جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لنزهای چشم سفارشی

line
فهرست مطالب

لنزهای چشم سفارشی چیست؟ اگر به دلیل مشکلاتی مانند شکل نامنظم چشم یا ضعیفی زیاد نمی توانید از لنزهای رنگی معمولی استفاده کنید. ممکن است لنز چشم سفارشی برای شما مناسب باشند.

همچنین اگر لنز های معمولی ناراحت کننده هستند یا باعث مشکلات بینایی می شوند، ممکن است لنزهای تماسی سفارشی را در نظر بگیرید.

لنزهای سفارشی هم در مواد نفوذپذیر گاز سفت و سخت (RGP یا GP) و هم در مواد لنز نرم موجود هستند. و ممکن است بتوانند دید واضح‌تر و راحتی بیشتری نسبت به GP معمولی یا لنزهای نرم ارائه دهند.

لنزهای چشم سفارشی قابل نفوذ گاز

اکثر متخصصان مراقبت از چشم موافقند که لنزهای تماسی قابل نفوذ به گاز عموماً دید واضح تری نسبت به لنزهای تماسی نرم ارائه می دهند. این امر به ویژه در مورد افراد مبتلا به انواع خاصی از آستیگماتیسم صادق است.

اما برخی افراد عادت کردن به لنزهای قابل نفوذ گاز را دشوار می دانند. لنزهای GP طوری طراحی شده اند که فاصله کمی بین لبه لنز و سطح چشم ایجاد کنند. این “لیفت لبه” باعث می شود اشک در پشت لنز در حین و پس از پلک زدن جریان یابد تا اکسیژن بیشتری برای سلامت چشم فراهم شود.

همچنین، برای افرادی که قرنیه‌های شکل غیرعادی دارند. ممکن است تنظیم مناسب چشم با لنزهای GP معمولی غیرممکن باشد، بنابراین لنزها به درستی روی چشم متمرکز می‌شوند. این باعث افزایش خطر ناراحتی و بینایی متغیر می شود.

برای غلبه بر این محدودیت ها و قادر ساختن افراد بیشتری برای لذت بردن از دید واضح و راحت با لنزهای GP است. که سازندگان لنزهای تماسی اکنون از فناوری پیشرفته برای ایجاد گزینه های سفارشی لنزهای قابل نفوذ گاز استفاده می کنند.

فرآیند اتصال و ساخت لنز برای لنزهای تماسی سفارشی قابل نفوذ به گاز از دو جهت با لنزهای معمولی GP متفاوت است. نحوه اندازه گیری چشم و نحوه طراحی لنزها.

اندازه گیری چشم، طراحی لنز برای لنزهای معمولی GP

درک نحوه نصب لنزهای معمولی GP به عنوان بخشی از معاینه چشم با لنزهای تماسی به شما کمک می کند تا پیچیدگی های لنزهای تماسی سفارشی را درک کنید.

اکثر پزشکان مراقبت از چشم، انحنای سطح جلویی قرنیه را با ابزاری به نام کراتومتر اندازه گیری می کنند.

کراتومتر از انعکاس نور از قرنیه برای تعیین شیب دارترین و صاف ترین نصف النهارهای چشم استفاده می کند. برای تصور اینکه چگونه این کار می کند، تصور کنید که جلوی چشم مانند صفحه ساعت است. خطی که 3 و 9 را به هم وصل می کند یک نصف النهار است. خطی که 12 و 6 را به هم وصل می کند یک نصف النهار دیگر است و غیره.

انحنای یک لنز تماسی GP معمولی بر اساس سه اندازه گیری کراتومتری است. منحنی شیب دارترین نصف النهار قرنیه، منحنی صاف ترین نصف النهار و جهت گیری صاف ترین نصف النهار، به عبارت دیگر، اینکه آیا صاف ترین نصف النهار افقی است؟

بر اساس این اندازه‌گیری‌ها، متخصص مراقبت از چشم یا سازنده لنز، منحنی‌هایی را برای اعمال بر روی سطح پشتی لنز GP برای بهترین تناسب ممکن انتخاب می‌کند. با یک لنز معمولی GP، سطح پشتی معمولاً دارای یک منحنی برای قسمت مرکزی لنز (به نام منحنی پایه) و دو یا چند منحنی صاف تر در حاشیه لنز است.

این منحنی‌های صاف‌تر به لنز کمک می‌کنند تا سطح قرنیه را که معمولاً در اطراف صاف‌تر می‌شود، بهتر تراز کند. منحنی‌های محیطی نیز مقدار مناسبی از لبه را بالا می‌برند. تا اشک‌ها بتوانند در حین و پس از پلک زدن در پشت سطح لنز گردش کنند.

اندازه گیری چشم، طراحی لنزهای سخت


در مقایسه با روش‌های مرسوم، اندازه‌گیری چشم و طراحی لنز برای لنزهای قابل نفوذ گاز سفارشی بسیار پیچیده‌تر است.

به جای اینکه فقط سه اندازه گیری قرنیه را از یک کراتومتر انجام دهد. پزشک مراقبت از چشم که با لنزهای تماسی سفارشی GP مطابقت دارد از ابزاری به نام توپوگرافی قرنیه برای به دست آوردن اطلاعات انحنای چندین هزار نقطه مرجع روی چشم استفاده می کند.

این نقاط داده نقشه دقیقی از انحنای چشم را تشکیل می‌دهند. که متخصص مراقبت از چشم و سازنده لنز از آن برای طراحی سطح لنز چند منحنی استفاده می‌کنند که بسیار نزدیک‌تر با سطح قرنیه مطابقت دارد.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

این فرآیند طراحی و اتصال سفارشی، تناسب راحت‌تری را ایجاد می‌کند. به ویژه در قرنیه‌ها و قرنیه‌هایی که شکل نامنظم دارند و درجات بالایی از آستیگماتیسم دارند.

لنزهای GP سفارشی علاوه بر اینکه با تجهیزات پیشرفته ساخت لنز که قادر به ایجاد سطوحی با تغییرات انحنای نقطه به نقطه صاف‌تر هستند، تولید می‌شوند. معمولاً با مواد لنز قابل نفوذ گاز جدیدتر ساخته می‌شوند که به اکسیژن بیشتری اجازه عبور از لنز به چشم را می‌دهد.

از آنجایی که این مواد جدیدتر اجازه می‌دهند اکسیژن بیشتری مستقیماً از طریق لنز به چشم برسد. متخصصان مراقبت از چشم و تولیدکنندگان لنزهای تماسی مجبور نیستند برای حفظ سلامت چشم به پمپاژ اشک زیر لنز اعتماد کنند. بنابراین، لیفت لبه لنزهای سفارشی را می توان با خیال راحت کاهش داد. و انحنای لبه لنزها می تواند برای تناسب راحت تر، بهتر با قرنیه محیطی مطابقت داشته باشد.

چه کسی می تواند از لنزهای تماسی سفارشی GP بهره مند شود؟

تقریباً هر کسی که از بینایی خود با لنزهای نرم معمولی ناراضی است. یا لنزهای معمولی GP را امتحان کرده و احساس ناراحتی می کند. ممکن است کاندیدای خوبی برای لنزهای تماسی سفارشی سخت باشد.

و از آنجایی که لنزهای GP سفارشی را می توان به گونه ای ساخت که بر روی سطوح غیرمعمول قرنیه قرار گیرد. آنها اغلب راه حلی عالی برای افراد مبتلا به قوز قرنیه یا انحنای غیرعادی قرنیه هستند. به دلایل طبیعی، آسیب چشم یا عمل لیزیک ناموفق یا سایر جراحی های انکساری قرنیه.

همچنین، لنزهای تماسی تراوا با گاز سفارشی چند کانونی، نویدهای زیادی برای اصلاح پیرچشمی نشان می‌دهند. و برخی از پزشکان مراقبت از چشم گزارش می دهند که لنزهای GP سفارشی موثرتر از لنزهای GP معمولی برای ارتوکراتولوژی هستند.

لنزهای تماسی نرم سفارشی

اگرچه اکثر لنزهای تماسی سفارشی در حال حاضر از مواد لنز قابل نفوذ گاز سفت و سخت ساخته می شوند، لنزهای سفارشی نیز در مواد لنز نرم، از جمله پلیمرهای هیدروژل سیلیکونی جدید با نفوذپذیری اکسیژن بالا در دسترس هستند.

تعدادی از تولید کنندگان لنزهای تماسی، کنتاکت های نرم با طراحی خاص را برای چشم هایی که به سختی جا می شوند ارائه می دهند. این طرح‌ها دارای قطرهای کوچک‌تر و بزرگ‌تر و طیف وسیع‌تری از انحناها و قدرت‌ها نسبت به لنزهای نرم معمولی برای تناسب سفارشی‌تر هستند. برخی از این تولید کنندگان لنزهای تماسی توریک سفارشی را نیز ارائه می دهند که مقادیر بیشتری از آستیگماتیسم را نسبت به لنزهای معمولی نرم توریک اصلاح می کند.

بیشتر لنزهای نرم توریک معمولی می توانند تنها تا 2.50 دیوپتر (D) آستیگماتیسم را تصحیح کنند و با افزایش قدرت تصحیح آستیگماتیسم 0.50 یا 0.75 D موجود هستند. لنزهای نرم توریک سفارشی می توانند مقادیر بسیار بالاتری از آستیگماتیسم را تصحیح کنند و می توان آنها را با افزایش ریزتر سفارش داد. (0.25 D) برای تصحیح دقیق تر و دید بالقوه واضح تر.

انواع دیگر لنزهای تماسی نرم سفارشی عبارتند از:

  • لنزهای تماسی توریک چند کانونی که می توانند تقریباً هر ترکیبی از عیوب انکساری و پیرچشمی را اصلاح کنند.
  • لنزهای چند کانونی مخصوص کنترل نزدیک بینی در کودکان.
  • لنزهای سفارشی ساخته شده از مواد هیدروژل سیلیکونی پیشرفته که با فرآیند تراشکاری مشابه لنزهای مورد استفاده برای ایجاد لنزهای GP برای درجه سفارشی سازی تقریباً نامحدود ساخته می شوند.

چندین تولید کننده لنز تماسی لنزهای نرم سفارشی را برای کاربردهای مختلف ارائه می دهند. در طول معاینه لنزهای تماسی، چشم پزشک تعیین می کند که آیا به لنزهای سفارشی نیاز دارید یا خیر و توضیح می دهد که کدام طرح ها برای نیازهای شما مناسب هستند.

مراقبت از لنزهای تماسی سفارشی

مراقبت از لنزهای تماسی سفارشی با مراقبت از لنزهای معمولی GP و نرم تفاوتی ندارد و همان محلول لنزهای تماسی را می توان روی لنزهای سفارشی استفاده کرد.

کنتاکت های سفارشی اغلب به گونه ای طراحی می شوند که برای مدت طولانی تری بین تعویض لنز نسبت به لنزهای تماسی معمولی استفاده شوند. این امر مراقبت روزانه مناسب از لنز را برای تمیز و راحت نگه داشتن لنزها مهم تر می کند.

حتماً با چشم پزشک خود در مورد زمان مناسب استفاده، برنامه جایگزینی و محصولات مراقبتی مشورت کنید تا لنز های سفارشی خود را راحت نگه دارید. و خطر عوارض مرتبط با لنزهای تماسی را کاهش دهید.

هزینه لنزهای چشم سفارشی

اگرچه لنزهای چشم سفارشی بیشتر از لنزهای معمولی نرم یا GP هزینه دارند، اما این پتانسیل را دارند که دید واضح‌تری نسبت به لنزهای معمولی یا عینک‌های معمولی ارائه دهند. لنزهای تماسی سفارشی نیز جایگزین خوبی برای لیزیک و سایر انواع جراحی اصلاح بینایی هستند، بدون هیچ گونه نگرانی در مورد خطرات لیزیک یا عوارض احتمالی جراحی.

به دلیل تخصص اضافی، زمان و تجهیزات پیشرفته مورد نیاز برای قرار دادن لنزهای تماسی سفارشی، این لنزهای سفارشی معمولاً به طور قابل توجهی بیشتر از لنزهای تماسی معمولی قیمت دارند. متخصص مراقبت از چشم شما می تواند هزینه نوع خاصی از لنزهای سفارشی را که برای نیازهای شما مناسب تر است به شما توصیه کند.

برای اینکه ببینید آیا کاندید مناسبی برای لنزهای تماسی سفارشی هستید یا خیر، برای معاینه جامع چشم و مشاوره لنز تماسی با چشم پزشک نزدیک خود تماس بگیرید.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.