جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت چسبیدن لنز به چشم

line
فهرست مطالب

آیا در خارج کردن لنز چشم خود مشکل دارید؟ نترسید. بیاید، علت چسبیدن لنز به چشم را بررسی کنیم. حتی اگر لنز تان خیلی راحت نیست. در بیشتر مواقع جای نگرانی نیست. شما به راحتی می توانید آن را جدا کنید. تنها چیزی که لازم است کمی صبر است. در حالی که چند مرحله ساده را که در این راهنما خواهید یافت دنبال کنید.

چگونه در این شرایط لنز چشم را از چشم خود خارج کنیم؟

برای برداشتن لنز تماسی، نوع لنز که استفاده می‌کنید. را در نظر بگیرید. (یعنی لنزهای نرم در مقابل سخت) و همچنین جایی که لنز در چشم شما گیر کرده است. در این مقاله برخی از مشکلات رایج که ممکن است با آنها روبرو شوید. را میخوانید. و همچنین اقداماتی که می توانید برای حذف ایمن لنز خود انجام دهید.

لنز چشم چسبیده به قرنیه

یکی از علل لنز خشک شده است. شایع ترین علت چسبیدن لنز به چشم این است. کمبود رطوبت می تواند. باعث چسبندگی لنز به مرکز چشم شما شود. اگر با لنز چشم خود بخوابید. ممکن است این اتفاق بیفتد. فکر نکنید چون لنز ابی استفاده میکنید. چشمتان ابی شده است. (لطفاً این کار را نکنید!)

اگر لنز چشم به مرکز چشم شما چسپیده است:

  • دست های خود را کاملا بشویید. دست‌های ناپاک می‌توانند. روغن‌های طبیعی، میکروب‌ها و کثیفی‌ها را به لنز و چشم شما منتقل کنند. این می تواند خطر عفونت چشم را افزایش دهد.
  • لنز و چشم خود را بشویید. اجازه دهید یک جریان ثابت از محلول نمکی، قطره های مرطوب کننده مجدد یا شستشوی چشم استریل برای چند ثانیه روی لنز تماسی و چشم شما جاری شود. از محلول تماسی خود به عنوان شوینده چشم استفاده نکنید. برخی از قطره‌های چشمی روان‌کننده می‌توانند به‌عنوان یک جایگزین عمل کنند. اما تنها در صورتی که برای استفاده با لنزها تأیید شده باشند.
  • پلک زدن. زیاد باعث تولید اشک طبیعی میشود. و به مشکل پیش امده کمک می کند.
  • به آرامی لنز را از جای خود خارج می کند.
  • بالای چشم را به آرامی ماساژ دهید. شما باید بتوانید احساس کنید که لنز شما شل می شود. و حرکت می کند.
  • در صورت نیاز تکرار کنید. ممکن است چندین بار تلاش کنید. تا لنز تماسی شما شل شود. مهم است که صبور باشید. لنز چشم خود را در حالی که هنوز بر روی چشم است، سعی نکنید بردارید. گاهی اوقات، 10 تا 15 دقیقه طول می کشد تا لنز تماسی گیر کرده خارج شود.
  • هنگامی که احساس کردید. لنز میلغزد و حرکت می کند. می توانید جلو بروید. و با خیال راحت لنز چشم خود را بردارید.

لنز چشم چسبیده به صُلبیه

وقتی لنز تماسی گیر کرده شما خارج از مرکز است. قابل درک است که کمی ناراحت‌کننده‌تر است. ممکن است لنز را احساس کنید اما آن را نبینید. و احتمالاً در آن چشم تاری دید دارید. هر چقدر هم که ناامید کننده باشد. نکته کلیدی حفظ آرامش است.

مثل همیشه، با شستن کامل دست ها شروع کنید. اگر لنز تماسی شما زیر پلک گیر کرده است. یا از مرکز به گوشه چشم شما حرکت کرده است. ابتدا سعی کنید. در جهت مخالف جایی که گیر کرده است نگاه کنید. به عنوان مثال، اگر لنز تماسی زیر پلک بالایی شما گیر کرده است. به پایین نگاه کنید. اگر به سمت چپ چشم شما چسپیده است. به سمت راست نگاه کنید. این ممکن است به جدا شدن لنز کمک کند.

اگر لنز تکان نمی خورد:

  • چشم خود را با محلول نمکی بشویید.
  • مکرراً پلک بزنید.
  • پلک بالایی را بسته. و به آرامی چشم را در جایی که لنز هست ماساژ دهید.
  • در صورت نیاز تکرار کنید تا لنز تماسی شل شود. و بتوانید با خیال راحت آن را بردارید.

یک تکه پاره شده از لنز چشم نرم در چشم گیر کرده است


گاهی اوقات این اتفاق می‌افتد. لنز تماسی نرم ممکن است. هنگام برداشتن. یا استفاده لنزهای خود کمی پاره یا کامل پاره شود. و گاهی اوقات ممکن است. با برداشتن لنز پاره شده. قطعه ای در چشم شما باقی بماند.

اگر یک قطعه پاره شده از لنز چشم شما، در چشمتان گیر کرده است. باید آن را به گوشه بیرونی چشم خود هدایت کنید.

برای قطعات بزرگتر، تکه لنز را با انگشت خود به گوشه چشم خود بکشید. هنگامی که وجود دارد، می توانید به راحتی آن را حذف کنید. اگر برای حرکت دادن قطعه پاره شده به گوشه چشم خود مشکل دارید. سعی کنید همانطور که در مراحل بالا ذکر شد. چشم خود را با آب نمک بشویید و به طور مکرر پلک بزنید. گاهی اوقات، این به قطعه پاره شده کمک می کند. تا به گوشه چشم شما برسد.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

برای قطعات کوچکتر، می توانید چشم خود را با محلول نمکی یا شستشوی چشم استریل بشویید. برای جزئیات بیشتر در مورد شستشوی چشم می توانید راهنمای ما را در مورد چگونه چیزی را از چشم خود خارج کنیم بخوانید.

اگر با یک قطعه (یا تکه‌های) لنز تماسی در چشم خود سر و کار دارید، این نکات اضافی را در نظر بگیرید:

  • پس از برداشتن قطعه (یا قطعات) لنز را دور نیندازید. در عوض، آنها را کنار بگذارید. تا وقتی کارتان تمام شد بررسی کنید. تا مطمئن شوید که تمام قطعات لنز تماسی را برداشته اید.
  • چشم خود را مالش ندهید. یا از موچین یا ابزارهای دیگر برای برداشتن قطعات لنز استفاده نکنید.
  • اگر این احتمال وجود دارد که قطعاتی از لنز شما همچنان در چشم شما باشد. فوراً به چشم پزشک مراجعه کنید.

لنز تماسی سفت و سخت قابل نفوذ به گاز گیر کرده است

اگرچه گیرکردن لنزهای تماسی نرم رایج‌تر است. اما ممکن است لنزهای تماسی سفت و سخت نفوذپذیر گاز (RGP) یا «سخت» در چشم شما گیر کند. حذف این نیاز به رویکرد کمی متفاوت دارد.

در این صورت نباید چشم خود را ماساژ دهید. به دلیل ساختار سخت‌تر لنز. مالیدن یا ماساژ دادن می‌تواند قرنیه شما را خراش دهد. با دستان تمیز، سعی کنید از نوک انگشت استفاده کنید. تا به آرامی لبه لنز را فشار دهید. تا مکشی که باعث چسپیدن لنز می شود. از بین برود.

گزینه دیگر استفاده از ساکشن کاپ کوچک همراه با لنز است. (اما فراموش نکنید که دستورالعمل های چشم پزشک خود را در مورد نحوه استفاده صحیح از آن بخوانید). اگر ندارید. می‌توانید این فنجان‌های مکنده را از لوازم جانبی لنز ، تهیه کنید.

چگونه از چسبیدن لنزهای طبی یا رنگی به چشم جلوگیری کنیم؟

هرگز با لنز در چشم نخوابید. خوابیدن با لنز باعث اکسیژن رسانی کمتری به قرنیه برسد. و در نتیجه خشک شده. و در پلک گیر می کند. خوابیدن با لنزهای چشمی نیز خطر عفونت چشم را به همراه دارد.

همیشه قبل و بعد از استفاده لنزها آنها را بشویید. و ضدعفونی کنید. حتما لنزها را در محلول لنز نگهداری کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

به یاد داشته باشید. که برداشتن لنز تماسی گیر کرده ممکن است کمی زمان و حوصله داشته باشد. اما اگر هنوز نمی توانید لنز تماسی خود را بیرون بیاورید. یا پس از برداشتن لنز تماسی خود احساس سوزش کردید. منتظر معاینه چشم خود نباشید. یک قرار ملاقات با چشم پزشک خود ترتیب دهید. تا مطمئن شوید. که هیچ خراش قرنیه چشم برنداشته باشد. و یا قطعات پاره شده روی چشم شما باقی نمانده است.

حالا که فهمیدید علت چسبیدن لنز به چشم چیست؟ همیشه ایمن بودن بهتر از متاسف بودن است. مراقب آن چشم ها باشید و از بینایی خود محافظت کنید!

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.