جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عوارض و عفونت‌ های ناشی از استفاده از لنز چشم

line
فهرست مطالب

عوارض و عفونت‌ های ناشی از استفاده از لنز چشم چیست؟ استفاده نامناسب از لنز چشم می‌تواند عوارض و عفونت‌ های مختلفی را به دنبال داشته باشد. برخی از این عوارض و عفونت‌ ها عبارتند از:

  1. عفونت‌های اکتشاف نشده: استفاده نادرست از لنز چشم می‌تواند باعث ورود میکروب‌ها به چشم شود و عفونت‌های ناشناخته را ایجاد کند. این عفونت‌ها ممکن است تا زمانی که تشخیص داده شوند، عوارض جدی و دائمی بر جریان داشته باشند.
  2. عفونت‌های ویروسی: استفاده غیر مناسب از لنز چشم، به ویژه عدم رعایت تمیزی در دست‌ها و لنز‌ها و استفاده طولانی مدت از لنز‌ها، می‌تواند باعث ایجاد عفونت‌های قارچی، ویروسی یا باکتریایی در چشم گردد. این عفونت‌ها می‌توانند منجر به التهاب و درد چشم شوند.
  3. سندرم چشم خشک: استفاده مداوم از لنز چشم ممکن است باعث کاهش ترشح اشک در چشمان شود و باعث بروز سندرم چشم خشک شود. این وضعیت می‌تواند برای فرد ناراحت کننده باشد و باعث ایجاد خارش، سوزش و احساس خشکی در چشم می‌شود.
  4. آسیب جسم خارجی: لنز چشم را به عنوان یک جسم خارجی در نظر می‌گیریم. استفاده نادرست از لنز چشم می‌تواند آسیبی به سطح چشم و اجزای مختلف چشم نسبت به لنز داشته باشد. این ضربه‌ها می‌توانند منجر به عفونت‌ها، زخم شدید و خونریزی را در چشم ایجاد کند.

توصیه می‌شود قبل از استفاده از لنز چشم، با یک متخصص چشم مشورت کنید و راهنمایی‌های لازم را درباره نحوه استفاده، تمیزی و نگهداری لنز چشم دریافت کنید. همچنین لازم است که به دقت به قوانین و هندسه تمیزی لنز چشم احترام بگذارید تا به عوارض و عفونت‌های ناشی از استفاده نادرست از لنز چشم جلوگیری شود.

انواع عوارض و عفونت‌ های ناشی از استفاده از لنز چشم

عفونت‌های لنز چشم به عفونت‌هایی اطلاق می‌شود که در نتیجه استفاده از لنز چشم به وجود می‌آیند. این عفونت‌ها ممکن است توسط میکروارگانیسم‌های مختلفی منجمله باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها ایجاد شوند. به طور کلی، انواع عفونت‌های لنز چشم شامل موارد زیر می‌شود:

  1. کراتیت باکتریایی: این عفونت ناشی از ورود باکتری‌ها به کرات (لایه‌ی بیرونی و شفاف قرنیه) است. ایجاد التهاب است که با علائمی همچون قرمزی، درد، تورم و افزایش ترشحات از چشم همراه است.
  2. کراتیت قارچی: این نوع عفونت ناشی از ورود قارچ به کرات است. علائم آن شامل تغییر رنگ قرنیه، درد، قرمزی و ناهنجاری در دید می‌باشد.
  3. آسپرژیلوم کراتیت: عفونتی است که ناشی از قارچ آسپرژیلوس است. این قارچ در طبیعت و به ویژه در جاهای خاکی یافت می‌شود و معمولاً در افراد با سیستم ایمنی ضعیف یا افرادی که پیش از این عفونت قرنیه داشته‌اند رخ می‌دهد.
  4. عفونت‌های ویروسی (مانند هرپس سیملک، ویروسهای سرماخوردگی و ویروسهای تانزانیا): عفونت‌های ویروسی با استفاده از لنز چشم نیز انتقال می‌یابند و به طور عمومی باعث ایجاد التهاب قرنیه می‌شوند.
  5. عفونت‌های آکانتوامبا (آمیبیت): این نوع عفونت در افرادی که از لنز‌های نرم استفاده می‌کنند، بوجود می‌آید. عفونت اکانتوامبا ممکن است با ایجاد زخم‌های قرنیه و التهاب در چشم‌ها همراه باشد.
  6. عفونت‌های طبقاتی و ناشی از لنز: این نوع عفونت‌ها ناشی از استفاده نادرست از لنز رنگی است. این می‌تواند به علت عدم رعایت بهداشت شخصی، استفاده ناصحیح از محلول‌ها یا لنز‌های کثیف و قدیمی باشد.

برای جلوگیری از عفونت‌های لنز چشم، لازم است به بهداشت مرتبط با مراقبت از لنز‌های چشم پیشینه داراییم. این شامل استفاده از دست‌های پاک و قبل از لمس لنز، نگهداری و تمیز کردن لنز‌ها و استفاده از محلول ضدعفونت مناسب برای ضد‌عفونت لنز می‌باشد.

ایا عفونت چشم باعث کوری شود؟

بله، در برخی موارد، عفونت چشم می‌تواند منجر به کوری شود. یک عفونت شدید در چشم می‌تواند باعث آسیب رساندن به قسمت‌های حساس چشم شود، از جمله قرنیه (لایه شفاف و بیرونی چشم)، عصب بینایی و عنصرهای دیگر چشم. در صورت عدم درمان صحیح و به موقع، این آسیب‌ها می‌تواند منجر به کاهش یا از دست دادن بینایی شود. عفونت‌هایی مانند التهاب قرنیه (کراتیت) یا عفونت آستانه چشمی (آسکر) می‌توانند از جمله عواملی باشند که به کوری منجر شوند.

کراتیت چشم چیست؟

کراتیت یا التهاب کرات (Keratitis) نوعی التهاب در قرنیه چشم است که می‌تواند از بیماری‌ها، عوامل عفونی، صدمات مکانیکی و حساسیت در برابر موادی مانند طول شب یا صابون بوجود آید. این التهاب می‌تواند به طور موقت یا به طور مزمن باشد و در صورت عدم درمان مناسب، می‌تواند منجر به تاریکی یا کاهش بینایی شود. معمولاً درمان کراتیت شامل استفاده از قطره‌های چشمی ضد التهابی از جمله ضدباکتریایی، آنتی فونگال و ضدویروسی است. نوع درمان متعارفی که استفاده می شود، بستگی به عامل موجب کراتیت و شدت عفونت دارد.

عفونت‌های قارچی چشم چیست؟

عفونت قارچی چشم به مشکلاتی اطلاق می‌شود که توسط قارچ‌ها در منطقه چشم ایجاد می‌شود. این نوع عفونت ممکن است باعث عوارض ناخوشایندی مانند خارش، سوزش، قرمزی، و ترشحات مخاطی در چشم گردد.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

معمولاً قارچ‌ها در محیط طبیعی و مواد آلی مانند گیاهان، خاک، چوب، و غیره زندگی می‌کنند. اما وقتی این قارچ‌ها وارد چشم می‌شوند، می‌توانند تحریکی برای بدن ایجاد کنند و عفونت را به دنبال داشته باشند. برخی از انواع قارچ‌هایی که می‌توانند عفونت چشمی ایجاد کنند عبارتند از قارچ‌های پنیسیلیوم، آسپرژیلوس، کاندیدا و میکوتوکسین.

عوامل خطر برای ابتلا به عفونت قارچی چشم شامل داشتن سیستم ایمنی ضعیف، استفاده از لنزهای تماسی، آسیب به چشم (مانند زخم، خراش، و غیره)، استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها و کورتیکواستروئیدها، و عفونت‌های قبلی چشم می‌باشند.

در صورت مشاهده علائم احتمال عفونت قارچی چشم، مراجعه به یک پزشک چشم پیشنهاد می‌شود. پزشک بر اساس نوع عفونت، میزان شدت و عوارض مراحل مناسب درمان را مشخص خواهد کرد که ممکن است شامل مصرف قطره‌ها یا کرم‌های ضد قارچ، آنتی‌بیوتیک‌ها، ضد التهاب‌ها و مراقبت‌های خاص از چشم باشد.

عفونت‌های آکانتوامبا چشم چیست؟

عفونت‌های آکانتوامبا چشم، عفونت‌هایی هستند که توسط پارازیت‌هایی به نام آکانتوامبا در چشم ایجاد می‌شوند. این پارازیت‌ها اغلب در آب موجودند و می‌توانند وارد چشم شوند و عفونت را ایجاد کنند.

عفونت‌های آکانتوامبا چشم ممکن است نشانه‌های متفاوتی داشته باشند، اما علایم‌ پر‌رنگ تری که معمولاً به عنوان “اولوژی‌های کریل” شناخته می‌شوند، عبارتند از:

  • درد شدید چشمی
  • قرمزی و سوراخی چشم
  • احساس خارش و سوزش
  • تهوع و استفراغ
  • لکه‌های سفید یا سیاه روی کره چشم

عفونت‌های آکانتوامبا چشم پیشرفت خطیری دارند و بدون درمان مناسب می‌توانند منجر به آسیب و خروج بینایی شوند. درمان عفونت‌های آکانتوامبا چشم شامل استفاده از داروهای ضد آکانتوامبا، قطره‌های چشمی، ضدباکتریایی و ضدالتهابی می‌شود. همچنین، استفاده از لنزهای تماسی می‌تواند عفونت را تسهیل کند، بنابراین استفاده از لنزهای تماسی باید با مراقبت ویژه‌ای همراه باشد.

هرپس سیملک چشمی چیست؟

هرپس سیملک چشمی یک عفونت ویروسی است که موجب التهاب و تورم در قرنیه چشم می‌شود. این بیماری معمولاً توسط ویروس هرپس سیملک (HSV) ناشی می‌شود که به صورت بسیار رایجی در جامعه وجود دارد. علائم این بیماری شامل درد، قرمزی، سوزش و خارش در قسمت‌های مختلف چشم است. در بعضی از موارد، هرپس سیملک می‌تواند باعث ایجاد زخم‌های غیر قابل درمان در قرنیه شود و منجر به از بین رفتن بینایی شود. درمان هرپس سیملک چشمی معمولاً شامل تجویز آنتی‌ویروس‌ها، قطره‌های چشمی و گاهی اوقات هم عمل جراحی می‌شود.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.