یک یا دو بار در سال تعویض می شوند، قطعا این کار را خواهید کرد. محصولات برای حذف پروتئین شامل پاک کننده آنزیمی و مایعات حذف پروتئین روزانه است.

خشکی و سوزش چشم. از قطره های چشمی لنز برای روان کردن چشم ها و خیس کردن مجدد لنز استفاده کنید.

حساسیت و آلرژی چشم. درصد کمی از کسانی که از لنز استفاده می کنند به مواد شیمیایی موجود در محلول های لنزهای تماسی حساسیت چشمی دارند. اگر این مورد در مورد شما صادق است، نیازی به محصول اضافی ندارید: فقط باید محصولات را به محصولاتی که علامت “بدون مواد نگهدارنده” دارند تغییر دهید.

محصولات: محلول های تمیز کننده، شستشو و ضد عفونی کننده

محلول سالین برای شستشو و نگهداری لنزهای تماسی، زمانی که از سیستم ضدعفونی حرارتی یا UV استفاده می کنید، می باشد. همچنین ممکن است برای استفاده با قرص های پاک کننده آنزیمی یا دستگاه های تمیزکننده/ضدعفونی کننده به آن نیاز داشته باشید. هرگز از محصولات نمکی برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن استفاده نکنید.

پاک کننده روزانه

پاک کننده روزانه برای تمیز کردن لنزهای تماسی شما است. چند قطره را در کف دست خود بریزید و لنز را به دقت مالش دهید تا زمانی که گفته شده، معمولاً حدود 20 ثانیه، مطمئن شوید که هر دو طرف آن را تمیز کنید. برای شستشو و ضدعفونی از محصولات دیگر استفاده کنید.

محلول چند منظوره

محلول چند منظوره برای تمیز کردن، شستشو، ضدعفونی کردن و نگهداری لنزهای تماسی شما است. لنزهای خود را همانطور که با پاک کننده روزانه تمیز می کنید، سپس بشویید (تا زمانی که دستور داده شده است) و ضد عفونی کنید، همه را با همان محلول ضد عفونی کنید. یا دوبار لنزها را آبکشی کنید، سپس آنها را با محلول در محفظه لنز تمیز قرار دهید تا تمیز و ضدعفونی شوند. هنگامی که برای استفاده از لنز آماده شدید، آنها را دوباره بشویید. با راه حل های چند منظوره، هیچ محصول دیگری برای مراقبت از لنز لازم نیست.

محلول پراکسید هیدروژن

محلول پراکسید هیدروژن برای تمیز کردن، ضدعفونی کردن، شستشو و نگهداری لنزهای تماسی شما است. با استفاده از این محصول، لنزهای خود را در سبد ارائه شده قرار داده و آنها را آبکشی کرده، سپس سبد را در فنجان آن قرار داده و لیوان را با محلول پر کنید تا لنزهای خود را تمیز و ضدعفونی کنید.

برخی از نگهدارنده‌های لنز برای سیستم‌های پراکسید هیدروژن دارای یک خنثی‌کننده داخلی هستند (برای تبدیل پراکسید هیدروژن به آب، به طوری که چشمان شما را نیش نمی‌زند)، اما برای برخی دیگر باید یک قرص خنثی‌کننده اضافه کنید.

پس از اتمام مرحله ضدعفونی و خنثی سازی، می توانید لنزها را از روی قاب خارج کرده و روی آن قرار دهید.

برندهای سیستم های مراقبت از پراکسید هیدروژن برای لنزهای تماسی نرم عبارتند از Clear Care (Alcon) و PeroxiClear (Bausch + Lomb).

دستگاه های تمیز کردن/ضد عفونی کننده، همانطور که انتظار دارید، هم لنزهای تماسی شما را تمیز و هم ضدعفونی می کنند. بسته به نحوه طراحی برند، تمیز کردن با امواج مافوق صوت یا هم زدن زیر صوت انجام می شود، در حالی که ضد عفونی از طریق محلول چند منظوره یا نور ماوراء بنفش انجام می شود.

دستورالعمل دستگاه ها همه کمی متفاوت است. به طور کلی، ابتدا لنزها را با استفاده از محلول سالین یا محلول چند منظوره طبق دستورالعمل شستشو دهید. یک برند نیاز به مالش با نمک دارد، اما اکثر آنها بدون مالش هستند.

سپس لنزهای تماسی خود را در دستگاه قرار دهید و آن را با همان محلول شستشو پر کنید. درب دستگاه را بگذارید و آن را به برق بزنید تا لنزهای خود را تمیز و ضدعفونی کنید.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

لنز چشم و زگیل

سوال. من به تازگی لنزهای تماسی گرفتم، و در حالی که داشتم یکی از لنزها را در می آوردم، به پایین سر خورد و زگیلی را روی انگشتم لمس کردم. اشکالی ندارد دوباره آن را داخل چشمم بگذارم؟

پاسخ. بله، استفاده از لنز تماسی که زگیل روی انگشت شما را لمس کرده است بی خطر است.

زگیل های انگشتان، عفونت های پوستی هستند که توسط ویروس های خانواده ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. اینها ویروس‌هایی متفاوت از ویروس‌هایی هستند که باعث چشم صورتی و سایر عفونت‌های رایج چشم می‌شوند (که آدنوویروس‌ها، ویروس‌های هرپس سیمپلکس و ویروس‌های واریسلا زوستر نامیده می‌شوند).

با این حال، اگر لنز تماسی شما با یک زگیل روی انگشت شما برخورد کرد، بهتر است لنز را با محلول ضدعفونی کننده چند منظوره بشویید و قبل از قرار دادن دوباره روی چشم خود بمالید.

به عنوان یک اقدام احتیاطی اضافی در برابر وارد کردن ویروس HPV به چشم، برای درمان زگیل انگشت خود به متخصص پوست مراجعه کنید. درمان های احتمالی مورد استفاده برای حذف زگیل شامل انجماد با نیتروژن مایع و حذف لیزر است.

همچنین می توانید داروهای موضعی بدون نسخه را برای از بین بردن زگیل انگشت خریداری کنید.

اما هنگام استفاده از این داروها، حتما قبل از دست زدن به لنزهای تماسی یا چشم‌ها، دست‌های خود را کاملا بشویید، زیرا برخی از داروهای موضعی در صورت ورود به چشم‌ها می‌توانند باعث تحریک شیمیایی دردناکی شوند.

محصولات: حذف کننده های پروتئین، قطره های چشم و گزینه هایی برای چشم های حساس

پاک کننده آنزیمی برای حذف پروتئین از لنزهای تماسی شما معمولاً به صورت هفتگی است. طبق دستور از قرص ها با محلول نمکی یا محلول ضدعفونی کننده (چند منظوره یا پراکسید هیدروژن) استفاده می کنید.

قبل از استفاده از پاک کننده آنزیمی، لنز های خود را با استفاده از محصولات دیگر تمیز و شستشو دهید. محفظه یا ویال‌های لنز خود را (طبق دستورالعمل) با محلول پر کنید، سپس یک قرص آنزیمی را در هر چاه یا ویال لنز بیندازید. صبر کنید تا آنها حل شوند، سپس لنز خود را اضافه کنید. آنها را برای مدت زمان مورد نیاز، معمولاً 15 دقیقه، بگذارید.

سپس در صورت لزوم با محصول دیگری ضدعفونی کنید. اگر از محلول ضدعفونی کننده به جای نمک استفاده می کنید، برخی از پاک کننده های آنزیمی به شما امکان می دهند مرحله ضدعفونی را نادیده بگیرید، اما همیشه اینطور نیست.

پاک کننده روزانه پروتئین نیز پروتئین را از لنزهای شما حذف می کند، اما به صورت مایع است و شما روزانه از آن استفاده می کنید. هنگام ضدعفونی با محلول چند منظوره از آن استفاده می کنید.

قبل از استفاده از پاک کننده پروتئین روزانه، لنز خود را با استفاده از محصولات دیگر تمیز و شستشو دهید. هر دو سوراخ محفظه لنز خود را با محلول چند منظوره پر کنید، سپس یک قطره پاک کننده پروتئین روزانه به هر کدام اضافه کنید. طبق معمول لنزهای خود را ضد عفونی کنید.

قطره های چشمی برای لنزهای تماسی برای روان کردن چشم و خیس کردن مجدد لنز های شما هستند. مطمئن شوید که مارکی را انتخاب کنید که برای لنزهای تماسی ایمن باشد. قطره‌های چشمی که برای لنزهای تماسی مناسب نیستند، می‌توانند به طور موقت نحوه تناسب لنز با چشم شما را تغییر دهند یا لنز را تغییر رنگ دهند.

چه چیزی محبوب ترین است؟ راحتی در استفاده

این روزها اکثر کسانی که از لنزهای تماسی نرم استفاده می کنند، به دلیل سهولت استفاده، محلول های چند منظوره را برای رژیم مراقبت از لنزهای تماسی ترجیح می دهند. تنها یک محصول برای تمیز کردن، ضدعفونی کردن و شستشوی لنزها مورد نیاز است.

اما سیستم های مراقبت از پراکسید هیدروژن (حتی اگر کمی دست و پا گیرتر هستند) گاهی اوقات انتخاب بهتری هستند – به خصوص اگر با لنزهای تماسی هیدروژل سیلیکون دچار مشکلات ناراحتی شوید.

در یک مطالعه اخیر که توسط Contact Lens & Anterior Eye منتشر شده است. استفاده از سیستم ضدعفونی کننده لنز پراکسید هیدروژن به طور قابل توجهی رسوبات موکوس و چربی را کاهش داده. و ترشوندگی سطح لنزهای هیدروژل سیلیکون را در مقایسه با استفاده از یک محلول چند منظوره افزایش می دهد. عواملی که اغلب با راحتی استفاده بیشتر مرتبط هستند.

مارک های فروشگاهی

ممکن است متوجه شده باشید که فروشگاه هایی مانند داروخانه و لوازم ارایشی محصولات مراقبت از لنز تماسی با مارک فروشگاهی را می فروشند. که به عنوان محصولات “برچسب خصوصی” نیز شناخته می شود. اغلب آنها به طور قابل توجهی ارزان تر از محصولات با نام تجاری هستند. آیا باید از آنها استفاده کنید؟ خیر چون مهم تر از خرید لنز رنگی، نگهداری ان است. و ارتباط مستقیمی با سلامتی چشم شما دارد.

اما مشکل بزرگ‌تری در اینجا وجود دارد: همانطور که می‌دانید، نباید بدون مشورت با پزشک خود محصولات را تغییر دهید تا مطمئن شوید کدام مایع لنز با لنزهای شما سازگار است. فرض کنید که شما یک بطری از مارک فروشگاه X را خریداری کرده اید، آن را نزد پزشک خود بیاورید و او به شما OK می دهد. شما از محصول استفاده می کنید و همه چیز شیک است.

دفعه بعد که با برند فروشگاه X خریداری می کنید، ممکن است همان محصول نباشد. دلیلش این است که فروشگاه مایع لنز را خودش را نمی سازد. آنها آن را از یک تامین کننده خریداری می کنند.

مراقبت از لنز تماسی که باید بدانید

صرف نظر از اینکه از چه رژیم مراقبتی یا برندهایی استفاده می کنید، به یاد داشته باشید:

  • هرگز نوک بطری محلول را به هیچ سطحی از جمله بدن خود لمس نکنید: این می تواند باعث آلودگی محلول شود.
  • از زدن آب لوله کشی به لنزها و لوازم جانبی خود اجتناب کنید، زیرا می تواند حامل میکروارگانیسمی به نام آکانتاموبا باشد که باعث عفونت های جدی چشم می شود.
  • به یاد داشته باشید که لوازم جانبی لنز تماسی خود (قاب لنز، دستگاه های تمیزکننده/ضدعفونی کننده، ویال های پاک کننده آنزیمی و غیره) را طبق دستورالعمل تمیز کنید.
  • جاهای لنز باید با آب داغ شسته شده و در صورت عدم استفاده خشک شوند. (از آنجایی که کیست های آکانتاموبا ممکن است در آب لوله کشی وجود داشته باشند و می توانند سال ها پس از خشک شدن زنده بمانند، برخی از پزشکان چشم توصیه می کنند برای این مرحله فقط از ضدعفونی کننده لنز تماسی یا محلول چند منظوره استفاده کنید.)
  • مطالعات اخیر نشان می دهد که پاک کردن جای لنز خود با یک دستمال تمیز و/یا قرار دادن آن به صورت وارونه روی یک دستمال تمیز دیگر ممکن است گام های خوبی برای حفظ بیوفیلم های باکتریایی باشد. از چشم پزشک خود بپرسید که او چه فکر می کند.
  • هر سه ماه یکبار کیف لنز خود را بیرون بیندازید تا خطر عفونت را کاهش دهید.
  • مهمتر از همه، روزی یک بار لنزهای تماسی خود را تمیز و ضدعفونی کنید. اگر از لنزهای طولانی استفاده می کنید، به محض برداشتن لنزها را تمیز و ضدعفونی کنید، مگر اینکه طراحی شده باشند که بلافاصله پس از استفاده دور انداخته شوند. نه تنها چشمان شما ایمن تر و سالم تر خواهند بود، بلکه استفاده از لنزهای تماسی شما نیز راحت تر خواهد بود.
جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.