جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با ایمن‌ترین روش نگهداری از لنزهای چشمی

line
فهرست مطالب

لنز چشم را در چه ابی نگهداری کنیم؟ ایا می‌توانم لنزم را در اب شیر یا اب نمک نگهداری کنم؟ ایا قبل از استفاده باید لنز را ضدعفونی کنم؟ با لنز شو همراه باشید تا به پاسخ این سوالات برسید.

استفاده از آب معمولی برای شست‌وشوی لنز توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است باعث آلودگی لنز چشم شود.

همچنین، بهتر است لنز خود را هر روز شست و ضدعفونی کنید تا از به وجود آمدن عفونت‌های چشمی جلوگیری کنید. اگر از لنز‌های دائمی استفاده می‌کنید، حتما باید رعایت بهداشت و نظافت لنز را به دقت رعایت کنید.

ایا نگهداری لنز چشم در آب امکان پذیر است؟

استفاده از آب برای شستن یا نگهداری لنز تماسی توصیه نمی‌شود. این امر می‌تواند باعث ورود مواد معدنی و نمک‌های غیر مطلوب به لنز شود و باعث آسیب میشود. بنابراین، از روش‌های دیگری برای شستن و نگهداری از لنز خود استفاده کنید. تا از صحت سلامت چشمانتان مطمئن شوید. بهتر است، از محلول‌های تمیزکننده و توصیه‌شده توسط متخصصین استفاده کنید تا از آسیب به لنز تماسی خود جلوگیری کنید.

به دلیل اینکه لنز طبی و لنز رنگی نرم هستند٬ اگر آب شامل ترکیبات سنگین و معدنی باشد٬ ممکن است به لنز آسیب برساند. بنابراین، هنگام شنا یا حتی در سونا٬ از استفاده‌ی لنز چشم خودداری کنید. تا از عفونت چشم جلوگیری کنید. و لنز را هم نگهداری کنید.

لنز چشم را در اب نمک نگهداری کنیم؟

سرم یا آب نمک هیچ وقت نمی‌تواند به عنوان محلول مخصوص برای نگهداری و تمیزی لنزهای آماده‌ی کار استفاده شود. از آب نمک فقط برای استفاده فوری و موقت برای شستشوی لنز استفاده کنید. اما لنزهای خود را هرگز در آب نمک نگذارید، زیرا این محلول امکان ضدعفونی و تمیزکردن لنزهای چشم را ندارد.

انواع محلول های چشمی

حتما لنزها را در مایع لنز نگهداری کنید زیرا نگهداری آنها در آب مناسب نیست. برای شستشو و ضدعفونی کردن لنز، باید از محلول‌های مخصوص استفاده کنید. دو نوع سیستم مراقبت از لنز وجود دارد: محلول لنز تماسی چند منظوره و سیستم‌های مبتنی بر پراکسید هیدروژن. این سیستم‌ها برای تمیز کردن و نگهداری لنزها استفاده می‌شوند.

محلول لنز تماسی چند منظوره

بسیاری از افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، از محلول های چند منظوره برای تمیز کردن، شستن، ضد عفونی کردن و نگهداری لنز استفاده می کنند. اما برخی از آنها اعتماد کامل به این شوینده ها ندارند و معتقدند که این محلول ها همه ی باکتری ها و ریزموجودات را از بین نمی برند. به همین دلیل، این افراد به دنبال سیستم های مراقبتی دیگری می گردند.

سیستم‌های مبتنی بر پراکسید هیدروژن

بعضی افراد معتقدند که استفاده از پروکسید هیدروژن یکی از بهترین روش‌ها برای ضدعفونی کردن لنزهای تماسی است. دو نوع پروکسید هیدروژن وجود دارد: دو مرحله‌ای و یک مرحله‌ای. در صورت استفاده از پروکسید هیدروژن دو مرحله‌ای، ابتدا باید آن را با سرمه نمکی شستشو دهید. اما سیستم یک مرحله‌ای به پروکسید هیدروژن اجازه واکنش کامل را می‌دهد و تبدیل به آب خالص می‌شود، بنابراین در این حالت نیازی به شستشوی قبل از استفاده از لنزها نیست.

لنز چشم را کجا نگهداری کنیم؟ یخچال خوبه؟

استفاده از یخچال برای نگهداری لنز چشم اصلا توصیه نمی‌شود. زیرا این کار ممکنه باعث کشته نشدن باکتری‌ها و میکروب‌ها شود. بهتر است لنز چشم را در محیط خشک و دور از نور خورشید نگهداری کنید.

برای نگهداری لنز تماسی، بهترین روش این است که برای هر بار استفاده‌ی جدید، لنز را در جالنزی شسته و درون محلول مخصوص نگهداری کنید. قبل از استفاده از لنز در چشم، بهتر است. محلول قدیمی را دور بریزید. و محلول جدید را اضافه کنید. به هیچ عنوان لنز را در محلول قدیمی نگهداری نکنید، زیرا این کار می‌تواند برای چشم‌هایتان خطرناک باشد. سلامت چشم‌های خود را همیشه در اولویت قرار دهید و از راهنمایی‌های دقیق پزشک چشم استفاده کنید.

کارهایی که قبل از استفاده از لنز چشم باید انجام دهیم

یادتان باشد که پیش از استفاده از هر نوع لنز چشم یا لنز رنگی، باید دست‌هایتان را بشویید. این کار را قبل از هر بار تماس با لنزهاتان انجام دهید.

برای شستن دست‌هایتان از صابون‌های معمولی استفاده کنید. و پس از شستشو صبر کنید تا خشک شوند. حوله بدون پرز می‌تواند به خشک شدن دست‌هایتان کمک کند.

قبل از استفاده از لنز ها بدون استفاده از لوسیون یا مرطوب‌کننده، آنها را در چشمان خود قرار دهید؛ زیرا مولکول‌های چربی به لنزها می‌چسبند و ممکن است وارد چشمان شما شوند.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

طول عمر لنز چشم چقدر است؟

تا زمانی که پزشک شما توصیه نکند، نیازی به تعویض لنزهایتان نخواهید داشت. اگر از لنزهای یکبار مصرف استفاده می‌کنید. بعد از استفاده باید آن‌ها را دور انداخته و هرگز مجددا استفاده نکنید. استفاده از لنزها در هنگام خواب توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است باعث عفونت چشم شود و مشکلات دیگری ایجاد کند. بنابراین بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید و از توصیه‌های پزشک خود پیروی کنید.

بهترین روش نگهداری از لنز چشم

برای تمیز کردن لنز ها، میتوانید از سرم‌های مخصوص لنز استفاده کنید و آنها را با ملایمت شستشو دهید. همچنین، هنگام استفاده از لنز ها، دقت کنید که دستانتان تمیز و کاملا خشک باشد.

هرگز از صابون و مواد شوینده شیمیایی‌ در خانه برای تمیزکردن لنزهای خود استفاده نکنید. زیرا ممکن است به آنها آسیب برسانند. همچنین، لنزها را در مکان‌های آلوده قرار ندهید. و همیشه آنها را در جای خود نگهداری کنید تا از خطر ابتلا به آلودگی جلوگیری کنید.

لنز چشم را در چه ابی نگهداری کنیم

تاریخ انقضاء لنز چشم چقدر است؟

برای تضمین ایمنی و سلامت مصرف‌کننده، هر کارخانه‌ای که لنز تولید می‌کند، باید مطابق با استانداردهای بهداشتی و فنی، محصولات خود را آزمایش کند. این آزمایش‌ها باید نشان دهند که لنز و مایع نگهدارنده آن به مدت معینی، مثلا یک سال، برای استفاده از آن‌ها مناسب هستند.
استفاده از لنزهایی که از تاریخ انقضاءگذشته، می‌تواند خطراتی برای چشم به وجود آورد. بنابراین، خریداران باید مدت زمان استفاده مجاز از لنز را رعایت کنند و پس از اتمام این مدت، از استفاده از آن خودداری کنند.
به این ترتیب، کیفیت و ایمنی مصرف‌کننده تضمین می‌شود و هرگونه خسارت یا مشکل جانبی ناشی از استفاده نادرست از لنز، جلوگیری خواهد شد.

نگهداری از لنز چشم در طول سفر

همیشه حداقل ۲ مایع لنز با خود به همراه داشته باشید. برای شستن لنز می‌توانید از محلول مخصوص لنز با مواد آنتی‌باکتریال و ضد عفونی کننده استفاده کنید. قبل از استفاده از لنز، حتما دست‌های خود را با آب و صابون بدون عطر بشویید تا از عفونت جلوگیری کنید. سپس لنز را بر اساس دستورالعمل‌های تولید کننده شستشو کنید و آن را روی چشمان خود بگذارید. حتما دستور کاربری لنز را مطالعه کنید و از آن تبعیت کنید تا از سلامت چشمان خود محافظت کنید.

سخن پایانی لنز شو

یک روش مناسب برای نگهداری لنز تماسی این است که از محلول‌های خاص تمیزکننده برای شستشو و نگهداری استفاده کنید. همچنین، لنز را در جالنزی خود قرار دهید تا از آلودگی و آسیب به آن جلوگیری شود. هرگز از آب جوش‌یده یا آب شیرین برای شستشوی لنز استفاده نکنید زیرا می‌تواند به لنز آسیب بزند.

تحقیقات علمی نشان داده است. که ارگانیسمی به نام Acanthamoeba می‌تواند در آب‌های لوله‌کشی وجود داشته باشد. این موجودات می‌توانند باعث عفونت چشم شوند و باعث تخریب قرنیه و حتی از بین رفتن تمام چشم شوند.

بنابراین، به شدت توصیه می‌شود که همیشه لنز تماسی خود را در محلول مخصوص نگهداری کنید. قبل از استفاده‌ی لنز در چشم، آن را درون محلول مخصوص قرار دهید. و مدتی در آن بماند تا امکان پاک‌سازی عفونت‌های احتمالی وجود داشته باشد.

همچنین، قبل از استفاده از لنز، جالنزی آن را نیز با محلول‌های آبکشی استریل شستشو دهید و کاملا خشک کنید. این اقدامات می‌تواند برای پیشگیری از عفونت‌های چشمی و حفظ سلامت چشم‌ها بسیار موثر باشد. حالا شما بگویید لنز چشم را در چه ابی نگهداری کنیم؟

سوالات متداول

ایا شنا با لنز چشم خطرناک است؟

شنا با لنز طبی یا رنگی نه تنها غلط است بلکه بسیار خطرناک است. این کار باز کردن دروازه انواع باکتری‌ها به داخل چشم را ایجاد می‌کند. نتایج این اقدام می‌تواند شامل عفونت چشم، سوزش چشم و حتی بیماری‌های جدی مانند زخم قرنیه باشد.

شستشو لنز چشم با اب اشامیدنی امکان پذیر است؟

لطفاً لنزهای خود را هرگز در معرض آب قرار ندهید. میکروب‌هایی وجود دارند که برای بدن بی‌خطر هستند، اما وقتی وارد چشم می‌شوند، می‌توانند عفونت‌های جدی ایجاد کنند.

ایا با لنز چشم می‌توانیم دوش بگیریم؟

خیر، زمانی که لنزهایتان در چشمانتان هست، هرگز دوش نگیرید تا آب وارد چشمان شما نشود.

اگر لنزم داشت خشک میشد با بزاقم خیسش کنم؟

هیچ‌وقت لنزها را با بزاق خودتان مرطوب نکنید و آن‌ها را داخل دهان‌تان نگذارید.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.