جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لنز چشم چند سال عمر میکند

line
فهرست مطالب

لنز چشم چند سال عمر میکند؟ لنزچشم لنز شو یک جایگزین آسان و مقرون به صرفه برای عینک هستند. لنز طبی مخصوصاً برای افرادی که ترجیح می دهند، از عینک استفاده نکنند، به نظر می رسند ایده آل هستند. آنها همچنین می توانند راحت تر از عینک برای کسانی که به ویژه فعال هستند.
اگر در دنیای لنز تازه وارد هستید یا صرفاً در مورد نحوه عملکرد آنها کنجکاو هستید، احتمالاً چند سؤال در مورد این لنزهای کوچک مفید دارید. به عنوان مثال، مدت زمان تماس ها چقدر است؟ لنزهای تماسی از چه چیزی ساخته شده اند؟ لنزهای تماسی یکبار مصرف چیست؟

در این مقاله به این سوالات و موارد دیگر پاسخ خواهیم داد تا بتوانید درک روشنی از لنزهای تماسی داشته باشید.

لنز چشم چقدر عمر میکند

پاسخ این سوال به نوع لنز تماسی شما بستگی دارد. همه لنزها در نهایت به سطل زباله می روند. یا ممکن است بازیافت شوند. پس از یک دوره زمانی مشخص، مانند یک هفته یا یک ماه، باید طبق دستورالعمل آنها را دور بریزید.

برخی از لنزها به اندازه یک روز دوام دارند. برخی دیگر هر بار تا دو هفته، یک ماه یا یک سال دوام می آورند.

به طور کلی، لنزهای تماسی سخت بیشتر از لنزهای یکبار مصرف و نرم دوام می آورند. طول عمر لنزها به نوع انتخابی شما بستگی دارد. نسخه شما و برند لنزهایی که انتخاب می کنید نیز از عوامل موثر خواهند بود.

لنزهای تماسی از چه ساخته شده اند؟

این لنزهای کوچک پلاستیکی قابل انعطاف و قابل نفوذ مستقیماً روی قرنیه چشم شما قرار می گیرد. آنها نه تنها دید شما را اصلاح می کنند، بلکه اجازه می دهند اکسیژن به چشم شما برسد.

پلاستیکی که برای ساخت لنزها استفاده می شود، از نوع موجود در ظروف محصولات غذایی، اسباب بازی ها یا حتی ماشین آلات صنعتی نیست. لنزهای تماسی از یک پلاستیک آبدوست تشکیل شده اند که به شرطی که در محیط مرطوب باشند نرم می مانند.

علاوه بر پلاستیک، برخی از لنزهای تماسی شامل سیلیکون-هیدروژل نیز هستند. این ماده ای است که به دلیل محتوای رطوبتی که دارد از انتقال اکسیژن بالایی به چشم برخوردار است.

به همین دلیل است که افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، لنزهای خود را در صورت عدم استفاده از آنها در محلول مخصوص نگهداری می کنند. در غیر این صورت خشک می شوند و سفت و بی فایده می شوند. در حالی که کنتاکت خود را می پوشید، چشمان شما آنها را مرطوب نگه می دارد.

لنزهای تماسی سخت چیست؟

لنزهای تماسی زمانی از پلاستیک قابل نفوذ گاز سفت و سخت (RGP) ساخته می شدند و قبل از آن، یک ماده پلکسی گلاس به نام پلی متیل متاکریلات (PMMA) بود. این لنزها بسیار بیشتر از نوع لنزهای یکبار مصرف امروزی دوام می آورند، اگرچه لنزهای RGP و PMMA هنوز در دسترس هستند. در بیشتر موارد، این لنزها از یک ماه تا یک سال دوام دارند.

لنزهای RGP و PMMA نیاز به یک رژیم مراقبت روزانه منظم دارند. این شامل برداشتن لنز ها هر شب و ذخیره آنها در محلول پس از تمیز کردن است. به جای بیرون انداختن لنزها، استفاده کنندگان از لنزهای مشابه برای مدت زمان طولانی استفاده می کنند که با تاریخ انقضای لنزها مشخص می شود.

استفاده از لنز تا تاریخ تعویض آنها ممکن است. استفاده بیش از حد می تواند باعث تحریک یا عفونت شود.

یک تفاوت عمده بین این دو لنز این است که لنزهای RGP به اکسیژن اجازه می دهد تا از طریق چشم نفوذ کند، در حالی که لنزهای PMMA این کار را نمی کنند. به همین دلیل و این واقعیت که این لنزها بسیار بادوام هستند، عادت های بد با توجه به روال نگهداری روزانه می تواند منجر به مشکلات سلامت چشم شود.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

لنزهای یکبار مصرف چیست؟

لنزهای یکبار مصرف مانند سایر محصولات بهداشتی یا پزشکی یکبار مصرف هستند. شما از آنها به صورت کوتاه مدت استفاده می کنید و پس از اتمام دوره زمانی توصیه شده آنها را دور می اندازید.

طول عمر لنزهای یکبار مصرف در برندهای مختلف متفاوت است، اما می توانند تا یک ماه دوام بیاورند.

سه نوع متمایز از لنزهای تماسی یکبار مصرف وجود دارد:

یکبارمصرف های طولانی مدت آنهایی هستند که کاربر به طور مداوم حتی در هنگام خواب استفاده می کند. سپس پس از سپری شدن عمر معین آنها برداشته می شوند و با یک جفت جدید جایگزین می شوند. این برنامه استفاده نیازی به تمیز کردن ندارد، که آنها را نسبتا راحت می کند.
یکبارمصرف های روزانه مشابه RGP و PMMA هستند زیرا هر شب از چشم ها خارج می شوند و برای استفاده مجدد در صبح تمیز می شوند. تفاوت این است که این لنزها فقط برای مدت کوتاهی دوام می آورند. ممکن است یک هفته، دو هفته یا تا یک ماه باشد. سپس آنها جایگزین می شوند. آنها راحتی بسیار بیشتری نسبت به لنزهای RGP یا PMMA دارند زیرا از مواد هیدروژل نرم استفاده می کنند.
لنزهای یکبار مصرف روزانه احتمالاً ساده ترین لنزهای تماسی هستند. آنها نیازی به تمیز کردن و نگهداری ندارند. پس از هر بار استفاده روزانه، آنها را به نفع یک جفت جدید در صبح دور می اندازیم. این احتمال بروز هر گونه اشتباه در تمیز کردن را محدود می کند، بنابراین فرصت عفونت کاهش می یابد.

چگونه از لنزهای تماسی مراقبت کنم؟

به طور کلی، مراقبت از لنزهای تماسی نسبتاً آسان است. افرادی که از لنز استفاده می کنند، در صورت عدم استفاده از لنز، آنها را در محلول تماسی شناور می کنند. محلول معمولا دارای یک نگهدارنده، بافر، عامل اتصال و سورفکتانت است. همه اینها با هم کار می کنند تا لنزهای شما را ضدعفونی کنند و تجمع را از بین ببرند.

نوع راه حلی که برای شما بهترین است به نوع لنز های شما و توصیه های چشم پزشک شما بستگی دارد. بیشتر آنها همچنین پیشنهاد می کنند که قبل از نگهداری لنزها را به آرامی در محلول ماساژ دهید. این به جلوگیری از تجمع باکتری ها کمک می کند و تضمین می کند که لنزهای شما در طول شب تازه می مانند.

حتماً با چشم پزشک خود در مورد بهترین گام ها برای مراقبت از لنزهای تماسی موفق صحبت کنید.

چگونه می توانم استفاده از لنزهای تماسی را شروع کنم؟

اکثر افرادی که نیاز به اصلاح بینایی دارند، کاندیدای خوبی برای لنزهای تماسی هستند. برای شروع استفاده از لنز، آنها را در معاینه چشم بعدی خود با چشم پزشک خود در میان بگذارید. توصیه های او را بر اساس سلامت چشم و سطح فعالیت خود بخواهید.

نسخه لنز تماسی شما با نسخه استاندارد عینک متفاوت است، بنابراین حتماً تفاوت را با چشم پزشک خود روشن کنید. در برخی موارد، می توانید لنزها را مستقیماً از طریق اپتومتریست خود سفارش دهید. در موارد دیگر، ممکن است نیاز به سفارش آنلاین داشته باشید.

برخی از اپتومتریست ها جفت های آزمایشی رایگان را برای بیماران سفارش می دهند. با متخصص مراقبت از چشم خود در مورد امتحان کردن آنها صحبت کنید و ببینید چه احساسی دارند. در ابتدا، تشخیص نحوه قرار دادن و بیرون آوردن آنها می تواند دشوار باشد. چشم پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا در کل فرآیند احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

نظرات نهایی در مورد لنزهای تماسی

لنزهای تماسی یک راه حل عالی برای تقریباً هر فردی است که به اصلاح بینایی نیاز دارد. این لنزها از مواد پلاستیکی و مواد ویژه ای تشکیل شده اند که برای ارتقای سلامت قرنیه و سهولت در جاگذاری طراحی شده اند. با مراقبت مناسب، به راحتی مزایای لنزهای تماسی را تجربه خواهید کرد.

بنابراین، لنز چشم چند سال عمر میکند؟ این به نوع لنز شما بستگی دارد. لنزهای یکبار مصرف معمولا بین یک روز تا یک ماه دوام خواهند داشت، در حالی که لنزهای سخت (RGP و PMMA) می توانند تا یک سال یا بیشتر دوام بیاورند.

شما می توانید بلافاصله با تایید و تجویز چشم پزشک خود از لنزهای تماسی استفاده کنید. با او صحبت کنید تا بفهمید کدام لنز چشم لنز شو برای شما مناسب است.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.