جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لنز چشم برای کودکان

line
فهرست مطالب

آیا لنز چشم برای کودکان قابل استفاده است؟ چشم پزشکان گزارش می دهند که بیش از 4 نفر از هر 10 بیمار لنز تماسی آنها در سن مدرسه هستند.

طبق گزارش انجمن بینایی سنجی آمریکا (AOA)، تقریباً 45 میلیون نفر در ایالات متحده از لنزهای تماسی استفاده می کنند و 14.5 درصد از همه کودکان زیر 17 سال از لنز استفاده می کنند. این داده های مبتنی بر سن بیشتر به شرح زیر تقسیم می شوند:

  • 2٪ 9 سال یا کمتر هستند
  • 7 درصد 10-12 سال هستند
  • 13٪ 13-14 سال هستند
  • 19٪ 15-17 سال هستند

کدام نوع لنز چشم برای کودکان مناسب تر است؟

لنزهای تماسی نرم یکبار مصرف روزانه برای کودکان زیر 12 سال بیشتر تجویز می شود.

برای کودکان بزرگتر از 12 سال، لنزهای تماسی قابل استفاده مجدد نیز می تواند یک گزینه باشد – این لنزها را می توان هر دو هفته یا هر ماه، بسته به نوع، تعویض کرد. با این حال. لنزهای تماسی یکبار مصرف و جایگزین روزانه عمدتاً برای جلوگیری از مسائل آلودگی که می تواند ناشی از ضدعفونی ناکافی لنزهای تماسی است که بیش از یک بار استفاده می شود، تجویز می شود.

انواع لنز چشم برای کودکان

لنز چشم برای کودکان

انواع مختلفی از لنزهای تماسی برای اصلاح انواع شرایط بینایی وجود دارد:

لنزهای نرم: این لنزها اغلب برای کودکان تجویز می‌شوند، زیرا راحت‌ترین لنزها و سازگاری با آن‌ها شناخته می‌شوند. این لنزها به صورت روزانه، دو هفته‌ای (هر دو هفته یکبار) و ماهانه یکبار مصرف در دسترس هستند – گزینه‌های استفاده طولانی‌مدت نیز در دسترس هستند.

لنز های نفوذپذیر گاز و سخت (RGP): این لنزها به عنوان “عدسی سخت” نیز شناخته می شوند که دید واضحی را برای بسیاری از شرایط پیچیده بینایی فراهم می کنند. نفوذپذیری بالای اکسیژن آنها خطر عفونت چشم را کاهش می دهد. هنگام شروع استفاده از این لنزها ممکن است دوره تنظیم طولانی تری نسبت به لنزهای نرم وجود داشته باشد.

لنزهای Toric: برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم استفاده می شود، این لنزها می توانند طراحی استاندارد برای اکثر قدرت های نوری رایج باشند یا در صورت نیاز به طور خاص سفارشی شوند.

لنز های دو کانونی/چند کانونی: این لنزها برای کودکانی که مشکل تمرکز دارند یا برای جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی استفاده می شود، دارای قدرت لنزهای مختلف برای دید دور و نزدیک است.

لنزهای Ortho-K: برای کودکان مبتلا به نزدیک بینی استفاده می شود، این لنزها معمولاً یک شبه استفاده می شوند و برای تغییر شکل قرنیه به منظور ایجاد دید واضح در طول روز بدون نیاز به عینک عمل می کنند. همچنین نشان داده شده است که این لنزها پیشرفت نزدیک بینی را کاهش می دهند.

لنزهای اسکلرال: برای بیمارانی که شکل قرنیه نامنظم دارند، این لنزها روی قرنیه پل می‌شوند و روی سفیدی (صلبیه) چشم قرار می‌گیرند.

چه زمانی لنز چشم برای کودکان آماده است؟

اکثر اپتومتریست ها احساس می کنند که سن مناسب برای شروع استفاده از لنزهای تماسی بین 10-12 سالگی است.

اگر قصد دارید لنزهای تماسی را برای کودک خود در نظر بگیرید، ابتدا از خود بپرسید:

آیا کودک من عادات بهداشت شخصی خوبی دارد؟

آیا فرزند من مسئولیت ها را به خوبی انجام می دهد؟

اگر پاسخ شما به این دو سوال مثبت است، ممکن است فرزند شما کاندیدای عالی برای لنزهای تماسی باشد!

به طور معمول، انگیزه کودک، و همچنین سطح بلوغ آنها، نشان می دهد که آیا کودک آماده استفاده از لنزهای تماسی است یا خیر. به همان اندازه مهم، توانایی کودک در مسئولیت مراقبت از لنز تماسی و رژیم بهداشتی حیاتی است.

کودکان بزرگتر به طور کلی، معمولاً انگیزه بالایی برای پوشیدن  لنز های تماسی دارند. و معمولاً خیلی سریع با آنها سازگار می شوند.

ملاحظات دیگر عبارتند از تجویز نوری کودک، شرکت در ورزش و سطح عزت نفس.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

مزایا و معایب استفاده از لنز چشم برای کودکان چیست؟

مزایای:

  • دید واضح، بدون عینک
  • خطر کمتر آسیب دیدگی یا گم شدن عینک
  • افزایش احساس “بینایی طبیعی”، به خصوص اگر کودک نسخه بالایی داشته باشد
  • افزایش عزت نفس
  • بهبود دید برای ورزش:
  • کاهش خطر آسیب های چشمی
  • دید پایدارتر
  • دید محیطی بهتر

معایب:

  • تمیز کردن و ضد عفونی کردن ممکن است ناخوشایند باشد
  • هماهنگی خوب چشم و دست برای جاگذاری/حذف مناسب ضروری است
  • افزایش خطر خراش چشم و عفونت
  • لنزها ممکن است در طول روز بیفتند، آسیب ببینند یا گم شوند
  • اگر لنز بیش از حد حرکت کند ممکن است تاری دید ایجاد شود
  • دفعات بیشتر مراجعه به چشم پزشک
  • هزینه های اضافی

لنزهای تماسی و عفونت چشم

تحقیقات نشان می دهد که اکثر افراد (از 40 تا 90 درصد) اقدامات احتیاطی مناسبی را برای حفظ بهداشت بهینه لنزهای تماسی انجام نمی دهند.

کسانی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند باید دستورالعمل های دقیق را برای حفظ بهداشت بهینه به منظور جلوگیری از هرگونه عفونت چشم دنبال کنند.

این آمار را در نظر بگیرید:

هر سال از هر 500 استفاده کننده از لنز، 1 نفر دچار عفونت جدی بینایی می شود که چشم را تهدید می کند.
استفاده نادرست از لنزهای تماسی می تواند باعث کراتیت شود – یک عفونت چشم دردناک که سالانه بیش از 1 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

چگونه از عفونت چشم ناشی از لنزهای تماسی جلوگیری کنیم؟

اگرچه ممکن است تصور اینکه استفاده از لنزهای تماسی می تواند باعث عفونت های جدی چشم شود ترسناک به نظر می رسد، به خاطر داشته باشید که می توانید با انجام اقدامات پیشگیرانه خطر ابتلا به عفونت را به حداقل برسانید:

  • همیشه قبل از گذاشتن یا برداشتن لنزهای تماسی دست ها را بشویید
  • ناخن های دست را کوتاه و تمیز نگه دارید
  • لنزها و کیس های تماسی را طبق دستور چشم پزشک تمیز کنید
  • طبق دستور پزشک، لنزهای تماسی را تعویض کنید
  • در تمام قرارهای ملاقات با چشم پزشک خود شرکت کنید

فرزند من آستیگماتیسم دارد. آیا لنزهای تماسی گزینه مناسب هستند؟

آره!

آستیگماتیسم زمانی رخ می دهد که قرنیه شکل نامنظم داشته باشد و باعث عیوب انکساری و تاری دید شود.

در سال های اخیر، برندها و سبک های بسیاری از لنزهای تماسی به نام لنزهای توریک برای بیماران مبتلا به آستیگماتیسم طراحی شده است.

لنزهای Toric اکنون به عنوان گزینه های جایگزین روزانه، دو هفته ای و ماهانه در دسترس هستند.

لنزهای تماسی چند کانونی که حاوی قدرت لنز برای آستیگماتیسم و ​​مشکلات دید نزدیک هستند و همچنین لنزهایی که برای استفاده در شب طراحی شده اند نیز در بازار موجود هستند.

لنز توریک سفارشی ویژه ای نیز وجود دارند که می توانند هر مقدار آستیگماتیسم را عملاً تصحیح کنند!

نگاهی دقیق تر به لنزهای تماسی توریک برای آستیگماتیسم

1) لنزهای تماسی نرم لنزهایی هستند که معمولاً برای کودکان مبتلا به آستیگماتیسم تجویز می شوند. پس از قرار دادن روی چشم، این لنزها طوری طراحی شده اند که روی چشم کودک بچرخند تا اطمینان حاصل شود که به درستی روی قرنیه شکل نامنظم قرار می گیرند تا قدرت لنز به درستی تنظیم شود.

2) لنزهای تماسی Rigid Gas Permeable (RGP) به دلیل طراحی سفت و سخت می توانند آستیگماتیسم را اصلاح کنند. این لنزهای تماسی به جای اینکه با شکل نامنظم قرنیه مطابقت داشته باشند، شکل کروی خود را حفظ می کنند. سطح جلویی لنز تماسی RGP در واقع با شکست نور برای دید واضح، کار قرنیه را بر عهده می گیرد.

3) لنزهای اسکلرال کنتاکت های RGP با قطر زیاد هستند که اصلاح آستیگماتیسم بسیار نامنظم را امکان پذیر می کنند. این لنزها بالای قرنیه می‌نشینند و روی صلبیه، قسمت سفید چشم شما قرار می‌گیرند.

4) لنزهای تماسی هیبریدی از یک ماده لنز قابل نفوذ به گاز سفت و سخت در مرکز ساخته شده اند و یک ماده نرم تر در قسمت بیرونی لنز قرار دارد. لنزهای تماسی هیبریدی می توانند انتخابی بهینه باشند زیرا دید واضح لنزهای RGP و راحتی لنزهای نرم توریک را فراهم می کنند.

بسیاری از کودکان، به خصوص در سنین نوجوانی، تمایل خود را به استفاده از لنزهای تماسی ابراز می کنند و لنزهای تماسی می توانند به دلایل مختلفی از جمله راحتی، ظاهر، ورزش و پیشرفت نزدیک بینی برای کودکان مفید باشند.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.