جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لنزهای چشم طولانی مدت: آیا ایمن هستند؟

line
فهرست مطالب

آیا می خواهید به جای جستجوی عینک خود هر بار که زنگ هشدار شما زنگ می زند. با دید واضح از خواب بیدار شوید؟ اگر چنین است، لنزهای چشم طولانی مدت ممکن است انتخاب مناسبی برای شما باشد.

به طور کلی، لنز چشم را می توان بر اساس مدت زمان استفاده از آنها قبل از برداشتن به دو نوع طبقه بندی کرد:

استفاده روزانه (لنزهایی که قبل از خواب در می آورید، لنزهایی که عموما استفاده کردید.)

استفاده طولانی مدت (لنزهایی که می توانید در طول شب استفاده کنید)

بنابراین تفاوت بین لنزهای استفاده روزانه و لنزهای طولانی چیست؟

بیشتر لنز های چشم طولانی (EW یا روز و شب) نازک‌تر از لنزهای نرم روزانه هستند. یا از مواد سیلیکون هیدروژل ساخته شده‌اند. این ماده لنز پیشرفته لنزهای EW را قادر می سازد تا بهتر از لنزهای نرم معمولی (هیدروژل) “نفس بکشند”. این امر به ویژه هنگامی که لنزها به طور مداوم برای مدت طولانی استفاده می شوند بسیار مهم است.

اکثر لنزهای چشم نرم برای استفاده طولانی مدت نهایت تا هفت روز استفاده مداوم تأیید شده‌اند.(البته بسته به نظر متخصص چشم) برخی از لنزهای EW برای استفاده مداوم تا 30 روز تایید شده اند.

لنزهای نفوذپذیر گازی طولانی مدت نیز موجود است.

مهم است که توجه داشته باشید که اینها حداکثر برنامه های استفاده، توصیه شده لنز طولانی مدت هستند. بسیاری از افراد نمی توانند استفاده از لنزهای EW را برای این مدت زمان تحمل کنند، و چشم برخی افراد نمی تواند لنزهای چشم را در طول شب تحمل کند.

در طول استفاده لنز چشم، چشم پزشک به شما توصیه می‌کند. که آیا می‌توانید لنزهای چشم EW را در طول شب بپوشید. و چند روز استفاده مداوم را چشم‌هایتان می‌توانند تحمل کنند.

خطرات لنزهای چشم طولانی مدت

تحقیقات نشان داده است که خطر ابتلا به عفونت های چشمی در بین افرادی که با لنز می خوابند بیشتر است.

استفاده مداوم از لنزهای چشم (روز و شب یا EW) این خطر را افزایش می دهد. زیرا باکتری ها و سایر میکروارگانیسم های بالقوه خطرناک می توانند به لنزها بچسبند. و بین لنز و چشم شما گیر کنند.

این میکروب ها در محیط گرم و مرطوب زیر لنز چشم شما رشد می کنند. به خصوص زمانی که پلک های شما در هنگام خواب بسته است. و از آنجایی که لنزهای چشم اکسیژن رسانی به سطح جلویی چشم (قرنیه) را کاهش می دهند. چشمان شما کمتر قادر به مبارزه با عفونت قرنیه هستند.

عفونت‌های مرتبط با لنزهای چشم می‌توانند از یک مورد آزاردهنده باشد. چشم صورتی تا شرایط جدی‌تر مانند کراتیت، آکانتاموبا و عفونت‌های قارچی چشم که می‌توانند باعث از دست دادن دائمی بینایی شوند.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

اگر چندین روز به طور مداوم از لنز چشم استفاده کنید. خطر ابتلا به این مشکلات به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

پیشرفت لنزهای چشم طولانی مدت

از طرف دیگر، پیشرفت در تولید و ساخت متریال لنزهای چشم طولانی مدت است. که این خطر را به طور قابل توجهی در سال های اخیر کاهش داده است. مثلا:

بیشتر لنزهای مدرن برای استفاده طولانی مدت، اکنون با مواد هیدروژله سیلیکونی ساخته می شوند. که به میزان قابل توجهی اکسیژن بیشتری را نسبت به لنزهای EW قبلی از طریق لنزها به قرنیه شما منتقل می کند. این امر خطر هیپوکسی را کاهش می دهد که قرنیه را مستعد التهاب و عفونت می کند.

تقریباً تمام لنزهای نرمی که امروزه برای استفاده طولانی مدت تجویز می شوند. لنزهای یکبار مصرف هستند. که پس از یک تا چهار هفته استفاده دور انداخته می شوند. تعویض مکرر لنزهای EW باعث کاهش تجمع پروتئین‌ها، چربی‌ها و دیگر رسوبات لنز می‌شود. که باعث التهاب و ناراحتی چشم می‌شود. و محیطی مهمان‌نواز برای رشد میکروارگانیسم‌های عامل عفونت ایجاد می‌کند.

لنزهای طولانی نیز در لنز نفوذپذیر گاز سفت و سخت (GP) موجود هستند. برخی از پزشکان مراقبت از چشم، لنزهای GP را برای استفاده طولانی مدت ترجیح می دهند، زیرا این لنزهای سفت و سخت کمتر چشم را پوشش می دهند. همچنین، لنزهای GP طولانی مدت با هر پلک زدن آزادانه حرکت می کنند. بنابراین خطر کمتری برای گیر افتادن ذرات و میکروب های عامل عفونت در زیر لنز وجود دارد.

کاهش خطرات لنزهای چشم طولانی مدت

برای کاهش بیشتر خطرات استفاده مداوم از لنزهای چشم. بسیاری از پزشکان مراقبت از چشم “استفاده انعطاف پذیر” را با لنز های طولانی مدت را توصیه می کنند. (به جای استفاده از لنز برای چندین روز بدون وقفه).

در استفاده انعطاف‌پذیر، لنزهای یکبار مصرف EW معمولاً شب‌ها قبل از خواب برداشته می‌شوند، اما گاهی اوقات می‌توان آنها را در طول شب استفاده کرد. به عنوان مثال، در طول یک سفر کمپینگ آخر هفته یا برای چرت‌های روز.

اگرچه استفاده انعطاف پذیر به راحتی استفاده لنز طولانی مدت نیست. چون حس میکنید مراقبت از ان کمتر است. (مراقبت مناسب از لنز با استفاده از مایع لنز مناسب در هر بار استفاده از لنز مورد نیاز است.)، ولی ممکن است خطر کمتری نسبت به استفاده طولانی مدت داشته باشد.

لنزهای یکبار مصرف روزانه و جایگزین های دیگر

علیرغم این بهبودهای ایمنی طولانی مدت، استفاده از لنزهای چشم در طول خواب همچنان خطر عوارض بیشتری نسبت به برداشتن روزانه لنز دارد.

به همین دلیل، اکثر پزشکان چشم در حال حاضر لنزهای چشم یکبار مصرف روزانه را به عنوان جایگزین ترجیحی برای لنزهای طولانی مدت(EW) توصیه می کنند.

اگرچه ظروف یکبار مصرف روزانه به اندازه لنزهای طولانی مدت مناسب نیستند. اما برداشتن و دور انداختن این لنزها پس از هر بار استفاده، خطرات مربوط به خوابیدن با لنزهای چشم را از بین می برد.

یکی دیگر از جایگزین های مناسب برای لنزهای چشم طولانی مدت برای بسیاری از افراد، انتخاب لیزیک یا نوع دیگری از جراحی انکساری چشم است. تا نیاز به عینک های طبی و لنز طبی را به طور کلی از بین ببرند.

به طور کلی، برای اینکه کاندیدای مناسبی برای اصلاح بینایی با جراحی باشید. باید حداقل 18 سال سن داشته باشید. و نسخه عینک شما باید حداقل 12 ماه ثابت باشد.

در صورت بروز مشکلات، به دنبال مراقبت های حرفه ای باشید

اگر می خواهید از لنزهای تماسی EW در طول شب استفاده کنید. حتماً هر روز صبح بینایی و ظاهر و راحتی چشمان خود را بررسی کنید. اگر تاری دید یا چشمان قرمز را تجربه کردید. لنزهای خود را استفاده نکنید. و بلافاصله به چشم پزشک نزدیک خود مراجعه کنید.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.