جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لنز چشم و تاریخچه: چگونه لنز چشم از گذشته تا کنون تکامل یافته است؟

line
فهرست مطالب

لنز چشم و تاریخچه: چگونه لنز چشم از گذشته تا کنون تکامل یافته است؟ لنز چشم، یک وسیله تصحیح بینایی است که برای جبران اشکالات بینایی مانند کم‌بینایی، هایپرمتروپی، استیگماتیسم و آستیگماتیسم استفاده می‌شود. لنز‌های چشم، نوعی لنز‌های تماسی هستند که به صورت مستقیم بر روی چشم قرار می‌گیرند.

تاریخچه لنز چشم

تاریخچه لنز چشم به هزاران سال قبل بازمی‌گردد. سنگین‌ ترین شواهدی که نشان می‌دهد لنز چشم در گذشته استفاده می‌شد. به هنگام هجوم‌های استهلافیان در قرن هشتم در شمال ایران پیدا شده است. در قبرهای این هجوم‌ها، عناصر شیشه‌ای کوچک در داخل چشم‌های جسد پیدا شدند، که به نظر می‌رسد برای تصحیح بینایی استفاده می‌شده‌اند.

در سده چهاردهم، گابریل متسوچلیس، یک متخصص ایتالیایی، از نسخه‌ای از لنز‌های چشم برای تصحیح بینایی استفاده کرد. او از لنز‌های شیشه‌ای تقسیم‌شده که روی چشم قرار می‌گرفتند، بهره برد. اگرچه این لنز‌ها در ابتدا ناخوشایند بودند و مستلزم اندازه‌گیری دقیق بودند، اما به عنوان اولین سعی برای تصحیح بینایی از لنز چشم به شمار می‌روند.

در سده نوزدهم، یوهانس کپلر یک توصیف از استفاده از لنز چشم در کتابش “اپتیکا” نوشت. او لنز‌هایی را توصیف کرد که روی چشم قرار می‌گرفتند و برای تصحیح بینایی استفاده می‌شدند. در سال 1880، اولین نسخه از لنز‌های چشم ساخته شد. این لنز‌ها کمک زیادی به افراد با مشکلات بینایی بزرگتر کرد.

تکنولوژی لنز‌های چشم در طول قرن بیستم بهبود یافت. در دهه 1950، یک نوع لنز مرکزی ترکیبی با نیم کره‌ای برای تصحیح بینایی توسط جرمین و بوسم تولید شد. در دهه 1960، نوع دیگری از لنز‌های چشم به نام لنز‌های صلب ریزنشین به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند.

از دهه 1990 به بعد، لنز‌های تماسی نرم فراگیر شدند. این لنز‌ها توانایی تصحیح بینایی در طول روز را بهبود بخشیدند و بیشتر افرادی که نمی‌توانستند از لنز‌های سخت استفاده کنند، قادر به استفاده از لنز‌های چشم شدند.

از آن زمان به بعد، تکنولوژی لنز‌های چشم با پیشرفت تکنولوژی و علم به صورت مداوم بهبود می‌یابد. با افزایش دقت تشخیص بینایی و توانایی شخص در انتخاب لنز‌های مناسب، امروزه لنز‌های چشم توانایی تصحیح مشکلات بینایی مانند کم‌بینایی و هایپرمتروپی را به صورت دقیق‌تر و بهینه‌تری دارند.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

اولین لنز چشم

اولین لنز چشم تاریخی که شناخته شده، به عنوان یک لنز طبی برای تقویت بینایی است. این لنز، توسط عالم فارابی در قرن یازدهم میلادی به نام “اخوان الصفا” اختراع شد. این لنزهای ساخته شده، براساس اصول ضربانیات نوری و امکان تصحیح چشم که قبلاً توسط دانشمندان چینی به کار گرفته شده بود. اما بعدها در قرن 13 میلادی، چشم لنزها توسط راچلیوس ببریوس استفاده شد. او یک چشم لنز صاف تر از قطعی، که به نام “چشم کچل” نامیده شد، ساخت و استفاده کرد. این لنز ترکیبی از شیشه در اندازه کوچک بود و بر روی چشم نصب شده و بینایی را تقویت می کرد.

اولین لنز چشم رنگی

اولین لنز چشم رنگی که توسط شرکت Bausch & Lomb در سال 1960 تولید شد، با نام “سافتلن” شناخته می‌شود. این لنزها از جنس هیدروژل ساخته شده. و در دو رنگ آبی و سبز به بازار عرضه شدند. این لنزها در ابتدا فقط از طریق نسخه پزشکی قابل استفاده بودند، اما در سال‌های بعد به صورت غیرنسخه‌ای نیز در دسترس قرار گرفتند. امروزه، شرکت‌های مختلف تولید کننده‌ی لنزهای چشم رنگی متنوعی با انواع رنگ‌ها و طرح‌ها موجود هستند.

اولین لنزهای چشم توریک

اولین لنزهای چشم توریک در سال 1979 توسط شرکت “بوش و لامب” (Bausch & Lomb) به بازار عرضه شد. این لنزها برای کمک به تصحیح بینایی است. و برای افرادی که دارای آستیگماتیسم هستند تولید شده است. آستیگماتیسم یک مشکل بینایی است که منجر به دیدن مبهم یا کاهش کیفیت تصاویر و اشیا می‌شود. لنزهای توریک قادر به تصحیح همزمان آستیگماتیسم و دوربینی (ایرئگولاریتی) هستند و در نتیجه تصحیح دقیق‌تری را به افراد مبتلا به این مشکلات ارائه می‌دهند. این لنزها از مواد نرم و راحتی ساخته شده اند. و به عنوان یک راه حل نوین برای تصحیح وضعیت بینایی استفاده می‌شوند. امروزه، بسیاری از شرکت‌های معتبر تولیدکننده لنزهای توریک هستند و انواع مختلفی از این لنزها برای مشتریان در دسترس است.

اینده لنز چشم

با توجه به پیشرفت های فناوری در علوم پزشکی و تکنولوژی، انتظار می رود که لنزهای چشم در آینده به شکلی بهتر و پیشرفته‌تری عرضه شوند. در زیر تعدادی از تغییرات و پیشرفت‌هایی که در لنزهای چشم در آینده ممکن است رخ دهد را بررسی می‌کنیم:

  1. کیفیت بصری: در آینده، لنزهای چشمی وجود خواهند داشت که باعث تحسین بیشتری در کیفیت بصری شوند. این لنزها می‌توانند بهبود‌هایی در دید در شب، تمرکز بر سوژه‌های مختلف و درک رنگ داشته باشند.
  2. لنزهای هوشمند: در حال حاضر لنزهای هوشمند وجود دارند که قادرند تنظیمات خودکار را بر اساس نیازهای چشم انجام دهند. مانند تنظیم خودکار روشنایی در دیروقت‌های مختلف. در آینده، انتظار می‌رود که لنزهای هوشمند با عملکرد بهتر و قابلیت‌های بیشتری برای بهبود دید عرضه شوند.
  3. لنزهای ضد خش و ضد ضربه: لنزهای چشم معمولاً نرم و نازک هستند. با پیشرفت در مواد و فناوری‌ها، لنزهای ضد خش و ضد ضربه‌ای وجود خواهند داشت که از آسیب‌های فیزیکی محافظت کرده. و در برابر خط و خش ناشی از استفاده روزمره مقاومت بیشتری دارند.
  4. لنزهای هوشمند برای کنترل درجه‌بندی نور: لنزهای هوشمندی قابل تنظیم برای کنترل نور وجود خواهند داشت. این لنزها قادر به تنظیم میزان نوری که وارد چشم می شود خواهند بود، بنابراین می توانند به عنوان جایگزینی برای عینک‌های آفتابی عمل کنند.
  5. لنزهای دارای ویژگی‌های ضد آب و ضد اشعه ماوراء بنفش: در آینده، لنزها قابل تولید خواهند بود که خاصیت ضد آب و قابلیت محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را داشته باشند. این ویژگی‌ها به لنزها کیفیت عالی‌تری در مقابل خطرات محیطی و امکان استفاده در فعالیت‌های آبی و در هوای آفتابی را می‌دهند.

لنز های طراحی دستساز و سفارشی

لنز های رنگی طراحی دستساز و سفارشی به معنای لنز هایی هستند که با توجه به نیازها و خواسته های خاص هر فرد تولید می شوند. این نوع لنز ها عموماً توسط اپتومتریست یا تکنسین های تخصصی تولید می شوند.

برخلاف لنز های تجاری استاندارد که در اندازه ها و قدرت های استاندارد تولید می شوند. لنز های طراحی دستساز و سفارشی برای هر فرد به صورت اختصاصی تولید می شوند. این نوع لنز ها عموماً برای آنهایی که به دلیل شرایط خاص چشمی نیازمند هستند، مانند دارایی قرارگیری یک بر یک شکستگی در چشم، پرده ابری، کرونیک چشمی و غیره، استفاده می شوند.

لنز های طراحی دستساز و سفارشی مزایایی نظیر دقت بالا در تنظیم قدرت لنز، قابلیت تنظیم فواصل عدسی، کیفیت بصری بهتر و سهولت در استفاده طولانی مدت دارند. با اینکه قیمت این نوع لنز ها معمولاً بیشتر از لنز های تجاری استاندارد است، اما برای فردی که به طرز شگفت‌انگیزی نیازمند یک لنز مناسب و سفارشی است، ارزش آن قابل توجه است.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.