جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لنز چشم در دوران بارداری

line
فهرست مطالب

استفاده از لنز چشم در دوران بارداری یک انتخاب مطمئن است تا زمانی که زن باردار نسخه جدید را در دوران بارداری سفارش ندهد. معاینات چشم در دوران بارداری به اندازه ای که برای تصحیح موثر بینایی لازم است دقیق نیستند. تغییرات در سطوح هورمونی، احتباس مایعات و حجم خون، همگی می توانند بینایی را در دوران بارداری منحرف کنند. بنابراین، تماس های تجویز شده قبل از بارداری باید در طول بارداری استفاده شود. نسخه های جدید فقط باید بعد از زایمان تهیه شود.

برخی از زنان باردار در دوران بارداری با خشکی چشم مشکل دارند. برای کسانی که از تماس استفاده می کنند، خشکی چشم را می توان با پوشیدن لباس های تماسی برای مدت طولانی مرتبط دانست. استفاده از کنتاکت برای بازه های زمانی کوتاه تر می تواند به تسکین خشکی چشم کمک کند. اگر این محلول به خشکی چشم کمک نکند، ممکن است خانم باردار نیاز داشته باشد تا بعد از زایمان به عینک روی بیاورد.

لنزهای تماسی در بارداری

لنز چشم در دوران بارداری بین تغییرات انحنای جلوی چشم ناشی از احتباس مایعات و اثرات هورمون هایی که باعث خشکی چشم می شود، بسیاری از زنان لنزهای تماسی خود را در دوران بارداری و شیردهی غیرقابل تحمل می دانند.

احتباس مایعات می تواند باعث شود قرنیه شکل خود را تغییر دهد، به این معنی که لنزهای تماسی ممکن است همان ویژگی های مناسبی را نداشته باشند که در زمان جدید بودن لنزها داشتند. خشکی چشم با نتایج قابل پیش بینی باعث تحریک و قرمزی این ترکیب می شود. جدا کردن علائم خشکی چشم از ناراحتی به دلیل تغییرات در ویژگی های تناسب می تواند دشوار باشد.

معمولاً این تغییرات موقتی است و پس از تولد نوزاد و عدم شیردهی مادر به حالت عادی برمی گردد، بنابراین درمان نیز موقتی است. قطره های مرطوب کننده مجدد لنزهای تماسی ممکن است مفید باشد و همچنین زمان استفاده روزانه را کاهش دهد. از پزشک مراقبت از چشم خود در مورد ایمنی مواد در دوران بارداری راهنمایی بخواهید و برای جلوگیری از این عامل، از نسخه های یکبار مصرف و حفظ نشده روان کننده لنزهای تماسی استفاده کنید. لنزهای تماسی نرم می توانند مانند یک اسفنج روی چشم عمل کنند و روان کننده و مواد نگهدارنده را جذب کرده و آنها را در مقابل قرنیه نگه دارند. همه مواد روان کننده با مواد خاصی از لنزهای تماسی سازگار نیستند، بنابراین قبل از استفاده از هر نوع قطره هنگام استفاده از لنزهای تماسی، با چشم پزشک خود مشورت کنید.

زمان مصرف لنز چشم در دوران بارداری مهم است. گاهی اوقات متوجه می شوند که ساده ترین راه برای درمان این است. که فقط زمان استفاده از لنزهای تماسی خود را کاهش دهند یا حتی تا زمان زایمان به طور کامل استفاده از لنزهای تماسی خود را حذف کنند. قبل از از سرگیری استفاده تمام وقت، برای بررسی لنزها با پزشک خود برنامه ریزی کنید.

بارداری و بینایی شما

در کنار تمام تغییرات عمده و جزئی در بدن شما در دوران بارداری، چند مورد وجود دارد که بینایی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. خوشبختانه، اکثر آنها خفیف و فقط موقتی هستند. هنگامی که نوزاد متولد می شود، اکثر تغییرات بینایی شما برطرف می شود و بدون نیاز به هیچ درمانی به حالت عادی باز می گردد.

تغییرات بینایی مرتبط با بارداری

تغییرات بینایی در دوران بارداری می تواند با پره اکلامپسی همراه باشد. پره اکلامپسی می تواند یک وضعیت تهدید کننده زندگی مرتبط با بارداری باشد. اگر دوبینی، تاری دید، حساسیت به نور یا دید خالدار در دوران بارداری رخ داد، مهم است که فوراً این تغییرات را به پزشک گزارش دهید. اغلب تغییرات بینایی با افزایش فشار خون همراه است که شایع ترین علامت پره اکلامپسی است.

خشکی چشم نیز می تواند باعث برخی از علائم مشابه پره اکلامپسی شود. به همین دلیل، اغلب تا زمانی که چشم ها پس از تولد به وضعیت قبل از بارداری شما بازگردند، عینک امن ترین انتخاب محسوب می شود.

خشکی چشم

حتی بدون سابقه استفاده از لنزهای تماسی در گذشته، تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می دهد می تواند باعث خشکی چشم شود. اجزای اشک طبیعی می توانند از تعادل خارج شده و باعث قرمزی، سوزش، سوزش و پارگی بیش از حد ناشی از تحریک شوند.

اشک مصنوعی را می توان چندین بار در روز برای کاهش این علائم استفاده کرد، اما از آنجایی که ممکن است زیاد از آن استفاده کنید، استفاده از قطره های نگهدارنده نشده در ویال های یک بار مصرف برای جلوگیری از تجمع مواد نگهدارنده در چشم توصیه می شود. آنها را در یخچال نگهداری کنید تا اثر خنک کنندگی خوبی داشته باشند.

اگر از رایانه استفاده می کنید یا در دفتر کار می کنید، توجه داشته باشید که احتمالاً رطوبت آن محیط کم است که می تواند به مشکل کمک کند. همچنین، مطالعات نشان داده است که افرادی که از رایانه استفاده می‌کنند به همان اندازه که معمولاً پلک می‌زنند، چشمک نمی‌زنند و خشکی چشم‌ها را مشکل‌تر می‌کند. برای جلوگیری از این امر، قانون 20-20-20 را به خاطر بسپارید: هر 20 دقیقه، 20 ثانیه استراحت کنید و به چیزی در فاصله 20 فوتی نگاه کنید. به این روال کوچک یک سری پلک زدن کامل اضافه کنید تا اشک در سراسر قرنیه پخش شود. (این یک قانون همه منظوره است، با یا بدون بارداری.)

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

ایا تاری دید در دوران بارداری دائمی است؟

هم تاری دید و هم خشکی معمولا موقتی هستند و پس از زایمان یا با قطع شیردهی به حالت عادی باز می گردند. اگر هر یک از این دو لنزهای تماسی را ناراحت می کند. ممکن است توصیه شود که استفاده از لنزهای تماسی را قطع کرده و تا آن زمان از عینک استفاده کنید. داشتن یک جفت عینک با نسخه فعلی شما همیشه ایده خوبی است، اما در دوران بارداری ممکن است یک ضرورت باشد.

این اثرات معمولاً ظریف هستند. اما انجام جراحی لیزیک یا آزمایش لنزهای تماسی برای اولین بار بهتر است به بعد از تولد نوزادتان موکول شود و دیگر شیر نمی‌دهید.

به ندرت اتفاق می افتد که تغییرات بینایی ناشی از بارداری به اندازه ای شدید باشد. که نیاز به تغییر در نسخه عینک داشته باشد. اما اگر مطمئن نیستید، برای معاینه با پزشک خود برنامه ریزی کنید.

آیا قطره های چشمی بی خطر هستند؟

برخی از قطره های چشمی حاوی موادی هستند که در دوران بارداری ناامن تلقی می شوند. قبل از انتخاب قطره چشم برای مبارزه با خشکی چشم از طریق تماس، زن باردار باید با متخصص زنان و زایمان خود صحبت کند.

تمیز کردن مناسب تماس ها به ویژه در دوران بارداری مهم است. بدن زن تحت استرس کافی قرار دارد تا جنین را بدون نیاز به مبارزه با عفونت چشم رشد دهد. آنتی بیوتیک های تجویزی همگی نوعی خطر برای زنان باردار دارند و باید تا حد امکان از مصرف آن ها اجتناب شود.

مشکلات جدی سلامتی

بین پنج تا هشت درصد مواقع، بارداری ممکن است شرایطی به نام پره اکلامپسی یا اکلامپسی ایجاد کند که باعث فشار خون شدید می شود. همچنین با وجود پروتئین در ادرار، پره اکلامپسی و اکلامپسی می تواند. منجر به حساسیت به نور، تاری دید، هاله، نورهای چشمک زن و حتی از دست دادن موقت بینایی به شکل لکه های از دست رفته به نام اسکوتوما شود. (برخلاف شناورها که می توانند طبیعی باشند، اسکوتوماها هنگام حرکت چشم حرکت نمی کنند.) اگر این علائم را تجربه کردید، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید یا به اورژانس بروید. این وضعیت می تواند به سرعت پیشرفت کند و باعث عوارض جدی مانند خونریزی شود.

دیابت بارداری نوعی اختلال عملکرد قند خون است که می تواند. منجر به تجمع مایع یا خونریزی رگ های خونی کوچک شبکیه شود که به آن رتینوپاتی دیابتی می گویند. هر نوع دیابت می تواند عوارض ایجاد کند، به خصوص اگر سطح قند خون ناپایدار باشد. اما زنان مبتلا به دیابت که قصد باردار شدن دارند باید معاینه کامل چشم از جمله گشاد شدن مردمک ها را انجام دهند. معاینات مکرر چشم ممکن است در دوران بارداری توصیه شود.

حال شما بگویید لنز چشم در دوران بارداری ضرر دارد؟

بهترین آرزوها

همانطور که در بالا گفته شد، بیشتر این علائم و نشانه های بصری در دوران بارداری ماهیت موقتی دارند. و آسیب طولانی مدت به چشم و بینایی وارد نمی کنند.

اگر باردار هستید و در مورد هر یک از این موارد سؤال یا شک دارید، اکثر پزشکان مراقبت از چشم خوشحال می شوند که مشکلات چشم و بینایی را بررسی و درمان کنند. اگر هر یک از این مشکلات را تجربه کردید، یا اگر به طور ناگهانی بسیار بدتر از قبل به نظر می رسید، فوراً با متخصص زنان و زایمان یا چشم پزشک خود مشورت کنید.

یک چیز مهم دیگر: تبریک ما به خاطر این رویداد بزرگ تغییر دهنده زندگی!

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.